Uusi tulokas, joka sairastanut veritulpan

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

Inari

ViestiKirjoittaja Inari » 14 Maalis 2012 14:08

Hei!
Olen lueskellut n?it? sivuja ja saanut hyv?? tietoa.
Minulla todettiin keuhkoembolia marraskuussa 2010. Se hoidettiin sairaalassa, jossa viivyin viikon. Tulpan syyksi ep?iltiin saman vuoden syyskuussa tekem??ni pitk?? automatkaa (yli 8h). Tulppa oli pieni, eli se ei ollut vahingoittanut syd?nt?. Olin ollut koko syksyn 2010 aika v?synyt, mutta olin jo lomalla ja j??m?ss? el?kkeelle.
Kotiin p??sty?ni olin sain tiedon, ett? minulla on tulpalle altistava geenivirhe eli hyytmistekij? V:n
R506Q mutaatio. Olen perinyt sen ?idilt?ni, joka on jo kuollut ja k?ytti varfariinia 60-vuotiaasta 85-vuotiaaksi eteisv?rin?n takia. is?ni on testattu eik? h?nell? ole t?t? mutaatiota. Joudun k?ytt?m??n Marevania uuden tulpan est?miseksi.
Lis?n? minulla on t?t? nyky? pahentunut unilokaalinen kammiolis?ly?ntisyys, johon sy?n Tambocoria 2x100mg. T?m? l??ke ei ole kuitenkaan auttanut, vaan nykyisin on puhti t?ysin pois enk? jaksa oikeastaan yehd? en?? mit??n raskaampaa. Ty?ss? en en?? jaksaisi olla, ja onneksi el?kkelle p??sy tuli sopivasti (64,5 vuotiaana)
Julkisessa terveydenhuollossa minua tutkittiin laajsti. Ei ollut sepelvaltimotautia onneksi. Diagnoosini ovat keuhkoembolia+ APC-resistenssi, kammiolis?ly?ntisyys n.2300/vrk l??kityksell?), kohonnut kolesteroli HDL 3.4 ja kohonnut paastosokeri 6.7.
Seuraava askel oli, ett? jouduin syd?nkuntoutusohjaajalle mm. juttelemaan terveellisest? sy?misest?, koska olen riskipotilas. Yritin ehdottaa hoitajalle, ett? haluaisin kokeilla karppaamista, mutta h?n suorastaan suuttui. Pidin suuni kiinni ja kuuntelin h?nen infonsa ja otin kiltisti materiaalin, mit? h?n jakoi eri kerroilla.

Olen nyt ymm?ll? el?m?ni kanssa ja etsin tietoaja tukea vertaistukisivulta. En voi ehdottaa yksityiselle kardiologilleni, ett? haluaisin kokeilla hiilihydraattien v?hent?mist?. Ainoa v?yl? on vertaissivut.
Eli uskallanko alkaa v?hent?? hiilihydraatteja ja lis?t? rasvaa (voita, kookos?ljy?, oliivi?ljy?). Olen jo v?h?n muuttanutkin ruokavaliotani, mutta v?lill? iskee paniikki: josko olen hankkimassa uutta veritulppaa tai 2tyypin diabetest? ja nostamassa kolesterolia taivaisiin. Viime kev??n? olin aika masentunut, koska el?m?n piti menn? ihan eri tavalla el?kkeelle p??sty?ni. Pitk?aikaiset haavet esim. el?? osa vuodesta ulkomailla(Berliiniss?) eiv?t toteutuneet, en edes uskaltanut ajatella mit??n matkaa veritulppariskin vuoksi. Laihduin normaalipainoon, koska en masennukseslta kyennyt sy?m??n. Nyt paino on tullut takaisin(167cm, 79kg), koska masennus on helpottanut. Nyt olen p??tt?nyt tehd? itse jotain terveydelleni ja tehd? sen vastoin virallista suositusta.
Miten minun pit?isi alkaa rakentaa uutta v?h?hiilihydraattista el?m?ntapaani? Mit? rasvoja uskallan sy?da? Verenohennus on aikamoinen rasite ruokailussani, koska saan vain rajallisesti sy?d? rakastamania vihreit? kasviksia. Olen ollut salaatin pureskelija aina.
Diabetesuhka on rassannut joitakin vuosia, ja minut leimattin kaikenkaikkiaan suuren riskin potilaaksi (?idill? oli 2tyypin diabetes ja h?n kuoli syd?ninfarktiin 86-vuotiaana). Mutta is?ni on t?ll? hetkell? 95-vuotias, jolla ei ole mit??n l??kityst? eik? siis mit??n sairauksia! H?n luonnonoikku! Suvussamme ei ole veritulppia.
Mutta minulle se vain tuli ihan yll?tyksen?, en edes tiennyt tarkemmin, mik? veritulppa on. En ole koskaan polttanut, paino on ollut jokseenkin normaali kuusikyppiseksi saakka ja silloinkin vain muutamia liikakiloja, en ole koskaan k?ytt?nyt alkoholia kuin minimaalisen v?h?n . Lis?ksi ihmettelen, ett? Meilhdessa ollessani minulta l?ytyi rasvamaksa. Ja olen l?hes absolutisti! Kaikki rasva mit? minussa on , on tosin kertynyt vy?t?r?lle, ett? siin?kin olen riskitapaus.
Eli miten uskalla muutta ruokavaliotani. On jotenkin sis?inen pakko tehd? muutos ja otta oma terveys itse hallintaa. En usko virallisterveelliseen systeemiin kaiken lukemani j?lkeen. Kuitenkin olen terveys keskusl??k?rin varassa, kun en en?? ole ty?el?m?ss?. Mutta voinhan aina pit?? suuni kiinni.
Muuten olen sit? mielt?, ett? veritulppani olisi varmasti ollut suurempi ellen olisi vuosia sy?nyt lis?ravinteena Tolosen E EPAA, joka v?hent?? veren hyytymist?
Tulipa oikea romaani, mutta toivon, ett? jaksatte lukea ja vastailla. Tarvitsen apua.

