Vhh näytti tehonsa

Tässä osiossa keskustellaan tyypin 2 diabeteksesta eli aikaisemmalta
nimeltään aikuisiän sokeritaudista ja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.

Valvoja: MahaTar

lääkkeetön

Vhh näytti tehonsa

ViestiKirjoittaja lääkkeetön » 12 Kesä 2013 15:55

Syyskyisen D2 diagnoosin jälkeen ja 2 kuukauden lääkkeiden syönnin jälkeen päätin yrittää pärjätä vhh:lla. ja tänään sain pitkän sokerin tuloksen 5,8.
Olen niin ylpeä itsestäni, kun uskalsin uhmata lääkäriä, joka väitti etten voi pärjätä pelkällä ruokavaliolla ja liikunnalla, kuten itse olisin halunnut alusta asti yrittää.
Paino on tippunut 65 kilosta 56 kiloon joten siltäkin osalta kaikki paremmin kuin hyvin.

Välillä aina lipsahtaa ja mielihalut voittaa järjen, mutta kokonaisuus on säilynyt hyvänä.
Vielä kun oppisi syömään rasvaa oikeassa suhteessa niin aterian jälkeisiä verensokerin nousujakaan ei tulisi.(ei ne nytkään juuri yli 8 nouse, mutta silti)

Täti

Re: Vhh näytti tehonsa

ViestiKirjoittaja Täti » 12 Kesä 2013 20:16

Onnea Sinulle
Olen tulossa samaa latua.
Sain D2 diagnoosin toukokuun alussa ja diformiinia menee 4x500 vuorokaudessa. Vhh.lla ollaan, minulla vain kovin hitaasti laskee sokrut alas. Tuntuu jotta kaikki mitä suuhunsa pistää, nostaa sokruja. Mutta hitaasti ja varmasti taaperretaan.
Lääkärit lähinnä nauraa koko vhh.lle.

HYVÄ SINÄ..... :P

ja hyvä minä

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 13 Kesä 2013 9:53

Hienoa, onnittelut!
Pyrkimys 2-diabeteksen saamiseksi remissioon (...taudin eteneminen on pysähtynyt...) on erittäin arvokasta myös muiden metabolisen oireytymän päätetapahtumien pysäyttämiseksi / jarruttamiseksi.
Laboratorioarvojen (kuten verensokerin) lääkkeillä hoitaminen on jokseenkin helppoa (vaatii kyllä huomiota ja tarkkuutta) mutta ei johda remissioon / koko metabolisen oireyhtymän tautikirjon hallintaan.
Elämä on aina jkv arpapeliä, mutta elämän laadullakin on merkityksensä. Onko riippuvuus-oireiden (makeanhimo, leipäriippuvuus ym) tyydyttäminen elämäntarkoitus / elämänlaatua?
Tähän meitä virallisesti ohjeistetaan, näin olen ymmärtänyt.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

lääkkeetön

ViestiKirjoittaja lääkkeetön » 13 Kesä 2013 10:24

Kiitos kannustuksesta! Sitä tarvitaan jatkossakin, kun takaraivossa on vieläkin jonkinasteinen pelko siitä, että lääkäri olikin oikeassa. Kaikki viittaa kuitenkin siihen, että olen itse oikeilla jäljillä ja tältä palstalta olen saanut paljon uskonvahvistusta..
Osaisiko joku neuvoa rasvan käytöstä. Tiedän kyllä minkälaista, mutta miten se liitetään sujuvasti ruokavalioon. Tällä hetkellä syön todennnäköisesti liikaa proteiinia suhteessa rasvaan ja se ei taida olla pitemmän päälle hyvä??

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 13 Kesä 2013 11:00

lääkkeetön kirjoitti:Osaisiko joku neuvoa rasvan käytöstä. Tiedän kyllä minkälaista, mutta miten se liitetään sujuvasti ruokavalioon. Tällä hetkellä syön todennnäköisesti liikaa proteiinia suhteessa rasvaan ja se ei taida olla pitemmän päälle hyvä??

Liika proteiini todellakin voi nostaa verensokeria toisilla kuten ilmeisesti Sinulla? Kai tärkein ohje on, että tuntee itsensä kylläiseksi? Kylläisyydentunne vähentää myös syömäkertoja ja ns. postprandiaalista tilaa,jolloin verensokeri on korkealla.
Amerikassa on kehitetty "aamukahvi",joka pitää kylläisenä pitkään. Kahviin lisätään kookosrasvaa ja voita ja sekoitetaan tehosekoittimella. Itse en ole kokeillut,mutta kehuvat sen tehoa loistavaksi....

