Onko lihan syöminen oikein?

Palautteessa on toivottu osiota, jossa voi kommentoida tietopankissa olevia kirjoituksia. Käydäänpä sitä keskustelua täällä.

Itse tietopankki on poistettu.

Valvoja: MahaTar

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 27 Joulu 2007 17:02

vegetaarisen ja vegaanisen ruokavalion terveydellisi? ongelmakohtia ovat riitt?v?n monipuolinen aminohappojen saanti sek? kolesterolin liika v?h?isyys ravinnossa.
Kasviper?iset proteiinit ovat "vaillinaisia" elimist?n tarpeita silm?ll? pit?en. Joku saattaa pit?? my?s liiallista kasviestrogeenien saantia soijan mukana miehille haitallisena asiana.
Elimist? pystyy tuottamaan kolesterolia itse, mutta jostakin syyst? kolesterolivajaus (muiden asioiden lis?ksi) n?ytt?isi aiheuttavan kuukautish?iri?it? ja lapsettomuutta.

Mist? tahansa ruokavaliosta voi viritt?? terveellisen tai ep?terveellisen version.

Itse en n?e kasvissy?nnill? moraalista paremmuutta. Eiv?t minusta kasvitkaan ansaitse tulla huonosti kohdelluiksi ja tapetuiksi. Kunnioitan kaikkea el?m??, en vain el?imellist?.

Omat moraaliset ratkaisuni ruokavaliossa kytkeytyv?t terveydellisiin. En esimerkiksi sy? lainkaan tehotuotettua lihaa, vaan vain riistaa ja kalaa. Ostan pelk?st??n ns. vapaiden kanojen luomukananmunia. Sy?n ylip??t??n mahdollisimman paljon luomutuotettua (80% kasviksista ja hedelmist?). Minulla on mahdollisuus ratkaista n?in, koska t??ll? Saksassa voi riistaa ostaa riistanvartijoilta edullisella kilohinnalla ja paikallisissa Lidleiss? on kohtuullinen kohtuuhintaisten luomutuotteiden valikoima.

Ksantippa

ViestiKirjoittaja Ksantippa » 27 Joulu 2007 22:42

En miss??n tapauksessa halua puolustaa el?inten huonoa kohtelua, pois se minusta. Ja t?h?n per??n sanottakoon, ett? olen my?s n?hnyt useita el?in- ja maitotiloja, joissa el?imi? kohdellaan hyvin, koska hyvin voivat el?imet tuottavat paremmin kuin kehnosti hoidetut.

Yksi tosiasia kuitenkin (muiden joukossa) on, ett? el?imen lihaa on sy?ty n?ill? leveysasteilla niin kauan kuin t??ll? on ollut ihmisi?. Suomalaisten esi-is?t ovat suunnistaneet kulkunsa mannerj??st? vapautuneille alueille, joissa oli paljon isoa riistaa (mm. mammutteja), puhumattakaan muusta isosta riistasta, monista turkisel?imist? ja kalaisista koskista ja j?rvist?. Ei t?nne mustikoiden per?ss? ole hakeuduttu 9000 - 8000 eaa.

Kuten Varpu edell? totesi, mist? tahansa ruokavaliosta voidaan viritt?? mit? tahansa keskusteluja, varsinkin, jos common sense j?tet??n hyllylle p?lyttym??n. Minulle tuli aloittajan viesti? lukiessani assosiaatio jonkun vuoden takaa "lehmist?, joita estet??n rakentamasta pes??". Ja sen verran viel? on sanottava, ettei kannibalismi mitenk??n tavatonta ole el?inten keskuudessa. Ei tietenk??n koske kasvissy?ji?, mutta el?imi? on my?s seka- ja lihansy?ji?. Luonto on aika armoton paikka el?
"We cannot change anything, unless we accept it." Carl Jung

*P*

ViestiKirjoittaja *P* » 28 Joulu 2007 10:12

Minun vastaukseni t?h?n keskusteluun voidaan kiteytt?? yhteen sanaan:
R.A.V.I.N.T.O.K.E.T.J.U.

Ihminen on sekaravinnon sy?j?. Paleoantropologit ovat suorastaan liikuttavan yksimielisi? siit?, ett? vain lihan sy?nti ja sit? kautta suurempi energiansaanti ovat mahdollistaneet ihmisen isojen aivojen yll?pit?misen. (ja lis?ksi keskustellaan siit?, ett? ilman kalaa meist? ei olisi voinut tulla n?in ?lykk?it?.)

Ihmisen lihansy?nniss? sin?ns? ei ole sen enemp?? eettisi? ongelmia kuin leijonan lihansy?nniss?. Ihminen on vain el?in muiden joukossa.

