Voi vs margariini

Palautteessa on toivottu osiota, jossa voi kommentoida tietopankissa olevia kirjoituksia. Käydäänpä sitä keskustelua täällä.

Itse tietopankki on poistettu.

Valvoja: MahaTar

hiilaritietoiset

ViestiKirjoittaja hiilaritietoiset » 24 Maalis 2007 7:09

Hei, ja tervetuloa juttelemaan!

Tietopankissamme on juttu teollisista transrasvoista, joita ainakin aiemmin saattoi margariineissa olla mittavia m??ri?. Lukaisepa tuo aluksi. N?ihin asioihin perehtyneet palstalaisemme varmaan mielell??n kertovat lis??. :)

rouvaA

ViestiKirjoittaja rouvaA » 24 Maalis 2007 12:37

Margariinin valmistusprosessi:
Margariini

Voin valmistus:
Voi

Edit. Lyhensin linkit. T. Anja

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 24 Maalis 2007 13:18

En ole meijeri-ihminen, mutta vastaanpa silti.
RouvaA:n l?hett?m? linkki margariinin valmistuksesta sis?lt?? jossain m??rin vanhentunutta tietoa. Kasvi?ljyj? valmistetaan my?s ilman liuottimia. Samoin jutussa mainittu hydraus on korvattu vaihtoester?innill?, jolloin transrasvoja ei muodostu.
Suomessa myyt?v?t rasiamargariinit eiv?t juurikaan sis?ll? transrasvoja, mutta sen sijaan teollisuudelle tarkoitetut margariinit voivat niit? sis?lt??.

Edell? mainittu oli faktaa, t?ss? mielipiteeni kysymykseen, onko voi luonnollisempaa kuin margariini. Luonnollisuus riippuu tietenkin siit?, mihin sen rajan vet??. Voita on kirnuttu kotona puisissa astioissa, mutta hydrausta tai vaihtoester?inti ei tule kysymykseen. Joten t?ss? mieless? voita voitaneen pit?? luonnollisempana kuin margariinia. Ennen vanhaan tehtiin margariinia kasvi?ljyist?, jotka saatiin kiinte?mp??n muotoon lis??m?ll? siihen el?inrasvoja. Jos j?tet??n mahdolliset vitaminoinnit, v?rit, ym. huomioimatta, t?t? seosta voitaneen my?s pit?? melko luonnollisena. Vaan sellaista ei taida en?? olla markkinoilla. T?llainen seos my?s sangen mautonta.
Henkil?kohtaisesti olen sit? mielt?, ett? ns. leiv?np??lisrasvalla ei ole suurtakaan merkityst? ? ei ainakaan hiilihydraattitietoisessa sy?misess?, leiv?n p??ll? kun sit? kuluu varsin v?h?n. Paistamiseen ym. ruoanlaittoon voi sek? oliivi?ljy on sopivampaa ja maukkaampaa. Rypsi?ljy soveltuu parhaiten sellaisiin ruokiin, joita ei kuumenneta, kuten salaatinkastikkeisiin ym.
Itse kyll? kartan teollisia margariineja sis?lt?vi? tuotteita, kuten valmispullia, eineksi?, jne. Margariinia ostan silloin, kun kyl??n on tulossa maitoproteiiniallergiset sukulaiset. Mutta eih?n voin makua p?ihit? mik??n.

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 24 Maalis 2007 15:50

RouvaA ei mielest?ni syyllistynyt populismiin, sill? noin kasvi?ljyj? ja margariineja tehd??n edelleenkin - liuottimineen ja kovetuksineen. Rinnalle vain on tullut prosesseja, joissa liuottimia ei k?ytet?. Samoin kasvi?ljyj? kovetetaan edelleenkin, mutta tiet??kseni ei Suomessa. Uuttaminen eli liuottimien k?ytt? kuulostaa kauhistuttavalta, mutta lopputuotteessa liuotinta ei en?? ole. Autoa tankatessa saa mukavat liuotinh?yryt nen??ns?, ei kasvi?ljy? sy?dess?. (Tankkauksen h?ng?t ovat viel? haitallisempia kuin puhdas heksaani tai heptaani.)

