pitkä sokeri

Tässä osiossa keskustellaan tyypin 2 diabeteksesta eli aikaisemmalta
nimeltään aikuisiän sokeritaudista ja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.

Valvoja: MahaTar

hiltas-3

pitk? sokeri

ViestiKirjoittaja hiltas-3 » 02 Marras 2011 18:11

http://www.trackyourplaque.com/blog/
Tuolla William Davis mainitsee,ett? pitk? sokeri pit?isi saada alle 5?

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 03 Marras 2011 2:17

meill? diabeteshoitaja hosuu, ett? sen pit?? olla 5-6. Siis tosiaan hosuu, kun on semmoinen s?hl??j? muutenkin. :mrgreen:
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 03 Marras 2011 10:37

Pyrkimys on 7% alle. Se on jo riitt?v?n suuri haaste.
En tunne henkil?kohtaisesti diabeetikkoa (tyyppi mik? hyv?ns?), jolla pysyv?sti HbA1c on alle 5,5% (itsell?ni on).
Diabeteshoitajan tovoite on "haastava" ja onnistuu vain el?m?ntavoilla.
Tiedet??n jo, ett? l??kityksella t?h?n tasoon pyritt?esss? kuolemat lis??ntyv?t (tod.n?k. hypoglykemioiden vuoksi) Vrt. ACCORD-tutkimus.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 03 Marras 2011 10:55

?imistelen t?ss?, ett? nyt n?ytt?? silt? (jo nyt), ett? joudun ihan pakosti pudottamaan a) l??kityst? tai b) insuliinia. Jompaa kumpaa on pudotettava, sill? aamusokerit alkavat olla alakantissa! :shock: Enp? olisi t?t? p?iv?? luullut n?kev?ni. ;)

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 03 Marras 2011 11:21

N?in se kehittyy, kun oikein kehittyy. Luulen, ett? joudut omavaraisajatteluun l??kkeiden v?hent?misen kanssa (aloittaisin insuliinista tuntematta tilannettasi).
Insuliinin kanssa lihomisriski/laihtumisvaikeus on suurin. Muilla l??kkeilla vaikutusmekanismi ratkaisee (jotkut lis??v?t insuliinin erityst? ja tuppaavat lihottamaan).
Kunnon hypot ovat ik?vi? ja jopa vaarallisia kokemuksia.
Menestyst? kamppailuusi!

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 03 Marras 2011 13:22

Olen itsekin samaa mielt?, koska Lantus tuntuu olevan huomattavasti tehokkaampi, kuin edellinen inskani Levemir. Levemirin kanssa pakkasi olemaan ongelmia enemm?n.

Ja seuraavaksi pyristelen eroon Januviasta. Sitten p??m??r?n? on v?hent?? Oramet Hexal 850 mg. minimalistiseen m??r??n. Jahka tuo paino alkaa putoamaan ripe?mmin. Nyt on ollut tuloksena l?ys?? vatsanahkaa ja ymp?rysmitan pienenemist?. Mutta paino koikkelehtii edelleen eestaas, lieneek? syyn? sitten tuo koirankusema vaakani vai todellinen edestakaisuus.

Kev??n mittauksessa oli pitk? inska 6,8. Eli ihan hyv?, mutta massiivisten insuliiniannosten vuoksi vaihdetiin elokuussa (vasta!!!) Lantus edellisen tilalle. T?m?n tasaisempi vaikutus sopii minulle paremmin.

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 03 Marras 2011 21:49

On alkanut tuntumaan, ett? hiilihydraatteja rajoittavalla Januvia ei toimi.
Huomautan, ett? "on alkanut tuntumaan".
Metformiinin kanssa ei ole niin kauhea kiira.

Tri Kuusela Info

ViestiKirjoittaja Tri Kuusela Info » 03 Joulu 2011 19:53

VHH-tutkimus glukoosisensorilla?
--------------------------------------------------------------------------------
T?ss?h?n olisi oiva keino tutkia, kuinka v?h?hiilihydraattinen ruokavalio toimii diabeetikolla!