terveisin moniongelmainen Inari

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 14 Maalis 2012 18:40

Oletpa tosiaan moniongelmainen Inari.
Keuhkoveritulppa tulee siit?, ett? laskimoista (p??s??nt?)) l?htee liikkeelle hyytym?, joka p??tyy keuhkovaltimoihin niine oireineen, mit? kulloinkin sitten seuraa. Saamasi l??kitys tietenkin pyrkii est?m??n uusiutumisen.
Aivohalvaus on sitten vallan eri juttu. Sellaisesta et kerro.

Kerrot my?s unilokaalisesta (-fokaalisesta?) rytmih?iri?t?. Oletko saanut kardiologilta tarkempaa kuvausta. Niit?kin hoidetaan jo "sammuttamalla" rytmih?iri?it? tuottava pes?ke ns ablaatio-hoidolla. Kyselep? per??n.

Sokeritautisi johtuu aineenvaihdunnan h?iri?st?, kun et pysty k?sittelem??n itsellesi liian suurta hiilihydraattien (sokerien) m??r??. Sinulle on kehittynyt kunnon insuliiniresistenssi, dyslipidemia (veren "kolesterolirasvat" ns poskellaan). Ulosp?in se n?kyy (keskivartalo)lihavuutena. Varmaan n?m? sokeriaineenvaihdunnan muutokset olisivat tulleet ilman tulppia tai rytmih?iri?it?.
Ne voidaan hoitaa erillisin? toimina tulpista ym riippumatta. Normaali tapa on l??kitys.
Jos luonto antaa periksi (n?inh?n uumoilet), tee aluksi vaikka kolmen kuukauden kokeilu. Rajoita viljatuotteita reilusti, perunoitakin (= paljon) ja seuraile paastosokeriasi (hanki mittari ja opettele k?ytt?). Seuraa my?s 1 -2 tunnin sokeriarvoja ruokailun j?lkeen (n?m? tulokset kertovat hh-rajoituksesi tehosta).
Monet lis??v?t erikoisesti vihanneksien k?ytt??. On totta, ett? kasvikset vaikuttavat hyytymiseen (esim. tomaatti). Niiden K-vitamiinia mm k?ytet??n liian matalan hyytymisarvon korjaamiseen. Ilmesesti tarvitsisit hoitotason yll?pit?miseksi v?h?n enemm?n hyytymisen estoa. T?ss? asiassa varmaan autetaan. Eih?n vihanneksista muuten liene tiukkapipoisellakaan ns virallisen ravitsemuslinjan kannattajalla moittimista.
Sitten j?? en?? valkuaisen saanti. Sen suhteen ei tarvita s??t??, jos saanti on riitt?v??, ettei laihdutusvaiheessa keho ala "sy?m??n" valkuaista lihaksista.
Lopulta j?? vain se rasva. Sit? pit?? uskaltaa k?ytt?? niin, ett? hiilihydraateista saatava energia tulee korvatuksi v?h?n alakanttiin.
Monien vuosien suositukseni on kuulunut "luonnollisia el?inrasvoja ml maitorasvat ja painopiste oliivi?ljyss? (ns extra virgen espanjaksi = ensipuristuksessa lirutettua).
No, jos uskallat, teet? sokerimittaukset ennen "hommiin ryhtymist?" (paastosokeri ja HbA1c) sek? kolesterolit (lipidipaketti). Eritt?in hyv? olisi kontrolloida my?s kehon tulehdustila herk?ll? menetelm?ll? (CRP herkk?, hsCRP).
Samat tutkimukset sitten kokeilun j?lkeen vertailun vuoksi.

Kaltaisesi ihmiset reagoivat yleens? herk?sti t?llaiseen kokeiluun niin painon, sokeriainnenvaihdunnan kuin kolesterolirasvojenkin osalta.

Hyv?t geenit ovat puolellasi ml korkea HDL (siin?kin on kyll? laatuvaihtelua).

Toivottavasti sait tarpeellista tietoa tehd?ksesi oman p??t?ksesi.

Lopettelen pitk?? kirjoitusta 20 vuoden havainnoista omana kokemuksena, jonka pohjalla on henke? uhkaava sairastuminen. Toivottavasti my?s se auttaa tekem??n p??t?ksi?. T?ss? asiassa olet yksin. Ns virallinen l??ketiede ei Sinua tule auttamaan.
Berliini on ihan mukava paikka (erityisesti se entinen It?-Berliini). Miksi siit? luopuisit? Asiat kuntoon ja menoksi. Kyll? Saksan l??ketiede on korkealla tasolla. Siell? ymm?rret??n jo VHH:n merkityskin.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Inari

ViestiKirjoittaja Inari » 14 Maalis 2012 21:16

Kiitos vastauksesta Timo Kuusela!
Sainpa hyv?? tietoa ja lis?ksi intoa ruokaremonttiin tai oikeammin el?m?nmuutokseen.
Huomasin, ett? tekstiss?ni oli sattunut virheit?: tietysti on kyse unifokaalisesta kammiolis?ly?ntisyydest? ja kolesteroli,joka on koholla, on LDL eik? HDL. HDL-kolesterolia ei edes mitattu eik? triglyseridej?. HDL on ollut aikaisemmin normaali ja LDL hiukan koholla. Veritulpan j?lkeen l??k?ri ja syd?nhoitaja osoittivat syytt?v?ll? sormella juuri tuota LDL:??, joka siis on koholla.

Ajattelin menn? otattamaan nuo mainitsemasi verikokeet entisen ty?terveysl??k?rin kautta yksityisell? asemalla. H?n ei ole niin tiukkapipoinen ja tuntee minun sairaushistoriani pitk?lt? ajalta. Menen my?s sitten ostamaan sokerimitttarin.

INR-arvoksi m??rttiin Meilahdessa 2-3 ja se on pysynyt hyvin tasapainossa. Mutta on tyls?? saada sy?d? niin v?h?n vihre??, koska esim. parsakaali on herkkuani. Pit?? kysy? l??k?rilt?, voisiko annostelua muuttaa pikkuisen, jotta kasvisten k?ytt?? voisi lis?t?.

Aivohalvausta minulla ei onneksi ollut. veritulppa on arvelujen mukaan siirtynyt jalasta keuhkoihin (automatka pohjoiseen ja takaisin ). Kammiolis?ly?nnit tulivat jo 2000-luvun alussa ty?paineista, mutta rytmih?iri?kardiologin m??r??m? verbamil sai ne kuntoon. Nyt tuon veritulpan j?lkeen holther-mittauksessa niit? oli l??kityksen aikanakin 2300/vrk. Sit? olen ihmetellyt, koska ty?paineet loppuivat. Veritulpan ilmaantumisen j?lkeen kyll? tuli pelko uudesta tulpasta, vaikka on varfariinihoito. Menin jotenkin pois tolalta, pettymys my?s siit?, ett? el?m? meni ihan uusiksi, haaveita ja suunnitelmia en voisikaan toteuttaa, masensi. Ja uusi ett? uusi rytmih?iri?l??ke Tambocor ei auttanut, masensi lis??. Voimani ovat v?hentyneet minimiin entiseen verrattuna, se on ihmetyt?nyt. Ablaatiota esitti se entinen kardiologi jo silloin aikoinaan, mutta hoito onnistui l??kityksell?. Nyt en ole p??ssyt entiselle rytmih?iri?spesialistille, koska h?n ottaa niin harvoin vastaan. En ole ajatellut vaihtaa l??k?ri? tai kenties vaihdankin takaisin entiselle, mutta odotus on ainakin puoli vuotta.
Tied?n, ett? rytmih?iri?ihin vaikuttaa herkistynyt autonominen hermosto eli lis?ly?nnit voivat loppuakin kunhan saan itseni jotenkin rauhoittumaan .

Mutta sain vastauksia kysymyksiini ja kannustusta. Ja rasvoja sy?n t?st? l?htien ilman pelkoa. Yrit?n j?tt?? viljan minimiin, vaikka olen hiilihydraattiriippuvainen. Ruisleip? on vaikea j?tt??, mutta kun on motivaatiota, niin uskon ett? onnistun. Olen aika kurinalainen. ja omasta terveydest?nih?n on kyse. Painoni on saatava kuriin ja paastosokeri alas.

Kiitos viel? vastauksistasi. Sain uutta pontta ja el?m?nuskoa sek? toivoa, ettei se el?m? ollut viel? t?ss?.

terveisin moniongelmainen Inari

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 15 Maalis 2012 10:59

Hyv?, jos paine v?h?n helpotti.
Liit?n pienen osan kirjoittamaani tarinaa koskien elimist?n ns kolesteroli- ym reaktioita:

"Seurailen my?s joskus ?kolesteroleja?, kun n?in on tapa. Tulosten tulkinta on kyll? muuttunut aika tavalla tavanomaiseen tulkintaan verrattuna.
Esimerkiksi tammikuinen koe osoitti:

fP-Kol 5.5 mmol/l (ja per?ss? t?hti),
fP-Kol-HDL 1.51 mmol/l,
fP-Kol-LDL 3.41 mmol/l (ja taas t?hti per?ss?),
fP-Trigly 1.0 mmol/l

Itse arvioin koearvot n?in:
Trigly / HDL (suhde = 0.67). LDL:n laatuasiat, sik?li kuin tiedet??n, ovat kunnossa.
Varmennukseksi tutkittiin ApoB / ApoA1 (suhde =0.71) ja pienempi kuin viitearvo (0,91).

Viimeisin eli keskeisten apolipoproteiinien suhteen m??ritt?minen tapahtui ensi kertaa el?m?ss?ni ja johtui paljolti uteliaisuudesta sek? saatavuuden ja hinnoittelun selvitt?miseksi. Saatavuus ei ollut ongelma, kun v?h?n selitin miksi toivoin n?in teht?v?n. Kerta oli ensimm?inen my?s laboratoriolle. Henkil?st?? kiinnosti koe ja siit? keskusteltiin.
Huslab antoi palautteen kolmen vuorokauden kuluttua (kestih?n se sinne l?hett?minenkin jonkun aikaa) ja hinnaksi tuli 14 euroa - kohtuullista.
Kyll? n?m? arvot vanhalle vhh-riihitontulle kelpaavat. Aina tietenkin olisi vara parantaa.
Mutta varmennukseksi tehtiin viel? tulehdusta (inflammaatio) kuvaava tutkimus. Sen hyv?ksyt??n jo laajasti olevan tekemist? mm sv-tautien kanssa:

CRP, herkk? 0,36 mg/l

Kovin on matalalla, saa olla.
Havainto vahvistaa muita l?yd?ksi?, ettei ainakaan mit??n voimakasta (ahtauttavaa / tukkivaa)verisuonireaktiota ole menossa. Sama koskee kehossa mahdollisesti tapahtuvia kasvainmuutoksia."

Yll? oleva malliksi vain erilaisista tulkinnoista ja sellaisista tutkimuksista, joita korostan ja sill? lis?yksella, ett? toistaiseksi "paremman puutteessa".
Yleisell? tasolla l??k?rikunnan on vaikea poiketa virallisista ajattelumalleista. Heillakin on pakkonsa. Siit? ei kannata tehd? riitaa.

Suositan kuitenkin, ett? pyrit asiantuntijakardiologin puheille. Hyv?? kannattaa odottaa.

