Sivu 1/1

Tutkijat: Sokeri kasvattaa riskiä kakkostyypin diabetekseen

Lähetetty: 09 Maalis 2013 9:52
Kirjoittaja Perenna
Helsingin Sanomat 9.3.2013, osio Kotimaa: Sokeri kasvattaa riskiä kakkostyypin diabetekseen:
HS 9.3.2013 kirjoitti:Dia­be­tek­sen puh­kea­mi­sen vaa­ra kas­vaa pro­sen­til­la, kun so­ke­rin saan­ti kas­vaa ih­mis­tä koh­ti päi­väs­sä niin, et­tä sii­tä saa­daan 150 ka­lo­ria li­säe­ner­giaa. Tä­hän riit­tää tut­ki­joi­den mu­kaan vaik­ka­pa töl­kil­li­nen so­ke­roi­tua li­mo­na­dia.
[...]
"Dia­be­tek­sel­le al­tis­taa ruo­ka­va­lio, jos­sa on so­ke­rin kal­tai­sia no­pei­ta hii­li­hyd­raat­te­ja. Ha­vain­not so­pi­vat ny­kyi­siin kä­si­tyk­siin dia­be­tek­sen", ker­too Dia­be­tes­lii­ton yli­lää­kä­ri Pirjo Ilanne-Parikka.


Diabetesliitto on julkaissut ruokavaliosuosituksen, joka lienee edelleen voimassa (Diabeetikon ruokavaliosuositus 2008). Sivulla 6 käsitellään energiaravintoaineiden jakautumista:
Diabeetikon ruokavaliosuositus 2008, s. 6 kirjoitti:Energiaravintoaineiden osuuksiksi suositellaan:
Prosenttia kokonaisenergiasta (E%)
Hiilihydraatit 45–60
- lisättyä sokeria alle 10
Rasva 25–35
- tyydyttyneet ja transrasvahapot alle 10
- kertatyydyttymättömät rasvahapot 10–20
- monityydyttymättömät rasvahapot 5–10
Proteiini 10–20


Kuva

Yli puolet energiasta pitäisi näiden ohjeiden mukaan saada soker(e)ista. Jokaisella aterialla runsaasti hiilihydraatteja. Diabetesliitto ohjeistaa tuhoisasti - ylilääkärinsä lausunto on räikeässä ristiriidassa ohjeiden kanssa.

Re: Tutkijat: Sokeri kasvattaa riskiä kakkostyypin diabeteks

Lähetetty: 09 Maalis 2013 12:34
Kirjoittaja San Martino
Päivitetyt (2011) Käypähoito-ohjeet:

- Hiilihydraatteja tulisi olla noin puolet kokonaisenergian saannista ja niitä tulisi saada pääasiassa kuitupitoisista lähteistä (täysjyväviljavalmisteet, hedelmät, marjat, kasvikset).

Kommentti: E50%? Kasviksia,hedelmiä ja marjoja pitää tuon määrän saavuttaakseen syödä kilokaupalla tai sitten leipää?

Re: Tutkijat: Sokeri kasvattaa riskiä kakkostyypin diabeteks

Lähetetty: 09 Maalis 2013 14:30
Kirjoittaja Saaristolainen
Kyllähän 1200 - 1500 kcal saantisuositus hiilihydraateista johtaa leivän ja perunan sekä puurohiutaleiden painottumiseen ruokavaliossa. Nämä ovat halvimpia. 1200 kcal vastaa 300 g puhdasta hiilihydraattia.

Finelin eniten-haku sisältää sokeria ja jauhoja. Yllättäen vaihtoehdoista ei löydy sokeritonta ruokavaliota!
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compi ... 0g&lang=fi

Keitetty peruna sisältää alle 17 g hiilihydraattia /100 g. Pinaatti 12 g. Sitä pitäisi siis syödä päivittäin 2,5 -3 kiloa. Tai sitten ei.

Re: Tutkijat: Sokeri kasvattaa riskiä kakkostyypin diabeteks

Lähetetty: 10 Maalis 2013 13:08
Kirjoittaja Perenna
Käypähoito-ohjeiden versiosta ja ajantasaisuudesta on vaikea saada selko. Otsikon Diabetes alla on päiväys 30.11.2011. Kun sisällysluettelosta napsauttaa esille Ruokavalion, siinä viitataan ja linkitetään juuri tuohon vuoden 2008 suositukseen.