Tuo puukirnukohta ei ollut kohdassa fakta vaan mielipide, kuten erikseen vastauksessani mainitsinkin ja l?hinn? pohdiskelua siit?, mit? pidet??n luonnollisena ja mit? ei. Toki voikin k?y meijeriss? tietynlaisen prosessin l?pi. Itse miell?n luonnollisuuden tarkoittavan sit?, miten paljon raaka-aine muuttuu prosessoitaessa.
Voita ja oliivi?ljy? suosittelen paistamiseen siksi, ett? voin paisto-ominaisuudet ja maku ovat erinomaiset. Oliivi?ljy on v?hemm?n herkk? hapettumiselle paistamisen korkeissa l?mp?tiloissa. ?ljyt, joissa on runsaasti tyydytt?m?tt?mi? rasvahappoja hapettuvat helposti. Siksi rypsi?ljy sopii paremmin kylmiin ruokiin kuin kuumennettaviin.

Mielest?ni karppaajilla ei oikein voi olla virallista mielipidett?, sill? koko ryhm? on sangen hajanainen ja ihmiset painottavat ruokavaliossaan eri asioita. Kirjoja julkaisseilla on my?s erilaisia n?kemyksi?.

Kielt?m?tt? rasva-asiat on t?ss? maassa sotkettu oikein perusteellisesti, mutta ei siit? kannata stressi? ottaa. Olen itse ottanut linjan, jossa sy?n kaikkia rasvoja, mutta en erityisesti korosta mit??n. Minulle maistuu kala, en kuori kanasta nahkaa, lihapullat teen nauta-sikajauhelihasta, aamiaisjukurtiin lis??n mantelirouhetta ja pikkuv?lipala voi olla kourallinen p?hkin?it?, paistamiseen k?yt?n voita ja oliivi?ljy?, salaattiin lorautan joko oliivi?ljy? tai rypsi?, leiv?n p??lle laitan Oivariinia. Maitoproteiiniallergisille ostan margariinia, enk? sit? min??n myrkkyn? pid?.
Olen kyll? maistanut kylm?puristettua rypsi?ljy?, mutta ei se ainakaan minun suussani h??vilt? maistunut.

Populismi on mielenkiintoinen ilmi?. Varmasti sellaista esiintyy karppaajien keskuudessa, mutta ei kaikki muukaan annettu tieto aina neutraalia ole. Se on hyvin valitettavaa.

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 24 Maalis 2007 19:15

kmattila kirjoitti:Luulen, ett? netist? l?ytyisi my?s sellaiset sivut, joilla voinkin valmistusprosessia kauhistellaan. Pit?isi siis olla tasapuolinen perustelujen kanssa.

Voin valmistusprosessi on vanhaa teknologiaa, eik? siin? kohdella maitorasvaa "v?kivaltaisesti", kuten tehd??n kasvi?ljyille. Esimerkiksi kasvi?ljyn kovetus on mit? rankinta prosessitekniikkaa, katalyytin avulla lis?t??n rasvaketjuun vety?. Saattaa olla, ett? voin valmistustapoja joku kauhistelee, mutta en oikein n?e syyt?, miksi niin pit?isi olla ja en ole sellaisia artikkeleita n?hnyt (mik? ei tarkoita, ett? sellaisia ei saattaisi olla.) Itse kauhistelen enemm?nkin sit?, mit? maidolle tehd??n.

kmattila kirjoitti:Per??nkuulutin "virallista" karppaajien n?kemyst? rasva-asioista siksi, ett?
a) karppaajan ruokavalioon kuuluu paljon rasvaa
b) karppaajat suosittelevat ottamaan rasvat voista, kasvi?ljyist?, p?hkin?ist? ja siemenist?
c) t??ll? teid?n "virallisella" sivustollanne annetaan margariinista ja kasvi?ljyist? negatiivinen k?sitys (mm. "Voi on aina voita - mielipidekirjoitus voin puolesta", "Rasva-aapinen" sek? t?m?kin keskustelu).