Jos et tied? mit??n kilpirauhasesi toiminnasta, ainakin peruskokeiden ottamista suositan, kun tuttuja l??k?rikunnassa on. Kokennet ammattilaiset tiet?v?t, ettei ihmiset ole samassa muotissa valettuja. Eiv?t edes identtiset kaksoset ole t?ysin samanlaiset. N?in vain on.
Onnea pyrkimyksillesi.
Voihan n?ist? asioista keskustella yksityisviestill?kin, jos aihetta ilmenee. Ik?iseni ei en?? kaihda avointakaan keskustelua. P??sev?t sitten muutkin osallisiksi ja hy?tym??n tai pahoittamaan mielens?. Miten vain MUTTA hyv?? vointia ja intoa asioihin perehtymiseen.

Inari

ViestiKirjoittaja Inari » 15 Maalis 2012 22:59

Hyvi? uutisia! Sain aamulla entiselle rytmih?iri?kardiologille ajan muutaman viikon p??h?n. H?n oli antanut ylim??r?isen vastaanottoaamup?iv?n. H?n osaa ottaa kantaa tilanteeseeni. Olen aina luottanut h?neen.

Sitten kilpirauhasesta. Kilpirauhasessani on todettu noin viisi vuotta sitten kyhmyj? ja kysti? ultra??nitutkimuksessa. Er??st? ep?ilytt?v?st? kystasta otettiin ohutneulan?yte, mutta kysta oli vaaraton. Eli minulla on kyhmystruuma. Arvot ovat olleet aina normaalin rajoissa. Kilpirauhasongelmathan ovat ik?isill?ni naisilla yleisi?. Niit? oli muutamilla 40-50 -vuotiailla ty?tovereillani, ja hankalia hoitaa l??kkeill?.
Minun kilpirauhaseni tutkittiin viimekev??n? ultra??nell? ja kyhmyj? l?ytyi lis??, mutta muuten kilpirauhasen "kaikurakenne on normaali" , ja l?yd?s oli sama kuin ennenkin eli monikyhmystruuma. Aika ajoin kilpirauhastani s?rkee (monien vuosien ajan) , mutta uskon, ett? siell? ei ole mit??n h?lyytt?v??. ?idin suvussa on kyhmystruumaa, ei tosin ?idill?ni ollut. T?ss? viime kev??n verikoetuloksia. Toivottavasti koskevat kilpirauhasta!
S -T4-V 14
S -TSH 0.493
S -T3-V 4.5
S -TPOAb <33

Viel? kysyn tuosta herk?st? CRP:st?. Voiko siit? siis p??tell?, ett? onko potilaalla tukoksia esim. laskimoissa? Tai keuhkoissa? Ymm?sink?h?n oikei? Sain hoitajalta l?hetteen rasvapakettiin ja veren sokerikokeisiin, mutta normaali CRP menee terveyskeskul??k?rin l?hetteell? ja meid?n kaupunginosassa joutuu odottamaan 5 viikkoa l??k?rille. Herkk?? CRP:t? en aamulla uskaltanut edes esitt??. Menen CRP:t otattamaan yksityisell? asemalla.

Minulle sopii, ett? keskustelu k?yd??n julkisesti. Toivon, ett? kaikesta olisi apua joillekin, jotka p?hk?ilev?t samojen kysymysten kanssa. Ja mukavaa, kun on mahdollisuus yksityisviestiin, jos tulee senluonteista kysytt?v??.

K?yn siis ensin noissa kokeissa ja aloitan sitten ruokavalion muuttamisen. T?m?n sivuston tietopankki on tosi kattava, ja lis?ksi on Sinun hienot asiantuntijan artikkelit diabeteksest?. Ja uutta tutkimustietoa jatkuvasti. Kiitos kovasti.

Kiitos viel? vastauksista.

