Onko päteviä neuvoja epäonnistujalle

Yleistä keskustelua vähähiilihydraattisesta elämäntavasta

Valvoja: MahaTar

Muudan

Re: Onko päteviä neuvoja epäonnistujalle

ViestiKirjoittaja Muudan » 21 Tammi 2013 14:53

Monta voisi olla syytä, miksi ei vhh toimi laihduttavasti, mutta en vielä saanut muuta uutta tietää kuin mahdollinen proteiinin liiallinen syöminen. Ehdotukset tyytyä elopainoonsa on roskien laikaisemista maton alle. Kun vyötärö on lähes 90, en pitäisi nykyistä painoani oikeana ja terveellisenä painona, kun erilaiset sairaudet ovat kytiksellä. Jos ajattelen asiaa, minkälainen on yleisvointini, niin se on hyvä kuten koko ikäni se on ollut olenhan välttynyt sairauksiltakin toistaiseksi, vaikka paino on sahannut kymmeniä kiloja edestakaisin. Noin pari vuotta sitten tein tiukan päätöksen, että nyt loppuu jojoilu ja hävitän läskit lopullisesti. Vhh laihduttaa vain vähän aikaa, sitten täytyy taas keksiä jotain muuta. Sain erilaisilla tavoilla pois 10 kiloa, huom. siis kahdessa vuodessa. Mistään laihtumisen voittokulusta ei voi kohdallani puhua, oli keinot mitkä vaan. Luen kateellisena juttuja laihduttajista, jotka laihtuvat 10 kiloa kuukaudessa. Saan olla tyytyväinen, jos puoli kiloa katoaa viikossa. Se vauhti pysyy korkeintaan kolme viikkoa. Että silleen...

catharsis

ViestiKirjoittaja catharsis » 21 Tammi 2013 17:32

Olisiko toinen hyvä syy stressi laihtumisesta?

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 21 Tammi 2013 23:38

Et ole vielä kertonut kilpirauhasarvojasi...

Suomalaisilla ns. hyvillä arvoilla voi olla vaikka miten sairas, ja näihin kuvioihin liittyy lihomistaipumus ja laihtumisen vaikeus.

viewtopic.php?f=22&t=3898

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 22 Tammi 2013 18:38

Tämän vuoksi mitkään syömisohjeet eivät välttämättä toimi kaikilla:
http://www.terveydentukipilarit.fi/terv ... utiset/57/

Itse on kokeiltava mikä sopii ja mikä ei. Tärkeintä on hyvä vointi.

Muudan

ViestiKirjoittaja Muudan » 23 Tammi 2013 23:34

Saaristolainen kirjoitti:Et ole vielä kertonut kilpirauhasarvojasi...

Kilppariarvot ovat aina olleet normaalit.
Minusta on harmillista, kun vhh-ruokavaliota ei tutkita, eikä ole mitään riittävän varmaa tietolähdettä, josta löytäisi apua. Kaikki ohjeet ja neuvot tänäpäivänä ovat vain maalikkomielipiteitä. Jollekin jokin kikka toimii, toiselle ei. Hassua on, että toisinaan nämä THL:nviralliset ravintoasiantuntijat saattavat kiitellä, että vhh toimii hyvin laihdutuksena. :!: Mihinkähän he sen väitteen perustavat? Entä mistä sellainen tieto on peräisin, että jotkut keski-ikäiset ja vanhemmat naiset eivät onnistu vhh:lla laihtumaan? Tätäkin kommenttia olen tavannut, mutta ilman mitään tarkempaa selitystä. Eikö sellaista haluta selvittää joka koskee vain kämäsiä vanhoja naisia?

Kalakukko

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 24 Tammi 2013 9:22

Muudan: "kun vhh-ruokavaliota ei tutkita, eikä ole mitään riittävän varmaa tietolähdettä, josta löytäisi apua. Kaikki ohjeet ja neuvot tänäpäivänä ovat vain maalikkomielipiteitä."

