KUITUA??????

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

flikka

KUITUA??????

ViestiKirjoittaja flikka » 27 Syys 2010 14:53

Miten saada kuitua hiilarittomalla ruokavaliolla sen 25-30g p?iv?? Olen lukenut/ tutkinut aiheesta mielest?ni paljon, mutta tullut siihen tulokseen, ettei ilman ruisleip?? sit? meinaa saada mill??n t?yteen ja leip??kin pit?is sy?d? aika paljon, ett? tuo t?yttyisi. Itse en sy? nyt ollenkaan mit??n leip??. Kasviksissa on kuitenkin aika v?h?n tai niit? saisi sy?d? koko ajan, jotta tuo m??r? t?yttuisi ja oikeastaan se on jo aika vaikeaa jopa saada niist? tuo m??r? t?yteen kun en kuitenkaan sy? p?iv?ss? muutenkaan koko ajan.

Siemeni? olen lis?nnyt ruokavaliooni, sek? hieman leseit?, silti en ole p??ssyt l?hellek??n tuota suosituksien mukaista m??r?? ja se alkaa tuntumaan jo.

pete

ViestiKirjoittaja pete » 27 Syys 2010 20:37

pellavasiemenrouhetta

ei maksa juuri mit??n mutta tomii

flikka

ViestiKirjoittaja flikka » 28 Syys 2010 13:04

:D Just eilen ostin pellavansiemeni? kun katsoin finelist?, ett? niiss? on hyvin kuitua ja niit? on helppo lis?t? kaikkiin ruokiin!

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 29 Syys 2010 1:14

gaah...ett? kasviksista ei saa kuitua?
Ett? miksi pit?? olla t?ysin hiilarittomalla?
Se ei edes ole t?ysin mahdollista, jos sy?t v?h?nkin tuorejuustoja tms. niiss? on laktoosia, joka on hiilihydraatti.
Mars fineliin tsekkailemaan IMEYTYV?N hiilarin m??ri?.

Kovasti on elimist?t erilaisia, minulla ei koko sin? aikana kun olen n?it? todella pieni?kin m??ri? hiilareita sy?nyt, ollut mit??n ongelmia vatsan kanssa. Enemm?n ongelmia on ollut paikallisen ravitsemusterapeutin kanssa, jonka tyk?n? olen joutunut sairauteni vuoksi vierailemaan. :mrgreen:
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

flikka

ViestiKirjoittaja flikka » 29 Syys 2010 14:14

Niin..jos nyt ei pikkutarkaksi l?hdet? niin varmasti oikeasti ymm?rsit, ett? tarkoitin v?h?hiilarista ruokavaliota, koska kyll? saan hiilareita eik? tarkoitukseni olekaan olla niin ettei niit? tulisi.

Olen aina ollut v?h?ruokainen, joten vaikka sy?nkin paljon kasviksia niin en saa niist? aina joka pv helposti 25-30g kuitua, koska kuitenkin niiss? on suhteellisen v?h?n kuitua. JA JOO jos s?isin niit? enemm?n niin saisihan niit?, pointtini olikin se olisko jotain muutakin kuten juuri siemenet ym sellaita joka helpottaisi asiaa, sill? itse en ainakaan edes jaksa sy?d? sit? kasvism??r?? joka pv jotta saisin tarpeeksi.

Vatsani toimii ja on toiminut koko ajan, sen vuoksi en t?llaisia kysele. Olen vain uudessa ruokavaliossani tullut siihen tulokseen, etten saa tarpeeksi kuitua vaikka popsin oppien mukaan, koska olen pieniruokaisempi.

inastasia

Miksi kuituja tarvii saada joku tietty m??r

ViestiKirjoittaja inastasia » 30 Syys 2010 3:56

minua j?i mietittym??n miski kuituja (tai mit??n muutakaan) pit?? saada tietty m??r? p?iv?ss?. Mik?li vatsa toimii ja on hyv? olo, niin onko sill? kuitum??r?ll? mit??n merkityst??

Toi on v?h?n sama kuin noi hh m??r?t. Minulla sill? hh m??r?ll? ei juuri ole merkityst?, mutta viljoja en voi sy?d? kuin hyvin v?h?n p?iv?? kohden. Mik?li sorrun johonkin leip?v?lipalaan ilman kunnon lisukkeita j?? sy?minen p??lle.
asiat joita en voi muuttaa täytyy, vaan hyväksyä. Mutta paljo saa muutostakin, kun jaksaa yrittää.

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 30 Syys 2010 8:45

:mrgreen:
Asiasta kinasin juuri r-terapistin kanssa.
Vatsani on kyll? toiminut mainiosti ilman, ett? laskeskelen tuleeko jonkun taulukon mukaan tarpeeksi kuitua vaiko eik?. My?s p?ivin?, jolloin olen elellyt ilman mit??n kasviksia vain jugurtilla, lihalla/kalalla, kananmunilla ja maitokahvilla, niin kyll? on maaru toiminut silloinkin. Menee hyvin kolmekin p?iv??. Enemp?? en ole kokeillut.

Entisell? ruokavaliolla oli enemm?n pieruongelmia, ummetusta, ripulia ja n?r?styst?, kuin t?ll? nykyisell?. Tasapainon ja kohtuullisuuden l?yt?minen on se, mik? minulle tuottaa edelleen ongelmia! :P

toni_pikkelsivaara

ViestiKirjoittaja toni_pikkelsivaara » 21 Marras 2010 8:54

pete kirjoitti:pellavasiemenrouhetta
ei maksa juuri mit??n mutta tomii

Rekister?idyin foorumille juuri pari p?iv?? sitten ja heti sain uutta hy?dyllist? tietoa. :) Kiitos.

Hyv?sti n?kkileip?, jota olen t?h?n asti pakottautunut rouskuttamaan ainoana motiivina liukenematon kuitu ja ummetuksen ehk?isy.

sienestäjä

leip????

ViestiKirjoittaja sienestäjä » 21 Marras 2010 9:59

Aloitan kahdella tutulla teesill?:1) jokainen on yksil? my?s ruoan sopivuuden suhteen 2) kuuntele itse?si

Min? kuuntelen, ja saan kehoituksen: sy? ruisleip??, sellaista, jossa ei ole muita jauhoja. N?it? menee pari aamusta 2-3 kananmunan ja kahvin kera, my?hemmin viel? pari. N?ist? huolimatta (?) paino on kes?kuun alusta pudonnut 119--> t?m?n aamun 111.5. T?t? nopeampaa tahtia en aio yritt??k??n. Noudatan kevytt? HHT-sovellustani

Pirjo V

Pellavarouheen kuitu

ViestiKirjoittaja Pirjo V » 19 Joulu 2010 17:36

En tied? miss? muodossa sy?tte pellavaa, mutta pellavarouheen annostusohjetta on pienennetty 2 rkl/p?iv? -> 1rkl/pv, syyn? on kadmiumin korkea m??r? pellavarouheessa. eli hyv?kin voi olla paha. Itse s?in runsaasti pellavarouhetta aiemmin, mutta nyt olen pit?nyt taukoa, koska kadmium on haitallinen aine joka kertyy elimist??n.

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 19 Joulu 2010 19:31

Psyllium antaa kuitua. Fiberhusk pieness? pussissa kaupasta, Vi-Siblin S isommassa paketissa apteekista.

Sekoitan psylliuminkuoria pellavarouheeseen ja laitan t?t? kaksi mitallista aamun munakkaaseen. T?m? tuntuu riitt?v?n kasvisten lis?ksi. Aiemmin s?in illalla p??llysteiden alustana 1-2 hapankorppua, mutta totesin niiden olevan turhia, varsinkin kun en n?k?j??n sied? gluteenia. Olo on parempi.