N?ist? en ole aivan samaa mielt?. Karppaajan ruokavalioon saattaa kuulua paljon rasvaa, mutta esimerkiksi min? en mitenk??n erityisest? "lotraa" rasvan kanssa. Ruoassa on se m??r? rasvaa, joka siihen luontaisesti kuuluu (kala, kana, liha, kasvispaistoksiin lis??n ?ljy? ja h?yrytettyjen kasvisten p??lle nokareen voita)

Nyt en ihan tarkkaan ymm?rt?nyt kohtaa c., joten annatko t?st? ihan konkreettisen esimerkin. Luin tuon Varpun kirjoittaman rasva-aapisen, joka kyll? on samassa linjassa kuin mit? olen kirjoittanut t?h?n ketjuun. Voi on aina voita puolestaan on yhteenveto Christer Sundqvistin et. al. kirjottamasta jutusta.

kmattila kirjoitti:Tai sitten kannattaisi kielt?? karppaajia levitt?m?st? t?m?n sivuston linkki? keskustelupalstoilla tyyliin "karppaajien virallinen sivusto", "asiallinen karppaussivusto", "paljon (pitk?aikaistakin) tutkimustietoa sis?lt?v? sivusto", koska ainakaan t?m?n keskustelun osalta eiv?t ihan hirve?sti luottamusta her?t? n?m? ristiriitaisuudet.

En tied?, miss? tuo "karppaajien virallienen sivusto" on julistettu , koska k?sitt??kseni sellaista ei ole olemassakaan. T??ll? k?ytet??n itse asiassa nimityst? hiilaritietoiset. Adjektiivi asiallinen puolestaan tarkoittaa sit?, ett? t??ll? keskustellaan yst?v?llisess? ja asiallisessa hengess?. Poikkeavia mielipiteit? saa esitt?? ilman, ett? tulee mollatuksi. Siksi t??ll? kirjoittelee my?s ihmisi?, jotka eiv?t ole karppeja, mink? n?emme suureksi rikkaudeksi t?lle forumille. Koska n?k?kantoja on monia, ristiriitaisuuksia on varmasti. T??ll? ei ole tarkoituskaan julistaa yht? ainoaa oikeaa mallia vaan forum on tarkoitettu avoimeen keskusteluun. Sellaiseen, jota juuri nytkin t?ss? k?yd??n.

kmattila kirjoitti:Hienoa silti, ett? sivustoa yll?pidet??n, jotta on paikka, josta lukea valtavirrasta poikkeavistakin tutkimuksista!

Niin minustakin. :)

veteraaniurheilija
Viesti:

