ViestiKirjoittaja lääkkeetön » 13 Helmi 2013 15:37
Hei kaikille,
haluaisin kommentteja koskien omaa tilannettani eli toiminko oikein vai pitäisikö ruveta syömään lääkkeitä kuten lääkäri ehdotti..
Sain syyskuussa-12 yllättäen sokerirasituskokeen jälkeen diabetes-diagnoosin (paastoarvo 7.1
ja 2 h jälkeen 13.1)
. Sanon yllättäen kun en ollut tajunnut olevani riskiryhmää eli ei sukurasitetta, painoindeksi 25,6 enkä ole koskaan ollut mikään makean ystävä ja verenpaineet on aina olleet matalat ( no liikunta oli jäänyt tosi vähiin, se on myönnettävä ja kolesteroli oli 6.4)
Asiasta järkyttyneenä kysyin lääkäriltä eikö asiaa voisi yrittää korjata liikunnalla ja ruokavaliolla, mutta se ei kuulemma ollut mahdollista. Eli Metformiini lääkitys ja Aspirin cardio
Tästä kaikesta säikähtäneenä aloin käydä 3-4 kertaa viikossa 40-50min kävelylenkeillä ja vähensin perunan ym.hiilihydraattien syöntiä jonkun verran, seuraus oli, että siinä vaiheessa kun toinen 500mg tabletti olisi pitänyt vaihtaa 750mg kaikki päivän sokerimittaukset olivat alle 4 ja olo aivan hirveä. Vähensin oma-aloitteisesti tabletit yhteen päivässä ja viikon jälkeen lopetin kokonaan, kun sydän hakkasi levossakin yli 80 ja verenpaineet nousi 135/85.
Nyt olen ollut lääkkeettömänä runsaan 2 kuukautta, kun tarkkailen syömistäni, enkä syö kuin vähän hiilihydraatteja esim.ruisleipää ja joskus vähän perunaa tai pastaa. Laihtunutkin olen tällä systeemillä 6 kg ilman isompaa nälkää.(painoindeksi 23.2)
Äsken kun kävin labrassa pitkä sokeri oli 5.9 ja kokonaiskolesteroli 5.0, LDL kolesteroli oli 3.4, HDL 1,23 ja trigly 0,9.
Menin itsestäni ylpeänä lääkärin ja ainoa kommenttia oli, että huono kolesteroli on liian korkea, ja kannattaisi miettiä kolesteroli-ja diabetes lääkityksen aloittamista, ettei tarvitsisi tarkkaila ruokaansa niin tarkasti.
Minä vaan olen ennemmin tarkka kuin syön lääkkeitä. Luontaistuotteita (berberiini,karnosiini, E-EPA,D-vitamiini) tosin olen syönyt ja olen aivan vakuuttunut, että ne ovat auttaneet, mutta niistä en viitsinyt lääkärille edes mainita, hänen tylyn kohtelunsa vuoksi.
Olisiko jotain mitä vielä voisin yrittää korjata ruokavaliossani?