Voi vs margariini

Palautteessa on toivottu osiota, jossa voi kommentoida tietopankissa olevia kirjoituksia. Käydäänpä sitä keskustelua täällä.

Itse tietopankki on poistettu.

Valvoja: MahaTar

veteraaniurheilija
Viesti:

ViestiKirjoittaja veteraaniurheilija » 25 Maalis 2007 16:57

Suurin ongelma nykyihmisen ruokavaliossa ja el?m?ss? on se, ett? nautintoa pit?? saada joka p?iv?. Aina, kun mieli tekee. Ja se on vahingollista.

Hyvin sanottu!
veteraaniurheilija = christer sundqvist

Kardemumma

ViestiKirjoittaja Kardemumma » 25 Maalis 2007 22:17

Poimintoja Diabetesliiton ruokasuosituksista aikuistyypin diabeetikoille. (Suositukset pohjautuvat Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksiin):
- Pasta, riisi, peruna: suositaan jokap?iv?isess? k?yt?ss?
- Leip?, puuro, murot, mysli.
- Pullat, kakut, keksit, pikkuleiv?t, pasteijat, piirakat: valitaan v?h?rasvaiset vaihtoehdot. Leivonnassa sokeri.
- Makeiset, j?lkiruuat yms.
- J?lkiruuissa sokeri ja/tai keinotekoinen makeutusaine.
- Juomat: kahviin, teehen jne. makeutteeksi valitaan keinotekoinen makeutusaine tai sokeripala.
http://www.diabetes.fi/diabtiet/hoitsuo ... alio22.htm
Eli kyll?h?n esimerkiksi nuo - jos mitk? - ovat nopeita hiilareita!
Ja sitten diabetesl??k?ri toteaa ravitsemusartikkelissaan:
Luotettavia tietoja ei ole saatavilla
Meill? k?ytett?vist? elintarvikkeista on ainakin toistaiseksi hyvin huonosti saatavilla luotettavia GI-arvoja. Internetist? l?ytyy monenlaisia taulukoita.
(...)
Pienen glykemiaindeksin edullisuudesta diabeetikoiden ruokavaliossa ei olla t?ysin yksimielisi?.
(...)
Edell? esitetyt yksityiskohdat verensokerin aterianj?lkeiseen nousuun vaikuttavista tekij?ist? ovat monimutkaisia ja vaikeita hallita, ja viel? on paljon, mit? ei tiedet?. Samankin ruoka-aineen, kuten riisin eri lajikkeiden, verensokerivaikutukset voivat vaihdella huomattavasti.
Ainakaan viel? ei ole l?ydetty keinoa, jolla n?m? kaikki tekij?t voidaan k?yt?nn?n el?m?ss? saada selville ja ottaa huomioon niin, ett? p??st?isiin selv?sti parempaan sokeritasapainoon. Suomalaisten elintarvikkeiden glykemiaindeksej? on m??ritetty varsin v?h?n."
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=480
Eli aika sekaista t?m?(kin) on! Onneksi itsell?ni ei ole aikuistyypin diabetesta todettu...
Ohjeistus on aivan liian sekalaista ja sekavaa minun makuuni!
Karppaus on minun juttuni!

pete

ViestiKirjoittaja pete » 26 Maalis 2007 15:16

Kardemumma

Luettelit juuri ne ruoka-aineet jotka olen omalta kohdalta todennut itselleni mahdollisimman ep?terveellisiksi minulle, ainakin mit? tulee vs arvoihin. Ja viel? D liiton sivuitla moiset ohjeet????? Ohmiskokeiden kielt?misess? on menty aivan liian pitk?lle. Noiden terveys vaikutus voitaisiin ihan helposti todeta suppeallakin kakkos porukalla tehdyll? parin viikon seurannalla.

