Aloitteleva sokeririippuvainen

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

inastasia

ViestiKirjoittaja inastasia » 31 Tammi 2010 10:53

Tervetuloa joukkoon. Tuota jojoilua on itse kullakin. Minulla menee ihan kohtuullisesti, kun sy?n l?hinn? tummaa suklaata. Nykyisell??n otan noita "karkkip?ivi?" siis eilisess? saunaillassa, kun otin pari siideri? teki mieli taas makeaa. Sitten s?in pari kakunpalaa (jotka ei ees maistuneet kovin hyvilt?). Illasta kotona sy?t?ttikin jo sitten kunnolla. Mutta kun otin vain p?tk?t makkaraa, enk? sit? leip??, niin makean himo katosi puolen tunnin kuluttua.

T?n? aamuna teki kovasti mieli jo lasten muroja. Mutta p??tin ett? yksi p?iv? hiilareita riitt??. Nyt kun on ryhdiss? muutaman p?iv?n, niin k?rsii taas sen pakollisen kahvikeksin kyl?ss? loppuviikosta. Min? nyt sy?n sellaiset 100-150 g hh onnistuneenakin p?iv?n?. Min? tulen jo useamman p?iv?n l?ys?ilyist? kipe?ksi. Eli kolme p?iv?? leip?linjaa saa mahani ihan potkupalloksi. Alkaa siis j?rjen??ni lis?t? motivaatiota himokohtauksien kanssa.

Muistathan n?m? perinteiset, kunnon ateriat ja s??nn?lisesti, niin ei tule n?lk??n ahmittua makeaa.
Ne hyv?t voivat olla esim. paahdettuja pinjansiemeni, p?hkin?it? jne. Kuiva hedelm?tki saattavat menn? pahimpaan makean himoon.
asiat joita en voi muuttaa täytyy, vaan hyväksyä. Mutta paljo saa muutostakin, kun jaksaa yrittää.

Ksantippa

Re: Aloitteleva sokeririippuvainen

ViestiKirjoittaja Ksantippa » 31 Tammi 2010 12:29

sugar kirjoitti:Sokeriton el?m?ni tyss?? aina ajatukseen, etten voi mitenk??n olla sy?m?tt? lopun el?m??ni esim. suklaata, tarjottavia kyl?ilyill? jne. Leiv?n, pastan, riisin ja perunan olen pystynyt j?tt?m??n helposti pois, mutta karkit, suklaa, pullat, keksit, kaikki mahdollinen makea on j??nyt...

Niin kauan, kun korvien v?liss? kerrot itsellesi, ett? "en voi el?? ilman suklaata tai kakkua tai pullaa tai kyl?ss? tarjottavaa kahvileip??", niin niin kauan et todellakaan voi el?? ilman sit?. Ajatuksen voima on niin suuri. Joten ihan ensimm?iseksi sinun kannattaa l?hesty? ongelmaasi t?ysin uudesta suunnasta ja ryhty? ty?st?m??n alitajuntaasi. Hanki Varpu Tavin kirja Laihdu! (mutta tee se pian, painos on loppumaisillaan), t?ss? kirjassa k?sitell??n erinomaisen hyvin my?s laihduttamisen psykologista puolta.

Perusongelma sokeririippuvaisen el?m?ss? on v?h?n sama kuin alkoholistilla: avaimet muutokseen ovat ihmisen omassa k?dess?. Jos ei ihminen itse halua muutosta, ei se muiden tuputtamana onnistu. Masentavaa, mutta niin totta.
"We cannot change anything, unless we accept it." Carl Jung

Catkin

ViestiKirjoittaja Catkin » 12 Maalis 2010 11:27

Hei Sugar!
Tied?n mist? puhut. Olen +viiskyt nainen joka olen jojoillut viimeiset 30vuotta. Olen onnistunut monta kertaa saamaan painoa alas, kerran jopa normaalilukemiin mutta aina ne ovat tulleet korkojen kanssa takaisin. Syyskuussa 09 painoin 100,3 ja pituutta minulla on 168 eli noin 30 kilon ylipaino :oops:

Minulla on sokeririippuvuus, olen ymm?rt?nyt niin. Syyskuussa viime vuonna sitten ajattelin kokeilla v?h?hiilihydraattista ruokavaliota. P??t?s vaati ensin pitk??n vastaan haromista, sitten hieman kiinostumista ja tutustumista asiaan ja sitten p??tin rohkeasti kokeilla. Oli aika vaikea opetella muuttamaan k?sityksi? virallisterveellisen ruokavalion vastaiseksi - tosin en kyll? siis noudattanut virallisterveellist?k??n.

Ajatus el?m?st? ilman suklaata ja herkkuja tuntui ensin keskitysleirilt?. Joulun tienoilla lipsahdin vanhaan totuttuun ja s?in parissa kuukaudessa varmasti moninkertaisesti ne hiilarit jotka syys-marraskuussa j?i v?liin. Tammikuussa sain uudelleen otteen ja nyt tuntuu taas hyv?lt? ja vahvalta. Koin niin hyv?? oloa tuolloin syksyll? ett? halusin siihen takaisin, paino putosi silloin l?hes 8 kiloa ja yll?tys oli se, ett? se ei ollutkaan noussut tuon parin hiilari kuukauden aikana. Nyt olen laihtunut vajaa 13 kiloa.

Olen j?tt?nyt arjesta pois kaiken sokerin, en k?yt? my?sk??n makeutusaineita. Minulle, joka tuskissani olen sy?nyt jopa nonpparellit yms kaapista kun makenhimo iski, on t?ysin uutta t?m? ett? mieleni ei juurikaan tee mieli makeaa. Sy?n 85% suklaata palasen (n 8g) p?iv?ss? kahvin kanssa, en joka p?iv?. Se riitt??.

Mutta ruuasta pit?? huolehtia. Sy?n kolme kertaa p?iv?ss? kunnolla. V?h?hiilihydraattisesti tietenkin. Rasvaa olen lis?nnyt ja proteiineja sy?n kai riitt?v?sti, jos mittarina on oma oloni ja painon lasku. En ole jaksanut isonperheen ja kolmivuoron ty?n ohessa laskeskella makroja, yrit?n opetella kuuntelemaan itse?ni. Ennen kun kuuntelin itse?ni, se vaati suklaata, munkkia, viineri? ym mutta se veitikka on jotenkin vaiennut. Mutta olen toki viel? heikoilla, pelk??n ett? jonkun herkun j?lkeen karkaa mopo k?sist? ja taas menn??n. Mutta kiitos kyll?isen hyv?n olon, noita tilanteita ei juurikaan ole tullut. Kyll?isen? on paljon helpompi kielt?yty? munkista.

Eli oma kokemukseni on yksinkertaistettuna on ett? sokerin tilalle rasvaa :D ja ajatus el?m?npituisesti herkkulakosta pois. P?iv? kerrallaan. Huomenna on uusi p?iv? eik? huominen ole viel? tullut.

Taisteluintoa sinulle Sugar!
T: Catkin

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 15 Maalis 2010 12:48

Tervehdys! Sokeririppuvuus voi ilmet? mit? omituisimmin tavoin! Alkoholismi on kuulema sukua sokuririippuvuudelle.

Ett? yhdess? eti?p?in, min?kin jonkin sortin sokeririippuvainen, kyll? t??lt? ev?it? l?ytyy, kun jaksaa seikkailla palstan kettinkej? edestakaisin. ;)
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

Perenna

ViestiKirjoittaja Perenna » 15 Maalis 2010 14:10

Sugar, on vaikka kuinka paljon niit?, joiden hiilarihimot ei katoa ikin? vaikka kuinka olisi vhh:lla. Min?kin olen yksi.

Voi olla ett? se on korvien v?liss?, mutta jos monen vuoden hirve?n tarmon ja itsekurin panostuksen j?lkeenk??n ei ole onnistunut saamaan korviensa v?li? t?ss? asiassa kuntoon, ei auta muu kuin keksi? kikka kakkosia.

Mulla tepsii se, ett? on aina varalla jotakin "namua". AINA.

Ennen kuin joku muistuttaa kunnollisista aterioista ja siit? ettei niiden v?lill? napostella, kerron ett? sy?n kolme kertaa p?iv?ss?: aamupala, lounas ja illallinen. Useimpina p?ivin? en ihan oikeasti sy? muulloin, ja nuo ateriat ovat niin etuk?teen suunniteltuja ett? niiss? harvoin on rikollisia aineksia.