ViestiKirjoittaja veteraaniurheilija » 24 Maalis 2007 19:49

Nimimerkki kmattilan k?ynti t??ll? Hiilaritietoisissa on kuin raikas kev?inen tuulahdus! Ihan mukava kun her?tit fiksulla tavallasi meit? pohtimaan voin ja margariinin terveyssanomaa. Anja on jo omalta osaltaan viitoittanut sinua terveyspopulismin karikoiden ohi. Voin vakuuttaa sinulle kmattila, ett? Anja on t?m?n asian suhteen erityisen fiksu! Min? olen itse syyp?? ainakin osittain t?h?n meijerivoin esilletuontiin. Se ei kuitenkaan perustu esimerkiksi ihastumiseeni karppaukseen. P?invastoin, osoituksena t?m?n Hiilaritietoiset -foorumin suvaitsevuudesta, t?llainen virallisia ravitsemussuosituksia suosiva ravintovalmentaja voi t??ll? toimia jopa moderaattorina. Voit lukea sielt? omasta Veteraaniurheilijan osiostani aika tunteikkaankin selvityksen voimakkasta hy?kk?yksest? neutraalia voikirjoitusta vastaan ja siit? miten Kansanterveyslaitos ja Syd?nliitto kyseenalaistaa valistusty?ni merkityksen ja pit?? minua sellaisena joka sekoittaa entisest??n rasvakeskusteluamme Suomessa. T?m?n kyseenalaisen kunnian saatuani, my?nn?n suhtautuneeni liiankin tunteikkaasti voihin ja voikirjoitteluun. Saatoin k?yd? terveysviranomaistemme kimppuun tarpeettoman sapekkain sanak??ntein, mutta tilanteen rauhoituttua voin todeta saavuttaneeni asian suhteen ainakin sen er?voiton, ett? laajeneva joukko tavallisia ihmisi? ja tiedemiehi?kin ottaa minuun yhteytt? ja ilmoittaa kirjoitukseni olleen merkitt?v? ja rohkea.

Minun suhteeni voihin perustuu t?m?n rasvatuotteen elinik?iseen k?ytt??n (poikkeuksena ehk? ensimm?inen elinvuosi) ja sen ylivertaiseen makuun innostumiseen. Kyll? min? margariinia pystyn k?ytt?m??n, mutta otan mielell?ni voita esille.

Margariinin valmistusprosessi on kielt?m?tt? ongelmallinen ja margariinin kevytversiot ilmeisen ep?terveellisi? ihmiselle (Ruotsissa n?ist? "L?tta-tuotteista" k?yd??n todella tiukkaa v??nt??!). En min? kehota ihmisi? voita kilokaupalla sy?m??n, mutta olen todella surullinen kun t?llainen puhdas luonnontuote on taitavan (elintarvikepoliittisen) mielikuvamarkkinoinnin takia syrj?ytetty markkinoilta. En min? voita pit?isi min??n varsinaisena terveystuotteena, mutta kohtuullisin m??rin k?ytettyn? se lis?? ruoka- ja v?lipala-annoksen maittavuutta niin, ett? sy? juuri tarpeellisen m??r?n ruokaa (auttaa painonhallinnassa, sill? kevyttuotteita tulee sy?ty? liian suuria annoksia lisukkeineen kaikkineen).

Minun mielest?ni tarvitsemme t?llaista avointa keskustelua itsest??nselvist?kin asioista. Kaipaan puolueettomia tutkimuksia voin ja margariinin terveysvaikutuksista. Aikoinaan kirjoittaessani tuon mielipidekirjoitukseni meijerivoista, huomasin miten vaikea sellaisia tutkimuksia on l?yt??. Valion tutkimusosasto oli tavattoman suuri pettymys t?m?n asian suhteen. Siell? minua pompoteltiin tutkijalta toiselle ja lopulta suututtuani moiseen pelleilyyn, kysyin l?ytyyk? meijerivoista ja sen terveysvaikutuksista selke?? tutkimustietoa. Pitk?llisen odottelun j?lkeen nimelt? mainitsematon ravitsemusasiantuntija l?hett?? minulle jotain ikivanhoja tutkimusraportteja ja tiedon siit?, ett? uudempaa tietoa ei l?ydy. Onko voitutkimus ihan t?ydellisesti loppunut Suomesta? Maito ja Terveys osoitti my?s t?m?n asian suhteen t?ydellisen tiet?m?tt?myytens?. Kysyn siksi ihan suoraan: Onko sellaisia tutkimuksia olemassakaan, jossa nimenomaan vertailtaisiin voin ja margariinin terveysvaikutuksia? Ne ulkomailla suoritetut ty?t mitk? l?ysin, saattoivat kyll? k?sitell? voita, mutta p??paino oli tyydyttyneiden rasvojen terveysvaikutuksilla. Laajan tiedeyhteis?n mielest? juuri tyydyttyneet rasvat (el?inper?iset, kovat rasvat) ovat monien kroonisten sairauksiemme taustalla. Kasvava m??r? tiedemiehi? on kuitenkin viime vuosina yh? avoimemmin kyseenalaistanut t?t? itsest??nselv?n? pidetty? rasvateoriaa. Itse olen ottanut sellaisen kannan, ett? el?inper?isi? rasvoja on syytt? mustamaalattu. Tasapainoinen rasval?hteiden saanti on terveyden peruspilareita, jonka yll?pito el?inper?isi? rasvoja minimoimalla, tulee todella hankalaksi.