Lihan TUOTANNOSSA sen sijaan on. On itsest??n selv??, ett? tuotantoel?imi? pit?? kohdella hyvin jo pelk?st??n sen takia, ett? silloin niiden tuottama ruoka laadukkaampaa.

"Yhden el?inproteiinikilon tuottamiseksi tarvitaan moninkertainen m??r? kasviproteiinia, joka sy?tet??n karjalle. Ei ole kest?v?? kierr?tt?? proteiinit el?inten kautta, sill? ihminen voisi hy?dynt?? kasviproteiinin suoraankin"

T?m?h?n ei olisi mik??n ongelma, ellei maailmassa olisi niin jumalattomasti liikaa ihmisi?. Ongelma ei ole ruoan v?hyys, vaan ihmisten paljous. Lis?ksi monilla alueilla n?l?nh?t? on poliittinen kysymys, jolla ei ole juurikaan tekemist? ruoan v?hyyden kanssa. Kannattaa lukea kirja "Kymmenen myytti? maailman n?l?st?".

Henkil?kohtaisesti olen pyrkinyt ratkaisemaan lihan tuotantoon liittyv?t eettiset ongelmat sy?m?ll? mahdollisimman paljon riistaa. Valkoh?nt?kauris (aiemmin peura) on saanut el?? lajityypillist? el?m?? ja jos itse olisin peura, kuolisin pirusti mieluummin kiv??rinluotiin kuin johonkin luonnonmukaiseen tautiin. Toki sy?n my?s tehotuotettua lihaa ilman mit??n tunnotuskia.
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola

"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

*P*

ViestiKirjoittaja *P* » 28 Joulu 2007 10:20

Haluaisin my?s huomauttaa, ett? minusta etiikka ja moraali ovat suhteellisia, eiv?t absoluuttisia. Aukustin mielest? kovin monet asiat eiv?t ole "eettisesti kest?vi?" (kuulostaa kovin samalta kuin "patriarkaatin sorto"), mutta ent?p?, jos min? en ole samaa mielt??

Jos nyt ihan t?ysin rehellisi? ollaan, minulle on jokseenkin samantekev??, millaista kiusaa liian isot rintalihakset aiheuttavat lihakanalle sen 30 p?iv??, mink? ne el?v?t. Olen sen OE:n videon j?lkeen oikein yritt?nyt ajatella n?it? "tuotantoel?inten k?rsimyksi?" mutta olen todennut, ett? siin? mittakaavassa, miss? tuotantoel?imet Suomessa "k?rsiv?t" niiden niinsanottu k?rsimys ei liikuta minua v?h??k??n.

Kun olin pieni, mummulassa oli lehmi?. Minulle ei edes lapsena ollut mik??n ongelma katsella kun nimikkolehm?ni vietiin teurasautoon ja seuraavana p?iv?n? sy?d? paistia (eri lehm?st? tietty) papan vitsaillessa, ett? sy?mme nyt sit? nimikkolehm??si.

Vegaanien h?pin?t ovat vain luonnosta vieraantuneiden puhetta. Jos he tiet?isiv?t luonnosta mit??n - olisivat vaikka n?hneet ilveksen tappamia peuroja- he tiet?isiv?t, ett? tehotuotettujen el?inten osa on itse asiassa monessa mieless? parempi kuin luonnossa el?vien. Itse asiassa niiden osa on parempi kuin monien ihmisten.
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola

"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 28 Joulu 2007 11:12

Aukusti kirjoitti:[
Mill? perusteella monipuolisesti koostetusta kasvisruokavalioista ei saisi riitt?v?sti aminohappoja? Miksi kolesterolia pit?isi saada ravinnosta?

Joku saattaa pit?? my?s liiallista kasviestrogeenien saantia soijan mukana miehille haitallisena asiana.

K?sitt??kseni t?m? on sitke? myytti, joka on todenn?k?isesti per?isin lihantuottajien leirist?. Kasvisruokailijan ei ole mik??n pakko edes sy?d? soijaa.

Mist? tahansa ruokavaliosta voi viritt?? terveellisen tai ep?terveellisen version.

Mit? tarkoitat viritt?misell?? Kasvisruokavalio on terveellist?, kun sen koostaa monipuolisesti. Yht?lailla sekaruokavalio pit?? koostaa monipuolisesti.

Kannattaisi nyt kuitenkin muistaa mik? on kasvien ja el?inten ero, jotta voitaisiin keskustella siit? miksi el?inten hyv?ksik?ytt? on eettisesti ongelmallista. T?m? on jo opetettu ala-asteen biologian tunnilla.

Omat moraaliset ratkaisuni ruokavaliossa kytkeytyv?t terveydellisiin.

Eli se mik? on terveellist? on my?s eettist??

En esimerkiksi sy? lainkaan tehotuotettua lihaa, vaan vain riistaa ja kalaa.