Yksinkertainen resepti
2 msk ekologiskt kokosfett
2 msk smör (osaltat för den känslige)
2 dl kaffe

PS. Pieni lisäys! Ruotsissa korostetaan, että "rasvakahvilla" ei pitäsi korvata aterioita...

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 13 Kesä 2013 12:02

Vastaan rasvoihin liittyen vain omana mielipiteenäni alun toista vuosikymmentä kestäneeltä ajalta.

Olen käyttänyt vapaasti hyvänlaatuisia eläinrasvoja ml maitorasvat. Määrällinen rasvojen painopiste on ollut oliiviöljyssä (asuinolosuhteistakin johtuen). Rasvoilla siis "paikkaan" hiilihydraattien (sokerit, tärkkelys jne) vahvasta rajoittamisesta seuraavan energiavajeen JA hallitsen näläntunteen. Yksi päivittäinen kunnon pääateria on riittänyt erinomaisesti.
Vihjaus "läträämisen" välttämisestä on liittynyt suosituksiini. Sokeri-hiilihydraatit voi korvata runsaasti "oikeaa" kuitua lisäämällä (vihannekset, kasvikset...).

Tietenkin "kolesteroli"-paineet aiheuttavat epävarmuutta.
On siksi hyvä tietää myös näiden osalta tapahtumien kulku standarditilanteessa (suuri enemmistö), jolloin mm kilpirauhasen toiminta keskeisenä energia-aineenvaidunnan säätelijänä on kunnossa.

1. Maksassa tapahtuva "kolesteroli-hiukkasten" (VLDL, ilmaistaan Triglyseridi-arvona) muodostus pienenee ja haitallisten pienten ja tiiviiden sekä hapettumisherkkien LDL-hiukkasten (sdLDL) määrä verenkierrossa vähenee. Tätä muutosta voi parhaiten seurata tällä hetkellä määrittämällä ApolipoproteiiniB (ApoB) ja ApolipoproteiiniA1 (ApoA1) keskeinen suhde.
Henkilöillä, joille on jo muodostunut maksan insuliiniresistenssi, maksa muodostaa liiasta hiilihydraatista rasvoja (kiihtynyt de novo rasvojen muodostus) sekä mm aamuyöstä, (paastotessakin) runsaasti sokeria (mm valkuaisesta), joka näkyy kohonneina paastosokeriarvoina.
Triglyseridi-arvon lasku on suhteessa hh-rajoitukseen ja alkaa välittömästi. Olisi suotavaa saada Trigly-arvo 1 mmol/l tai jopa sen alle (on mahdollista).

2. Toivottu "hyvien" HDL-hiukkasten nousu seuraa "seuraavassa allossa" ja hitaammin.

3. "Kokonaiskolesteroli"-arvo saattaa saada tähdenkin peräänsä vuoden - pari. Tähti tai "kokonaiskolestroli"-arvo ei kerro mitään järkevää partikkelien sisäisestä jakautumisesta. Sama koskee LDL-kolesterolin tähteä tai sen kaavasta laskettua arvoa.

4. Ainakin henkistä tukea saa, kun seuraa herkän tulehduskuvaajan (hsCRP) tapahtumia. Toivottavaa on, että mitattu arvo olisi mahdollisimman matala 1 tai alle).

Kansakunnassa on pieni ihmisjoukko, jossa on perinnöllinen "kolesterolivamma". Se lyhentää tehokkaasti elinikää ja on tärkeä "kolesterolivammaisen" tietää.

Kansakunnassa on suuri joukko (n. puolet), joilla on perinnöllisesti alentunut sokerien / hiilihydraattien sietokyky. Tätä perinnöllistä taipumusta voi vastustaa tehokkaasti valitsemalla ruokansa oikein. Sitä, mitä ei siedä, pitää välttää. Tämän kokemusperäisen tiedon teoreettinen tausta löytyy varsin nuoren tieteenalan, "epigenetiikan" saloista.

