Tarua ja totta kolesterolista

Palautteessa on toivottu osiota, jossa voi kommentoida tietopankissa olevia kirjoituksia. Käydäänpä sitä keskustelua täällä.

Itse tietopankki on poistettu.

Valvoja: MahaTar

MM

ViestiKirjoittaja MM » 13 Marras 2007 12:28

Fulltextin tarkkaan lukemisesta olen aivan samaa mielt?. Mutta siihen se sitten j??kin.

En ymm?rr?, ett? tuo olisi miss??n v?itt?nyt olevansa karppeja koskeva tutkimus. Tutkimuksia l?pikyneen? on suorastaan ilahduttavaa, ett? testiateriat kuvailtiin full textiss?. N?in on k?sitt?m?tt?m?n harvoin.

Minulle on yksi lysti mit? jenkkilehdet tuosta revitt?v?t, tai jenkkilehtien mahdollista biasia kiihkomielisesti vastustavat vastavoimat. Kysymys on semmoisesta uskonsodasta ett? oksettaa.

Siksi pit?ydyn mieluummin itse tutkimusteksteiss? kuin niist? revitt?viss? mediatulkinnoissa tai aatteellisten sivustojen seli-selittelyiss
Mirka

MM

ViestiKirjoittaja MM » 13 Marras 2007 12:34

helm kirjoitti:
Mika kirjoitti:Kai t?st? voi sen johtop??t?ksen tehd?, ett? tyydyttyneet rasvat minulla nostavat LDL:ll?? ja kokonaiskolestrolia, mutta toisaalta my?s HDL:ll??.

Mit? merkityst? t?ll? kaikella on, sit? en tied?. Tai kumpi on pitk?ll? aikav?lill? parempi, mahdollisimman korkea HDL vai mahdollisimman matala LDL.

Tuohon HDL:n merkitykseen, t?m?kin linkki kannattanee vilkaista. Tosin siin? tutkittiin statiineja popsivia, kuitenkin yhten? lis?n?ytt?n? HDL:n merkityksellisyydest? (huolimatta siit? mik? LDL-taso on)

http://content.nejm.org/cgi/content/short/357/13/1301?

Ja kukahan tuosta olisi ollut eri mielt??

Laaja konsensus on edelleenkin, ett? kolesteroliarvojen suhteen paras mittari on total/HDL. Triglyill? itsen?inen osuus.

Onko se olkinukkeilua, ett? etsit??n muka vastapuoli ja laitetaan sen suuhun semmoista mit? t?m? ei ole koskaan esitt?nyt, ja sitten muka ammutaan alas faktoilla?

HDL merkityst? ei kiist? eik? ole kiist?nyt kukaan kuin korkeintaan Colpon ym m?riss? p?iv?unissa. Edellisen tutkimuksen pointti on, ett? er?iss? olosuhteissa senk??n korkea arvo ei v?ist?m?tt? takaa hyv?? ennustetta.
Mirka

MM

ViestiKirjoittaja MM » 13 Marras 2007 14:28

En menisi julistamaan yht?k??n vertaisarvioitua tutkimusta tiedeankaksi ilman eritt?in vankkaa n?ytt??.

P??osa n?kemyksist?ni on syntynyt kauan ennen tutustumistani tapaus Harjuun tai h?nen kirjaansa. Minulle t?ss? oli kysymys Mensinkin kolesteroli-meta-analyysin (2003) tulosten mahdollisesta sopimisesta tai sopimattomuudesta karppi-yhteyteen. Mensinkiin tutustuin vuonna 2003 tai viimeist??n 2004, ennen kuin olin kuullut yhdest?k??n karppipalstasta tai Harjusta yht??n mit??n. Suosittelen tutustumista sinullekin.
Mirka

MM

ViestiKirjoittaja MM » 13 Marras 2007 15:16

helm kirjoitti:^Kiitos, olen toki tuohon meta-analyysiin kyll? perehtynyt.. ::loel::
(ja eik?h?n t?m? keskustelu ollut osaltani t?ss?. nuo jutut on toisaalla v??nnetty puhki jo aikoja sitten)

Se ei heijastu kirjoituksistasi.
Mirka

MM

ViestiKirjoittaja MM » 15 Marras 2007 10:44

En kiist? julkaistuihin tutkimuksiin liittyvi? ongelmia, mutta parempaakaan meill? ei ole. Siksi on tultava toimeen sill? mit? on, muu menee uskomusj?rjestelmiksi.

Helm syytt?? ilmeisestikin minua savuverhoista ja vastaamattomista kysymyksist?. Minulla ei ole aavistustakaan, mit? h?n tarkoittaa.
Mirka

Paluu