Anteeksi t?llainen pitk?hk? vuodatus. Keskustellaan lis?? voista ja margariinista ja rehellisesti poimikaamme jatkossa tieteellisist? tutkimuksista asiaa k?sittelevi? tietoja. Luulisin meid?n kaikkien hy?tyv?n t?m?n suhteen rehellisest? l?hestymistavasta. Veret seisauttavan tutkimusn?yt?n edess? min?kin luovun voin k?yt?st?ni. Toistaiseksi tieteellinen konsensus asiasta puuttuu ja min? jatkan mieluusti voin k?ytt??ni.
veteraaniurheilija = christer sundqvist

Omega

ViestiKirjoittaja Omega » 24 Maalis 2007 20:47

kmattila kirjoitti:Kirjoitteluni on koskenut enemm?n margariinin ja ?ljyjen tilannetta, josta itsekin olen niin pihalla, ett? t??ll? apuja kyselen. Olen t?h?n asti kausittain sy?nyt ja kausittain v?ltt?nyt margariineja.

Ajattelet aika lailla kuten min?. En ollut ostanut ensimm?ist?k??n voipakettia ennen kuin aloitin hiilihydraattitietoisen ruokavalion vuonna 2004. Jotenkin minut oli niin aivopesty siihen, ett? voi on saastaista/syntist?/likaista/pahaa/kamalaa/ep?terveellist?/*lis?? t?h?n oma ruma adjektiivisi*, etten uskaltanut edes maistaa ko. tuotetta. Toisaalta, en koskaan k?ytt?nyt leiv?np??ll? mit??n ravintorasvaa, joten en edes tiennyt milt? voi maistuu. Kun lapseni viel? olivat maitoallergikkoja, niin leivonnassa/paistamisessa tuli k?ytetty? Flooraa.

Nyt vasta my?hemmin olen lukenut siit?, miten hieno luonnontuote voi oikeastaan on ja kun olen alkanut k?ytt?? sit? ruuanlaitossa, niin mieleen her?? kysymys: "miten ihmeess? sit? ennen paistoi lohen pannulla herkulliseksi, kun ei ollut voita?" :) ?ljyj? tosiaan k?ytin ennen paistamiseen ja enimm?kseen rypsi?ljy?.. Nykyisin olen oppinut, ettei se monityydyttym?tt?miens? kanssa todellakaan ole mik??n optimaalinen paistorasva.

kmattila kirjoitti:Margariinikausina perusteluni on se, ett? voi on niin paljon lihottavampaa (uskon kaloriteoriaan ja sy?n hiilareita).

Lihottavampaa kuin mik?? Ylivoimaisesti enitenh?n energiaa on ?ljyss?. Se on 100% pelkk?? rasvaa. Voissa rasvaa on 80%. Mutta jos voista pit?isi saada v?hemm?n kaloreita, niin min? yksinkertaisesti k?ytt?isin sit? v?hemm?n. Ohuempi kerros leiv?lle, pienempi nokare pannulle, jne.
:)

pete

ViestiKirjoittaja pete » 24 Maalis 2007 23:36

Viime aikaisen itseni "sivist?misen" (= satoja keskustelun p?tki? mm. rasvoista, osa luettu viitteineen) seurauksena olen tullut seuraavaan johtop??t?kseen:

yrit?n pit?? omega 3/omega 6 suhteen sis??ni ahtamissa rasvoissa mahdollisimman l?hell? 1/1 :t?. (Satunnaisissa testauksissa olen p??ssyt l?hell? t?t?)., koska se n?ytt?? olevan verisuoni tukosten m??r??vin riskitekij?. (k?yk??p? testaamassa omanne finelist? l?ytyy m??r?t ) Ja min?h?n olen "k?velev? aikapommi" l??k?rini mukaan. Eli riskitasot on mahdollisimman korkealla.

