GI ruokavaliossa

Yleistä keskustelua vähähiilihydraattisesta elämäntavasta

Valvoja: MahaTar

JariJ
Viestit: 289
Liittynyt: 02 Joulu 2006 22:56

GI ruokavaliossa

ViestiKirjoittaja JariJ » 31 Touko 2007 9:05

Jaettu osteoporoosiketjusta.

Hyv? syy olla sy?m?tt? kaurapuuroa on ett? se on nopeita hiilareita.

S Tuomasjukka
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Touko 2007 12:23

ViestiKirjoittaja S Tuomasjukka » 31 Touko 2007 9:59

Kaurapuuron hiilarien nopeus on suhteellista: verrattuna muihin viljapuuroihin GI on matalampi. Vaikka ero ei todellisuudessa ole niin iso kuin tuoreimmat GI-taulukot v?itt?v?t (varhaisissa kokeissa kauran imeytyv?n hiilihydraatin pitoisuus yliarvioitiin ja annostus GI-kokeessa siksi oli liian alhainen), on tavallisen hitaasti keitett?v?n kaurapuuron GI matalampi kuin kaupasta hankitun vastaavan vehn?puuron. Lis?ksi on hyv? huomata, ett? kauran aiheuttama insulinemia on liev?sti mutta merkitsev?sti matalampi kuin esimerkiksi vehn?ll?.

Syyn? matalampaan GI:in ei ole ainakaan kauran muita viljoja korkeampi rasvapitoisuus (Br J Nutr 97:744), joten todenn?k?isin selitys on kauran kuitu, betaglukaani mukaan lukien, sek? fysikaaliset rakennetekij?t joita tunnetaan viel? hyvin heikosti. Pikapuurot on eri juttu - niist? kannattaa pysy? kaukana!

Jos puurosta siis tykk?? niin hitaasti keitett?v? kaurapuuro on hyv? valinta. Aamupuuro ylip??ns? on erinomainen vaihtoehto sille, joka haluaa pit?? veren rasva-arvot alhaalla my?s hereill?oloaikana: kokeessamme nuoret miehet s?iv?t tupla-annokset aamupuuroja, eik? veren rasvapitoisuus (triglyseridit) nousseet paastotasolta minnek??n 3 tunnin seurannan aikana.

Mutta t?ll? en tietenk??n tarkoita sit? ett? pit?isi sy?d? puuroa koko loppup?iv?kin. Liian runsas hiilihydraatti nostaa pitk?ss? juoksussa rasvatasoja.

Urheilutermein: p?iv?n aterioissa tarvitaan rytminvaihtoja. Aamulla puuroa mutta ei rasvaa, my?hemmill? aterioilla sitten niukemmin hiilihydraatteja ja enemm?n hyvi? rasvoja ja proteiiniakin. T?m? on nyt ihan t?llainen aamutuimaan tehty heitto - voisin alkaa vaikka tutkimaan asiaa, jos joku maksaisi viulut.

S Tuomasjukka

JariJ
Viestit: 289
Liittynyt: 02 Joulu 2006 22:56

ViestiKirjoittaja JariJ » 31 Touko 2007 10:07

Onkos kukaan tietoinen muista kotimaisista mittaustuloksista kuin t?st?:

Methodologic considerations in the measurement of glycemic index: glycemic response to rye bread, oatmeal porridge, and mashed potato

Tuossahan kaurapuuron GI on 74 eli sakkaroosiakin korkeampi.

S Tuomasjukka
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Touko 2007 12:23

ViestiKirjoittaja S Tuomasjukka » 31 Touko 2007 10:25

Tere Jari. Kaurapuuron GI:n paras arvio l?ytyy viimeisimm?st? Foster-Powellin koosteesta (Am J Clin Nutr 76:5). Sielt? my?s n?kyy, ett? kauralla on keskim??rin matalampi GI kuin esim. vehn?puurolla. Viittaamasi artikkelin arvo kauralle on l?hes prikulleen keskiarvon mukainen.

Se on selv?? p?ssinlihaa ett? ruisleiv?ll? GI on matalampi. Syit? voi olla monia, rakenne on yksi. Puurossa ravinteet ovat valmiiksi liukoisia ja imeytyv?t nopeammin kuin kovasta ja kuivasta leiv?st?, joka vaatii aikaa pilkkoutuakseen.