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 15 Touko 2007 21:23

pete kirjoitti:Kardemumma

Luettelit juuri ne ruoka-aineet jotka olen omalta kohdalta todennut itselleni mahdollisimman ep?terveellisiksi minulle, ainakin mit? tulee vs arvoihin. Ja viel? D liiton sivuitla moiset ohjeet????? Ohmiskokeiden kielt?misess? on menty aivan liian pitk?lle. Noiden terveys vaikutus voitaisiin ihan helposti todeta suppeallakin kakkos porukalla tehdyll? parin viikon seurannalla.

Sellaista seurantaa ei varmasti tehd?. Seh?n olisi kakkosten kiusaamista ep?terveellisell? ruoalla.

pete

ViestiKirjoittaja pete » 21 Touko 2007 12:17

me ollaankin masokisteja, kun on itse ehty noita seurantoja

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 06 Kesä 2007 8:36

"Monetkaan niin kutsutut terveysasiantuntijat eiv?t ilmeisesti ymm?rr? biokemian perusteita suosiessaan kasvi?ljyjen k?ytt??. N?in siksi, ett? turvallisimpinakin pidetyt kasvi?ljyt vahingoittuvat kuumennettaessa ja muuttuvat hajoamistuotteiksi, jotka tutkimuksissa on yhdistetty syd?nsairauksiin ja neurologisiin h?iri?ihin."

Hassua sin?ns?, ett? oliivi?ljyn puolestapuhuja laittaa kirjoitukseensa t?llaisen sitaatin. T?m?h?n sy? ihan pohjan pois silt?, ett? pit?isi k?ytt?? (oliivi)?ljy?.

Siksi aina olen suositellutkin, ett? oliivi- kuten muutkin kasvi?ljyt kannattaa mieluiten k?ytt?? kuumentamatta.

Mutta ihan t?smennyksen vuoksi, min? olen kirjoittaja, en rasva-asiantuntija. Kirjoitusteni rasvakannanotot ovat p??asiassa Ilkka Salmenkaidalta per?isin.

(Huomasin t?m?n ketjun vasta nyt...)

*P*

ViestiKirjoittaja *P* » 20 Kesä 2007 7:41

Kardemumma kirjoitti:- Juomat: kahviin, teehen jne. makeutteeksi valitaan keinotekoinen makeutusaine tai sokeripala.

Miksi kaikkea t?ytyy tavalla tai toisella makeuttaa, kysyn vaan?

(Min? olen puristi: kahvi kuuluu juoda mustana ja viski raakana.)

Kovin h?mment?v?? on se, ett? diabeteksen kaltaisen vakavan sairauden kohdalla annetaan noin paljon huomiota sille, mit? kaikkia herkkuja saa sy?d? (kunhan ovat v?h?rasvaisia).

Miksei hoito-ohje ole, ett? pidet??n eritt?in tiukkaa linjaa v?hint??n 3kk tai siihen asti, ett? olo alkaa korjaantua. Sitten pikkuhiljaa voidaan kokeilla, montako pullaa kuukaudesa se oma keho kest??. Vai olisiko liikaa vaadittu ihmisilt?, ett? he pystyisiv?t kielt?ytym??n jostain, edes v?h?n aikaa?

Tulee mieleen, ett? ihmisi? ei edes haluta auttaa ruokavaliolla, t?rkeint? on, etteiv?t he kuole k?siin vaan keikkuvat mahdollisimman pitk??n t??ll? kuluttamassa mahdollisimman paljon l??kkeit
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola

"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 20 Kesä 2007 10:39

*P* kirjoitti:Miksi kaikkea t?ytyy tavalla tai toisella makeuttaa, kysyn vaan?

Samaa olen min?kin miettinyt. Syyn? mainitaan usein ihmisen "synnynn?inen mieltymys" makeaan.
Kuinka eri tavalla suhtaudutaan suolaan. Suolan k?ytt? on totuttu tapa, josta oppii helposti pois - mutta k?yt?ss? ei olekaan 300 kertaa tavallista suolaa suolaisempaa jauhetta. Jos olisi, kalan p??lle saisi tupsutella niin paljon kuin haluaisi.
Ylimakeastakin oppii helposti pois, jos haluaa.

Paluu