Huomiota kiinnittää, että sisällysluettelon Ruokavaliota napsauttaessa avautuu lisävaihtoehtoja: Vähähiilihydraattinen ruokavalio (!!!) sekä Välimeren ruokavalio. Käypähoidossa esitelty vähähiilihydraattinen ruokavalio ei ole kovinkaan vähähiilihydraattinen ja erityisesti pistää silmään se, että ei lainkaan mainita sitä mikä minun mielestäni olisi olennaista: aterian lisukkeina on perunan, riisin ja leivän asemesta kasviksia, jotka voivat muodostaa yhtä suuren osan ateriasta kuin peruna/riisi ja leipä eikä lihan osuuden tarvitse kasvaa.
Kuva

Re: Tutkijat: Sokeri kasvattaa riskiä kakkostyypin diabeteks

Lähetetty: 08 Heinä 2014 9:02
Kirjoittaja San Martino
Hikikomori kirjoitti:JOHTOPÄÄTÖS

Vhh-ruokavalio normalisoi tehokkaasti verensokeria ja estää tehokkaasti heikentyneen sokerinsiedon kehittymistä tyypin 2 diabetekseksi.

Tutkimuslinkki

Re: Tutkijat: Sokeri kasvattaa riskiä kakkostyypin diabeteks

Lähetetty: 04 Syys 2014 10:20
Kirjoittaja San Martino
Tri Matti kertoo miten sokeri tekee tuhojaan kehossa...
Tri Tolonen kirjoitti:Glyoksaali (OCHCHO) ja metyyliglyoksaali (MG) ovat alfa-ketoaldehydejä ja dikarbonyylejä, joita syntyy soluissa niiden normaalissa aineenvaihdunnassa anaerobisen sokerin palamisen eli glykolyysin sivutuotteena. MG-pitoisuudet ovat kohonneet monissa kroonisissa taudeissa, mm. Alzheimerin ja Parkinsonin taudeissa, diabeteksessa ja siihen liittyvässä valtimonkovettumataudissa. MG muunta "hyvää" HDL-kolesterolia "pahaksi ja sokeroittaa LDL-kolesterolia, jolloin muodostuu "ultrapahaa" MGmin-LDL:ää. MG vaurioittaa myös diabeetikon hermoja ja lisää hermosärkyjä. Siksi valtimo- ja sydäntautien ehkäisyssä ja jarruttamisessa tulisi käyttää hyväksi metyyliglyoksaalia ehkäiseviä ja vähentäviä ravintolisiä

Lue koko juttu

Re: Tutkijat: Sokeri kasvattaa riskiä kakkostyypin diabetekseen

Lähetetty: 01 Maalis 2015 13:07
Kirjoittaja San Martino
IL kirjoitti:Kliinisen fysiologian ja liikuntalääketieteen erikoislääkäri Ilkka Vuori kertoo teoksessaan Liikuntaa lääkkeeksi (readme.fi) tutkimuksesta, jossa tutkittavat henkilöt kävivät 15 minuutin kävelyllä aterioiden jälkeen.
Tutkimus osoitti, että kakkostyypin diabeteksen ehkäisyn kannalta oli parempi vaihtoehto käydä kolme kertaa päivässä 15 minuutin kävelyllä aterian jälkeen kuin liikkua kerralla 45 minuuttia.
Tutkimuksessa oli mukana vain kymmenen 60-vuotiasta tai sitä vanhempaa henkilöä, mutta Vuori korostaa, että mittaukset tehtiin tarkasti valvottuina laboratoriossa.

Tulokset osoittivat, että lyhyet liikuntajaksot aterioiden jälkeen ovat tehokas keino pienentää verensokerin nousua ja ylläpitää sitä edullisella tasolla koko päivän. Erityisesti ilta-aterian jälkeen vartin kävely näytti olevan merkityksellinen

Pelottaako diabetes? Kävely ruuan jälkeen tepsii!

Eipä ole tullut tri Vuorelle mieleen, että verensokeria nousua voi pienentää myös vähentämällä hiilarien määrää?

Re: Tutkijat: Sokeri kasvattaa riskiä kakkostyypin diabetekseen

Lähetetty: 01 Maalis 2015 13:23
Kirjoittaja Kalakukko
Miten suhtautuu tähä Kuopion ruokintatieteen työväenopisto?
Vanha savolainen perinnehän on, että syönnin jälkeen otetaan RUOKAPERÄSET. Siinä päiväkin kuluu jouhevammin ja seuraava atera lähestyy huimasti nopeammin kun töissäollessa.