Jossain amerikkalaisessa kilpirauhasen sairauksia k?sittelev?ss? kirjassa luki ett? gluteeni ei sovi Hashimoto-potilaille koska se yll?pit?? immuunihy?kk?yst?. Mene ja tied?. Minulla oli viime talvena saman verran vasta-aineita kuin 1991, kun vajaatoimintani todettiin.

toni_pikkelsivaara

ViestiKirjoittaja toni_pikkelsivaara » 23 Joulu 2010 8:06

Tuosta pellavansiementen kadmiumista:

Jos sy? siemeni? sellaisenaan niit? paljonkaan hienontamatta, luulisi ettei kadmiumia imeydy elimist??n paljonkaan. Hienontamattomista pellavansiemenist? ei imeydy paljon muutakaan, vaan ne menev?t tiemm? melko sellaisinaan ruuansulatuksesta l?pi.

Ent?p? onko tutkittu paljonko kadmiumia on muissa elintarvikkeissa; esim. viljassa?

Nuista kuituvalmisteista tulee mulle ekana mieleen Movicol, jota saa kai vain apteekista. Huonona puolenahan n?iss? esim. pellavansiemeniin verrattuna on korkeahko hinta.
¤ Leivättömän pöydän ääressä. ¤

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 27 Joulu 2010 23:12

Guaremia ainakin ennen sai annospussukoissa, diabeetikot oikein erillisell? resettill?kin. :mrgreen:

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 30 Joulu 2010 15:02

Melkein kaikille suomalaisille maistuu ruisleip?, jonka sanotaan suojaavan syd?ntaudeilta, diabetekselt? ja mahavaivoilta....
Ent? mit? sanoo tiede t?ysjyv?st??

Wholegrain cereals for coronary heart disease

- t?ss? katsauksessa, joka on vuodelta 2007, on k?yty l?pi kaikki mahdollinen aineisto.

Johtop??t?s

- huolimatta positiivista tulosta koskien kauraa pit?? tutkimusta tulkita "varovasti"
- useat tutkimukset ovat lyhyit?,huonotasoisia...eiv?t ole tarpeeksi vakuuttavia t?ysjyv?n syd?ntauteja suojaavasta vaikutuksesta(poislukien kaura?)
- suurinosa rahoituksesta tullut t?ysjyv?teollisuudelta
..................................................................................................
Whole grain foods for the prevention of type 2 diabetes mellitus

Johtop??t?s

- tutkimus vuodelta 2008
- tutkimusn?ytt? on niin heikko, ett? siit? ei voi vet?? mit??n johtop??t?st? t?ysjyv?n suojaavasta vaikutuksesta koskien t2 diabetesta.
............................................................................................
Markers of cardiovascular risk are not changed by increased whole-grain intake: the WHOLEheart study, a randomised, controlled dietary intervention

Johtop??t?s

- tutkimus t?lt? vuodelta (2010)
- tutkimus, joka tehty "kaikkien taiteen s??nt?jen mukaan"....tutkittavia 316, jotka jaettu kolmeen ryhm??n.
- lyhyt 4 kuukauden tutkimus, jonka pit?isi kuitenkin riitt?? todisteeksi muutoksista.
- ei tue v?itett?, ett? t?ysjyv? suojaisi sv-taudilta.
............................................................................................
Summa summarum: Jos pit?? leiv?n mausta...siit? vaan t?ytt?m??n sill? vatsa....

sienestäjä

leip

ViestiKirjoittaja sienestäjä » 30 Joulu 2010 16:58

Hyv? johtop??t?s leiv?st? San Martino!

Ruokailu ei ole pelkki? ainesosia - se on my?s MIELIHYV??! Ei kannata sy?d? teoriaa, se ei maistu hyv?lle - luulisin, kokemusta ei ole.

Paluu