Tietopakettia transrasvoista!

Palautteessa on toivottu osiota, jossa voi kommentoida tietopankissa olevia kirjoituksia. Käydäänpä sitä keskustelua täällä.

Itse tietopankki on poistettu.

Valvoja: MahaTar

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 06 Helmi 2007 14:34

Kovettu kookosrasva on tosiaan k?sitelty? kookosrasvaa.
K?yt?n itse kookosrasvaa todella v?h?n ja siihen tarkoitukseen olen ostanut hyv?laatuista kovettamatonta kookosrasvaa.
Kovettua kookosrasvaa k?ytet??n mm. leivonnaisissa, mutta t?llaisten tuotteiden sy?nti kannattaa muutenkin j?tt?? v?liin.

http://www.kantolan.fi/tuotteet.asp?tuote=633366

traanitapiiri
Viesti:

ViestiKirjoittaja traanitapiiri » 24 Syys 2007 15:29

Anja kirjoitti:
Transrasvat ovat opettava esimerkki. Uutta elintarviketta markkinoidaan terveellisen?, mutta se saattaakin olla merkitt?v?sti haitallisempi. Vaikka nykyisist? rasiamargariineista transsit on saatu karsittua, ei se muuta tosiasiaa, ett? aikaisemmin niit? oli - ja runsaasti. Muistan 1970-luvulta koulusta, kun opettaja kertoi voista ja margariineista sek? kasvi?ljyjen kovetuksesta. Mietin mieless?ni, ett? mit? j?rke? t?ss? on. Opettaja kertoi, ett? margariineissa on sit? kovettua rasvaa sen verran v?h?n, ett? se on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin voi.

Tulipahan vaan mieleeni, ett? oisko se voinut olla se runsas transsi-kotipullansy?nti joka mun vanhemmille aiheutti kauheet kolesteroolit?

Varsinkin kuulemma 60-luvun taitteessa ?iti leipoi pullaa joka viikko parin litran taikinasta. Sit? isi (ja ?itikin tietty) pisteli menem??n ja lihoi.
80-luvun puoliv?lin tiet?miss? ?idin kolearvo oli kuulemma yli 8 mutta siihen ei tuolloin viel? kiinnitetty mit??n huomiota. Nyth?n niill? on sitten stationit ja pecelit kehiss?. Meill? lapsilla (5) on kaikilla ihan (jopa virallis)terveet arvot kuitenkin.

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 24 Syys 2007 15:45

traanitapiiri kirjoitti:Tulipahan vaan mieleeni, ett? oisko se voinut olla se runsas transsi-kotipullansy?nti joka mun vanhemmille aiheutti kauheet kolesteroolit?

Kyll? pullan sy?nnill?kin on varmaan vaikutusta ollut. Toisaalta tuohon aikaan etenkin talvisin kasviksia oli niukalti saatavilla. Vihannekset olivat l?hinn? etikkapunajuuria.
Pullansy?ntikulttuuri on viel? hyvin voimissaan. T?iss? sen huomaa palavereissa. Olen tainnut joskus kertoa palaveerausjaksosta, jolloin parin viikon aikana j?tin sy?m?tt? 11 pullaa. Tai no, oli siell? muutama pasteijakin joukossa...

*P*

ViestiKirjoittaja *P* » 24 Syys 2007 19:12

Anja kirjoitti:Pullansy?ntikulttuuri on viel? hyvin voimissaan. T?iss? sen huomaa palavereissa..

N?iss? tilanteissa keliakiasta on hy?ty?. Itse en haluaisi sy?d? pullaa palaverissa vaikka voisinkin, koska palaveria nyt ei voi mill??n muotoa pit?? miellytt?v?n? sy?mistapahtumana.

Toinen mik? n?in OT:na nyppii on se, ett? palavereissa ei ikin? ole vett?. Meid?n firman cateringpalvelu ei toimita palavereihin vett? vaikka pyyt?isi... nimim. kokeiltu on.
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola

"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

Stabiili

ViestiKirjoittaja Stabiili » 05 Elo 2008 17:17

Arnold Schwarzenegger on kuulemma allekirjoittanut lain, joka kielt?? transrasvojen k?yt?n Kaliforniassa. Aikaisemmin New Yorkin ja Chicagon ravintolat ovat sitoutuneet v?ltt?m??n transrasvaa ruuissaan. Tanskassakin transrasvat ovat jo l?hes kokonaan pannassa.

Paluu