Karppaus pilaa munuaiset??

Yleistä keskustelua vähähiilihydraattisesta elämäntavasta

Valvoja: MahaTar

Nelli07

Karppaus pilaa munuaiset??

ViestiKirjoittaja Nelli07 » 12 Marras 2010 22:49

Mulle sanottiin ett? karppaus tuhoaa munuaiset ja varsinkaan lapset ei saisi karpata koska munuaiset lakkaa toimimasta jos ei saa hiilareita. Olin ihan ett? :shock: enk? osannu vastata mit??n...

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 12 Marras 2010 23:32

T?? on kuolleitten ja melkein kuolleitten munuaistautisten Foorumi....hah hah!

Sano sille "asiantuntijalle", ett? suksii suohon....

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 13 Marras 2010 12:45

Mulle on sanottu, ett? karppaus diabeetikolla aiheuttaa syd?ntaudin, rasvamaksan ja tukkii valtimot, hermovauriotkin meniv?t siin? samalla karppauksen syyksi... :mrgreen:

PAH. Samaa mielt?, kuin San Martino. Enemm?n minua pelottavat tyhj?t hiilarit, niin kuin ennenvanhaan sanottiin: raffinoidut elintarvikkeet, karkit, sipsit ja muut m?ssyt. :roll: Niit? on helposti saatavilla. Sokerikin aiheuttaa riippuvuutta siin? miss? tupakki ja alkoholikin. Jossain t??ll? on juttua sokeririippuvuudesta, mutten just nyt t?h?n h?t??n sit? topicia l?yt?nyt!
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

Ksantippa

Re: Karppaus pilaa munuaiset??

ViestiKirjoittaja Ksantippa » 13 Marras 2010 13:11

Nelli07 kirjoitti:Mulle sanottiin ett? karppaus tuhoaa munuaiset ja varsinkaan lapset ei saisi karpata koska munuaiset lakkaa toimimasta jos ei saa hiilareita. Olin ihan ett? :shock: enk? osannu vastata mit??n...

Kuka sinulle on n?in v?itt?nyt?
"We cannot change anything, unless we accept it." Carl Jung

Nelli07

ViestiKirjoittaja Nelli07 » 13 Marras 2010 13:29

Ksantippa kirjoitti:
Nelli07 kirjoitti:Mulle sanottiin ett? karppaus tuhoaa munuaiset ja varsinkaan lapset ei saisi karpata koska munuaiset lakkaa toimimasta jos ei saa hiilareita. Olin ihan ett? :shock: enk? osannu vastata mit??n...

Anoppi ::loel::
On kuulemma lukenut alan kirjoja... H?n on t?iss? lasten/nuorisokodissa ja siell? karppaaminen on kielletty :roll:

Nelli07

ViestiKirjoittaja Nelli07 » 13 Marras 2010 13:35

MahaTar kirjoitti:Mulle on sanottu, ett? karppaus diabeetikolla aiheuttaa syd?ntaudin, rasvamaksan ja tukkii valtimot, hermovauriotkin meniv?t siin? samalla karppauksen syyksi... :mrgreen:

PAH. Samaa mielt?, kuin San Martino. Enemm?n minua pelottavat tyhj?t hiilarit, niin kuin ennenvanhaan sanottiin: raffinoidut elintarvikkeet, karkit, sipsit ja muut m?ssyt. :roll: Niit? on helposti saatavilla. Sokerikin aiheuttaa riippuvuutta siin? miss? tupakki ja alkoholikin. Jossain t??ll? on juttua sokeririippuvuudesta, mutten just nyt t?h?n h?t??n sit? topicia l?yt?nyt!

Lainasin juuri kirjastosta kirjan:Sokeripommi, eroon sokeririippuvuudesta. Olen muutaman Heikkil?n kirjan lukenut, t?ytyy lukea viel? lis?? kirjoja ett? ois itell? niin paljon tietoa aiheesta ettei menis ihan sanattomaksi kun joku sanoo jotain vastaavaa... ja osaisin perustella asiat.

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 13 Marras 2010 14:28

Virallisessa valistuksessa my?s opetetaan, ett? karppaamalla menet?t aivosi.
Professori Uusituvan lis?ksi alaisensa Syd?nliiton tj:n kanssa ja kannattamana vakuuttaa, ett? rasva ja kolesteroli tukkii suonet (siis v?h?n niin kuin Huberin p....r??rit.).
Mit?p? muuta sit? voisikaan odottaa keskiasteen koulutetuilta ammattilaisilta, joiden koulutusvastuussa on ollut prof. Uusitupa
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 14 Marras 2010 0:34

Nelli07 kirjoitti:
Ksantippa kirjoitti:

Anoppi ::loel::
On kuulemma lukenut alan kirjoja... H?n on t?iss? lasten/nuorisokodissa ja siell? karppaaminen on kielletty :roll:

Vai ett? anoppi...sitten otan takaisin sanani. Anoppien kanssa pit?? olla hyv?? pataa...

Pyyd? vienosti anoppiasi tutustumaan hiilaritietoisiin...ollaan nimitt?in hiilaritietoisia, ei karppeja..mutta kuitenkin skarppeja!

