Terveyspainotteista hiilihydraattitietoisuutta

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

maamaa

Terveyspainotteista hiilihydraattitietoisuutta

ViestiKirjoittaja maamaa » 23 Syys 2010 22:21

Terve,

olen 44 v. 170 cm / n. 57 (-62) kg nainen. Viimeisen vuoden ajan olen lukenut paljon ravinnosta ja vihdoin/taas alkanut sy?d? paljon kasviksia, p?hkin?it?, siemeni? ja sit? kalaakin usein. Viime aikoina olen my?s korvannut useimmiten riisin (yleens? t?ysjyv??), perunan, gluteenittoman pastan ym. kasviksilla. Eli sy?n omasta mielest?ni terveellisesti. 100% hiivatonta lis?- ja s?il?nt?aineetonta Salosen ruisleip?? sy?n jonkin verran.

Haasteena ovat vehn?yliherkkyys (no, siihen on jo tottunut), jonkun sortin maitoyliherkkyys (mm. hilsett? ja valkoista t?hn??, valkovuotoa, tosin luomukirnuvoi tuntuu sopivan, kokeilen edelleen eri maitotuotteita pitk?n tauon j?lkeen kun olen alkanut sy?d? maitohappobakteerivalmistetta). Samoin haasteena se, ett? en haluaisi sy?d? tehotuotettua lihaa ja luomulihaa pikkupaikkakunnaltamme ei oikein saa, riistaakin v?hemm?n. Proteiinista on ollut varmaan aina siis puutetta.

Olen aina ollut hoikka ja aiemmin alipainoinenkin (keskonen). En kuitenkaan ole varsinainen anorektikko, koska olen aina ollut "lihotuskuurilla", kunnes nyt olen onneksi p??ssyt normaalipainon puolelle. Tosin olen sy?nyt koko ik?ni liian v?h?n ja varsinkin ep?s??nn?llisesti. Eli jonkinlaiseen n??nnytykseen on taipumusta, varsinkin jos on masentunut tms.

Tavoitteenani on saada lis?? lihasmassaa, sit? on aina ollut tosi v?h?n, ja laskea rasvaprosenttia (joka on n. 30%, joka on paljon t?ll? painolla, en pid? l?skeist? mahassani, muu kroppa puolestani ok). Painoa en siis ole laskemassa, saa puolestani noustakin, jos se tulee lihaksena. Vy?t?r?? voisi viel? v?h?n kaventaa, nyt se on noin 75-77 cm, mutta t?m? ei niin t?rke?.

En ole koskaan laskenut el?m?ni aikana kaloreita tai ravintoaineita. Nyt aloin kuitenkin mietti?, ett? sy?nk? mm. riitt?v?sti proteiinia, jota kai tarvittaisiin, varsinkin kun liikun kohtuullisesti eli (sauva)k?velen l?hes joka p?iv? reippaasti v?hint??n 4-6 km koirien kanssa ja tavoitteena on k?yd? my?s juoksulenkill? 2-3 kertaa viikossa, n. 5-7 km. Toissa kes?n? suunnistin ahkerasti ja silloin kroppa lihaksistuikin, mutta nyt se on l?hes j??nyt ja reisilihakset taas pienentyneet.

Olen t?n??n mielenkiinnon vuoksi aloittanut ruokani sy?tt?misen kalorilaskuri.fi:hin, jotta saisin v?h?n kuvaa mit? sy?n ja my?s dataa korjausta vaativiin ruokarytmeihini (sy?n liian harvoin ja iltapainotteisesti). Ainakin t?n??n ruokani on aika rasvapainotteista (oliivi?ljy-vuohenjuustokasvish?yst?).

Mik? suunnilleen olisi hyv? rasva-protsku-hiilarisuhde minulle? En halua alkaa jatkuvasti laskea tai tarkkailla ruokaani, mutta v?h?n osviittaa suhteista. Miten tukisin lihasten kasvua ja kehon rasvan v?hent?mist? siten, ett? jaksan my?s juosta ja liikkua.

Mit? muita neuvoja voisitte antaa hiilaritietoiseen sy?miseeni? Kiitos etuk?teen vastaajille, t?m? on mukava foorumi :).

EDIT: t?ss? linkki t?m?np?iv?iseen ruokap?iv?kirjaani: http://kalorilaskuri.fi/tulosta.php?n=h ... -23&blog=1
Kommentteja saa antaa. (Sain proteiineja lis?? iltasmoothiella jonkin verran.) T?llainen p?iv? on suht normaali, tosin joskus leip?? menee enemm?n, mutta ei tarvitsisi menn

Mimmi

ViestiKirjoittaja Mimmi » 23 Syys 2010 23:44

Tervetuloa joukkoon!

En osaa mit??n valaisevaa sanoa protskujen ja muiden suhteista, kun itsekin karppaan fiilispohjalta (lue: sen mukaan miten p?iv?ss? riitt?? aikaa pohtimiseen). Mukavaa, kun liityit meihin. Vaikka t??ll? on aika hiljaista, niin t??ll? saa olla my?s siin? mieless? rauhassa 8) ett? turpaan ei saa, vaikka kyselisi "tyhmi?". Eli sopii allekirjoittaneelle, joka vierastaa kaikkea fundamentalistisuutta kaikilla el?m?nalueilla.

Kaikkea hyv?? sinulle, toivottavasti joku kokeneempi vastaa kysymyksiisi. Min? l?hinn? keskityn henkiseen puoleen :mrgreen:.

T: Mimmi (joka on vanha ::loel:: aloittelija, eli ruokavalionsa kanssa kovin muuttuvainen yksil?.)

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 24 Syys 2010 15:14

Tavoitteenani on saada lis?? lihasmassaa, sit? on aina ollut tosi v?h?n, ja laskea rasvaprosenttia (joka on n. 30%, joka on paljon t?ll? painolla, en pid? l?skeist? mahassani, muu kroppa puolestani ok). Painoa en siis ole laskemassa, saa puolestani noustakin, jos se tulee lihaksena. Vy?t?r?? voisi viel? v?h?n kaventaa, nyt se on noin 75-77 cm, mutta t?m? ei niin t?rke?.

Kuten itsekin olet huomannut, sy?t aivan liian v?h?n proteiinia suhteessa tavoitteisiisi. Jos haluat lis?t? lihasmassaa, tarvitset tuplasti tuon m??r?n proteiinia - sek? painoharjoittelua. Aerobiset treenit kannattaa pit?? lyhytkestoisina ja rauhallisina.

Laadukkaan proteiinin l?yt?minen on varmaankin hankalaa, jos ei luomulihaa tai riistaa ole tarjolla. Miten on kalan laita?

Hylarahka ja raejuusto olisivat runsasproteiinisia, jos vatsasi kest?? niit? maitohappobakteerikokeilun j?lkeen?

Itsell?ni on liev? laktoosi-intoleranssi, mutta olen huomannut kest?v?ni luomumaitoa ihan hyvin, tilamaito sopii my?s monille laktoosi-intoleranteille. Olen lukenut ep?ilyj?, ett? AIV-rehu olisi se syyp?? intoleranssiin. Sit?, onko asia todella niin, en tied?.
Kokeile!

maamaa

ViestiKirjoittaja maamaa » 24 Syys 2010 17:01

Kiitos Mimmi l?mpim?st? tervetuloviestist? ja kiitos Varpu tiedoista!

Eli proteiinia kaksi kertaa 87 grammaa (tuokin oli minulle entist? enemm?n), aika paljon. Milt? hiilariprosentit suhteessa rasvaan sitten, tai nuo kaikki kolme siis prosentteina kokonaisenergiasta, jos sy? paljon kasviksia? Nyt minulla on laskurissa summittaisina tavoitearvioinani (jotka heitin hatusta) P 25%, H 30%, R 45%. Onko mit??n j?rke??

Jatkan maitotuotekokeiluja, kyse ei siis ole laktoosista vaan ilmeisesti maidon proteiineista. Ilmavaivojakin tosin hieman n?ytt?? tulevan, mutta suurempana ongelmana on iho-oireet, kasvojen turvotus ym.

Kalaa sy?n tosiaan, mutta ei siihenk??n ole edes varaa jatkuvasti t?ll? hetkell?. Ehk? vain sitten t?ytyy sy?d? my?s tavallista lihaa ja vaikka osin palkokasveja ja tofua.

Minulla on kahvakuulia, joilla treenaan v?lill?, valitettavasti pikkukyl?ss?mme ei ohjattuja treenej? ole.

Lainasin juuri kirjastosta Salmenkaita & Tavin Laihdu ilman n?lk?? hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla, eik?h?n sielt?kin selvi? lis?? asioita :).

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 27 Syys 2010 14:06

Varpu mietti, ett? josko intoleranssi olisi per?isin AIV:st?. Teoria sin?ll??n ookoo, mutta silloin tilamaidostakin saisi pierutaudin.