Kehotan sinua ystävällisesti lukemaan tri Timo Kuuselan molemmat blogit lävitse. Se toinen, vanhempi blogi on lukittu ja uudempi, käytössä oleva on avoinna, myös kysymyksiin.

Kirjastosta kannattaa lainata Andreas Enfeldtin : "Ruokavallankumous".

Maallikoiden omista kokemuksista saa vertaistukea. Vain oman kehon kuuntelu ja kokeilu eri osioita muuntelemalla saa tiedon ja asian hallinnan. Esimerkiksi viikko joillain makrotasoilla antaa jo viitteen.
Huolellinen kirjanpito päivittäisistä syömisistä antaa sokeritason heittelyjen selityksen.
Ainoa, mikä on varmaa, on että yksilö on ja pysyy yksilönä ja ravinto on soviteltava omaan tasoon kuten vaate räätälillä/ompelijalla.

Kroppa kiittää karppaajaa ja siitä alkaa uusi elämä.
Kalakukko

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 24 Tammi 2013 12:42

Ei ole tutkittu? Kostdoktorn, eli Diet Doctor, eli Andreas Eenfeldt on kerännyt sivuilleen tutkimustietoa:

http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/ ruotsiksi ja
http://www.dietdoctor.com/science englanniksi.

LCHF on siis ruokavalio, jossa on vähän hiilihydraatteja, normisti proteiinia ja runsaasti rasvaa. Eläinrasvoja suositaan. Samoin vihanneksia.

Jos jompikumpi kieli taipuu, niin käy tutkailemassa.

Kyllä siis on tutkittu, mutta täällä vaiettu.

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 24 Tammi 2013 16:54

Sompit kirjoittavat blogissaan laihtumisen vaikeudesta:
http://www.amplia.fi/blogi/?x119991=147384

Tuhannet suomalaiset kamppailevat ylipainonsa kanssa ja asettavat tavoitteita kesäkuntoon saamiseksi. Miksi huippuohjeista, tiukasta ruokavalio-ohjeistuksesta huolimatta osalla paino ei tipu? Onko syy asenteessa? Useimmilla syy löytyy yksinkertaisesti kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Muudan

ViestiKirjoittaja Muudan » 25 Tammi 2013 1:05

Siis minulla on 10 vuotta jo vhh ruokavaliosta tietoa, kirjoja alasta löytyy joka lähtöön, samoin seuraan aktiivisesti yli 20 nettisivustoa. Niin paljon olen alaa seurannut, että tiedän monia aikaisemmin vt-laihdutusneuvoja antaneiden vaihtaneen leiriä vhh:lle.
Neuvoja olen kysellyt alan guruilta, mutta eivät halua vastata tai ohjeet ovat toimimattomia. Colpo pohti ongelmaani ystävällisesti ja lopulta ehdotti proteiinin lisäämistä ja lisää liikuntaa, mutta paino alkoikin nousta välittömästi. Kostdoktornilla ei ole selitystä, kuten ei muillakaan, miksi jotkut vanhemmat naiset eivät laihdu vhh-ruokavaliolla. Minusta todellista syytä ei ihan oikeasti tiedetä, kaikki selitykset ovat arvailuja. Kilpirauhasen vajaatoimintaa minulla ei ole todettu, ellei se sitten luuraa jotenkin normaalien arvojen takana.
Uusi selitys laihtumattomuuteeni on laihdutusstressi :roll: Otaksun, että sitä hoidetaan lopettamalla laihtumisen yrittäminen ja tyytyminen valitsevaan tilanteeseen, mistä seurannee nopeasti takaisin lihominen. Eli sen ehdotuksen kumitamme pois, kun kohde (minä) on näin päättäväinen ja haluaa saada normaalipainonsa takaisin, jonka menetti kauan kauan sitten.
Otan lisää neuvoja vastaan, jos jaksatte antaa. :)

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 12 Helmi 2013 13:44

Saaristolainen kirjoitti:Et ole vielä kertonut kilpirauhasarvojasi...