Viittaus sakkaroosiin antaa mielikuvan, ett? kaurapuuron GI on korkea. T?m? ei ole totta. Sakkaroosin GI on matala! Mutta tarkoittako t?m? ett? sen osuutta ruokavaliossa pit?isi lis?t?? Ei varmaankaan. Onhan sekin osoitettu, ett? sakkaroosia sy?m?ll? veren rasva-arvot pysyv?t keskim??rin matalammalla kuin pitempiketjuisilla hiilihydraateilla. T?st? huolimatta edes PepsiCo ja Coca-Cola Company eiv?t v?it?, ett? sokerin sy?nti laskisi syd?rin riski?.

Vertailut eri ruokien GI:n v?lill? muuttuvat helposti harhaanjohtaviksi, jos kesken??n asetetaan rinnakkain sellaisia ruokia jotka eiv?t k?yt?nn?ss? ole toistensa vaihtoehtoja. Sama p?tee keskusteluun yleisemminkin: yhden yksitt?isen terveydelle t?rke?n seikan nostaminen esille silloinkin kun muut seikat puhuvat sit? vastaan ei helpota kokonaiskuvan muodostumista.

S Tuomasjukka

Avatar
Anja
Viestit: 1735
Liittynyt: 17 Elo 2006 22:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 31 Touko 2007 10:43

S Tuomasjukka kirjoitti:Vertailut eri ruokien GI:n v?lill? muuttuvat helposti harhaanjohtaviksi, jos kesken??n asetetaan rinnakkain sellaisia ruokia jotka eiv?t k?yt?nn?ss? ole toistensa vaihtoehtoja.


Eik? aika moni ruoka ole toistensa vaihtoehto? Minusta on yksipuolista verrata kesken??n esimerkiksi vain vehn?? ja kauraa, kun monella ruokavalion koostumus paranisi roimasti, kun osa n?ist? korvattaisiin kasviksilla. Jos ruokavalion makroravinnesuhteet ovat pieless?, silloin t?ytyy tehd? vaihtoja erilaisten ruoka-aineiden kesken, vaikka ne eiv?t niin sanotusti olisikaan vaihtoehtoja.

JariJ
Viestit: 289
Liittynyt: 02 Joulu 2006 22:56

ViestiKirjoittaja JariJ » 31 Touko 2007 10:43

S Tuomasjukka kirjoitti:Se on selv?? p?ssinlihaa ett? ruisleiv?ll? GI on matalampi. ...

Sakkaroosin GI on matala! ...

Vertailut eri ruokien GI:n v?lill? muuttuvat helposti harhaanjohtaviksi, jos kesken??n asetetaan rinnakkain sellaisia ruokia jotka eiv?t k?yt?nn?ss? ole toistensa vaihtoehtoja.


Tuon H?t?sen ja kumppaneiden mittauksen mukaan ruisleiv?n GI on viel? hieman korkeampi kuin kaurapuuron. On varmaankin mahdollista leipoa matalamman GI:n ruisleip?, mutta kaupassa sellaisia ei taida olla myynniss?.

Onko matalalle GI:lle olemassa jokin laajasti hyv?ksytty raja-arvo?

Tuossa vertailussa olet varmaankin oikeassa, jos tarkoitat k?yt?nn?ll? t?t? suomalaista k?yt?nt?? ett? viljatuotteita on kerta kaikkiaan pakko k?ytt??. :)

Avatar
Anja
Viestit: 1735
Liittynyt: 17 Elo 2006 22:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 31 Touko 2007 10:45

S Tuomasjukka kirjoitti:Liian runsas hiilihydraatti nostaa pitk?ss? juoksussa rasvatasoja.


Minulla on tuttu, joka sy? statiineja korkean kolesterolin vuoksi. Trigly-tasot ovat taivaissa. Hiilarit ja herkut (pullat ym.) maistuvat. Tuttavan puoliso kyll? tiet??, mitk? asiat rasvatasoihin vaikuttavat, mutta leipoo silti jatkuvasti. :evil:

Avatar
MM
Viestit: 547
Liittynyt: 25 Touko 2007 11:33

ViestiKirjoittaja MM » 31 Touko 2007 10:53

Anja kirjoitti:
S Tuomasjukka kirjoitti:Vertailut eri ruokien GI:n v?lill? muuttuvat helposti harhaanjohtaviksi, jos kesken??n asetetaan rinnakkain sellaisia ruokia jotka eiv?t k?yt?nn?ss? ole toistensa vaihtoehtoja.