Mutta joskus kuitenkin sorrun, ja sit? varten pit?? olla "namuja". Mulla ne ovat tavallisimmin p?hkin?it? (suola-cashew on t?m?n hetken suosikki, S-kaupan X-tra-br?ndin tuote ei ole edes kauhean kallis, l?ytyy juustonaksu- ja sipsihyllyst?), joskus juustoleip?? (leip?juustoa, Kainuun juustoa).

Sit? en voi kielt?? ettenk? s?isin p?hkin?it? aikas paljon jos niit? talossa on. Pieni k?mmenenpohjallinen ei tunnu miss??n. Joskus kun oikein menee ?veriksi ja vaaka uhkailee, j?t?n "namit" ostamatta ja kutvotan illat kurjana. Kyll?h?n sen niinkin voi tehd?.

Siin? on sekin riesa ett? jos oikein oikein v?h?n sy? p?hkin?it? kerralla, ne ehtiv?t olemaan avatussa pussissa niin kauan ett? viimeisi? en en?? suostu sy?m??n kun tulee sellainen mielikuva ett? ovat h?rskiintyneet.
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 15 Maalis 2010 14:55

p?hkin?t ja siemenet kannattaa s?ilytt?? j??kaapissa :)

Mulla on tiukan paikan herkkuna kuivaut hedelm?t. Silkkaa sokeria, mutta ravinteikasta sellaista. Pid?n yh? edelleen seitsem?n vuoden j?lkeenkin makeasta mausta, mutta osaan toisaalta olla tiukka noitten viikunoitten ja aprikoosien kanssa (oikeasti m??r? pysyy 2-4 kpl p?iv?ss?), joten uskallan pit?? niit? saatavilla.

Perenna

ViestiKirjoittaja Perenna » 15 Maalis 2010 15:11

Varpu kirjoitti:Pid?n yh? edelleen seitsem?n vuoden j?lkeenkin makeasta mausta [...]

Min? el?isin kermat?ytekakuilla, suklaalla ja j??tel?ll?, jos ei olisi terveydellisi? esteit? tehd? niin. Nuorena, kun terveydest? huolehtiminen oli vihonviimeisin asia mist? olisin voinut kiinnostua eik? paino-ongelmia ollut, elinkin noilla tarvikkeilla pitki?kin aikoja. Oih, se oli ihanaa. Ja tupakkaakin poltin - sekin oli ihanaa. Rymysin iloisissa kosteissa rymyj?isiss? kes??in? ja v?h?n talvisinkin. Ihanaa. Olispa nuori taas.

Kaikkeista eniten kuitenkin kaipaan noita kolmea ensinmainittua. - Kauhistus, t?st?h?n tulee ketjunkaappaus, anteeksi Sugar, en h?pise en?
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.

Skarppi02

Moikka Sugar

ViestiKirjoittaja Skarppi02 » 28 Huhti 2010 10:42

hei, min?kin aloittelin vasta skarppaamaan. Tilasin my?s varpun kirjat. olo tuntuu nyt ikan ok kun olen noin kaks viikkoo ollut hiilarittomalla ruokavaliolla. Viel? pit?? skarpata ja tutkia ruokaohjeita mit? voi sy?d?. T?? on nyt t?llaista tutukintaa ja vaihtoehtojen etsint??. Mulle my?s on makee heikko lenkki. Pid?n leipomisesta ja herkkujen nauttimisesta. Huomasin et hiilariton ruokavalio jonkinverran vie makeen himoa pois.

Ksantippa

ViestiKirjoittaja Ksantippa » 28 Huhti 2010 23:01

^Hiilaritietoinen ruokavalio vie makeanhimoa pois, mutta kuten t?st? ketjusta hyvin k?y ilmi, hiilareiden kanssa saa olla varovainen. Itsekin olen aikoinani leiponut, mutta sen olen lopettanut l?hes tykk?n??n. Ruokaa toki teen, ja hyv?? teenkin (kiesus mik? omakehu 8) ), mutta varsinaisen leipomisen olen j?tt?nyt. Vaatii liikaa itsekuria ;) .
"We cannot change anything, unless we accept it." Carl Jung

Paluu