Missään tapauksessa järjellinen linjaus ei ole Diabetesliitto ry:n kokeneen koluttajan tv-ilmaus "vapaan" hh-syömisen puolustuksena: "lisätään insuliinin määrää" tms. Se tie ei koskaan johda T2D:n remissioon.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

lääkkeetön

ViestiKirjoittaja lääkkeetön » 13 Kesä 2013 12:22

Kiitos tiedoista!

Täytyy kyllä sanoa, että ohje kahvin jatkamisesta voilla ja kookosöljyllä ei kuulosta houkuttelevalta, mutta täytyy testata..

Kolesteroliarvoni on mitattu viimeksi helmikuussa, jolloin kok.kolesteroli oli laskenut 6,4:stä 5,0:aan ja LDL oli 3,4, HDL 1,23 ja trigly 0,9. Nekin ovat siis käsittääkseni ok, vaikka LDL arvon vuoksi työterveyslääkärini alkoi ehdotella statiineja. En todellakaan aio suostua!

Näin myös Yle Femin ohjelman Väärällä tavalla terve ja jos todella Diabetesliiton kanta on sama kuin Eliina Aron, niin kyllä jossain on vikaa ja paljon!! Minulla ei ole verenpaineongelmia, mutta se ohjelma sai kyllä paineen nousemaan.

keliaakikko

ViestiKirjoittaja keliaakikko » 13 Kesä 2013 12:46

Kolesteroliarvoni on mitattu viimeksi helmikuussa, jolloin kok.kolesteroli oli laskenut 6,4:stä 5,0:aan ja LDL oli 3,4, HDL 1,23 ja trigly 0,9. Nekin ovat siis käsittääkseni ok, vaikka LDL arvon vuoksi työterveyslääkärini alkoi ehdotella statiineja. En todellakaan aio suostua!

Jos kokonaiskolesterolilla olisi merkitystä sydänkuolleisuuden kanssa, niin Autoklinikkatutkimuksen perusteella kokonaiskolesterolisi pitäisi olla korkeampi.

Vähiten kuolleisuutta esiintyi, kun kokonaiskolesteroli oli miehillä 5-7 ja naisilla 6-9.

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 13 Kesä 2013 14:27

Timo Kuusela kirjoitti:Yksi päivittäinen kunnon pääateria on riittänyt erinomaisesti

Tuohon kyllä kannattaisi pyrkiä...esimerkiksi runsasrasvainen aamiainen klo 8 ja lounas klo 13-14. Aamiaisen ja lounaan väli noin 6 tuntia ja sitten seuraava ateriointi vasta aamulla. Eli "pätkäpaasto"-aika olisi 18 tuntia...
...........................................................................................................
Osaisiko joku neuvoa rasvan käytöstä. Tiedän kyllä minkälaista, mutta miten se liitetään sujuvasti ruokavalioon
.
Minusta kastike voisi olla hyvä vaihtoehto,kunhan sitä ei suurusta jauhoilla!
Sienikastike sopii mainiosti niin liha kuin kalaruuan lisukkeeksi....

Minun ohjeeni

-paista sienet voi -ja oliiviöljy seoksessa
-lisää kuohukermaa ja keitä "kokoon"
-lisää juustoraastetta saostamaan kastike
-"upota" paistettu kala tai liha kastikkeeseen hautomaan hetkeksi
- ja sitten Bon appétit

lääkkeetön

ViestiKirjoittaja lääkkeetön » 13 Kesä 2013 15:04

Tuollaiseen pätkäpaastoiluun minusta ei taida olla. Nykyisin syön aamupalan klo 6.30, lounaan klo 11 ja kotiintulosta riippuen päivällisen klo 16-17, iltasyömistä yritän välttää.
Kiitos kastikevinkistä, paitsi että nyt tuli nälkä..
Kukkakaalimuusia voilla höystettynä uunissa paistetun possun kanssa ajattelin tehdä tänään.

Tomppa

ViestiKirjoittaja Tomppa » 13 Kesä 2013 20:35

Hyperlipid, alias Petro "Peter" Dobromylskyj, lontoolainen eläinlääkäri, neuvoo nyt juuri avaussivuillaan hauskoja burgereita.

Hän on muutoinkin vallaton veikko, jos esimerkiksi katsoo hänen ruokavaliotaan, mistä löytyy tarinaa hänen sivuiltaan. Dieettinsä on tyylipuhdas, tai oikeastaan hardcore VHH.

