lääkkeetön hoito

Tässä osiossa keskustellaan tyypin 2 diabeteksesta eli aikaisemmalta
nimeltään aikuisiän sokeritaudista ja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.

Valvoja: MahaTar

lääkkeetön

lääkkeetön hoito

ViestiKirjoittaja lääkkeetön » 13 Helmi 2013 15:37

Hei kaikille,

haluaisin kommentteja koskien omaa tilannettani eli toiminko oikein vai pitäisikö ruveta syömään lääkkeitä kuten lääkäri ehdotti..
Sain syyskuussa-12 yllättäen sokerirasituskokeen jälkeen diabetes-diagnoosin (paastoarvo 7.1
ja 2 h jälkeen 13.1)
. Sanon yllättäen kun en ollut tajunnut olevani riskiryhmää eli ei sukurasitetta, painoindeksi 25,6 enkä ole koskaan ollut mikään makean ystävä ja verenpaineet on aina olleet matalat ( no liikunta oli jäänyt tosi vähiin, se on myönnettävä ja kolesteroli oli 6.4)
Asiasta järkyttyneenä kysyin lääkäriltä eikö asiaa voisi yrittää korjata liikunnalla ja ruokavaliolla, mutta se ei kuulemma ollut mahdollista. Eli Metformiini lääkitys ja Aspirin cardio
Tästä kaikesta säikähtäneenä aloin käydä 3-4 kertaa viikossa 40-50min kävelylenkeillä ja vähensin perunan ym.hiilihydraattien syöntiä jonkun verran, seuraus oli, että siinä vaiheessa kun toinen 500mg tabletti olisi pitänyt vaihtaa 750mg kaikki päivän sokerimittaukset olivat alle 4 ja olo aivan hirveä. Vähensin oma-aloitteisesti tabletit yhteen päivässä ja viikon jälkeen lopetin kokonaan, kun sydän hakkasi levossakin yli 80 ja verenpaineet nousi 135/85.
Nyt olen ollut lääkkeettömänä runsaan 2 kuukautta, kun tarkkailen syömistäni, enkä syö kuin vähän hiilihydraatteja esim.ruisleipää ja joskus vähän perunaa tai pastaa. Laihtunutkin olen tällä systeemillä 6 kg ilman isompaa nälkää.(painoindeksi 23.2)
Äsken kun kävin labrassa pitkä sokeri oli 5.9 ja kokonaiskolesteroli 5.0, LDL kolesteroli oli 3.4, HDL 1,23 ja trigly 0,9.
Menin itsestäni ylpeänä lääkärin ja ainoa kommenttia oli, että huono kolesteroli on liian korkea, ja kannattaisi miettiä kolesteroli-ja diabetes lääkityksen aloittamista, ettei tarvitsisi tarkkaila ruokaansa niin tarkasti.
Minä vaan olen ennemmin tarkka kuin syön lääkkeitä. Luontaistuotteita (berberiini,karnosiini, E-EPA,D-vitamiini) tosin olen syönyt ja olen aivan vakuuttunut, että ne ovat auttaneet, mutta niistä en viitsinyt lääkärille edes mainita, hänen tylyn kohtelunsa vuoksi.
Olisiko jotain mitä vielä voisin yrittää korjata ruokavaliossani?

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

Re: lääkkeetön hoito

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 14 Helmi 2013 1:15

Mielestäni olet toiminut täysin oikein. Seuraavaksi voisit vaihtaa lääkäriä :evil:

Alkavaa diabetesta voi aivan hyvin hoitaa ruokavaliolla ja ravintolisillä. Täällä on hyvin paljon tietoa aiheesta.

Toivottavasti muutkin vastaavat sinulle.

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 14 Helmi 2013 11:09

Hyvä lääkkeetön! Onnittelen omapäisestä ratkaisustasi. On täysin mahdollista palata tilanteestasi "terveen kirjoihin".
Jos haluat toisen lääketieteellisen näkemyksen (second opinion), voisimme käsitellä tilannettasi yksityisviesteinä.
Näkemysristiriitojen vuoksi ei ole aihetta rikkoa välejä mihinkään suuntaan. Lääkäri myös toimii vain neuvonantajana. Hänellä ei ole oikeutaa pakottaa tai "määrätä" hoitoja.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

lääkkeetön

ViestiKirjoittaja lääkkeetön » 14 Helmi 2013 11:22

Hei ja kiitos kannustuksesta!