Eik? aika moni ruoka ole toistensa vaihtoehto? Minusta on yksipuolista verrata kesken??n esimerkiksi vain vehn?? ja kauraa, kun monella ruokavalion koostumus paranisi roimasti, kun osa n?ist? korvattaisiin kasviksilla. Jos ruokavalion makroravinnesuhteet ovat pieless?, silloin t?ytyy tehd? vaihtoja erilaisten ruoka-aineiden kesken, vaikka ne eiv?t niin sanotusti olisikaan vaihtoehtoja.


T?ss? on minusta hyvin keskeinen pointti jossa kouluravitsemustiede menee harhaan. Sokeudutaan kulutuskeskiarvoihin ja operoidaan niiden sis?ll?. Oikeasti mik? tahansa ruoka-aine on mink? tahansa vaihtoehto. Voit aloittaa aamun kaurapuurolla tai munakkaalla tai jugurtilla tai tonnikalalla tai hedelmill? tai kokiksella tai skipata koko aamiaiasen!

Avatar
Anja
Viestit: 1735
Liittynyt: 17 Elo 2006 22:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 31 Touko 2007 10:59

MM kirjoitti:T?ss? on minusta hyvin keskeinen pointti jossa kouluravitsemustiede menee harhaan. Sokeudutaan kulutuskeskiarvoihin ja operoidaan niiden sis?ll?. Oikeasti mik? tahansa ruoka-aine on mink? tahansa vaihtoehto. Voit aloittaa aamun kaurapuurolla tai munakkaalla tai jugurtilla tai tonnikalalla tai hedelmill? tai kokiksella tai skipata koko aamiaiasen!


Syd?nmerkki on oiva esimerkki t?st? "omassa ryhm?ss??n paremmasta valinnasta."
Sokerikorppu j pikapuurohiutaleet ovat ns. parempia valintoja. P?hkin?t, rasvainen kala tai kreikkalaistyylinen oliivi?ljyss? kypsennetty kasvispaistos eiv?t ikin? rasvapitoisuutensa takia edes voisi saada Syd?nmerkki?.
Ei n?hd? mets?? puilta.

Avatar
Anja
Viestit: 1735
Liittynyt: 17 Elo 2006 22:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 31 Touko 2007 11:02

Juhana kirjoitti:T?ss? ketjussa vaan oli aiheena osteoporoosi, ja tarkastelin viljoja silt? kannalta.


Juu, osteoporoosi on aiheena. Mutta kun ihmiset innostuvat, niin juttu tahtoo r?nsyill? ja hyv? niin. Jos keskustelu l?htee ihan uusille urille, voidaan katkaista ketju. T?m? osteoporoosiketjukin taisi olla katkaistu jostakin muusta, ellen v??rin muista.

S Tuomasjukka
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Touko 2007 12:23

ViestiKirjoittaja S Tuomasjukka » 31 Touko 2007 11:02

Vaihtoehdottomuudella tarkoitin esimerkiksi kaurapuuron ja sakkaroosin vertailua. Ne eiv?t kokonaisuuden kannalta ole j?rkevi? vertailukohteita.

Muuten olen Anjan kanssa samaa mielt?. Hiilihydraattien m??r?? voi supistaa, ja mieluiten sielt? nopeasta p??st?. En n?e mit??n syyt? l?hte? v?hent?m??n kokojyv?viljasta tehtyj? tuotteita ruokavaliosta niin kauan kuin sielt? l?ytyy aivan tarpeettoman korkeita m??ri? sokereita.

Kokojyv?viljojen keskin?iset erot esim. GI:ss? ovat k?yt?nn?ss? sen verran v?h?isi?, ett? niiden v?lill? kikkailemalla tuskin pelastuu milt??n taudilta (paitsi keliakian vaivoilta, jos on k?ynyt huono tuurii). Ensimm?inen kommenttini koskikin juuri t?t?: kaura ei ole huonompi vaihtoehto kuin muut viljat. Betaglukaanin vuoksi se voi olla muita parempikin.

