Riva tuli mukaan tänään

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

riva

Riva tuli mukaan t?n?

ViestiKirjoittaja riva » 14 Kesä 2010 15:58

Heippa kaikki karppaajat, :)
olen 66 vuotias nainen Tampereelta ja ollut 3 vuotta el?kkeell?.
Painan t?ll? hetkell? noin 95 kg, ja pituutta (on ainakin ollut) 170, joten painoindeksini on noin 33, nykyinen painoni on oma enn?tys. :evil: Olen vuodessa lihonnut ehk? 7-8 kiloa. Minulla todettiin vuosi sitten kilpirauhasen ylituotanto ja struuma. L??kitys ilmeisesti on vaikuttanut painonnousuun, koska en ole muuttanut ruokatottumuksiani.
Minulla ei ole verenpainetta, sokeriarvot ovat kohdallaan ja kolesteroliarvo eritt?in matala.
Olen el?m?ni aikana laihduttanut varmasti 200 kg, k?ynyt l?pi erilaiset ihmedieetit ja ollut useamman kerran painonvartioissa.
Minun pit?isi ehdottomasti laihtua, koska polvissani on nivelrikko, enk? mill??n haluaisi tekonivelleikkaukseen. Harrastan vesijumppaa ja vesijuoksua (siihen tulee himo), koska n?m? eiv?t rasita niveli?.
Mieheni on my?s ylipainoinen, mutta eritt?in liikunnallinen. H?nell? ei ole mink??nlaista l??kityst?. Meill? on my?s saksanpaimenkoira, joten sen kanssa my?s tulee liikuttua.
Pari vuotta sitten olimme 4 viikon lomalla Meksikossa all inclusive-hotellissa. Tuona aikana laihduin useita kiloja, vaikka drinkkej?kin tuli nautittua. Ruokavalio koostui aika paljon lihaa, kalaa ja kasviksia sis?lt?vist? annoksista. Ruokaa oli saatavilla 24 tuntia vuorokaudessa buffee-tyyppisesti. Oli helppo nauttia erilaisista salaateista, kun ei niit? tarvinnut itse v??nt??.
Olen j?lkik?teen miettinyt, ett? taisi olla aika VHH-tyyppinen ruokavalio.
Olemme mieheni kanssa keskustelleet aika paljon t?st? karppauksesta ja aloitimme sen pari p?iv?? sitten.
Olen etsinyt tietoa netist?, mutta tarvitsisin viel? lis??. Kirjahyllyst?mme l?ytyy Atkins-dieettikirja vuodelta 1985 ja Montignac:in kirja vuodelta 1995, joten kokeiltu on ennenkin.
Nyt kun olemme el?kkeell? on helpompi "sutata" ruokien kanssa, kuin ty?ss?oloaikana.
Jos joku tiet?v?inen lukee t?m?n kirjoitukseni, toivoisin, ett? antaa vinkin sellaisesta kirjasta, jossa n?m? ruokavaliojutut ovat mahdollisimman yksinkertaisesti kerrottu:
- mit? saa sy?d?
- mit? pit?? v?ltt??
Olemme ainakin toistaiseksi luopuneet perunasta, riisist?, pastasta ja leiv?st?.
Leip? on aika vaikea kysymys, koska mieheni on ruisleiv?n sy?j?, min? kyll? tulen toimeen ilmankin.
Vaikeampi minun on luopua perunasta, toki senkin olen nyt tehnyt.
Se mit? pelk??n on, ett? sit? ly? hanskat tiskiin, kun tulee kyll?styminen.

Ksantippa

ViestiKirjoittaja Ksantippa » 14 Kesä 2010 16:33

Moi Riva, ja tervetuloa mukaan.

Jos et viel? ole lukenut, niin hanki Varpu Tavin kirjat Laihdu! (siit? taitaa nyt olla painos lopussa, mutta uusi on tulossa) ja uusittu painos kirjasta Laihdu ilman n?lk??, kirjoittajat Tavi ja Ilkka Salmenkaita. N?ist? kahdesta kirjasta saat tuhdin tietopaketin, ja sielt? saat my?s ruokavinkkej?. T?rkeint? kuitenkin on, ett? yrit?t rakentaa sellaisen hiilaritietoisen ruokavalion itsellesi, ett? se sopii juuri sinulle. Silloin on mahdollisuus pysy? sill? pidemp??n.

Ja henkil?kohtaisesti olen sit? mielt?, ett? pottu silloin ja yksi ruisleiv?n siivu ei maailmaa kaada, mutta t?rkeint? on, ett? ne isot m??r?t "bulkkihiilareita" heitet??n yli laidan.
"We cannot change anything, unless we accept it." Carl Jung

riva

ViestiKirjoittaja riva » 15 Kesä 2010 10:47

Kiitos Ksantippa,
pit?? menn? kirjastoon ja katsoa l?ytyisik? sielt? noita kirjoja. Tuntuu vaan silt?, ett? l?ytyy n?it? karppikirjoja aika paljon. Mielest?ni ei ole j?rkev?? hankkia/lukea kaikkia.
Kuten kirjoitin, tarvitsen yksinkertaiset ohjeet, joita yrit?n noudattaa ja haluan laihtua. Sen voin sanoa, ett? n?iden muutamien p?ivien kokemuksella, olo on huomattavasti parempi, eik? mahassa ruokailun j?lkeen ole turvotuksen tunnetta, kuten aiemmin.
Haluaisin tiet??, mik? n?ist? karppauslajeista olisi sellainen, mit? laihduttaessa kannattaa noudattaa.
Atkinsin dieetist? minulla on kokemusta noin. 20 vuotta sitten. Kirja, joka meill? on antaa todella tiukan ohjelman. Siin? kiellet??n l?hes kaikki vihannekset. Sit? emme jaksaneet noudattaa, kuin korkeintaan pari viikkoa. Tiet??kseni sekin ohjelma n?iden vuosien aikana on muuttunut.
Kysyisin siis teilt? konkareilta:
noudatammeko
- ketokarppia
- alakarppia vai
- hyv?karppia

Sitten viel? yksi kysymys, miten on punaviinin kanssa, paljonko siin? on hiilareita ja miten esim. konjakki?

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 15 Kesä 2010 11:42

punaviini ja konjakki ovat karppiyhteensopivia, tietysti m??ri? kannattaa rajoittaa tai jos on tiukkana niin kokonaan olla k?ytt?m?tt? alkoholia laihdutusvaiheessa. Alkoholi kuitenkin sotkee rasvanpolttoa (ja joillakuilla ihmisill? aiheuttaa sy?mishimoja).:malja:

Kirjojani on kirjastoissa hyvin, mutta ainakin p??kaupunkiseudulla niihin kuulemma on pitk?t jonot, Tampereen tilanteesta en tied?.

K?yt?nn?nl?heisimm?t ja edullisimmat kirjat aiheesta ovat Laihdu! jonka uusi painos ilmestyy juhannuksen alla (kustantaa v?h?n op??lle kympin) sek? Laihdu ilman n?lk?? hiilihydraattitietoista kotiruokaa. (v?h?n p??lle vitosella saa esim. Bookplussasta.

Ira

Hei Riva

ViestiKirjoittaja Ira » 15 Kesä 2010 17:45

ja tervetuloa karppimaailmaan.

Min? ostin noin kaksi kuukautta sitten Tavin Laihdu! ja Laihdu ilman n?lk?? (Nysten, Tavi,Tuohikorpi) netin kautta, my.book'ista. Se oli helppoa. Tosin sielt? tulevat kirjat ovat pokkariversioita mutta sama asia niiss? on kuin kovakantisissakin (ainankin n?in olen ymm?rt?nyt). Eli viel? kaksi kuukautta sitten kirjoja oli saatavana mutta voihan olla, ett? tialnne on nyt toisin.

Minulle n?it? kirjoja suositteli ortopedini Suomen Terveystalosta. Ostin kirjat, luin ja l?hdin maktaan. Minulla on my?s "pakkotilanne", laihduttava on :oops: ja matkaa on todella paljon, noin 45 kg. Olen todennut, ett? paino tippuu n?k?j??n joka tapauksessa hitaasti, joten taidan siirty? ala/hyv?karppaajaksi. Olen nyt yritt?nyt olla Atkinsin dietill? ja olo ollut kohtalaisen hyv? mutta mit??n ei tapahdu, joten miksi en sitten s?isi kasviksia enemm?n kun kerran paino ei kuitenkaan tipu (ainakaan kovaa vauhtia). Rakastan kasviksia ja tuntuu, ett? elimist? toimii hyvin hiiden avulla. Siis kokeilun kautta kait t?m? oma linja l?ytyy.

T??ll? hiilaritietoiset.net on mukava keskustella muiden kanssa ja saa itselle hyv?? arkip?vi?n tietoa. Tosin aina t?ytyy muistaa ajatella omilla aivoilla, juuri siihen aikanani ihastuin t?ss? HHT - el?m?ntavassa ::loel::

Hyv?? karppimatkaa teille kummallekin ja toivotaan, ett? siit? on sinulle apua. :P
Eilinen on mennyt, huomisesta en tiedä, mutta tänään olen tässä ja nautin tästä elämästä :)

riva

ViestiKirjoittaja riva » 15 Kesä 2010 18:44

Marssin kirjastoon ja sain Varpun "Laihdu" kirjan sek? pari Atkins kirjaa ja Parhaat hiilarit GK dieetti keittokirjan. Varpun kirjaa olen nyt lukenut vajaa 50 sivua ja se on todella mielenkiintoista luettavaa, kiitos vaan Varpu. GK- kirjaa sek? Atkinseja olen v?h?n selaillut ja totesin heti, etten ainakaan Atkinsin tyylill? aio aloittaa. Taisin kirjoittaa, ett? yritimme mieheni kanssa joskus80-luvulla dieetti? muutaman p?iv?n ajan ja l?imme hanskat tiskiin. Siin?h?n vihannekset ja salaatit ovat vedetty minimiin.
En saanut Yht??n Heikkil?n kirjaa kirjastosta, kun olivat lainassa.
T?ytyy vaan yritt?? k?ytt?? omaa p??t??n ja katsoa, miten kaikki alkaa.
Hyvi? kokeilemisen arvoisia ruokareseptej? l?ysin osoitteesta http://karppaus.info/reseptit
Tieto mit? viel? kaipaan, on paljonko hiilareita saan sy?d?, jotta laihdun.
T?m? on muuten hyv? foorumi, paljon asiatietoa, kun vaan kaiken sulattaisi 8)

Ksantippa

ViestiKirjoittaja Ksantippa » 24 Kesä 2010 9:03

^Me ihmiset olemme sen verran yksil?llisi?, ett? on vissiin v?h?n harhaanjohtavaa sanoa eksakteja hiilarim??ri?, mill? laihtuu. Jotkut vannovat sen Atkinsin induktion (max. 20 gr/pv.) nimiin, jotkut eiv?t tule niin pienell? toimeen. Jonkun mielest? noin 70 gr:ssa menee veteen piirretty viiva, ett? ainakin laihdutusvaiheessa kannattaisi hiilarit pit?? sen alla. Tietysti yksi t?rke? asia on, kuinka paljon ao. henkil? liikkuu. Jos on sohvaperuna, suosittelen pit?m??n hiilarit alhaalla. Jos liikkuu, hiilareitakin voi pit?? ruokavaliossa enemm?n, kunhan ovat hyv?laatuisia. Pitk?lle jalostetut bulkkihiilarit kannattaa j?tt?? kaupan hyllylle.
"We cannot change anything, unless we accept it." Carl Jung

riva

ViestiKirjoittaja riva » 23 Elo 2010 1:09

T?ss? on pari kuukautta mennyt, mutta painonpudotus ei oikein tahdo onnistua. Kyll? min? syynkin tied?n. On tullut litkitty? liikaa viini?, kun on l?mmin kes?. Pit?? ryhdist?yty? ja aloittaa taas "raitis el?m?".
Kohta on syksy ja alkavat taas py?ri? hyv?t harrastukset: aloitan vesijuoksun 2 kertaa viikossa, vesijumppa kerran viikossa ja kuntosali kerran viikossa.
Tuo vesi sopii minulle, ylipainoiselle loistavasti, koska polveni ovat huonot (nivelrikko). K?vely ei ole kovin hyv?, koska saan helposti polvet kipeiksi.
Kysyn t?ss? viel? teilt? kokeneemmilta, mink?laista hiilarim??r?? suosittelette nimenomaan laihdutusmieless

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 27 Elo 2010 11:44

ks. Ksantipan vastaus! :D

Ja varmaan pit?isi julistaa raittiuskampaja alkaneeksi tuolla kamppisosassa... :roll:
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

riva

ViestiKirjoittaja riva » 20 Loka 2010 23:48

Olen nyt koittanut noudattaa t?t? v?h?hiilaridieetti? usean kuukauden ajan. Meill? kotona kuitenkin on ollut t?ss? v?liss? mittavat remontit, mm. keitti?remontti ja olin aika pitk??n ulkoruokinnassa, joten en ole pystynyt oikein t?yspainoisesti t?h?n VHH ruokavalioon keskittym??n.
Nyt on kuitenkin kaikki kunnossa, joten tekosyyt voi heitt?? romukoppaan.
Mutta tarvitsisin kuitenkin neuvoja tuohon sy?miseen. Kun teen esim. hyv?? liharuokaa, mit? sen kanssa sy?n, koska peruna kuuluu kiellettyjen listalle.
Kyll?stytt?? ainainen kukkakaali-parsakaali-porkkanalinja, eli mit? tilalle. T?n??n tein ruuaksi palapaistia ja keitin lisukkeeksi riisi?, joka sekin on oppien mukaan kielletty?, mutta maistui hyv?lt?.
Toki olen kaikki rasvat vaihtanut voihin ja leiv?n p??lle voimariin, sek? kylm?puristettuun oliivi?ljyyn. Ei meill? ennenk??n viljelty kovinkaan paljon kevyttuotteita, muttei en?? tartu kaupan hyllyst? n?it?.
Mutta auttakaa viisaammat, mit? alan sy?d? esim. lihapadan kanssa.

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 21 Loka 2010 9:20

Kokkasin oheen juureksista (en pid? kypsennetyist? porkkanoista, joten raastan sit?)mm. palsternakka, selleri ja nauris sek? kaalirapi eli kyss?kaali "palakasviksia". Valmistuvat uunissa palapaistin kypsyess?.

Nautin my?s paljon raasteita, jotka k?yv?t hyvin oheen. Samoin suikaloitu kiinankaali, mutta kiinankaalin "h?yr?yt?n" pannussa. Eli noppa voita ja pari tippaa ?ljy?, kuumennetaan ja hyppyytet??n lastalla kiinankaalit v?h?n veltommiksi ja maustetaan.

Sipuleista saa oivan lis?kkeen, samoin kes?kurpitsoista. Sipulit voi laittaa uunissa hitaasti kypsent?m?ll?. Kes?kurpitsaankin kyll?styy, mutta kes?kurpitsasta voi samalla periaatteella tehd? raasteen ja kypsent?? pannulla, kuten kiinankaalin. My?s h?yrytetyt kes?kurpitsapalaset ovat oivallinen lisuke. V?riksi vaikka paprikaa. Tuoreena tai jauheena.

Hmm...jatkan, jahka muistan kaikensorttisia juttuja.
Niin, ja tietenki pakastealtaan vihannespussukatkin avittavat tuskissa! Niist? l?ytyy monipuolinen jakauma kaikkiin tarpeisiin. Olen vaan tarkastanut, ettei ole perunaa. Tai inhoamiani pikkumaisseja. :P
Viimeksi muokannut MahaTar 21 Loka 2010 12:10, yhteensä muokattu 1 kertaa.