Periaate tasolla t?m? on johtanut siihen ett?
- en k?yt? rypsi?ljy? tai siit? valmistettuja tuotteita
- "periaatteesa " suosin oliivi?ljy?
- jos k?yt?n voi tuotetta niin se on puhdasta voita.

K?yt?nn?ss?
-olen ostanut kotiin voita ja k?yt?n sit? paistamisessa ja silloin harvoin kun on pakonomainen tarve sy?d? leip??. ( eli en siis en?? paista rypsi?ljyll? tai rasvattomilla korvikkeilla)
- oliivi ?ljy? en ole tainnut el?m?ss?ni koskaan maistaakaan.
- popsin E-Epaa isoja annoksia

ainiin ja ne kasvisrasvat napsin sy?m?ll? p?ivitt?in n?it?:
- oliiveja (mustia kivett?mi?)
- avokadoja
- kookosrasvaa pari teelusikallista p?iv?ss?

Taustastani

Terveydellisist? syist? olen k??ntym?ss? todella huru karpiksi, Sairastan kakkostyypin diabetest? ja kehoni ei n?k?j??n pysty k?sittelem??n edes 50 grammaa hh:ta p?iv?ss?. Pysyess?ni l?hes tulkoon nolla hiilareissa lis?ttyn? liikunnalla ovat vs arvoni k?sitt?m?tt?m?n (AIVAN TOLKUTTOMAN K?SITT?M?TT?M?N!)
hyvin?. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Kardemumma

ViestiKirjoittaja Kardemumma » 25 Maalis 2007 13:45

Onneksi olkoon, Pete!
Lukaisepa my?s karppaus.info-puolelta p??otsikon Lehdet, tv... alta t?h?n aiheeseen liittyv?? pohdintaa.
"KTL:n suojeluksessa tehty gradu neuvoo v?ltt?m??n perunaa":
Nimimerkki Perenna:
"L?ysin Helsingin yliopiston maatalous-mets?tieteellisen tiedekunnan soveltavan kemian ja mikrobiologian laitoksen ravitsemustieteen osastolla tehdyn gradun Ravinnon hiilihydraattien glykemiaindeksin vaikutus keskiglukoosipitoisuuteen ja glukoosik?yr?n alaiseen pinta-alaan henkil?ill?, joilla on heikentynyt glukoosinsieto (pdf-tiedosto) (tuo kai kuuluu Elsin tutkimusryhm??n B?). Tiivistetyt johtop??t?kset:
Suvi-Maarit Kuha gradussaan kirjoitti:
Korvaamalla ruokavalion p??hiilihydraatit alhaisen GI:n hiilihydraateilla, voidaan pitk?aikaista glukoositasoa pienent?? ja n?in ollen mahdollisesti ehk?ist? heikentyneen glukoosinsiedon kehittymist? tyypin 2 diabetekseksi. Koska paastoglukoosipitoisuus ja paastoinsuliinipitoisuus eiv?t muuttuneet, lienee erityisesti aterianj?lkeisill? glukoosihuipuilla merkityst? elimist?n pitk?aikaiselle glukoositasolle henkil?ill?, joilla on heikentynyt glukoosinsieto."
T?m? tutkimus on vuodelta 2003, mutta esim. KTL ei ole sit? noteerannut. Kansanterveyslaitoksen ravintosuositukset ovatkin joutumassa silmiss?ni ENTIST?KIN OUDOMPAAN VALOON.

Paluu