Mjoo, olet Jari oikeassa, innostuin liioittelemaan ruisleiv?n hy?tyj?. Ero on olemassa (ks. Foster-Powell), mutta se on marginaalinen ja riippuu t?ysin reseptist?. Tarkistin tilanteen artikkelista joka oli mieless?ni, ja se olikin niin, ett? insuliiniin suhteen ruis n?ytt?? edulliselta. (Suomalaisia tutkimuksia l?ytyy muuten AJCN:st? Juntusen tekem?n?.)

Anjan tutun tilanne kuvaa mielest?ni arkea hyvin. Sittenkin kun tied?mme mik? on hyv?ksi, emme kykene siihen sitoutumaan. Pitk? tie t?ss? siis on edess?. Kun kaikki esimerkiksi eiv?t pid? runsaasti proteiinia ja rasvaa sis?lt?v?st? ruokavaliosta, heit? varten olisi hyv? l?yt?? mahdollisimman edulliset hiilihydraatit, eik?s vain?

S Tuomasjukka

Edit:
PS. Sori keskustelun sivuraide. Se l?hti tuolta kaurapuuron nopeudesta. Avaako joku uuden ketjun?

JariJ
Viestit: 289
Liittynyt: 02 Joulu 2006 22:56

ViestiKirjoittaja JariJ » 31 Touko 2007 11:10

Juhana kirjoitti:Ja ylip??ns? t?ysjyv?viljojen sy?minen aamiaiseksi alentaa tutkimusten mukaan selv?sti diabetesriski?.


Verrattuna mihin?

Avatar
Anja
Viestit: 1735
Liittynyt: 17 Elo 2006 22:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 31 Touko 2007 11:15

S Tuomasjukka kirjoitti:Kun kaikki esimerkiksi eiv?t pid? runsaasti proteiinia ja rasvaa sis?lt?v?st? ruokavaliosta, heit? varten olisi hyv? l?yt?? mahdollisimman edulliset hiilihydraatit, eik?s vain?


Minusta t?ss? hieman kajastaa sellainen yksioikoinen n?kemys hiilaritietoisesta ruokavaliosta. On t?st? tainnut olla ennekin juttua.

Tehd??np? ruokavalioon seuraava trimmaus:
- karsitaan pois ns. turhat jutut eli sokeroidut juomat, makeat leivonnaiset, sipsit, karkit
- pienennet??n riisi-, peruna- ja pastakasaa
- v?hennet??n leiv?nsy?nti? (ja sen mit? sy? sy? kokojyv?isen?)
- lis?t??n roimsti kasviksien, marjojen, hedelmien osuutta
- lis?t??n hieman proteiinien ja rasvan osuutta (Huom. osassa noissa turhissa jutuissa on aika paljonkin rasvaa, joka j?? pois)

Energiaprosentteina laskettuna proteiinien ja rasvan osuus kasvavan roimasti, mutta silti ei mielest?ni voida puhua mist??n proteiini- ja rasvaruokavaliosta.

S Tuomasjukka
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Touko 2007 12:23

ViestiKirjoittaja S Tuomasjukka » 31 Touko 2007 11:25

Olen ymm?rt?nyt hiilihydraattitietoisen ruokavalion ihan samalla tavalla kuin Anja. Lopputulema vain on se, ett? rasvan ja proteiinin osuus kasvaa. Se n?kyy energialaskelmissa ja se n?kyy ruoissa.

T?rke?mp?? on se, ett? ihmiset eiv?t sy? ruokia niiden hiilihydraattien, proteiinien tai rasvojen vuoksi. Niit? sy?d??n nautinnosta. Se meid?t nykyihmiset tappaa. Siksi muutokset ovat vaikeita, ja joskus mahdottomia.

Meiss? kaikissa asuu - ei pieni lehm? - vaan pieni Hitler. Kun tiet?? tuntevansa sen kaikista terveimm?n ruokavalion, on hirvitt?v?n vaikeaa hyv?ksy? sit?, ett? se ei v?ltt?m?tt? maistu muille. Ravitsemuksen tutkimuksen teht?v? onkin muuttumassa: yhden oikean ruokavalion sijaan on m??ritelt?viss? useita vaihtoehtoisia, joista ihmiset voivat valita mieltymystens?, perim?ns? ja muiden ominaisuuksiensa mukaan. Siis optimistisesti arvioiden 50-100 vuoden p??st?.

S Tuomasjukka


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron