Minä, D2 ja tieto hiilareista

Tässä osiossa keskustellaan tyypin 2 diabeteksesta eli aikaisemmalta
nimeltään aikuisiän sokeritaudista ja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.

Valvoja: MahaTar

pete

Min?, D2 ja tieto hiilareista

ViestiKirjoittaja pete » 12 Maalis 2007 20:05

Oma tarinani sairastumisesta kakkoseen ja hiilaritietoisuudesta

Jo 80- luvulla v?sytti, janotti ja pissatti, k?ytiin sokerirasitustesteiss?, ei sokeritautia. Autolla ajaminen lounaiden j?lkeen oli yht? tuskaa, ei mill??n olisi pysynyt hereill?. L?ysin jonkun montignakcin tai vastaavan ja kokeilin lounaita ilman perunoita ja leip?? kas kumma kun jaksoi taas ajaa. Paino nousi erilaisten dieettien (kuten el?v? ravinto, painon vartijat ja Nutrilett) j?lkeen yleens? + 20 kiloa kerralla ja siin? v?liss? jokaisen kolmenpojan odotuksen aikana + 10 kiloa per poika. Maksimi paino kuitenkin vain 120 kiloa joten kyll? taitaa laihdutuskokemustakin olla yli 50 kiloa.

Sitten, olin juuri laihtunut "itsest??n" 120:st? 110 :een, oli aika tyytyv?inen olo.
K?yn normaalissa rutiinitarkastuksessa - ehk?p? el?m?ni ensimm?ist? kertaa vajaat 40 vuotiaana.

L??k?ri soittaa per??n ja sanoo h?t?isesti sinulla on SOKERItauti LOPETA HETI SOKERIN SY?NTI ja tule hakemaan reseptej?.

Noh min? fiksuna miehen? (olin juuri palaverissa kaatamassa kahvia itselleni) en laittanutkaan kahta palaa sokeri siihen vaan tyydyin hermesetakseen ja otin sitten korvikkeeksi pari keksi?. (hieno valinta). Hain reseptit ja pari vuotta meni ihemetelless?. Jostain sitten meni p??h?n, ett? tautia pit?isi varmaan jotenkin hoitaa.

Erikoisl??k?rin puhutteluun sitten: kyseess? on valtimonkovetustauti; rasvat pois. (ja tietenkin tupakka pois ylipaino pois, viina rajoitukset jne.. liikuntaa lis??) Ja sitten erilaisia l??kekokeiluja jotka yleens? p??ttyiv?t siihen ett? lihoin about 5 kiloa viikossa.

Kun ei muukaan auttanut, niin sitten iltaprotaa mahanahkaan ja mittauksia per??n, samalla aloin kirjata sy?misi? yl?s. Diabetesliiton kohtauspaikkallekin l?ysin ja jostain sitten sain lis?? tietoa n?ist? hiilareista (olin toki lukenut "atkinsini" jo 15 vuotta sitten), Kohtauspaikalla oli muutama VHH "kuurilainen" jo silloin.

Kun tuota protaa pistettiin aamu vs arvon alas saamiseksi tein todella j?rkytt?v?n havainnon; jos s?in 2 palaa n?kk?ri? ja pistin jopa 40 yksikk?? protaa sain aamulla 30 % korkeamman vs arvon kuin niin? aamuina kun olin j?tt?nyt iltahiilarin ja protan pois.

T?st? innostuneena vedin sitten vajaan puolen vuoden VHH (ei mit??n hirve?? rypistyst?, en ollut induktiolla varmaan p?iv??k??n) "kuurin" L?ht?painosta 110 alle 90 painoon - kes?ll? jopa alle 85. J?tin oma-aloitteisesti insuliinit pois. L??k?ri ihmetteli kuinka olin onnistunut laihtumaan insuliinin kanssa ja todettiin ettei sit? inskaa nyt tarvita. Taitaa tuo ruokavalio tehota ainakin joihinkin deekakkosiin.

Sitten tyydyin tuloksiin - l??k?rinkin mielest? hyv? tilanne. (Ei olisi pit?nyt tyyty?) Siirryin puolikarpiksi: p?iv?ll? en sy?nyt hiilareita oikeastaan lainkaan, Mutta illalla sitten mit? huvitti ja sen verran kuin meni. Paino ja muukin tilanne pysyi pari vuotta raameissaan.

Sitten v 2006 kes?ll? aloin tuntemattomasta syyt? lihoa nopeasti, pitk? vs nousi 8,7 (marraskuussa) paino jopa 99,9. Oli taas pakko ottaa itse??n niskasta kiinni.

Joulukuun 1 v 2006 aloitetaan tiukahko karppaus.

Helmikuussa 2006 paino n 96 (Huom. t?ss? avandia lis?? 5 kiloa (k?ytt?j?t tiet?nev?t mit? tarkoitan)) Pitk? vs 6,9. L??k?rin kommentti jotain sellaista kuin hienoa (verrattuna marraskuuhun ja tilanteeseen n 5 vuotta sitten)

Nyt maaliskuussa 2007 painosta puristettu v?kisin uimalla pari kiloa pois. Mutta ennen kaikkea vs arvot ovat paremmat kuin koskaan D2 diagnoosin j?lkeen. Mittaan s??nn?llisesti jopa vitosella alkavia lukuja. Sit? ei ole tapahtunut viel? koskaan "t?ss?" el?m?ss?.

Sellaisia, jos joku viel? ihmettelee miksi v?lill? meuhkaan VHH:n puolesta v?h?n liiankin rivakasti niin lukekoon jutun uudestaan. :mrgreen:

Mielell?ni kuululisin muidenkin tarinoita ja kokemuksia!

pete

ViestiKirjoittaja pete » 14 Maalis 2007 22:30

Kiitos konrad, tuota sinun kertomustasi en viekl? ollutkaan lukenut, Tedi?n Jenniferin k??nn?ksen kyll?. (testaa testaa testaa..)

Kovin saman kaltaisia kokemuksia. :P

Paluu