Jan Sundell: Hanki lihasta, polta rasvaa

Kirja-arvosteluja

Valvoja: MahaTar

Avatar
Matti Tolonen
Viestit: 5002
Liittynyt: 31 Loka 2010 18:08
Paikkakunta: Fuengirola

Jan Sundell: Hanki lihasta, polta rasvaa

ViestiKirjoittaja Matti Tolonen » 10 Syys 2012 10:33

Hanki lihasta, polta rasvaa
Turkulainen sisätautiopin dosentti, ylilääkäri ja fitnesskilpailija Jan Sundell on kirjoittanut kirjan, jonka kohderyhmänä ovat kuntosaliharjoittelusta ja ravitsemuksesta kiinnostuneet, lihaksia ja voimaa tarvitsevat urheilijat, painostaan huolehtivat, ikäihmiset sekä terveysalan ammattilaiset. Pohdin aluksi, miksi ihmeessä pitäisi ostaa ja lukea kirja kuntosaliharjoittelua varten? Eikö aloittelija tai pitemmälle ehtinyt saa salilla opastusta siitä, kuinka voi treenata tehokkaasti ja turvallisesti? Selvitin hieman asiaa ja huomasin, että kuntosalin personal trainer voi velottaa kahden kerrasta (á 55 min) 150 euroa. Siis monta kertaa enemmän kuin tämä erinomaiset valokuvat ja ravinto-ohjeita sisältävä kirja. Se sisältää kaiken oleellisen tiedon, josta voivat hyötyä niin aloittelijat kuin fitnesskilpailijat.

Jan Sundell, 41, aloitti säännöllisen lihaskuntoharjoittelun 16-vuotiaana, ja hän on jatkanut sitä säännöllisesti jo 25 vuotta. Kokemusta ja kilpailumenestystä on tullut klassisessa kehonrakennuksessa. Sundell esittelee eri lihasryhmien voimaharjoitteluliikkeet yksityiskohtaisesti ja havainnollisesti. Tavoitteena ei ole bodaus, ylisuurten lihasten kasvattaminen, vaan hyvään fyysiseen kuntoon tähtäävä lihasvoimaharjoittelu, joka tuottaa sopusuhtaisen, kauniin vartalon. Samalla liika rasvaa palaa ja sokeri- ja rasva-aineenvaihdunta kohenevat.

Kirjassa käsitellään varsin laajasti myös kuntoilijan ruokavaliota ja ravintolisiä. Aktiivinen liikkuja tarvitsee paljon energiaa. Sundell suosittaakin lihaskuntoilijalle 4?6 proteiinipitoista ateriaa päivässä. Eläinkunnan tuotteita saa syödä reilusti, mukaan luettuina munat, liha, maito ja kala. Sundell suosittaa myös heraproteiinilisiä, jotka edistävät anaboliaa, siis lihasmassan kasvua. Kolesterolin hyvistä puolistakin kerrotaan, mutta varovaisin sanakääntein.

Sundell on siitä harvinainen lääkäri, että hän suosittaa julkisesti ravintolisien käyttöä, myös Suomen Lääkärilehdessä ja Duodecimissa. Hän neuvoo nauttimaan kunto-ohjelman jälkeen proteiini- ja hiilihydraattilisiä (?höttöhiilareita?) sisältäviä palautusjuomia ja patukoita, joissa on paljon kaloreita. Niitä ei pidä kuitenkaan käyttää, jos on ylipaino-ongelmia. Ravintolisistä esillä ovat muiden muassa kreatiniini ja karnosiinin esiaste, beeta-alaniini, B-, C-, D- ja E-vitamiinit, kalsium, magnesium ja sinkki sekä omega-3-rasvahapot. Pitkälti THL:n ja Eviran viranomaislinjalla. Kirjan ilmestymisen jälkeen EU tuplasi D-vitamiinin ?turvallisen? ylärajan 100 mikrogrammaan (µg). Sundell näyttää uskovan virallista ohjetta, jonka mukaan ihminen saa riittävästi omega-3:a parista viikoittaisesta kala-ateriasta. Tosiasiassahan tuo suositus annettiin aikoinaan turvaamaan 5 µg:n D-vitamiinin saanti. Uudet tutkimukset, jotka eivät ole ehtineet mukaan kirjaan, kertovat että ravintolisänä nautitut omega-3:t lisäävät erityisesti yli 65-vuotiaiden kuntosalilla käyvien ihmisten lihasmassaa ja ehkäisevät vanhenemismuutoksia. Kalaöljykin on siis anabolista, ikäihmisten raihnaisuusoireyhtymää ehkäisevää. Puhumattakaan sydän- ja verisuonitautien ja mielenterveysongelmien ehkäisystä ja hoidosta. Ravitsemustiede etenee nykyään niin nopeasti, että juuri painosta tulleen kirjankin tiedot ehtivät osittain vanhentua jo puolessa vuodessa. Sundellin kuntoiluohjeet sitä vastoin pitävät varmasti paikkansa nyt ja tulevaisuudessakin.

Jan Sundell: Hanki lihasta, polta rasvaa. 2012. 160 s Tammi. ISBN 978-951-31-6807-0
Matti Tolonen
Lääkäri, eläkkeellä

http://www.tritolonen.fi/

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija