Vhh dietin tuoma kummallisuus - mikä nyt avuksi.....

Tässä osiossa keskustellaan tyypin 2 diabeteksesta eli aikaisemmalta
nimeltään aikuisiän sokeritaudista ja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.

Valvoja: MahaTar

vaahtokarkki

Vhh dietin tuoma kummallisuus - mikä nyt avuksi.....

ViestiKirjoittaja vaahtokarkki » 09 Helmi 2014 11:50

Mikähän nyt on vialla, vhh ruokavaliolla ollut noin puoli vuotta lisännyt liikunta ja nyt jouduin pitämään liikunnassa ylikunnon vuoksi kuukauden tauon ja samalla huomasin stressitason (jota en ollut tunnistanut) romahtavan. Hyvä olo , paitsi että liikuntaa kaipasi.
Tämän makoilu kuukauden tuloksena verensokerit romahtivat myös. Nyt ollaan linjalla 3.9- 6.8 paasto/tai aamupalan jälk. -2tuntia ruoan jälkeen. Vain puhtaalla karkilla mennään yli 7.
Olen ihan "järkyttynyt " näistä kummallisista muutoksista? Pitääköhän tässä nostaa ruokailin hiilareita vai mitä teen ?

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

Re: Vhh dietin tuoma kummallisuus - mikä nyt avuksi.....

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 09 Helmi 2014 15:34

Minun silmiini nuo sokerit näyttävät erinomaisilta. Mikä onkaan ongelma?

Kortisoli on stressihormoni, joka myös nostaa verensokeria. Ehkä stressi nosti kortisolitasojasi liikaa?
Uskon että liikunnan suhteen täytyy olla nyt malttia. Liikkua varoen ja katsoa mitä tapahtuu.

pete

ViestiKirjoittaja pete » 09 Helmi 2014 16:52

myös ärhäkkä liikunta saattaa nostaa (joksikin aikaa) okereita (minulla esim 7 -> 9),mutta tuskin minnekään 15 tasolle

minustakin nuo arvosi näyttävät tosi mainioilta, sinuna jatkaisinvaan samalla linjalla
Suomalaiset tykkäävät kun suomalainen menestyy...

kunhan menestyy jossain ulkomailla

(minä31.3.14)

vaahtokarkki

ViestiKirjoittaja vaahtokarkki » 09 Helmi 2014 20:30

Niin aiemmin sokerit pyöri 6-9 välillä, nyt aamupalan jälkeen 2tuntia ja sokeri on yleensä noin 4.0.
Rasituskokeessa 2h arvo oli 9.8
...onko se nyt niin että vhh on auttanut ja ehkä voin jopa löysätä hieman. Itse ajattelin että haikako nyt työstää liikaa insuliinia
Viimeksi muokannut vaahtokarkki 10 Helmi 2014 7:57, yhteensä muokattu 1 kertaa.

catharsis

ViestiKirjoittaja catharsis » 09 Helmi 2014 23:43

vaahtokarkki kirjoitti:Niin aiemmin sokerit pyöri 6-9 välillä, nyt aamupalan jälkeen 2tuntia ja sokeri on yleensä noin 4.0.
Rasituskokeessa 2h arvo oli 9.8
...onko se nyt niin että vhh on auttanut ja ehkä voin jopa löysätä hieman. Itse ajattelin että maksako nyt työstää liikaa insuliinia

Ymmärtääkseni maksa tuuppaa tarvittaessa sokerin tapaista kamaa esim. nostaen aamusokereita, ei suinkaan insuliinia....

Pohjanperän pappa

ViestiKirjoittaja Pohjanperän pappa » 10 Helmi 2014 7:21

Samoin en ymmärrä ongelmaasi??

Haimahan pukkaa insuliinia.
Käytätkö lääkitystä?
Mitä tarkoitat kirjoittaessasi puhtaasta karkista? Eli syötkö myös karkkia?

vaahtokarkki

ViestiKirjoittaja vaahtokarkki » 10 Helmi 2014 8:03

Syön joskus karkkia, kyllä , harvoin ja muutaman karkin lapsen pussissta mutta kyllä syön ;(

Minulla löydettiin kohonnut 2 tunnin arvo sattumalta kun oli " koekaniinina" eräässä tutkimuksessa. Tuon jälkeen siirryin vhh:lle . Ja kävin ravitsemusterapeutilla ison kaupungin yksityisellä lääkäriasemalla.
Tämä täti totesi käynnin aikana että ihan hyvin syöt mutta et voi diabetesta estää kun olet tuollainen keskivartalolihava. Vyötärönympärys on 69 , paino 59 ja mittaa on 165
Sain myös tiedon että matalat sokeriarvot 2tuntia ruoan jälkeen viittaavat siihen että oma elimistö tuottaa liikaa insuliinia. Ja sit ei pitäisi korjata syömällä sokeristuvaa.

pete

ViestiKirjoittaja pete » 10 Helmi 2014 10:41

vaahtokarkki kirjoitti:
Sain myös tiedon että matalat sokeriarvot 2tuntia ruoan jälkeen viittaavat siihen että oma elimistö tuottaa liikaa insuliinia. Ja sit ei pitäisi korjata syömällä sokeristuvaa.

mitä tässä nyt sitten tarkoitetaan matalilla,tuskin vaarallisia alle 3:n arvoja :)

Itselläni proteiinipohjainen ateria (kuten esim pelkkä kana) yleensä hieman laskee sokeriarvoja

jos lisään siihen rasvaa (oliiveja graavilohta) saattaa vs aavistuksennousta syönnin jälkeen

Ykköstyypin diabeetikoilla myös proteiini nostaa vs arvoja (jos ei pistä inskaa siis) nopeammin tai hitaamminyksilöstä riippuen
Suomalaiset tykkäävät kun suomalainen menestyy...

kunhan menestyy jossain ulkomailla

(minä31.3.14)

Pohjanperän pappa

ViestiKirjoittaja Pohjanperän pappa » 10 Helmi 2014 11:29

Vhh auttaa ja tasoittaa sokeriarvoja.

Vaahtokarkki, sinullahan toimii aivan ilmeisesti haima aivan niin kuin sen pitääkin toimia; tuottaa tehokkaasti insuliinia.
Käytätkö diabeteslääkkeitä.

Jos ei käytä lääkkeitä niin koskaan ei ihmisen tarvitse sokeria "korottaa" syömällä jotain sokerista.
Ei sokeri meni liian alas. Harvoin edes kolmeen.

Mitä tarkoitat löysäämisellä? Sitäkö, että haluaisit lopettaa vhh:n?

Vhh auttaa moneen muuhunkin asiaan kuin vain sokereihin.

Itse olen ollut tiukalla vhh:lla vuodesta 2008 ja minä olen päässyt täysin lääkkeettömäksi.
Sokerit tasapainossa, 4-6 ja pitkäsokeri 6.
Verenpainelääkkeet olen nakannut roskiin.
Minulla paljon pahoja selkätulehduksia. Hyvin kauan, leikkausta suunniteltiin ja syötettiin vahvoja särkylääkkeitä sekä ehdotettiinn keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä. Kysyin, että näilläkö paranee, vastaus oli ; Ei parane, mutta et tunne kipua. En ottanut niitä lääkkeitä.
Enää vuosiin ei ole ollut minkäänlaisia tulehdusperäisiä kipuja.
Eli tri Tolosen mainitsemat matala-asteiset tulehdukset ovat kehostani loppuneet.
En myöskään vuosiin enää ole sairastanut flunssaa enkä muutakaan romuskaa.

En syö viljaa, perunaa, riisiä, maissia, soijaa, rypsiöljyä, sokeria, keinotekoisia makeutusaineita enkä mitään kevyt tuotteita enkä lisäaineilla sotkettuja ruokia.

vaahtokarkki

ViestiKirjoittaja vaahtokarkki » 10 Helmi 2014 12:54

Kiitos vastauksista, jatkan vhh ruokailuja ;)
En ottanut tablettilääkitystä vastaan, sitä kyllä tarjottiin tk:sta.

Perenna

ViestiKirjoittaja Perenna » 12 Helmi 2014 10:26

Vaahtokarkki kirjoitti:Tämä täti totesi käynnin aikana että ihan hyvin syöt mutta et voi diabetesta estää kun olet tuollainen keskivartalolihava. Vyötärönympärys on 69 , paino 59 ja mittaa on 165
Tähän kaipaisin kommentteja! "... et voi diabetesta estää kun olet tuollainen keskivartalolihava"?! Onko vyötärönympärys 69 cm tuolla pituudella ja painolla "keskivartalolihava"? Ylipainostahan ei ole kyse.
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 12 Helmi 2014 15:39

Pitäisikö kaikkien olla mallimitoissa?

catharsis

ViestiKirjoittaja catharsis » 13 Helmi 2014 21:56

Niinpä, en ole työpaikkalääkäriäni nähnyt se jälkeen, kun hän määräsi diabeetekseeni insuliinia, verenpainelääkkeitä ja statiineja. Otin käyttöön tiukan VHH:n ja nyt kolmen vuoden kuluttua olen lääkkeetön ja oireeton. Niin, ja olen edelleenkin jonkin verran keskivartalolihava (100 kg/180 cm).

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 14 Helmi 2014 10:46

HYVÄ ME!
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Paluu