Apua aloittelijalle, ruokapäiväkirja, VHH vai VT...?

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

Huiske

Apua aloittelijalle, ruokap?iv?kirja, VHH vai VT...?

ViestiKirjoittaja Huiske » 11 Touko 2010 10:21

Olen juuri laihduttanut 10 kiloa VLCD -tuotteilla (tied?n, tied?n, t??ll? ei niit? juuri suositella, mutta minulle ovat olleet todella hyv? ja helppo vaihtoehto, kun l??k?rin m??r?yksest? piti pudottaa nopeasti 10 % painosta). Viel? on 20 kiloa tiputettavaa ja olen nyt pikkuhiljaa siirtym?ss? VLCD:st? normaaliin ruokaan. Laihtumisella ei ole en?? kovaa kiirett?, mutta k?rsim?t?n kun olen, niin toivoisin tiputtavani v?hint??n puoli kiloa viikossa.

Olen kiinnostunut VHH -ruokavaliosta ja yrit?n vaiheittan siirty? noudattamaan sit?. Toivoisin, ett? voisitte arvioida ruokap?iv?kirjaani... mit? puuttuu, mit? on liikaa, laihdunko t?ll? ja kuinka nopeasti? Nykyinen painoni on 83 kg (BMI 32) ja kulutukseni noin 1900 - 2000 kcal / p?iv? + raskas liikunta 4-5 krt viikossa.

Onko kalori aina kalori? VHH -ruokavaliolla saan aika paljon kaloreita, mutta oletteko sit? mielt?, ett? samanverran kaloreita VHH:sta laihduttaisi enemm?n kuin tavallisella ruokavaliolla? Vai onko VHH:ssa kyse l?hinn? siit?, ett? kalorivaje tarvitaan edelleen laihtumiseen, mutta vaje on helpompi saavuttaa, koska proteiinit ja rasvat pit?v?t n?lk?? paremmin?

Hiilareita en halua vet?? ihan minimiin, koska liikun paljon ja haluan sy?d? ainakin nuo kaksi palaa Uotilan ruislimppua p?iv?ss?. Voisinkos mielest?nne lis?t? hiilareita, koska harrastan melko raskasta liikuntaa tunnin melkein joka p?iv?? L?hinn? haluaisin vaihtaa aamupalan kaura- tai ruispuuroon ja jogurttiin.

Ongelmanani on ollut yl?vatsakipuja t?t? ruokavaliota noudattaessani ja vatsan toiminta on huonoa, toki nuo kumpikin voivat johtua siit?, ett? VLCD:n lopettamisesta ei ole viel? kauan aikaa. En haluaisi sy?d? kuituvalmistetta, sill? minusta vatsan toiminta (ilman kuitulisi?) on jonkinlainen merkki hyv?st? ruokavaliosta.

Aikaisemmin kun olen sy?nyt virallisterveellisesti noin 1700 kcal p?iv?ss? niin olo on ollut hyv? ja vatsa toiminut kellontarkasti :) Ainoa ongelma on ollut heikotusolo, jos olen yli 3-4 tuntia sy?m?tt?. Ilmeisesti verensokerini laskee liian alas ja alhainen verenpaineeni ei ainakaan auta asiaa.

Pohdin t?ss? kovasti ett? jatkaisinko vanhaan malliin vai vaihdanko VHH:lle, tai rustaanko per?ti jonkun yhdistelm?n n?ist? kahdesta.

Jos t?nne asti jaksoitte lukea, niin otan mielell?ni vastaan kaikki kommentit ja ehdotukset!

T?ss? esimerkkip?iv?ni:
Aamupala:
1 kananmuna
Bulgarianjogurtti
50 g mansikoita
50 g mustikoita
Psylliumkuitu 10g

Lounas:
lohi 150g
paistetut kasvikset: munakoiso, paprika, parsakaali, kes?kurpitsa, sipuli
(osa t?st? on valmis pakastepussi Grillatut kasvikset, jossa on auringonkukka?ljy?)
1 rkl oliivi?ljy?
10g voita
2 tomaattia

V?lipala:
1 Uotilan limppu
5 g voita (saanko armahduksen, jos k?yt?n Oivariinia? Sit? on helpompi levitt??... :))
aamupalajuusto
2 siivua kinkkua
Valion rasvaton puolukkajogurtti 200g (keinotekoisesti makeutettu, hyi minua mutta kun tykk??n t?st?)
1 tl sokeri teehen

P?iv?llinen:
salaattia, kurkkua, tomaattia
60 g aitoa fetajuustoa 25g rasvaa
8 oliivia
1 rkl oliivi?ljy?

Iltapala:
1 Uotilan limppu
5 g voita
aamupalajuusto
2 siivua kinkkua
100g maustamaton luomujogurtti 2,5 %
50g mansikoita

Kalorilaskuri.fi mukaan 1780 kcal
60 % rasva = 113g
18 % hiilihydraatit = 77g
22 % proteiini = 92g (1,1g / painokilo)

Kaikki ravintoaineet yli suositusten paitsi rauta 68 % ja kalium 97 %.

Perenna

ViestiKirjoittaja Perenna » 11 Touko 2010 19:11

Ensiksi ilmaisen suurta rispekti? noin perehtyneest? ja asiantuntevasta ruokavalioajattelusta! Hivenkivenetkin olet laskenut. Onnittelen kaliumin hyv?sta saannista - siin? voi vhh:lla tulla ongelmia jos ei asiaa tied?.

Toiseksi tulee mieleen kysymys, onko sinulla tiedettyj? verensokeriongelmia? Miksi sy?t noin usein - tuleeko sinulle heikottava olo my?s vhh:lla, jos on pitempi tauko sy?misten v?lill?? Oletko kokeillut runsaampia mutta harvempia aterioita? Annoksesihan ovat pienenlaiset, v?lipalanomaiset.

Min? kuulun siihen koulukuntaan, joka uskoo aineenvaihdunnan olevan sangen yksil?llinen asia. Jos minulle sopiikin kolme sy?ntikertaa p?iv?ss?, se ei sovi kaikille. En siis varsinaisesti kehota sy?m??n kerralla enemm?n mutta harvemmin.

Min? en kantaisi huolta Oivariinin k?yt?st? voin sijasta. Oivariinia mekin k?yt?mme. Minun k?sitt??kseni sen ryps?ri? ei ole mill??n konstilla kovetettu, ei vaihtoester?ity eik? hydrattu (vai mik? sen menetelm?n nimi on mist? tulee teollisia transrasvoja). Jos joku tiet?? muuta, haluaisin hartaasti tiet??!

Miksi haluaisit vaihtaa virallisterveelliseen? Siksik?, ett? haluaisit lis?t? hiilareita 77 grammasta? Voit hiilaritietoisellakin lis?t? niit? aamupalapuuron verran - ei se lis?? kalorim??r??k??n, jos kyse on vaihdosta eik? lis?st?. Itse en saisi aamulla alas marjoja. (Sy?n 1-2 leip?palaa p?iv?ss? - aamulla aina yhden, lounaalla usein toisen.) 77 g on aika ankara hiilarim??r?, Heikkil?n tiukan linjan luokkaa. Sanotaan ett? 100 hiilarigrammaa p?iv?ss? mahtuu viel? vhh:hon.

Huiske kirjoitti:VHH -ruokavaliolla saan aika paljon kaloreita, mutta oletteko sit? mielt?, ett? samanverran kaloreita VHH:sta laihduttaisi enemm?n kuin tavallisella ruokavaliolla? Vai onko VHH:ssa kyse l?hinn? siit?, ett? kalorivaje tarvitaan edelleen laihtumiseen, mutta vaje on helpompi saavuttaa, koska proteiinit ja rasvat pit?v?t n?lk?? paremmin
Miten painosi on k?ytt?ytynyt tuon esimerkkip?iv?si kalorim??r?ll?? Hyvin monet uskovat, ett? vhh:lla voi sy?d? enemm?n kaloreita kuin virallisterveellisell?, koska veren insuliinitasot eiv?t nouse. Min? puolestani uskon mainitsemaasi j?lkimm?iseen vaihtoehtoon: kalorivaje tarvitaan, mutta se on helpompi vhh:lla. Samasta syyst? lihomisen est?minen on vhh:lla helpompaa. Hiilareita rajoittamalla voin illallisella sy?d? vatsani t?yteen, mik? tekee el?m?st? mukavamman tuntuisen. Virallisterveellisell? olin oikeastaan yht? n?lk?inen aterian lopussa kuin alussakin - jokainen kyll?inen olo nosti painoa.

Suomalaiset ravitsemussuositukset suosittelevat 50-60 E% hiilareita p?iv?ss?. Hiilarigrammassa on 4 kcal, joten jos p?iv?kalorim??r? on 2000 kcal, hiilareita pit?isi sy?d? 250-300 grammaa p?iv?ss?. Diabeetikon tappo-ohjeetkin tuolla sivulla on: "Suositukset soveltuvat kuitenkin my?s sellaisenaan tyypin 2 diabetesta sairastaville ...".

Toisaalta on ihmisi?, joiden aineenvaihdunnalle virallisterveellinen tosiaan sopii - edellytettyn? ett? sit? virallisterveellist? oikeasti noudattaa. Ei virallisterveellisell?k??n k?sket? sy?d? juustonaksuja ja hillomunkkeja ja limuja. Vastik??n jenkit saivat selville, ett? on kolme laihtujagenotyyppi?: ne jotka laihtuvat v?h?hiilarisella, ne jotka laihtuvat v?h?rasvaisella ja ne jotka laihtuvat v?h?kaikilla. T?m? siis on geeneiss? eik? riipu siit? mihin uskoo.

K?yk? ruotsin kieli? Ruotsalaisella Kostdoktorilla on painonpudottajille vinkkej? Viktnedg?ng. Muutenkin Andreas Eenfeldtin blogi on kultakaivos vhh-harrastajalle.

Huiske

ViestiKirjoittaja Huiske » 12 Touko 2010 11:19

Kiitos tosi mukavasta ja asiallisesta kommentoinnista, vinkeist? ja kysymyksist?!

Virallisterveelliseen haluaisin ehk? vaihtaa siksi, ett? aikaisemmin olen tuntenut oloni ihan hyv?ksi sit? noudattaessani. Normaali kevyt ruokavalioni (siis silloin kun olen yritt?nyt laihduttaa) on ollut virallisterveellinen, mutta yleens? en ole kuitenkaan jaksanut noudattaa sit? tarpeeksi kauan, vaan yritykset ovat j??neet muutamaan viikkoon ja sitten olen palannut taas joksikin aikaa mutustelemaan j?tski? ja suklaata iltaisin.

Virallisterveellisen plussat minulla:
- vointi on hyv?
- vatsa toimii kellontarkasti :)
- helppoa, t?m?n jo osaan

Miinukset:
- pit?? sy?d? 3 tunnin v?lein tai tulee heikotus
- ei juurikaan onnistumisia t?ll? ruokavaliolla aiemmin, aina olen repsahtanut eli olisikohan aika kokeilla jotain muuta?

VHH:n plussat:
- n?l?nhallinta helpompaa, ei heikotusta
- terveellisempi? (en tied? viel? uskonko t?h?n, mutta haluaisin uskoa)

VHH:n miinukset:
- kalliimpi
- vatsa ei toimi yht? hyvin
- alussa v?h?n huono olo v?lill?, ehk? helpottaa my?hemmin
- hankalampi, vaatii perehtymist?

T?ss? virallisterveellinen esimerkkip?iv?ni. Varmaan sy?n monen mielest? hirve?n paljon? Tuntuu, ett? pienemm?ll? en p?rj??. Ruoka on hirmuisen t?rke? asia minulle, enk? haluaisi sy?d? harvemmin kuin tuon 5 kertaa p?iv?ss?... Silti tuntuu ett? ei t?m?k??n meinaa riitt??. Tuolla kalorim??r?ll? ei juurikaan laihtumista tapahdu, paitsi tietysti liikunnalla saan aikaiseksi suuremman kalorivajeen.

Ehk? fiksuinta olisi pikkuhiljaa poistaa t?st? virallisterveellisest? ruokavaliosta jotain turhia hiilaireta (esim. yksi jogurteista, joita sy?n 3 p?iv?ss?!) ja vaihtaa ne proteiineihin, joita sy?n melko v?h?n. V?lill? haluaisin herkutellakin, mutta tuohon ei paljon herkkuja mahdu. Ehdotuksia?

Aamu klo 9
Elovena Hetki kaura+kuitupuuropussi
2 tl mansikkahillo
200g rasvaton puolukkajogurtti (keinotek. makeutettu)
1 kiivi, 1 pieni p??ryn?

Lounas klo 12
lohifile 150g
perunamuusi jauheesta pieni annos (1 dl)
h?yrytetyt kasvikset parsakaali, kukkakaali, porkkana 250g
2 tomaattia

V?lipala klo 15
2 viipaletta Uotilan 100% ruislimppua
2 tl Keiju margariini 60%
1 siivu aamupalajuusto 20%
2 siivua kinkkua

P?iv?llinen klo 18
Nuudelit 60g
jauheliha paisti 10% 100g
tomaattimurska, sipuli
oliivi?ljy 2 tl

Iltapala:
Ruispuuro (30g hiutaleita)
2 tl mansikkahillo
2 tl Keiju margariini 60%

Kalorilaskuri.fi mukaan:
1840 kcal
Hiilihydraatit 199g (44%)
Proteiinit 98 g (21 %)
Rasvat 71g (35 %)

Huiske

ViestiKirjoittaja Huiske » 12 Touko 2010 11:31

Jaa, niin, unohdin vastata kysymyksiisi.

Verensokeriongelmia ei ole sin?ns?, mutta mielest?ni verensokerin lasku kertoo jostakin ongelmasta. Ravitsemusterapeutti ja diabeteshoitaja ovat sanoneet, ett? verensokeri voi muka perinn?llisesti laskea liian alas. Tuohon en oikein usko. Liian yl?s se ei kuitenkaan nouse, mutta ep?ilen, ett? minulla voisi olla jonkilaista sokerinsiedon h?iri?t? kuitenkin.

Meneek? se homma niin, ett? jos sokerinsieto on heikentynyt, niin haima joutuu eritt?m??n enemm?n insuliinia, jotta saisi pidetty? sokeriarvon kohdallaan? Maallikkona voisin ajatella, ett? kun insuliinia on erittynyt paljon, niin se my?s laskee sokeriarvoja liikaa jonkun ajan p??st?.

VHH:lla minulle ei tule niin helpolla tuota heikkoa oloa. Eik? sit? toki tule virallisterveellisell?k??n aina eik? joka p?iv?, mutta ainakaan yli nelj?n tunnin en voi ateriav?li? pident??.

En jaksa sy?d? kovin isoja annoksia kerrallaan. Toisaalta minusta annokseni ovat isoja, sill? sy?n esim. lounalla ja p?iv?llisell? kasviksia helposti ainakin 300-400g kaiken muun lis?ksi, joten kyll?h?n ne t?ytt?v?t vatsaa.

Miten paljon minun oikein pit?isi sy?d?, jos s?isin 3 kertaa p?iv?ss?? Ehk? VHH:lla se onnistuisi, koska ruoan m??r? grammoissa on pienempi...

Kun on vuosikausia tuputettu tietoa pehmeist? rasvoista ym, niin en voi v?ltt?? sit? ett? viel? hieman ep?ilen VHH:n terveellisyytt?. Mutta kokeilla voisin ja jospa k?visin vaikka mittaamassa arvoja kolmen kuukauden p??st?. Tosin arvotkaan eiv?t kerro kaikkea, vaan oma olo taitaa olla paras mittari.

Perenna

ViestiKirjoittaja Perenna » 14 Touko 2010 7:45

N?l?n ja sen my?t? painon hallinta on minusta niin t?rke? asia, ett? taidan sijoittaa sen ruokavaliolta vaadittavista ominaisuuksista ykk?seksi edellytettyn? ett? ruokavalio ei ole ep?terveellinen eik? sit? noudattaessa ole huono olo. Itse en ole tiukalla vhh:lla, varmasti saan ainakin 100 g hh p?iv?ss?, usein enemm?nkin.

Vatsan toiminta on t?rke? asia sekin. Hakutoiminnolla (hakulause vatsan +toimin* ) l?ytyi mm. ketju Vatsan toimintaan apua. Hakusanalla ummetu* l?ytyy ketju Pallo ilmoittautuu.

Liukenevia kuituja saa my?s kaakaosta, josta saa vaikka mit? muutakin. Se on kaliumpommi. Mulla merkitt?v? osa lounaasta muodostuu mukillisesta sakeaa katkeraa sokeritonta kuumaa vesikaakaota. 25 g eli j?ttikukkurarkl kaakaojauhetta sekoitetaan puoleen mukilliseen kylm?? vett? (kuumaan veteen ei tahdo sekoittua) ja sitten muki t?yteen kuumaa vett?. Ei muuta. Ja kaakaojauhe tietenkin tummaa, ei mit??n kaakaojuomajauhetta miss? on valkaisuainetta ja sokeria. Ainoa ongelma minulle t?ss? on se, ett? kaakaosta sanotaan saatavan kadmiumia. Juon sit? kuitenkin kaliumin takia.

En osaa sanoa paljonko pit?isi sy?d? - jos sy? usein, kertam??r? on tietenkin pienempi kuin jos sy? harvoin. Oman lounaani olen joskus laskenut, kerroin siit? ketjussa Millainen karppi olet. Illallisella eli p??aterialla sy?n lihaa tai kalaa varmasti yli 200 g ja puoli lautasellista lisukekasviksia (joista t?m?nhetkinen himoruokani on k?ppyr?t).

Osion Yleinen keskustelu ketjunotsakkeet kannattaa silm?ill

Paluu