N?en my?s riistan ja kalan k?yt?n eettisesti ongelmallisena, sill? silloinkin el?imilt? riistet??n henki. Ihminen p?rj?? hyvin kasvisruokavaliollakin, joten miksi tappaa el?imi? pelk?n makumielihyv?n takia?

- Jotta kasviproteiineista saa kaikki tarvitsemansa aminohapot, pit?? tosiaankin tiet?? paljon ja hifistell?.

- Kolesterolia tarvitaan sukupuolihormonien toiminnassa.

- en levittele sitkeit? myyttej? sen kummemmin vegaanien kuin lihantuottajienkaan leireist?. Kasviestrogeeneist? tied?n, ett? ne ovat kaksipiippuisia vaikuttajia terveyteemme.

- minusta kasvitkin tuntevat kipua. l?hdet siis olettamuksesta ett? el?imill? on korkeampi tietoisuus kuin kasveilla? N?it? kysymyksi? pohdittiin jo yl?-asteen etiikan ja filosofian tunneilla ;)

- se, mik? on luonnollista ja terveellist?, on my?s eettist?.

- minusta hysteerinen kuolemanpelko on osa luonnosta vieraantumista. Kaikkeen el?m??n kuuluu kuolema. Hyvin usein niin kasvin, el?imen kuin ihmisenkin kuolema on v?kivaltainen.

- minusta liha on ihan hyv??, mutta ei se minulle sen suurempia makumielihyvi? tuota kuin kasvikset ja hedelm?t. Siit? huolimatta minusta nautinto toiminnan motiivina on t?ysin hyv?ksytt?v?. En n?e hedonismia eettisesti tai moraalisesti tuomittavana asiana.

- kuten *p* olen tietoinen siit?, ett? etiikka ja moraali eiv?t ole absoluuttisia k?sitteit?. Uskonto on uskojalleen absoluuttinen k?site...

Ksantippa

ViestiKirjoittaja Ksantippa » 28 Joulu 2007 15:49

A:n lis?kommentteja odotellessa on hyv? muistaa ja muistuttaa, ett? kyll? ihmistenkin domestikoimilla el?imill? esiintyy kannibalismia. J?in kyll? miettim??n, mik? muu el?in/instanssi voi domestikoida el?imen kuin ihminen. Hmm... :?:

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 28 Joulu 2007 16:10

Ksantippa kirjoitti:J?in kyll? miettim??n, mik? muu el?in/instanssi voi domestikoida el?imen kuin ihminen. Hmm... :?:

Muurahaiset pit?v?t kirvoja karjanaan, vaikka muuten ovatkin ?k?ist? v?ke?.

"Karjankasvatus Muurahaiset voivat kasvattaa karjaa (Suomessa yleens? kirvoja), jota ne suojelevat vihollisilta. Karjan ollessa kirvoja muurahaiset alkavat vahtia niit?, h??t?v?t niiden vihollisia - kuten lepp?kerttuja - pois ja kuljettavat niit? uusille ravintokasveille. Vastalahjaksi muurahaiset "lyps?v?t" kirvoja, joista saadaan makeaa nestett?.
Viljely Tietyt muurahaislajit taitavat my?s sienien viljelyn. Pes?? perustaessaan kuningatar vie vanhasta pes?st??n jonkin verran sieni?, jotka se "istuttaa" uuteen pes??ns?. Sienet lis??ntyv?t hyvin nopeasti, mik?li niit? hoidetaan hyvin ja takaavat pes?lle hyv?n varmuusvaraston ajaksi, jolloin ravintoa on vain v?h?n saatavilla. Er?ille lajeille ovat jopa kehittynyt kyky talloa maata sopivan kuohkeaksi sieni? varten.

Mets?stys ja muu ravinnonhankinta ovat muurahaisten yleisin keino hankkia ravintonsa. L?yt?ess??n hyv?n ruokapaikan (esim. sopivan kukan tai raadon) ty?l?inen juoksee takaisin kotipes?lle j?tt?en maahan hajuj?ljen, jota muut ty?l?iset seuraavat saaliin luo. Hyvist? ravintopaikoista k?yd??n muurahaisten kesken joskus koviakin taisteluja, jotka tavallisesti isompi pes? voittaa.

Muurahaiset saattavat sy?d? my?s kuolleita pes?tovereitaan, sill? ne sis?lt?v?t paljon energiaa. Yleisemp?? on kuitenkin ry?st?? taistelussa kuolleiden vihollisten ruumiita."

"Muurahaiset ovat todella aggressiivisia hy?nteisi?. Joillekin sotilaille on kehittynyt suuret leuat, joilla ne silppuavat vastustajansa ja jotkin sotilaat ruiskuttavat kivuliasta sy?vytt?v?? nestett? vihollistensa p??lle. Eri pesien rauhallinen yhteiselo on mahdollista vain, mik?li jokin pes? on alistanut toisen, mit? ei j?rin usein esiinny.

Tavatessaan toisen muurahaisen ty?l?inen saa heti selville t?m?n ominaishajun. Mik?li se ei ole sama kuin sen omilla pes?tovereilla, se joko yritt?? alistaa tunkeutujan tai tappaa t?m?n."

"Muurahaisten vihollisia ovat mm. linnut, jotka sy?v?t mielell??n tiedusteluretkelle l?hteneit? ty?l?isi?. Muita vihollisia ovat termiitit ja muurahaisia sy?v?t muurahaiskarhut sek? muurahaisk?vyt. Ihminenkin on muurahaisten vihollinen.
Muurahaiset ovat pahimpia vihollisia toisilleen. Pesien v?lisiss? yhteenotoissa kuolee kasoittain muurahaisia ja usein kokonaisia pesi? vallataan ja joukkoteurastetaan."

Lainaukset t?st?: http://fi.wikipedia.org/wiki/Muurahaiset

Lepp?kerttukin on melkoinen peto. Se sy? yksivuotisen el?m?ns? aikana 5000-6000 kirvaa.

Lis?ys: T?m? muurahaisjuttu on luiskahdus ketjun varsinaisesta aiheesta, mutta antaa olla. Muurahaisten el?m? kun t?m?n mukaan on varsin v?rik?st? - ei pelk?st??n neulasten raahaamista.

pete

ViestiKirjoittaja pete » 28 Joulu 2007 22:08

hieman sivupoluille hypp?siv?t ajatukseni (sori jos joku ja laittoi saman en jaksanut ihan kaikkea lukea).

OK lopetetaan lihan sy?nti maailmasta, katsotaan mit? tapahtuu:

tapetaan ensin pois seuraavat:
- kissat, koirat, sudet, karhutkin (vai voisko ne pakottaa kasvis ruualle)
- leijonat yms...
- jotkut kalalajit (lohet, hauet, ahvenet.....)
- lintulajeja (kotkat, p?ll?t)
- kaikki k??rmeet (tap tap sivukatsomosta)
- pit?isik? my?s hy?nteissy?j?t deletoida??

tehd??n muutama sovellutus
- laitetaan simpansseille kuonokopat etteiv?t voi sy?d? toisia apinoita.

mit? tehd? pienille raadon sy?jille kuten k?rp?sille ja ruumis madoille. Ehk? ne olis syyt? j?tt?? muutenhan maailma t?yttyisi kasvissy?ijien raadoista ennen pitk??n.???

Mit? j?ljelle j???

Ihminen, muut kasvissy?j?t, ja ne lajit jotka voidaan pakottaa tyytym??n kasvisravintoon.

Mit?s sitten k?visi

Kun el?imi? ei saa tappaa tulisiko tungosta kun kasvissy?j?t lis??ntyisiv?t urakalla (muistaakseni jossain afrikassa norsuja joudutaan jopa lahtaama laumoittain kun ei tila riit? kaikille)

Vai olisko parempi sitten pyyhk?ist? kerralla my?s kasvissy?j? el?imet (paitsi ihminen?) pois kartalta?

No joo en min?k??n meid?n lemmikki kania suihini pistelisi, navetassa k?ynin j?lkeen kesti pitk??n ennen kuin maito tuotteet tai liha meniv?t hiukka huonosti alas. Toisaalta en my?s kovin mielell?ni l?htisi avuttomia mets?n el?vi? ampumaankaan. (miksei kalastus tunnut niin pahalta, kyll?h?n kaloihinkin sattuu??) Ja kuvat broileri tarhoista y?k?tt?v?t.

Ehk? pit?? my?nt?? olevansa tekopyh? city ihminen, v?h?n niin kuin jotkut energian s??st?j?t, ei polteta puita otetaan s?hk?? sein?st? sit?h?n saa pistorasiatsa, min? en kiusaa tai tapa el?imi? m? haen vaan lihaa kaupasta.

Ksantippa

ViestiKirjoittaja Ksantippa » 28 Joulu 2007 23:40

Aukusti kirjoitti:
Ksantippa kirjoitti:A:n lis?kommentteja odotellessa on hyv? muistaa ja muistuttaa, ett? kyll? ihmistenkin domestikoimilla el?imill? esiintyy kannibalismia.

Kuten mill? el?imill?? Vankeudessa el?imet saattavat j?rsi? itse??n tai lajitovereitaan, mutta mitk? ihmisten domestikoimat el?imet tekev?t sit? yleisesti my?s villin??

Siin?p? sinulle p?hk?l?it?v??. Palataan my?hemmin asiaan, jos et keksi vastausta.

Paluu