Ruokaohjeita/ohjeita aloittelevalle nirsolle, pliiiiis!

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

flikka

Ruokaohjeita/ohjeita aloittelevalle nirsolle, pliiiiis!

ViestiKirjoittaja flikka » 26 Heinä 2010 16:54

Tarkoitus olisi aloittaa elokuun alussa hiilariton ruokavalio. Olen t?h?n asti voinut sy?d? kaikkea niin paljon kuin olen jaksanut lihomatta. Nyt tuntuu vain silt?, ett? olisi aika saada herkuttelu kuriin. Ongelmani on se, ett? olen eritt?in nirso. En sy? lihaa ollenkaan, mutta kalaa kyll?. Pavut, kaalit ja monet kasviksista eiv?t mene. Lis?ksi inhoan kasviksia jos ne on olleet uunissa tai pannulla..:/ Olen silti valmis kokeilemaan ja maistelemaan. Koska olen tottunut sy?m??n yksipuolisesti (paljon herkkuja) niin olisi kiva jos olisi vaikka joku kirja tai joku miss? olisi aloittelijalle hyvi? ruokaohjeita tai ns. nirsoille. Samoin olen viel? aika sekaisin mit? kaikkea edes saa sy?d? ja mit? ei, muistutan, etten ole koskaan el?m?ss?ni katsonut mit? sy?n ja mit? ne sis?lt??. Lis?ksi tarvisin helppoja ohjeita, sill? vihaan ruoan laittoa. Onko vinkkej? miten t?llainen t?ysin tiet?m?t?n voisi helpolla p??st? alkuun ja pysty? sy?m??nkin jotain?
Ps. Onko kaupan kaurapuurosta pakko luopua tai onko tilalle vaihtoehtoinen puuro olemassa?

pete

ViestiKirjoittaja pete » 26 Heinä 2010 17:09

t??ll? jossain on kirjaesittelyj? (mm varpun hiilaritietoinen ruokavalio tai jotain sellaista) varmaan reseptej?kin on jonkin verran.

t??lt?: www.fineli.fi l?yd?t ruokien sis?ll?n (mm se imeytyv? hh (hiilihydraatti) jota yrit?t v?ltt??)

tee vaikkapa lista ruuista joista pid?t ja katso finelist? mit? ne sis?lt?v?t, voit lajitella herkkusi "hyviin" ja "pahoihin" ja keskitty? sy?m??n hyvi?.

ja kun pid?t ruokap?iv?kirjaa voit finelin avulla laskea sy?m?si hh, rasva ja proteiinim??r?t (ja kalorit jos on tarpeen) (ja hivenaineet yms jos oikein hifistell? haluat)

Omia low hh herkkujani ovat mm:
kana, graavilohi, (muu kin kala jos viitsisi valmistaa), oliivit, avokado

kurkku tomaatti paprika

ei hedelmi?, mutta marjoja kyll?

ps alkuun kannattaa varata reilusti sy?t?v?? (sit? menee), mutta parin p?iv?n kuluttua menekki alkaa v?het?, ainkin minulle k?y n?in.

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 28 Heinä 2010 12:10

Joitakuita l?ytyy ruokablogistani, tosin en osaa sanoa, l?ytyyk? nirsolle sopivaa :)

Laihdu ilman n?lk?? hiilihydraattitietoista kotiruokaa -kirjasta l?ytyy arkisia ohjeita (kirjaa l?ytyy kirjastoista ja pokkaripainosta kirjakaupoista ja nettikirjakaupoista)

ja Laihdu ilman n?lk?? juhli hiiilihydraattitietoisesti -kirjasta karppigourmetia (kirja on loppuunmyyty, mulla on kellarissa nelj? kappaletta, mutta kirjastoissa sit? on aika hyvin)

Karppikeittokirjoja on vino pino suomeksikin nykyisin, niiss? on erilaisia painotuksia ja suuntauksia, joten viisainta olisi tutustua kirjaan kirjastossa tai kaupassa ennen kuin ostaa itselleen, mik?li niin aikoo tehd

flikka

ViestiKirjoittaja flikka » 29 Heinä 2010 11:13

Kiitoksia vinkeist?.
Ehk? t?m? sitten helpottuu kun alkaa tajuamaan kokonaiskuvan hieman paremmin, nyt vain viel? tuntuu ettei mit??n saa sy?d?, mutta kyll? se t?st?. Eilen vasta tajusin ett? monet hedelm?t ovat ns. ei listalla ja koin pienen j?rkytyksen :D
Ainakin Akateemiseen t?ytyy siis suunnata t?n??n kirjakaupoille!

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 29 Heinä 2010 11:32

flikka kirjoitti:Eilen vasta tajusin ett? monet hedelm?t ovat ns. ei listalla ja koin pienen j?rkytyksen :D

Sinun listasi on sellainen kuin miksi sen haluat laatia. Toki ei ole j?rkev?? vedell? esimerkiksi banaaneja urakalla, mutta kyll? min? pilkon toisinaan aamujukurtin sekaan p?tk?n banaania. Marjoja sy?n p?ivitt?in.
Joillakin ruokavalio on tiukempi ja painoa pudotettaessa tiukkuus on paikallaan. Mutta mit??n ehdottomia ei-listoja ei kannata p??ss??n kantaa.

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 05 Elo 2010 13:14

Meik?l?isell? on kasviksista pohja, siihen kala, kana, sika ja nauta, kananmunat, juustot, siemenet sek? voi ja ?ljy. Jos iskee makeanhimo, niin ??ritumma (70%) suklaati ja hunaja.
Melkolailla t?ss? j?rk?ss?.

En kisko perunoita, riisi?, pastaa enk? niin helevetin terveellisi? t?ysjyvi?.

T?h?n tottuu kyll?, kun huomaa, millaisen olotilan saa kun sy? kevyttuotteita, runsashiilarisia v?lipaloja ja muuta s?l??.

Aamu alkaa smoothiella tai munakokkelilla, tai sitten omalla sydeemmill?:
kaksi kananmunaa, auringonkukansiemeni? rkl, sitruunamehua tl, hunajaa tl ja partaukkoa (turkkilainen jogurtti) noin 1dl. Tehosotkottimella hurhur sekaisin ja i?nt?kohen.

...t??lt?kin l?ytyy osasto, jossa on ruokavinkkej
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

flikka

ViestiKirjoittaja flikka » 05 Elo 2010 22:17

Mulla on t?m? l?htenyt nyt niin alkuunsa, ett? aamupalalla olen sy?nyt hieman sit? turkkilaista jogurttia johon olen laittanut sokeroimatonta mehutiivistett?,jossa ei ole hiilaria, koska vihaan hapanta makua. Sitten olen sy?nyt yhden palan ruisleip?? ja se on siksi, ett? en ole siit? viel? kyennyt luopumaan, mutta olenkin aloittanut varovaisemmin t?m?n.
V?lipalaksi olen sy?nyt jotain kasviksia/salaattia/kananmunaa ja karppaajien sivujen kautta l?ysin pizzaohjeen jota tein kanssa, super hyv?? ja super v?h?n hiilaria. Sitten sy?n p?iv?llisen eli kalaa ja kasviksia ja jotain juustoa. Illalla koitan jotain hyv?? karppaajien sivujen kautta l?yt?? ja kevyen rahkaohjeen sainkin jo, jotain pient? siis illalla ja sitten se olikin siin?.
Eli sy?n aika harvoin, mutta olen aina ollut v?h?ruokainen.
Hiilareita on nyt laskujeni mukaan kertynyt sellainen vajaa 50g per pv tai sitten just se 50g. Olin kyll? ajatellut, ett? se olisi saanut olla enemm?n, ett? hieman ahdisti tuo luku.

T?? on t?llaista etsimist? ja kokeiluja, mutta karppaajien sivuilta l?ytyy koko ajan uusia kivoja ohjeita ja luulet, ett? pikkuhiljaa alan l?yt?m??n itselleni sopivimpia ja parempia ruokia ja makeanhimo hieman helpottaa. Huomenna testaan pe kunniaksi sen ns mustan suklaan :D
Olenko siis oikeill? j?ljill? vai menossa mets??n? :)

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 06 Elo 2010 12:15

JOS olosi hyv? ja mainio, en usko ett? ihan mets??n menet. Tai mene vaan, sielt? voi l?yty? superfuudia, sieni? ja marjoja! :D

T?ss? on t?m?n rytmiryhm?n ev?sosasto, siell? on kaikenlaista, siell?kin.
http://www.foorumi.info/hiilaritietoise ... um.php?f=7

Tietysti minun on hankala neuvoa noiden hiilarien kanssa pelaamista, kun omat hiilarim??r?ni m??rittelee verensokerimittari. Kakkosdiabeetikkona on aika taiteilua noiden sapuskoiden kanssa, mutta kyll? t?m? t?st?.

Ja k?ytt?kelpoinen linkki keinomakeutettujen ainesten ??relle:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/98571-e ... asvamaksaa
Meinaan n?m? aspartaamit ja muut humut voivat vaarantaa terveytt? kummasti.

Ja makuaisti kyll? tottuu melko nopeasti, aivojen kanssa onkin sitten v?h?n toinen juttu!! Nimimerkill? on kokemusta aiheesta. Nykyinen makutottumusten kirjo kun v?n?tt?? sinne makkeeseen p?in, eik? kuten ennen, hapokkaampaan. Anoppi vet?? karpaloita ja puolukoita irvistelem?tt? ilman sokeria, minun naamani pakkaa v??ntyilem??n hassuihin irvistyksiin. Treenasin piim?ll?. Tuon jugurtin hapokkuus on suunnilleen samaa luokkaa. Laita marjoja, niill? saa makeutta lis??, ja minulle on uskoteltu, ett? mansikka ajaa nesteet liikkeelle. :)

Onnea koitoksiin, alkumetrit ovat ne vaikeimmat!
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

flikka

ViestiKirjoittaja flikka » 06 Elo 2010 12:35

Olen koittanut marjoillakin makeuttaa jogurttia, mutta se on mun makuun edelleen liian hapanta, tosin olen varma, ett? siihen tottuisin.

Itsekin juuri mietiskelin yksi pv, ettei kaikkea sokeria kannata makeutusaineilla korvata, koska niiss? on enemm?n haitallisia aineita kuin sokerissa.

Olotilani on jees, hieman ehk? v?syneenpi, mutta se ei pakosti johdu t?st?, palasin juuri lomalta, ett? ty?kin uvuttaa taas.
Katsellaan miten k?y!

:)

Paluu