Sukrin

Yleistä keskustelua vähähiilihydraattisesta elämäntavasta

Valvoja: MahaTar

zirppeli

Sukrin

ViestiKirjoittaja zirppeli » 12 Loka 2010 13:45

Onko Sukrin (myynniss? esim. sokeriton.fi sek? luontaistuotekaupat) oikeasti turvallinen luonnontuote? Sen sanotaan olevan sataprosenttista erytritolia, mutta mit? erytritoli oikein on? P??tteen -oli perusteella voisi ep?ill? sokerialkoholia? Tiet??k? joku enemm?n?

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 12 Loka 2010 13:52

Erytrioli on sokerialkoholi, saman tapainen kuin maltitoli, eli sokerialkoholi kyseess?.
Minulla on ollut jo jonkin aikaa suunniteilla kirjoittaa juttu keinomakeutusaineista blogiini. Pit??p? ryhdist?yty?. :)

Wikipedia erytriolista.

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 12 Loka 2010 14:01

Veti suuta hymyyn:
"Erytritolia valmistetaan fermentoimalla hiilihydraatteja hiivojen avulla."
Eik?s alkomahjooliakin valmisteta samoin? :mrgreen:
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 12 Loka 2010 14:04

Sattumoisin min?kin olen juuri kirjoittamassa aiheesta tulevaan kirjaani sek? Iltalehden blogiini.

tuosta Anjan linkitt?m?st? Wikipedia-artikkelistakin l?ytyy linkki, josta allaoleva sitaatti:

Elintarvikealan tiedekomitea on arvioinut erytritolin turvallisuutta koskevat
tiedot ja antanut asiasta lausuntonsa 5 p?iv?n? maaliskuuta 2003.

Komitea totesi, ett? erytriolin k?ytt? elintarvikelis?aineena on hyv?ksytt?v??.
Komitea totesi lis?ksi ett? erytritolilla on laksatiivinen vaikutus, joskin suurempana
annoksena kuin muilla polyoleilla.

Erytritolilla on monia makeuttamiseen liittym?tt?mi? teknisi? ominaisuuksia, jotka ovat hy?dyllisi? monen tyyppisiss? elintarvikkeissa makeisista maitotuotteisiin. Sit? k?ytet??n muun muassa arominvahventimena, kantajaaineena, kosteudens?ilytt?j?n?, stabilointiaineena, sakeuttamisaineena, t?yteaineena ja kompleksinmuodostajana.

Vaikka erytritoli aiheuttaa v?hemm?n ruoansulatus?rsytyst? kuin mik??n muu polyoli, se on silti polyoli.

Toisin sanoen, jos olet herkk?vatsainen se aiheuttaa ripulia, mutta todenn?k?isesti voit sy?d? enemm?n kuin muita polyolituotteita ennen kuin ripuli yll?tt?? ::loel::
Viimeksi muokannut Varpu 12 Loka 2010 14:06, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 12 Loka 2010 14:06

Hyv? tiet?? Varpu, niin k?yt?n ajan sitten johonkin muuhun. Turha meid?n on samasta aiheesta kirjoittaa. :)

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 12 Loka 2010 14:06

Joo toi tuli ajankohtaiseksi mun ja Kukan kirjan my?t? :)

zirppeli

ViestiKirjoittaja zirppeli » 16 Loka 2010 18:37

Kiitos noista tiedoista!

J??n odottamaan mielenkiinnolla lis??. Olen aloitteleva hiilaritietoinen enk? ole selvill? viel? kaikista -oleista. Tosin sokerittomuus ei ole minulle ongelma, koska en ole koskaan ollut mik??n makean yst?v?. Silti s?in aiemmin piilosokeria esim. maustetuissa jugurteissa ja mehukeitoissa, vaikka kuvittelin jo silloin sy?v?ni terveellisesti. Nyt, j?tetty?ni sokerin kokonaan pois, olen huomannut makuaistini herkistyneen niin, ett? monet hedelm?t, marjat ja mausteet maistuvat makealle.

Jos kuitenkin joskus tarvitsee makeutusta, niin onko intiaanisokeri paras vaihtoehto?

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 17 Loka 2010 23:47

Joku pit?? inkkarisokerista, joku hunajasta, joku stevianlehdist?.
Itse suosin inkkarisokeria, ripaus sit? maustamattoman jukurtin ja marjojen p??lle sopii tosi hyvin.

Paluu