Ja tervetuloa joukkoon! :mrgreen: Olen nyt viime aikoina ollut v?h?n hissun kissun, mutta eik?h?n se sanainen arkkukin taas jemmoistaan l?ytyne. ;)
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

maamaa

ViestiKirjoittaja maamaa » 27 Syys 2010 14:57

Kiitos MahaTar vastauksesta ja tervetulotuksesta :). Kokeilen seuraavaksi homogenoimattomia maitotuotteita, jospa siin? olisi eroa.

Havahduin ?sken vasta alkaneeseen runsaaseen kananmunien (jopa 2-3 p?iv?ss?) ja maitotuotteiden k?ytt??n, yhdess? runsaaseen kasvisten k?ytt??n. Saanko liikaa A-vitamiinia? Huomaan nimitt?in, ett? minulta on alkanut l?hte? hiuksia, olo on jotenkin v?h?n outo, "sis?lt? tukkoisen t?nkk?inen" (heh) eli v?h?n pahaanoloon p?in, kasvot ja silm?t v?h?n turvonneet. Hilsett? ehk?tullut lis?? ja kasvoihin punertavia kohtia. L?hinn? mietin tuota hiusten l?ht?? ja huonohkoa oloa, neh?n saattavat johtua A-vitamiinista? Jotenkin on sellainen olo, ett? kaikki ei ole ihan hyvin, jotain saan nyt liikaa tai liian v?h?n, eri tavalla kuin ennen.

MIt? mielt? te olette, paljonko luomumunia voi sy?d? turvallisesti ja terveellisesti? Paljonko te sy?tte?

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 29 Syys 2010 1:08

Enp? oikein jaksa uskoa, mutta jos pistelet siihen viel? vitamiinilis?? ja reippaasti sis?elimi?, niin joo. Ja voihan se tukka h?ipp?ist? a) i?n tai b) jonkun muun syyn takia. A-vitamiinin yliannostukseen pit?isi varmaan sy?d? muutakin kuin munia ja vihanneksia, tai sitten noita kahta pit?si vedell? viel? enempi p?iv?ss?...!
Ehk?p? elimist? korjaa nyt sit? kuonaa, mit? on sisikunnassaan kanniskellut t?h?n asti. Detoksikaation nimiin vannoo monikin "kuuri". Kannattaa aina tarkistaa se, ett? mit? puuttuu. Lis?t? sit? sitten vaikka purkista, jos ei muuten, hemmetin vaikea on menn? kenenk??n toisen kroppaan kuikuilemaan. Ei, vaikka olisi Hanna Partanen, joka televisiossa kaiken tiesi toisten sy?misist?. :P

Oma kuontaloni jaksoi erinomaisesti, kun vaihdoin tyyli? sy?misess? (nyt l??kkeet tekev?t v?h?n tepposia, mutta jahka t?ss? p??see taas tasan kohtalaiseen kondikseen, niin tasaantunee sekin).

maamaa

ViestiKirjoittaja maamaa » 29 Syys 2010 11:34

Terve,

nyt pidin taukoa kananmunien kanssa ja olo on parempi. Tied? sitten, josko liev?nkin yliannostuksen kuitenkin (herkk?n? reagoimaan) tuntisi. Detoksifikaatio-oireet ovat tuntemukseltaan v?h?n erilaisia ja ne ovat jo aikaisemmin menneet.

No, joka tapauksessa hyv? tiet??, ett? tutkimustenkin perusteella 3-5 munaa viikossa on sopiva m??r?, enemm?n ei kannattane sy?d

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 29 Syys 2010 12:27

MahaTar kirjoitti:Varpu mietti, ett? josko intoleranssi olisi per?isin AIV:st?. Teoria sin?ll??n ookoo, mutta silloin tilamaidostakin saisi pierutaudin.

no seh?n selitt?isi miksi min? ja ukkoni saamme tilamaidosta pierutaudin mutta emme luomumaidosta.

Ja pieni tarkennus: en miettinyt josko intoleranssi "olisi per?isin" AIV:sta vaan kerroin, ett? olen n?hnyt sellaisen selityksen ett? AIV vaikuttaisi asiassa. Ihan noin t?smennyksen? :)

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 30 Syys 2010 8:41

hihi. Muistanette meik?l?isen pikalukutaitoh?r?t, niin Suuria Tulkintoja saattaa tulla framille. :mrgreen:

Paluu