On kuitenkin hieman haastavaa yrittää pysyä pelkällä ruokavaliolla ns.terveenä.
Nytkin aamulla söin maustamatonta jogurttia ja marjoja sekä yhden ruisleivän juuston ja kinkkuviipaleen kera ja 2 h jälkeinen mittaus oli 8.2. Jos kuitenkin syön 80% ajasta niin, että arvot pysyy alle 8, onko 8-9 välille asettuvista aterian jälkeisistä arvoista silloin tällöin haittaa ( kun joskus tekee mieli hieman herkutellakin)
Näiden sivujen käyttö on vielä hieman hankalaa, enkä tiedä mistä olisin voinut lähettää yksityisviestin?

Matti Tolonen

ViestiKirjoittaja Matti Tolonen » 14 Helmi 2013 11:57

Minäkin onnittelen onnistunnesta lääkkeettömästä itsehoidosta. Valitettavasti lääkärikunta ja diabeteshoitajat toimivat paljolti lääketehtaiden (täydennys)koulutuksen varassa ja heidän neuvomansa hoito painottuu liikaa lääkkeisiin. Diabetesliiton ruokaohjeet ovat virheelliset, niiden noudattaminen lisää vain lääkkeiden tarvetta. Nykyisen hoitomallin mukaan moni 2 tyypin diabeetikko joutuu käyttämään tablettien lisäksi insuliinia, mikä – uusimmat suuren tutkimuksen mukaan – lisää diabeteksen lisätautien riskiä ja kuolleisuutta. Minusta on täysin käsittämätöntä, että tällaisen hoidon haitat on julkaistu vasta nyt helmikuussa 2013. Lue lisää alla olevasta linkistä
Insuliinihoito tappaa tyypin 2 diabeetikkoja
Matti Tolonen
Lääkäri, eläkkeellä

http://www.tritolonen.fi/

lääkkeetön

ViestiKirjoittaja lääkkeetön » 14 Helmi 2013 13:44

Voisiko joku neuvoa minua, miten voisin syödä vielä paremmin. Nyt pyrin syömään kanaa,lihaa tai kalaa ja niiden kanssa vain hyvin vähän hiilihydraatteja. Salaattien syönti vähän tökkii, mutta yritän silti aina syödä niitäkin. Paistorasvana juokseva margariini ja leivän päällä Oivariini, muutenkaan en ole varonut rasvansyöntiä, mutta olisiko parempi syödä rasvaisempaa ruokaa? Nyt ruokavalio ei ole mitenkään erityisemmän rasvapitoinen. Pähkinöitä syön noin pari kourallista päivässä.
Ravintolisistä vielä sen verran, että syön nyt E-EPA 1 x 500mg, karnosiini 1 x 400mg, berberiini 2 x 500 mg ja vielä D-vitamiini 30 mikrogrammaa ja vielä illalla magnesium 2 x 350mg
Kävin D-vitamiinimittauksessakin, kun lääkärin mielestä ottamani annos on turhan suuri. Tulos ei ole vielä tullut.

Kiitos jo nyt kaikille aiemmin kommentoineille!

Olen ollut vähän hukassa yksinäni ilman kunnollisia neuvoja, en vaan kertakaikkiaan ymmärrä tätä Diabetesliiton suosittelemaa ruokavaliota, sitä en pysty noudattamaan ilman lääkkeitä.

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 14 Helmi 2013 14:36

Nyt voit lähettää ja vastaanottaa yksityisviestejä. Foorumiohjelma ei päästä uusia käyttäjiä yksityisviesteihin, ennenkuin heillä on kolme hyväksyttyä normaaliviestiä.