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 16 Maalis 2012 0:16

Lyhyesti:
CRP ja sit? herkempi herkk? CRP (hs CRP = high sensitivity) kuvavat kehossa tapahtuvaa tulehdusprosessia (inflammaatio), joka useimmiten ei ole bakteerin tai virusten aiheuttamaa vaan johtuu tulehdusta aiheuttavista v?litt?j?aineista. Sin?ns? tulehdus on mit? normaalein korjaava tapahtuma. Esimerkiksi haava, luunmurtuma jne paranevat tulehduksen kautta.
Kroonistunut tulehdus liittyy johonkin, jota keho yritt?? korjata - ei vain onnistu. Yll?luetellut tulehduskuvaajat liitet??n mm verisuonimuutoksiin, jotka ajan kanssa ahtauttavat ja jopa tukkivat valtimoita (mm sepelvaltimoita).
Viel? ei olla niin pitk?ll?, ett? esimerkiksi diabetes-organisaatiot "m??r?isiv?t" n?it? tutkimuksia.
Uskon, ett? tuntemasi ty?terveysl??k?ri ymm?rt?? tilanteen ja voi auttaa, jolloin tutkimus tulee omakustanteiseksi KELA-palautuksin.

Kyhmystruuma on l?hinn? kilpirauhasen rakennetta kuvaava ilmaisu. Kilpirauhanen on niin keskeisess? asemassa aineenvaihdunnan osalta, ett? sen toimintaan kannatta kiinnitt?? huomiota mm syd?men rytmih?iri?iden yhteydess?. Kilpirauhasen ongelmat tuntuvat lis??ntyneen - siis tuntuvat ja erikoisesti naisilla. N?ist? k?yd??n varsin asiantuntevaa ja kokemukseen perustuvaa keskustelua asialle omistautuneilla sivustoilla. Sekin siis er??nlaista kokemuksen ryyditt?m?? vertaistukea.

sienestäjä

kilpirauhanen

ViestiKirjoittaja sienestäjä » 16 Maalis 2012 9:18

K?y www.kilpirauhasliitto.fi sivuilla. Siell? on mm. viimevuotiset nelj? lehte?, joissa kaikissa asiantuntijal??k?rit kirjoittavat

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 16 Maalis 2012 10:46

Hyv? neuvo sienest?j?.
Yleens?kin t?llaiseen "nettil??ketieteeseen" liittyy monia hyvin paljon harkintaa vaativia piirteit?. Pelkk? hyv?? tarkoittava asenne ei riit?.
Henkil?tuntemus sairaushistorioineen j?? aina hyvin pinnalliseksi. Siksi kannustan pitk?kestoiseen hoitosuhteeseen (l??k?risuhteeseen), joka voikin muodostua pitk?ksi vain, kun molemmat osapuolet ottavat riitt?v?sti huomioon toistensa n?kemykset.
T??lt? pc:n varjosta neuvottuna voi vain viitata yleisiin seikkoihin itse terveysongelmissa ja kannustaa ajattelemaan my?nteisesti ja laajalla n?k?kulmalla. Potemisille ja niiden taustalla oleville taudeille varsin usein l?ytyy erilaisia syit? ja elinkohtaisia syntymekanismeja. N?iden avautuminen auttaa useimmiten my?s suhtautumaan realistisesti yksitt?isiin tauti-ilmi?ihin ja poistaa ep?tietoisuuden ahdistusta, jopa liian huomion keskitt?mist? yhteen vallitsevaan oireiseen.
Pelon poisto on yksi t?rkeimmist? tavoitteista. Samoin toivon s?ilytt?minen el?m?? kantavana on ??rimm?isen t?rke?t?. Ehk? n?it? puolia on vaikea sovittaa minuuttiaikatauluun sidottuihin hoitotapahtumiin. Moni kaivoon kadotettu kirves on onneksi l?ytynyt ja siit? on saatu k?ytt?kelpoinen kalu.
On hyv? tiedostaa sekin, ett? pitk?n ajan kuluessa syntyneet krooniset ongelmat mm aineenvaihduntaan liittyv?t eiv?t hetkess? voi mitenk??n korjautua. Tarvitaan aikaa, asennetta ja tieto-taitoa.
Vertaistukea pit?isi k?ytt?? enemm?n mutta arvioivasti. Ne heijastavat yksil?kokemusta.
Keskusteltavassakin tapauksessa tavoitteeksi on asetettu parempi p?rj??minen arkip?iv?ss? ja er?iden pitk??n vaalittujen haaveiden toteuttaminen. Mielest?ni n?m? ovat aivan realistisia tavoitteita, joihin hyvin voidaan p??st?. Tarvitaan tietoa, malttia, sitkeytt? ja rohkeuttakin sek? sitoutumista siihen, mik? tuntuu olevan hyv?ksi ja n?kyy sitten vaikka muutoksina tutkimustuloksissa. Riuhtominen kaiken aikaa linjaa muuttaen ei tuo tulosta.
Olen toisaalla kirjoittanut kahden vuosikymmene kokemuksista. Riskinottoa ja rohkeutta vastavirtaan uiminen on vaatinut enemm?n kuin voi kohtuudella vaatia. Onnituminen on kannustanut ja on se jo v?h?n muuttanut yleist?kin ajattelutapaa.
Aina pit?? muistaa se, ett? sit? viimeist? viisautta, viisasten kive?, ei ole viel?k??n l?ydetty. Joskus lausuntoja kuullessa/lukiessa tuntuu, ett? n?in olisi jo k?nyt. Koko ajatus on mahdoton ja kuvaa parhaiten ajatuksen esitt?j?n tavoitteita.

