Miten VHH:lla olevat D kakkoset oikeasti syövät?

Tässä osiossa keskustellaan tyypin 2 diabeteksesta eli aikaisemmalta
nimeltään aikuisiän sokeritaudista ja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.

Valvoja: MahaTar

pete

Miten VHH:lla olevat D kakkoset oikeasti sy?v?t?

ViestiKirjoittaja pete » 12 Maalis 2007 20:22

Miten VHH:lla olevat D kakkoset oikeasti sy?v?t?

Mit? ja milloin?

Itse olen p??tynyt (tai ajautunut ) seuraavaan rytmiin joka toistuu p?iv?st? toiseen

Varsinaista aamiaista en sy? lainkaan. Teelusikallinen kookosrasvaa kuitenkin liikenteeseen l?htiess?ni.

(Jos harrastan liikuntaa teen sen t?ss? v?liss? nyt uinti (Veteraaniurheilija ei kyll? suosittele t?t?), kes?mm?ll? taas golf yleens? brunssin ja illan v?liss?)

Brunssi sitten joskus iltap?iv?ll? klo 12 - 17 tilanteen mukaan (n?lk? muu liikehdint?). T?ss? ateriassa hiilari pitoisuus 0 - max. 10 (ihan harvoin 20 esim. t?n??n maap?hkin?it? kun j?i viel? n?lk? puolikkaan kanan ja avokadon j?lkeen)

Illalla (klo 20 j?lkeen) joko jatkuvaa mussuttamista tai sitten kunnon lautanen t?yteen karppia ja kasviksia tyyliin.

Y?ll? klo 24 tai j?lkeen usein muttei aina sitten p?iv?n hiilaritarve t?yteen joko palalla tai parilla leip?? tai tummalla suklaalla ja parilla turkin pippurilla.

Kokonaishiilarit pyrin tietoisesti pit?m??n yli 30, mutta alle 100 (mist?h?n min? n?m?kin rajat olen keksinyt)

En erityisesti mieti meneek? protaa vai rasva aika lailla fity fifty, niin kuin n?ist? p??ruoka-aineista varmaan voi p??tell?kin: kanaa, lohta, oliiveja, avokadoa, katkarapuja, lihanakkeja, liha leikkeleit?, juustoa, kanan munia

Kun t?m?n lukee n?ytt?? ihan nurinkuriselta, Joku ravitsemusterapeutti varmaan k??nt?isi j?rjestyksen ihan toisin p?in; y?pala heti aamusta jne?..

No minulla kuitenkin toimii, vointi ja vireystaso t?ll? p?iv? rytmill? on hyv? P?iv?n korkein vs yleens? klo 12 (paasto) matalin pari tunti brunssin j?lkeen (sekin menee ihan nurinniskoin)

veteraaniurheilija
Viesti:

Tavattoman mielenkiintoista

ViestiKirjoittaja veteraaniurheilija » 12 Maalis 2007 21:16

Pid?n II-tyypin sokeritautia ja siit? k?yt?v?? keskustelua todella hienona lis?n? t?h?n foorumiin!!

Diabetesjuttuni ilmestymisen johdosta minuun on otettu vilkkaasti yhteytt?. Diabetespotilaat haluavat jutella minun kanssani Diabetesliitossa 28.3.2007 klo 14 (Mellersta Nylands Diabetesf?rening MENDI rf.). Ajatuksiani ei miss??n nimess? ole tyrm?tty ja viilt?v?n virkist?v? keskustelu tullaan siis k?ym??n p??kallopaikalla (p? svenska). En tied? onko tilaisuuteen mahdollisuus tulla ulkopuolisena. Ainahan voi kokeilla k?ymist? Runeberginkadulla 15 A 1 ja kysell? t?t?kin MENDI:n tilaisuutta.

T?ss? painettu lehtijuttuni:

http://www.ravintokirja.fi/Sundqvist_Potilaslehti_1_2007.pdf
veteraaniurheilija = christer sundqvist

veteraaniurheilija
Viesti:

Saanko k?ytt?? esimerkki?si?

ViestiKirjoittaja veteraaniurheilija » 13 Maalis 2007 12:48

Hieno juttu, Mika!

Menen neuvottelemaan diabeetikon ruokavaliosta Diabetesliittoon parin viikon kuluttua (sain sielt?p?in kutsun sek? tiedotus- ett? neuvottelutilaisuuteen!). Saanko k?ytt?? ruokap?iv?kirjaasi esimerkkin? (en mainitse nime?si!) oikeaoppisesta tyypin-2 diabeetikon ruokavaliosta? Onko sinulla lis?? ajatuksia diabeetikon ruokavaliosta?

Ajattelin kiihkottomasti kertoa oman n?kemykseni siit?, ett? valtion ravitsemusneuvottelukunnan ruokavaliosuositus ei sovellu diabetespotilaalle. Katsotaan mihin se johtaa. Todenn?k?isesti porttikieltoon. Virkaa en voi menett??, olen free lanseri ravintovalmennuksen puolella ja kasvojen menetys ei en?? harmittaisi. Selvyyden haluaisin n?ihin asioihin, sill? potilasilloissani on n?ihin ajatuksiini annettu t?ysi tunnustus.

veteraaniurheilija
Viesti:

Loistava ajatus

ViestiKirjoittaja veteraaniurheilija » 13 Maalis 2007 15:49

Mika, tuo on loistava ajatus. Arvostan suuresti asiallista suhtautumistasi. Lunta on vaihteeksi tullut tupaan Diabetesliiton puolelta. Katsotaan nyt sitten p??stet??nk? minut sittenk??n sinne tilaisuuteen. On t?m? v?lill? niin kummallista t?m? minun avoin ja rehellinen ravintovalistukseni! :kohautus:

pete

ViestiKirjoittaja pete » 13 Maalis 2007 22:03

Terve Mika

Tuo maksamakkara onkin hyv? l?yd?s, olenm itsekin popsinut sit? pari viikkoa, kun ihmeekseni huomasin ett? seh?n on melkein hiilarivapaata ainesta.

v?lipalavoileip? , 1 meta, 1 kinkku, 1 juusto, maksamakkraa, k??rit??n rullall aja sy?d??n.

Christer, toivottavasti p??set sinne!

D liitolla voi esim. sponsorien vastustuksen takia ottaa luonnoitsijaa joka kehoittaa sy?m??n voita, v?likl? kyll? ihmettelee kenen etuja liitto oikein ajaa.

veteraaniurheilija
Viesti:

Mielenkiintoinen kuvio

ViestiKirjoittaja veteraaniurheilija » 14 Maalis 2007 11:57

Christer, toivottavasti p??set sinne!

D liitolla voi esim. sponsorien vastustuksen takia ottaa luonnoitsijaa joka kehoittaa sy?m??n voita, v?likl? kyll? ihmettelee kenen etuja liitto oikein ajaa.

T?ss? on n?kyviss? mielenkiintoinen kuvio. En tied? onko ongelma sponsoroinnissa, medikalisaatiossa, l??keteollisuuden kytk?ksiss? ym. Mielest?ni voisi olla kyse pelosta! Viranomaistaho pelk??, ett? t?llainen vaihtoehtoinen valistusty? valtaa alaa Suomessa. Siihen ei olla valmistautuneita ?lyllisesti ja siksi asiaan reagoidaan paniikinomaisesti asia torjuten. Saatan olla v??r?ss?, itse asiassa toivoisin olevani v??r?ss?.

Diabetespotilaat ovat toivoneet avointa keskustelutilaisuutta vaihtoehtoisesta ruokavaliosta. Erityisen? mielenkiinnon aiheena n?ytt?isi olevan vaatimaton kirjoitukseni Diabetesepidemiasta Suomen Potilaslehdess? 1/2007 ja blogissani mm. t?m?n tiimoilta k?yty keskustelu. Kun min? korrektisti ilmoitan Diabetesliiton ravitsemusterapeuteille tulevani taloon luennoimaan ja nimenomaan toivovani heid?n l?sn?oloaan sek? ajatusteni kriittist? tarkastelua, siit? tehd??n mahdottoman vaikeaa. En voi t?ss? vaiheessa menn? asian tiimoilta yksityiskohtiin. Annan Diabetesliitolle ty?rauhan asian suhteen. Minun "vaarallisuudestani" on liikkeell? sellaisia huhuja, joita taitavaan median manipulointiin perehtynyt ja siihen alentuva oitis k?ytt?isi hyv?ksi p?nkitt??kseen omaa erinomaisuuttaan. Sit? en aio tehd?, vaikka sellaiseen provosointiin t?m? n?ytt?isi houkuttelevan.

Uskokaa nyt edes te Hiilaritietoiset, ett? minulla on puhtaat (tosin valitettavan korkeaglykeemiset) jauhot pussissa. Min? teen t?t? valistusty?t? suurella syd?mell?. Virallinen taho panikoi aivan selv?sti. T?t?k??n minun ei ehk? olisi viisasta sanoa, mutta tulipahan nyt kuitenkin mainittua. Pit?k?? peukkuja! Diabetespotilaan puolesta viranomaisten s?hl?ily? vastaan t?ss? taistellaan.

Nyt matkani suuntautuu Savonlinnaan. Olen Linnalan kahviossa t?n??n 18.00-20.30 ravintokaraokeni kanssa. Jossakin siin? tuomiokirkon l?hettyvill? minut voi siis bongata. Tulkaa juttelemaan, en min? el?v?lt? sy?.

pete

ViestiKirjoittaja pete » 14 Maalis 2007 22:22

Oman arvovallan / kasvojen menett?minen on paha asia, varsinkin jos se tapahtuu omassa "keitti?ss?" omien asiakkaiden silmien edess?.

Liitto kantaa my?s tietynlaista vastuuta -> jos se suosittelisi jotain muuta kuin virallis terveellisesti suositellaan sen oma asema joutuu kyseenalaiseksi. Diabetes on my?s hengenvaarallinen tauti; hoitovirheell? voi ihan konkreettsisesti tappaa itsens? (nopeasti).

Itse olen sit? mielt? ett? D liiton pit?isi ajaa Diebetest? sairastavien asiaa ja valta osa meist? on meteboli kakkosia joille t?m? ruokavalio asia on minun miest? keskeisint? koko hoidossa. Jos t?llaista asiaa yritet??n vaieta kuoliaaksi, on se minusta t?ysin edesvastuutonta.

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 15 Maalis 2007 15:38

Mikalla on herkulliset ev??t, joskin itse lis?isin menuun tuoreita kasviksia ja marjoja. :ruokaa:

Paluu