riva

ViestiKirjoittaja riva » 21 Loka 2010 11:19

Olen kyll? k?ytt?nyt aika usein pakastekasviksia, koska ne ovat edullisia ja t?ytt? tavaraa. Mm. Lidlist? saa hyvi? kasviksia. Pit?nee vaan alkaa vaihtelemaan eri kasviksia. Kiinankaalia en ole ostanut ainakaan 20 vuoteen. Pit?nee korjata t?m? "erehdys" ja todella kypsytt?? sit? ennen sy?mist?, koska minusta se maistuu raakana puulta, ei hyv??.
Mieheni ei pid? kes?kurpitsasta, min? kyll?. Kyss?kaalin olen n?k?j??n unohtanut, mutta korjataan asia.
Muuten MahaTar, kerroit, ettet pid? kypsennetyist? porkkanoista. Kokeilepa t?t?, joka onoma suosikkini:
Leikkaa porkkanat ohuiksi siivuiksi, jos omistat sellaisen k?sik?ytt?isen suorakaiteen muotoisen leikkurin, johon sis?ltyy useita teri? ja sormisuojan, siivuttaminen k?y nopeasti (myyd??n ainakin messuilla, minulla on B?rner-merkkinen vehje)
Laita porkkanat kattilaan ja hyvin v?h?n vett? sek? v?h?n suolaa, keit? l?hes kyps?ksi, vesi on silloin haihtunut, lis?? rakuunaa ja reilu nokare voita. Tippa hunajaa viel? parantaa makua. Kannattaa ainakin kokeilla.
Viel? noista kasviksista. En pid? erityisemmin parsakaalista enk? ruusukaalista, munakoisoa inhoan, joten v?h?n suppeaksi menee t?m? valikoima
Olisi helpompaa, kun joku laittaisi ruuat valmiiksi ja saisi vain sy?d?, koska keksiminen tuottaa vaikeuksia.

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 21 Loka 2010 12:16

Kyll? mulla maniska on, ja rakuunaporkkanat ovat ihania, niit? nautin aina tuolloin t?ll?in. Ainoa porkkanaruoka, josta muuten pid?n. :)

Munakoisoa ei meill?k??n kovasti kulu, mutta olen sit? grillannut kuiviltaan ohuina siivuina parilapannussa ja tehnyt k??ryleit?, jotka gratinoin. Samalla synsteemill? teen kes?kurpitsak??ryleit?kin. Parsakaalia sekoitan johonkin muuhun kasvikseen huolella sauvasekoitettuna. Toisinaan kyll? kukkisparsagratiini on hyv??. Pelastus on monesti l?ytynyt n?ist? "oudoista" kasviksista: kaalirapi eli kyss?kaali, retikka ja -yll?tys- kasvihuonekurkku! Kurkkua voi sit?kin kypsent??, t?ytt??, keitt?? ja paistaa. Ainakin yhden kurkkureseptin olen l?yt?nyt Varpun viimeisest? kirjasta.

Rohkeaa kokeilua ei voita mik??n. Eik? oikeaa voita. (voi vitsi, ett? olen taas vitsik?s)

Eik? kaikesta tarvitse aina pit??... :mrgreen:

riva

ViestiKirjoittaja riva » 21 Loka 2010 18:20

Minulla on sairaan hyv? kurkkukeittoresepti. Laitan sen tuonne reseptiosastoon, jotta muutkin saavat nauttia siit?. Olen monta kertaa yll?tt?nyt vieraani t?ll? keitolla. Muistin sen juuri, kun puhuit lonkerokurkusta. Laitankin sen v?litt?m?sti, joten pian voit lukea reseptin ja kokeilla.

inastasia

Kyss?kaali on pop

ViestiKirjoittaja inastasia » 23 Loka 2010 4:05

Olen t?n? syksyn? l?yt?nyt kyss?kaalin vuosien taon j?lkeen. Olen sy?nyt sit? "voileip?n?" kinkkusiivut vaan kyss?kaalin p??lle ja hyv?? on. Sain hivenen outoja silm?yksi? ty?maaruokalassa :shock:

Tytt?ren 3 v syntt?reille laitoin sit? muiden kasvisten sekaan dipattavaksi ja hyvin teki kauppaunsa, vaikka yll?tt?v?n harva tiesi mit? se on.

Bataatti on loistava maun tuoja. Sill? saa kaalimuusitkin maistumaan ihan toiselta. Itse sy?n todella v?h?n kastikkeita, joten noita "lisukkeita" ei niin tarvi keksi?. Salaatti tai keitot kun eiv?t sellaisia kaipaa.
asiat joita en voi muuttaa täytyy, vaan hyväksyä. Mutta paljo saa muutostakin, kun jaksaa yrittää.

Paluu