Sen lisäksi hän on partaveitsenterävä tiedemies. Joku voisi sanoa myös "kolesteroliskeptikko", mikä osoittaa fiksuutta, mielestäni. Kommentoivat keskustelijat ovat myös mielenkiintoista väkeä.

http://high-fat-nutrition.blogspot.fi/

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 14 Kesä 2013 10:48

lääkkeetön kirjoitti:Tuollaiseen pätkäpaastoiluun minusta ei taida olla. Nykyisin syön aamupalan klo 6.30, lounaan klo 11 ja kotiintulosta riippuen päivällisen klo 16-17, iltasyömistä yritän välttää.

No, onhan tuossa pätkäpaasto hyvällä alulla,jos vältät iltasyömisen(pätkäpaasto 16-6.30=14 tuntia 30 minuuttia...)?

lääkkeetön

ViestiKirjoittaja lääkkeetön » 14 Kesä 2013 12:03

Totta..harvoin vaan pystyn olemaan kokonaan syömättä illalla, jos olen syönyt jo klo 16 päivällisen.
Iltapalan esim.pala leipäjuustoa ja kinkun siivun pyrin syömään viimeistään klo19. Olen huomannut, että jos syön (oli se mitä tahansa) myöhemmin illalla aamusokerit nousee. Tavallisesti paastoarvot on kohdallaan, aterian jälkeiset arvot on se koetinkivi..nyt kesällä sujuu paremmin, grilliruoka eli lihaa tai kanaa,pekonisia herkkusieniä ja salaattia/grillivihanneksia, ja arvot pysyy kurissa.

vaahtokarkki

ViestiKirjoittaja vaahtokarkki » 27 Kesä 2013 17:07

Lääkkeetön: kertoisitko miilasta ruokavaliota käytät ? Vaikka esimerkkipäivän tai parin ajalta....
Kävin tänään ravitsemusterapeutilla ja 130 e meni niin hukkaan että itku pääsee! Ohje oli "rasvat pois ja sulla vaan on niin perimässä sokeritauti että kyllä sun lukemat jo diabetekseksi lasketaan."

En aio antaa periksi! Mutta ruokapäiväkirjasta olisin kiitollinen ;)

lääkkeetön

ViestiKirjoittaja lääkkeetön » 28 Kesä 2013 11:49

Hei vaahtokarkki!

Tänään söin aamupalaksi 2 siivua pekonia,1 munan ja 1 viipale Uotilan ruislimppua. Aterian jälkeen 2 h verensokeri ei ollut noussut yhtään, oli 5,6. Pekonia en syö kovin usein mutta viipale ruislimppua ja kinkkua ja juustoa menee useammin, rahkaa ja marjoja lisänä.
Päivällä töissä haen lähikaupasta valmiin salaatin ja sen kanssa ehkä grillatun kanan palan tai muuta vastaavaa esim.grillikylkeä (Kokkikartanolla on einesruoka jossa on kanaa kermakastikkeella ja kasviksia, hiilareita vain 5,3g/100g)
Illalla perheen kanssa samaa kuin muutkin mutta mahdollisimman vähän perunaa tai pastaa (riisistä en onneksi edes tykkää)
Iltapalaksi taas jotain vähähiilarista (eilen söin pari siivua rasvatonta kinkkua ja juustoa, ei ollut järin hyvää, mutta vei nälän)
Välipalaksi aina välillä kourallinen pähkinöitä, välipalat on ongelmallisia keksiä ja yritänkin välttää niitä.
Ruokailuvälini on noin 5 tuntia
Luulisin, että minun pitäisi lisätä rasvan osuutta ruuassa, mutta sitä en ole vielä tehnyt. Paino on viime syksystä tippunut 9 kiloa, painoindeksi on nyt 22,5.

Minulle diabetes tuli ihan "puskista" ylipainoa ei juurikaan ollut, sukurasitella ei minkäänlaista, liikuntaa en harrastanut ja paino oli kyllä vuosien saatossa noussut, mutta ei painoindeksi pahimmillaankaan ollut kuin 26,1

Onnea yrityksellesi pärjätä lääkkeittä, minäkin olen menettänyt uskoni lääkäreihin ja yritän nyt sinnitellä oman järkeni varassa, tältä palstalta saa paljon hyviä neuvoja.

Paluu