Suomalaisilla ns. hyvillä arvoilla voi olla vaikka miten sairas....

Et kertonut myöskään, millaiset ovat kolesteroliarvosi(total,LDL,HDL,triglyt)? Pitkäsokeri(HbA1c)? Maksa-arvot?

Muudan

ViestiKirjoittaja Muudan » 13 Helmi 2013 20:06

Kerroin ihan aluksi, että kokonaiskolesteroli ja siispä LDL ovat "viitearvoja" korkeammat. Allamainitut tulokset ovat 1,5 vuoden takaa, jolloin painoa oli n. 8 kg enemmän nykyisestä. Painoindeksini on hieman päälle 27.

P-alat 22
P-GT 18

kokonaisKol. 6.5
HDL 1.65
HDL suh 3.9
LDL 4.4
triglys 1.1

sokerirasituksessa gluk 5.4

Kerrottakoon vielä, että kokonaiskolesteroli oli yli 8, kun 10 vuotta sitten siirryin ja olin ollut 3 kk vhh:lla. Tuo 6.5 on lähes sama kuin ennen vhh:a.

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 13 Helmi 2013 20:19

Pari viestiä aiemmin kirjoitit punaisella laihtumattomuudesta. 8 kiloa pois on hyvä saavutus!

Kolesterolin nousu kielii kilpirauhasongelmista. Minulla niitä on ja kokonaislukema likimain sama. Vaan sehän on aivan hyvä vaihdevuodet ohittaneelle naiselle.

Muudan

ViestiKirjoittaja Muudan » 14 Helmi 2013 12:45

Arvostan mielipiteitänne, mutta en jäkättämistä. Jotkut teistä eivät edes lue, mitä aikaisemmin kirjoitin ja mestarioi silti.
Kilpirauhasarvoni ovat niissä hyväksytyissä viitearvoissa, joten sieltä ei tule selitystä laihtumattomuuteen. En pidä 8 kg vielä suurena saavutuksena, kun matkaa normaalipainoon on saman verran. Työterveyslääkäri huomautti kysymättä painoani, että olen ylipainoinen. Olen samaa mieltä, näenhän sen peilistä ja vaatteistani.

Laihdutusmetodien toimimattomuus pitkään jatkuessaan hämmästyttää. Olen käyttänyt erilaisia keinoja, oikeastaan en sitten 25 ikävuoden jälkeen ole syönyt "normaalisti". Aina on päällä pitänyt olla joku dieetti, koska paino tuppaa nousemaan. Yksikään kikka ei toimi pitkään, vaan pienikin lipsahdus l. poikkeus omasta ruokavalinnasta aiheuttaa pitkään takapakkia. Siksi pidän liioiteltuna väitteitä koskien vhh:a, että se toimii myös pitkään jatkuessaan. Olen menettänyt yhtälailla luottamukseni siihen, mikä ei sulje pois sitä, että haluan kuitenkin sitä noudattaa aina kuin mahdollista tästä eteenkin päin, koska silloin syön hyvää oikeaa ruokaa. En kaipaa sokeria, leipää, pastoja tai perunaa lainkaan. No, aion lisäksi käyttää edelleen muitakin laihdutuskeinoja, jotta nuo viimeiset 8 kg katoaisivat.