Ksantippa

ViestiKirjoittaja Ksantippa » 14 Marras 2010 16:33

Nelli - ei anopit ihan aina ole oikeassa, mutta ei sit? niille itselleen tarvitse sanoa.
"We cannot change anything, unless we accept it." Carl Jung

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 14 Marras 2010 18:12

Ote kirjasta Laihdu ilman n?lk?? (l??k?ri Ilkka Salmenkaita kirjoittaa:)

Munuaiset ja proteiini
Tieteellisess? tutkimusaineistossa ei l?ydy mit??n, mik? osoittaisi korkeankaan proteiininsaannin olevan haitallista terveille munuaisille. P?invastoin, riitt?v? proteiininsaanti edesauttaa munuaistoiminntaa, kun ihminen ik??ntyy. Jopa munuaisvaurioisten kohdalla suositus proteiinirajoitteiseen ruokavalioon on saanut tutkimuksiin perustuvaa vastan?ytt??. Munuaisvaurioisilla on n?iden tutkimusten mukaan jopa suurempi proteiinin tarve typpitasapainon yll?pit?miseksi kuin terveill? ihmisill?.

Ajatus, ett? vhh vahingoittaa munuaisia perustuu siihen, ett? sen oletetaan olevan runsasproteiinisempi (mit? se joko on tai ei ole) ja munuaissairaille suositellaan proteiinin m??r?n rajoittamista. Ja kuten yll?olevasta sitaatista ilmenee, sekin suositus perustuu tutkimustietoon, jonka uudempi tutkimus on alkanut kyseenalaistaa. Terveille munuaisille proteiinista on siis vain hy?ty?.

Eli: anoppisi on saanut vanhentunutta ja virheellist? tietoa. :)

Perenna

ViestiKirjoittaja Perenna » 14 Marras 2010 20:55

Nelli, kysy kauhistelijalta The Kysymys:

Onko kala, parsakaali ja tomaatti ep?terveellisempi ateria kuin kala, peruna ja tomaatti? Onko kana, parsakaali, kukkakaali ja salaatti ep?terveellisempi ateria kuin kana, riisi ja salaatti?

Jujuhan on juuri Varpun mainitsema: ei proteiineja hiilaritietoisessa ruokavaliossa ole v?ltt?m?t?nt? sy?d? sen enemp?? kuin runsashiilarisessakaan.

Varmemmaksi vakuudeksi Finelin mukaan:

Peruna, parsakaali ja kukkakaali (peruna ensin, sitten parsakaali ja viimeiseksi kukkakaali):

Kivenn?is- ja hivenaineet
kalium 500.0 mg - 400.0 mg - 370 mg
magnesium 24.0 mg - 24.0 mg - 15 mg
kalsium 5.6 mg - 48 mg - 24 mg
fosfori 45.0 mg - 90.0 mg - 50 mg
rauta 0.7 mg - 1.1 mg - 0,6 mg
sinkki 0.3 mg - 0.1 mg - 0,5 mg
jodidi (jodi) 1.0 ?g - 1.0 ?g - 1.0 ?g
seleeni 0.6 ?g - 0.4 ?g - 0.4 ?g

Typpiyhdisteet
tryptofaani 0.5 mg - 37.0 mg - 35 mg

Vitamiinit
A-vitamiini RAE 0.6 ?g - 85.9 ?g - 0.9 ?g
D-vitamiini 0 ?g - 0 ?g - 0 ?g
E-vitamiini alfatokoferoli <0.1 mg - 0.7 mg - <0.1 mg
K-vitamiini 1.04 ?g - 110.0 ?g - 20.0 ?g
C-vitamiini 10.0 mg - 120 mg - 61.5 mg
folaatti (HPLC) 23.2 ?g - 113.1 ?g - 85.9 ?g
niasiiniekvivalentti NE 0.6 mg - 1.5 mg - 1.2 mg
niasiini (nikotiinihappo + nikotiiniamidi) 0.6 mg - 0.9 mg - 0.6 mg
riboflaviini (B2) 0.03 mg - 0.20 mg - 0.06 mg
tiamiini (B1) 0.21 mg - 0.10 mg - 0.10 mg
B12-vitamiini (kobalamiini) 0 ?g - 0 ?g - 0 ?g
pyridoksiini vitameerit (vetykloridi) 0.12 mg - 0.11 mg - 0.15 mg
karotenoidit 67.9 ?g - 2858.2 ?g - 44 ?g

energia 74 kcal ? 30 kcal ? 20 kcal
t?rkkelys 14,9 - 0 g ? 0.1 g
sokeri 0,6 g (HH yht 15,5 g) - 2 g (HH yht 2 g) ? 2.1 g (HH yht 2,2 g)
kuitu 1 g - 2.5 g ? 2.3 g (laatu tarkistettava: liukenevia vai liukenemattomia)
proteiini 1.9 g - 4,6 g ? 1.8 g

roxx

ViestiKirjoittaja roxx » 15 Marras 2010 23:53

M? allekirjoitan ajatuksen sokeririippuvuudesta! Toimii kuin huume, "pakko saada lis??" .. Aika hullua huomata, miten valtaosa tuotteista on just sit? ravinnotonta valkoista vehn?jauhoa ja ravinnotonta valkoista sokeria h?ystettyn? halvalla kasvi?ljyll? (rypsi/auringonkukka), joka on ties mill? myrkyill? valmistettu ja saattaa sis. transrasvaa (ainakin jos lukee "kovetettu kasvi?ljy".. ja sitten viel? se pakollinen SOIJALESITIINI, eih?n sit? ilman voi mit??n valmistaa. Jos noita haluaisit v?ltt??, niin voi k?vell? kaiken valmiiksi tehdyn ohi, kaikki keksit jne karkit jne leiv?tkin sis?lt?v?t monet valkoista venh?? vaikka olisi ruisleip?. Lapselle on karkkip?iv?n patukka pit?nyt ostaa ja on se tuottanut ongelmaa, kun j??n tavaamaan miten sen ainesosaluettelo alkaa: sokeri, sokerisiirappi, vesi, glukoosi-fruktoosisiirappi, vehn?, v?ri E jotain, soijalesitiini. Y?k.

Paluu