Kolestrolista (jälleen kerran)

Yleistä keskustelua vähähiilihydraattisesta elämäntavasta

Valvoja: MahaTar

Kettu-Pekka

Kolestrolista (jälleen kerran)

ViestiKirjoittaja Kettu-Pekka » 10 Joulu 2015 8:56

Kuutisen vuotta olen harrastanut VHH:ta. Runsaasti rasvaa, vähän hiilareita. Kymmenkunta kiloa on ylipainoa. Puolisen vuotta olen syönyt kortisonia sarkoidoosin vuoksi.

Kävin viime viikolla työterveystarkastukseen liittyvässä kolestrolimittauksessa. Äsken hoitaja soitti, kokonaiskole oli 9.3, LDL 6.5, Hdl 2.49, tri 0.7.

Kovasti tyrkyttää minua lääkärin juttusille, pitäis saada arvoja alaspäin. Sanokaas viisaammat miten hommassa kannattais edetä? Statiineja en ota.

artoheikki
Viesti:

Re: Kolestrolista (jälleen kerran)

ViestiKirjoittaja artoheikki » 10 Joulu 2015 10:53

Kolesteroli käsitykseni muuttui aika paljon luettuani Malcolm Kendrick:n kirjan; EI SITTENKÄÄN KOLESTEROLI. Ko. kirja kannattaa lukea ennen kuin suostuu mihinkään lääkitykseen. En tietyskikään ole mikään asiantuntia, mutta tuntuu kuin yleensä lääkkeistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Tietysti joitain lääkkeitä on pakko ottaa. Lääkkeet eivät yleensä ole mikään parannus konsti, vaan oikea ravinto.
Oletko muuten tarkistanut rasvan määrän, mitä syöt päivittäin?

Kettu-Pekka

ViestiKirjoittaja Kettu-Pekka » 10 Joulu 2015 11:35

En ole sen kummemmin tarkistanut. Aamulla rasvaa tulee hyppysellisestä pähkinöitä, 5% luonnonjugurttia desi ja kermakahvit. Päivän mittaan muutamat kermakahvit. Ja sit illalla 50 grammaa juustoa, koskenlaskijaa puoli pakettia, voita hyvänlainen nokare. Ja turkkilaista jugurttia pari ruokalusikallista. Nämä siis rasvan lähteet, lisäksi menee marjoja, pellavan siementä, lihaa, kalaa, kasviksia jne

catharsis

ViestiKirjoittaja catharsis » 10 Joulu 2015 16:39

Noin maallikkona sanoisin, että APO-testit ennen lääkkeitä. Olen ymmärtänyt, että kun triglyt/HDL -suhde on reilusti alle yhden, niin LDL-kolesteroli olisi suuripartikkelista ja vaaratonta.

Paluu