San Martino on myös referoinut insuliinitutkimusta tämän viestiketjun alla olevassa ketjussa
viewtopic.php?f=28&t=4210

Pohjanperän pappa

ViestiKirjoittaja Pohjanperän pappa » 14 Helmi 2013 19:03

Hienoa "lääkkeetön", olet oikealla tiellä. Itse olen ollut täysin lääkkeetön elokuusta 2009 lähtien.
Minä jätin kaikki pois kaikki sokerit ja keinotekoiset makeutusaineet.
En syö viljoja, pastaa, riisiä enkä perunaa eli pois kaikki turhat hiilihydraati.
Saa hiilihydraatteja n 50-70 g päivässä salaateista, pähkinöistä juureksista, kaalista, marjoista jne.
Olen jättänyt pois myös hedelmät päitsi kotimaiseet omenat.

Tällä ratkaisullani olen ollut täysin terve enkä ole edes sairastanut mitään flunssaa tai sellaista.

Lisäravinteina käytän 100 mikrog D-vitamiinia, E-EPA kalakapseleita, c-vitamiinia, ubikinonia, magnesiumia, jne.

Aamupalana syön joko munia ja pekonia tai marjasmoothien, jossa on raakakananmuna.
Lounaalla on usein kasviskeitto ja kivikauden leipää (ei viljasta)
Päivällisellä luomulihaa tai luonnosta pyydettyä kalaa salaattien tai vihannesten kanssa.

Rasvoina käytämme oliivi- tai kookosöljyä. Ei koskaan margariinia tai rypsiöljyä.

Maidon tilalla käytämme kookosmaitoa ja -kermaa.

Ruokamme ei sisällä nitriittejä, glutamaatteja tai muitakaan ns E-koodi lisäaineita.

Näillä asioilla olen taas saanut terveyteni takaisin.

Pentti Raaste
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pentti Raaste » 15 Helmi 2013 22:39

Onnittelen lääkkeettömästä hoitolinjasta. Olen itse lääkkeetön..Hiilihydraatteja 50-70g. (käytin lääkkeitä aikaisemmin n. 10 v.)
Otan ravintolisiä. Pyrin käyttämään orgaanisia tuotteita jne. Olen aktiivisessa lääkärin työssä, joten minulla ei valitettavasti ole aikaa kirjoitella näihin blogeihin. Nettisivuillani on jonkinverran infoa...jopa kuvia ruokalautasista. (www.penttiraaste.com)

Täti

ViestiKirjoittaja Täti » 20 Touko 2013 15:30

Hei.
Olen 50v äiti-ihminen.
Olen mitannut ensikerran aamusokeri joka oli yli sallitun eli 7.0 maaliskuussa. Sen jälkeen aloitin tosi tarkan vhh:n Huhtikuun alussa hakeuduin TK:n diabeteshoitajalle joka naureskeli ja sanoi "ei tässä mitään hätää" vaikka näytin kirjanpitoa aamusokereista jotka olivat noususuuntaisia, vaikka ruokavaliossa ei ole yhtään viljaa (minkään sorttista) ei perunaa, ei riisiä, sokereista tai makeutusaineista nyt puhumattakaan.
13.5 kävin sokerirasituskokeessa, jota kyllä vastustin koska aamusokerit olivat sinäkin aamuna 8.5 muttei kuulemma auta, diabetes todetaan näin vaikka olisi minkälaista mittaustilastoa näytillä. "millä olet mitannut?" No pojan mittarilla , hänkin D2 onneksi hänen kohdalla Vhh auttoi ja hän pääsi insuliinista eroon 5viikossa. Tämä tapahtui 2v sitten. Siitä asti koko perhe on ollut peruna, vilja, riisi ja pasta "kiellossa". Jotakin yksittäisiä lipsahduksia lukuunottamatta.
Nyt olen ollut 2kk tosi tosi tarkkana mitä syön. Liikuntaa olen lisännyt ihan kamalasti...jotain vaikutusta tällä on elämäntapa remontilla on ollut,koska olen tässä 2kk laihtunut 10kg vaikka sokeriarvot on olleet nousujohdannaiset. Sain tulokset siitä rasituskokeesta..aivan hirvittää. Aloittaessa 10,5 ja kahdentunnin kuluttua 27,7 Lukemat kyllä putosi 25km kuntopyörälenkillä ja 5km metsä hikilenkillä kuudenpintaan. Lääkitystä tuli, arvata saattaa. Diformin, aluksi 1xvrk, huomenna aloitan ottamaan 2xvrk joka viikko lisätään yksi pilleri..toistaiseksi.
Mulla on kyllä sukurasitusta tähän tautiin: äiti D2, veli D2,sisaren tyttö D1, oma lapsi D2 ja nyt minä D2. Tämän takia mä olen mennentullen mittaillut omia sokereitani, arvasin jotta tämä on mulla edessä.Myönnän painoindeksi on "pikkusen" koholla..mutta laskusuunnassa ollaan, onneksi.
Nyt vain ihmetyttää kun sokerit eivät laske vaikka olen ollut reilut 2kk tosi vähällä hiilareilla. Olen laskeskellut ja seuraillut jotta hiilareita tulee noin 20-35g/ vrk. Onko kenelläkään muulla ollut alku näin takkusta... Mutta paluuta mihinkään muuhun ei nyt ole, tällä tiellä ollaan ja mennään vaikka sitte pillerien kanssa.

