Sivu 1/1

Riskinä diabetes

Lähetetty: 29 Syys 2013 10:22
Kirjoittaja vaahtokarkki
Kysyisinpä teiltä....
Minulla on alentunut sokerinsieto. Veriarvojen mukaan ei ole diabetestä pitkät sokerit 5.5 ja samoin paastoarvo, mutta sokerirasitustestissä 2 tunnin arvo jää vielä samaan kuin tunnin arvo ja on siis koholla ( 8.5) Kotimittauksella 2 ja puoli tuntia antaa arvon alle 6. Pituus 164/paino57.

Nyt sain terveydenhoitajalta huomautuksen, että ruokavaliotani tulee muuttaa. Syön kuulemma liian vähän sokeria ja maksa tekee jotain ....ja aiheuttaa siten verensokerin nousun....ja lopulta diabeteksen......plaa plaa plaa.
Käytän vh- ruokavaliota, pyrin alle 70 g sokeria päivässä. Hiilarit lasken hiilari-arvon mukaan, en joista sokeria -arvon mukaan.
Olen kala ja pähkinä allergikko , epa tuotteet iholla tuottaa ihottuman. D-c-sinkki- karnosiini-magneesium kuuluvat aamupalaani tabletti muodossa.

Siis mitä kummaa tässä pitää tehdä ...turhaanko taistelen jos maksa työstää minusta diabeetikkoa, vaikka syön ja liikun (6Xvk) säännöllisesti????

Re: Riskinä diabetes

Lähetetty: 29 Syys 2013 10:45
Kirjoittaja Matti Tolonen
Suosittelen jatkamaan vhh-ruokavaliota ja harrastamaan säännöllistä kuntoliikuntaa, vähintään 3 tuntia viikossa (toki enemmänkin saa tehdä). Ravintolisistä tehokkain juuri sinulle on Berberin Prof + kromi, 2-3 tabl päivässä. Vaikka sinulla ei vielä olekaan diabetesta, suosittelen perehtymään Hyvän diabeteshoidon oppaaseen ja noudattamaan sen ohjeita.

Liikunta vaikuttaa rasvageeneihin
Geenitutkimukset antavat uutta tärkeää tietoa muu muassa liikunnan vaikutuksista rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan. On se ihmeellistä, että nyt voidaan yhdellä pyyhkäisyllä tutkia yli 20 000 geeniä. Malmössä on tutkittu liikunnan vaikutuksia ja saatu rohkaisevia tuloksia: liikunta vaikuttaa DNA:n metylaatioon, kertoo apulaistutkija Tina Rönn (voit katsoa hänen haastatteluvideonsa alla olevasta linkistä). Aineistona oli 23 istuvaa työtä tekevää ja liikunta harrastamatonta tervettä miestä. Kun he aloittivat liikuntaohjelman 3 kertaa viikossa, alkoi tapahtua merkittäviä muutoksia, ei ainoastaan geeneissä, vaan myös hapenottokyvyssä (VO2max), diastolisessa verenpaineessa, sykkeessä, HDL:ssa ja vyötärön ympärysmitassa – vaikka paino ei pudonnutkaan (rasvan tilalle tuli lihasta). Tutkimus puoltaa säännöllistä kuntoliikuntaa meille kaikille.

Itse poljin juuri stepperiä 40 minuuttia, mikä aika kului sunnuntai-HS:n lukemiseen. Sen lisäksi tein 144 etunojapunnerrusta. Tämä oli siis vain aamujumppani.

Exercise Alters Gene Expression in Fat Tissue. MedPageToday 27.9.2013

Re: Riskinä diabetes

Lähetetty: 02 Loka 2013 1:36
Kirjoittaja pete
vaahtokarkki kirjoitti:


Nyt sain terveydenhoitajalta huomautuksen, että ruokavaliotani tulee muuttaa. Syön kuulemma liian vähän sokeria ja maksa tekee jotain ....ja aiheuttaa siten verensokerin nousun....ja lopulta diabeteksen......plaa plaa plaa.

Siis mitä kummaa tässä pitää tehdä ...turhaanko taistelen jos maksa työstää minusta diabeetikkoa, vaikka syön ja liikun (6Xvk) säännöllisesti????


onkohan tuossa mitään perään??

oma maksani kyllä tuottaa glukoosia ihan tarpeeksi mutta tautia onkin takana jo 15 vuotta.

mistähän se maksa muuten sen glukoosin sitten tekee?

onko maksan tuotama glukoosi muka vaarallisempaa kuin syöty?

(tulee mieleen vertaukseni eläinrasvojen käyttö ihmisravintona on kielletty = laihduttaminen muutoin kuin rasva imulla on kielletty sillä eihän ihmisen rasvaa saa ravinnoksi käyttää)

Re: Riskinä diabetes

Lähetetty: 02 Loka 2013 12:18
Kirjoittaja Matti Tolonen
pete kirjoitti:mistähän se maksa muuten sen glukoosin sitten tekee?
onko maksan tuotama glukoosi muka vaarallisempaa kuin syöty?

Terve Pete,
Maksan tuottama ja syöty glukoosi ovat samanarvoisia. Sokerin tuotto maksassa eli glukoneogeneesi selostetaan oikein hyvin suomeksi Wikipediassa
Glukoneogeneesi