Olen yhä enemmän alkanut pohtia, että laihtuminen on niin epäluonnollista ihmiselle, jonka vuoksi elimistömme tekee kaikkensa estääkseen sen. Siinä ei vaikuta tahdonlujuus, metodit, liikunta ym. vaan eräänlainen aineenvaihdunnan sekoittaminen. Joskus pitkä tasanne painossa saattaa liikahtaa alaspäin, vaikka söisi juuri päinvastoin, mitä sillä hetkellä tulisi noudattaa. Ikäänkuin aineenvaihdunta hämmentyy, kun se on pyrkinyt hidastumaan, ettei vaan "epäsuotuisaa" laihtumista tapahdu. Siksi tuntuu vääriltä ohjeet välttää sitä ja tätä lihottavaa, kun jossakin tilanteessa juuri tuo lihottava laukaiseekin uuden laihtumisen. Tietystikään väärät ravinnot eivät saa jäädä päälle. Ehkäpä oma "onnistumiseni" johtuukin juuri tuosta metodien vaihteluista.
Mitä sellainen sitten vuosikausia jatkuessaan tekee ihmiselle?
Vai onko turhaa pelkoa, jospa elimistö parhaiten hyväksyy suuret vaihtelut ja sopeutuu nopeasti muutoksille. Kenties juuri liian tiukka samankaltainen ravinto pitkään jatkuessaan onkin haitaksi ihmiselle. Mistä ravintotutkijat oikeasti voivat tietää, minkälainen ruoka on ideaalia? Kenen labra-arvot ovat parhaimmat ja millä tarkaan sanottuna ravinnolla ne on saatu? Nykyisin ravintotutkimus näyttää keskittyvän yksittäisiin ruoka-aineisiin tyyliin "pähkinät ovat terveellisiä, marjat ovat terveellisiä". Vähemmälle tutkimiselle jää ihmisen ravintokokonaisuus ja miten ihminen voi ja miten hän muuten elää eli ihminen kokonaisuutena.

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 15 Helmi 2013 14:53

Muudan kirjoitti:Arvostan mielipiteitänne, mutta en jäkättämistä. Jotkut teistä eivät edes lue, mitä aikaisemmin kirjoitin ja mestarioi silti.
Kilpirauhasarvoni ovat niissä hyväksytyissä viitearvoissa, joten sieltä ei tule selitystä laihtumattomuuteen. En pidä 8 kg vielä suurena saavutuksena, kun matkaa normaalipainoon on saman verran. Työterveyslääkäri huomautti kysymättä painoani, että olen ylipainoinen. Olen samaa mieltä, näenhän sen peilistä ja vaatteistani.

Hyvää pohdintaa....hyvä kysymys...onko VHH laihdutusdieetti? Minusta ei. Parhaiten se toiminnee MBO-tapauksissa *).

En tiedä, mitkä olivat muut kole-arvosi,lähinnä HDL ja triglyt(ennen VHH-dieettiä), mutta jo +8 kiloa sitten ne näyttivät melko hyviltä näin r-harrastajan näkökulmasta?

kokonaisKol. 6.5
HDL 1.65
HDL suh 3.9
LDL 4.4
triglys 1.1
...olisiko tuo "paha" LDL(Friedewaldin formula) sitä suurta "vaaratonta" lajia, koska LDL/HDL-suhde ja trigl/HDL-suhde on myös hyvä?

P-alat 22
P-GT 18
näillä maksa-arvoilla tuskin on NAFLDia eli rasvamaksaa....

Pitkäsokerin(HbA1c) voisi vielä tarkistaa ja S-insuliinin tason?

*) Metabolisen oireyhtymän taudit (diabetes,sv-tauti,syöpä...)

Muudan

ViestiKirjoittaja Muudan » 15 Helmi 2013 17:42

Minustakin labra-arvojen perusteella olen ihan normaali. En ole enkä ollut kolesterolistakaan huolissani vaikka statiineja yritettiin tyrkyttää samoin suositeltiin leivälle margariinia ?!
En raaskinut kertoa lääkäritädille, etten syö leipääkään, se olisi siitä pillastunut täysin.

Minulle ennustettiin kauan sitten, että saatan sairastua diabetekseen vanhemmiten, jos en ole varuillani. Sokeri on muutaman kerran ollut koholla (ei vhh:n aikana), mutta rasituskokeessa osoittautui normaaliksi. Toisaalta myös betasalpaajan väitetään nostavan sokeria. Vaihtoehtoja b-salpaajalle en tiedä.

Paluu