Duodecim Terveyskirjasto kirjoittaa:
Yhden kontrolloidun monikeskustutkimuksen mukaan jatkuvan?ytt?isen sensorin k?ytt? kolmen kuukauden ajan alensi HbA1c-tasoa keskim??rin 0,6 prosenttiyksikk??.
K?ytt? v?hent?? my?s sek? liian korkeilla ett? liian matalilla verensokeritasoilla vietetty? aikaa eli pienent?? verensokerien vaihtelua. T?m?n ja kohentuvan HbA1c-tason vuoksi onkin ajateltavissa, ett? pitk?aikaisk?ytt? voisi est?? diabetekseen liittyvien elinmuutosten synty?.
Pitk?aikaisk?yt?ss? glukoosisensorin kustannukset ovat 400?500 euroa kuukaudessa.
Duodecim/Terveyskirjasto

Timo Kuusela
Vieras Viestej?: n/a
Mainoshan t?m? Duodecimin juttu oli mutta...

Tutkin parhaillaan i?kk?it? jo el?kkeella olevia siihen halukkaita 2-diabetespotilaita. Toistaiseksi lukum??r? on mit?t?n mutta kumuloituu. Olen yhdess? potilaiden kanssa seurannut verensokeriarvojen vuorokausik?ytt?ytymist?. K?yt?n menetelm?? DexCom, Inc./Seven Plus/.
Ilmoitettujen tietojen mukaan FDA:n on hyv?ksynyt menetelm?n ja sit? mainostetaan ainoana seitsem?n (7 vrk) vuorokautta mittaavana menetelm?n?. Uskokoon mainokseen, ken haluaa.

Olin itse potilas nr 1. Sensorin asensi mallikko. Seurasin silm? kovana asennuksen tekniikkaa ja hygieniaa. Paikka oli v??rin valittu (olkavarsi) ja tuloksena liian lyhyt mutta looginen mittaus (kontrolli henkil?kohtaisella sokerimittarilla).
Potilasmittaukset olen suorittanut itse samalla menetelm?? selostaen ja opettaen.

Tulokset ovat olleet toistaiseksi mielenkiintoiset (oman tulkinnan mukaan erinomaiset).

- Tutkituilla potilailla on paljastunut tunteja kest?vi? y?hypoglykemioita. Laite on n?ist? ilmoittanut ??nell? ja v?rin?ll?. Hypoglykemiat ovat vaatineet l??kityksen uudelleen pohtimista.

- Tutkitut ovat havainnoineet ruokansa, liikuntansa ja l??kityksens? vaikutusta sokerik?yr??n (muistiinpanot tapahtumista). Kaikki tutkitut ovat hyvin el?m?ntapaorientoituneita, jotka tiet?v?t tekemistens? merkityksen taudilleen. Siit? huolimatta sokereiden (hiilihydraattien) voimakas vaikutus mittaustulokseen on h?mm?stytt?nyt. Samoin on h?mm?stytt?nyt liikunnan k?yr?ss? n?kyv? vaatimaton muutos.

- Toivomus on jo esitetty sen kontrolloimiseksi, miten oppi vaikuttaa sokerik?yr??n tulevaisuudessa.

Kokemus on osoittanut, ett? sy?misten tarkka valinta olisi diabeetikolle elint?rke?t?. Kaikki tutkitut tuntevat yleisohjeen: diabeetikko voi sy?d? kuin normaali henkil?. Kaikki tutkitut ovat t?st? ajatuksesta jo luopuneet ja tavoittelevat optimaalista el?m?nmuotoa.

Suositan diabeetikon hoidosta/valistuksesta kiinnostuneita perehtym??n jatkuvan verensokerin mittaukseen. Saatu oppi pit?isi soveltaa k?yt?nt??n. Tuloksemme eiv?t nimitt?in t?h?n p?iv??n menness? ole olleet liian hyv?t.

Itse odotan jatkokehityst?, jossa pitk??n toimiva sensori (vuoden tai pidemp??n) asennetaan joko ihon alle tai kokonaan non-invasiivista mittaustapaa. Selkeill? mittautuloksilla potilas voi itse p??tt?? k?ytt?ytymisens? ja hoitonsa. ?Suomalainen ei usko ennen kuin n?kee?.

Yhden tutkimuksen kustannukset ovat korkeahkot (yli 100?/potilas). Olen vakuuttunut, ett? t?m? palautuu nopeasti alentuneina l??kekustannuksina ja mieluiten v?henevin? diabeteksesta johtuvina komplikaatiokustannuksina.

Kollegiaalisesti
Timo Kuusela, LKT, el?k.
ILTALEHTI/Diabeteskeskustelu

Paluu