Matti Tolonen

ViestiKirjoittaja Matti Tolonen » 21 Touko 2013 14:00

Kokeile ihmeessä ottaa berberiiniä 2-3 tablettia päivässä, yleensä se auttaa eikä aiheuta mitään haittavaikutuksia. Voit katsoa, kuunnella ja lukea lisää berberiinistä alla olevista linkeistä
Tri Tolonen kertoo berberiinistä (video 2 min)
Tri Tolosen ääniuutinen berberiinistä (5 min)
Berberiini ja diabetes
Matti Tolonen

Lääkäri, eläkkeellä

http://www.tritolonen.fi/

Täti

ViestiKirjoittaja Täti » 21 Touko 2013 16:37

Berberiiniä menee 3tabua päivässä ja 100mg D-vitamiinia.
Ehkä syy takkuseen alkuun on se että painoindeksi huitelee 30 pahemmalla puolella :oops:
No nyt popsitaan diformia 2x500/vrk.
Kyllä se tästä...uskon niin. ainakaan tauti ei enää pahene..

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 21 Touko 2013 22:00

Täti kirjoitti:Hei.
Olen 50v äiti-ihminen.

Nyt vain ihmetyttää kun sokerit eivät laske vaikka olen ollut reilut 2kk tosi vähällä hiilareilla. Olen laskeskellut ja seuraillut jotta hiilareita tulee noin 20-35g/ vrk. Onko kenelläkään muulla ollut alku näin takkusta... Mutta paluuta mihinkään muuhun ei nyt ole, tällä tiellä ollaan ja mennään vaikka sitte pillerien kanssa.

Berberiini on auttanut minua, mutta pitää silti olla varovainen hiilarien kanssa. Ja huom! Et kai syö liikaa proteiinia? Sekin nostaa verensokeria toisilla....1 gramma painokiloa kohti saattaa olla joillekin maksimimäärä? Olisi siis lisättävä rasvankäyttöä ei proteiinia....

Täti

ViestiKirjoittaja Täti » 21 Touko 2013 23:11

Mä kysyin TK:n diabeteshoitsulta proteiinista kun olin lukenut, jotta proteiini käyttäytyy elimistössä kuin sokeri... naurua "eihän se nyt millään niin mene... "
Täytyypä tarkkailla proteiinikin osalta syömistä.
Katsellaan ja seuraillaan.. kiitos vastauksesta.

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 22 Touko 2013 9:08

Täti kirjoitti:Mä kysyin TK:n diabeteshoitsulta proteiinista kun olin lukenut, jotta proteiini käyttäytyy elimistössä kuin sokeri... naurua "eihän se nyt millään niin mene... "
Täytyypä tarkkailla proteiinikin osalta syömistä.
Katsellaan ja seuraillaan.. kiitos vastauksesta.

Painoindeksi voisi viitata pahaan insuliiniresistenssiin? Ja silloin proteiinin määrällä on suuri merkitys eli keho ei pysy ketoosissa? Ruotsissa mittailevat ketoosin syvyyttä uudenlaisella verensokerimittarilla ja monelle on yllätys, miten vaikeaa on pysyä ketoosissa....

Optimal ketos

...ja englanniksi: Hyperlipid

The take home message is very simple. If you have severe metabolic problems the answer is not simply carbohydrate restriction. It also involves protein limitation, to adequate but not gluconeogenic levels. Low carb, adequate protein, high fat. With the emphasis on the fat.

Paluu