PS

Hiukan l?hemm?ksi asioiden ja tavoitteiden saavuttamist? v?ltt?en samalla v??rinymm?rryksi?, p??st??n mm Skype-avusteisella keskustelulla.

Inari

ViestiKirjoittaja Inari » 19 Maalis 2012 0:33

Kiitos taas vastauksista. On pakko tunnustaa, ett? t?m? el?m?nmuutos v?h?n pelottaa. Mutta uskon uusimpaan tutkimustietoon, kun takana on arvostettuja tutkijoita. Meill? Suomessa k?yp? hoito laahaa valovuosia j?ljess?, ja potilaat, suuri massa, k?rsiv?t ja jopa saavat v??r?n hoidon tuloksena esim. pysyvi? elinvaurioita. Itse olen aikaisemmin uskonut l??k?riin ja pit?nyt h?nt? asiantuntijana.Humanistin koulutuksen saneena olin p??tt?nyt luottaa tieteellisen kolutuksen saneeseen porukkaan. Mutta nyt esim. netin kautta olen saanut ihanuuden n?k?kulman, astunut uuteen maailmaan, jossa tunnen r?pik?iv?ni mutta uskon, ett? l?yd?n apua sairauksiini. Voin toivottavasti ennalta ehk?ist? 2 tyypin diabeteksen aiheuttamat seurannaissairaudet. N?in ?itini kohdalla, miten 2tyypin diabetes aika nopeasti teki tuhojaan, ett? loppujen lopuksi ?idill? oli sepelvaltimotauti, koskea verenpaine, syd?men vajaatoiminta. N?it? tauteja ei ole ollut h?nen suvussa ollenkaan. ?iti kuoli lopulta syd?nifarktiin 86-vuotiaana. Diabetes tuhosi h?net 5 vuoden sis?ll?. Hoidin h?nt? oman ty?ni ohella eli n?in kaiken tuhon l?helt?.

Motivaatio el?m?nmuutokseen on kohdallani suuri, koska en halua kokea ?idin kohtaloa. Jos voin itse vaikuttaa terveyteeni, niin sen teen.
Yrit?n ottaa rauhallisesti ja keskitty? olennisiin asioihin. Veritulpan j?lkeen olen ollut v?lill? kauhusta kankea ja uskonut ihan oikeasti, ett? minulla on varmasti uusi veritulppa jo k?k?tt?m?ss? s??rilaskimossa. Pelko on eliminoitava kerta kaikkiaan pois. On ollut pakko ihan terveell? j?rjell? alkaa puntaroida omaa tilannettaan. Sitten teht?v? itse se, mihin voi vaikuttaa eli ravitsemukseen. En aio my?sk??n olla geenienieni armoilla . My?sk??n geenivirheen en anna terrorisoida elimist?ss?ni. Ja eik? elimist?ss? ole aina joitain suojaaviakin geenej?, ei pelk?st??n niit? paholaisia.

Tuota, pit?? tunnustaa, ett? olen ihan uuno skypeyhteyksien kanssa. Pit?? nuorisolta kysy?, onko t?h?n maciini saatavissa/ladattavissa se: luulisin ett? on. Enk? l?yt?nyt viel? edes nippeli?, mist? voisi l?hett?? yksityspostia. Olen kyll? er??ll? foorumilla k?yyt?nyt sit? onnistuneesti. En ole tuota foorumikansaa. Kokemusta on heikonlaisesti. Tosin lueskelen eri foorumeita aika paljon, ja muutenkin olen nettifriikki. Olen hurahtanut esim. blogeihin.

Nyt olen kahlaillut Timon blogia monelta vuodelta. On kyll? tuhtia asiaa paljon. Se vaatii paneutumista. Ja tosi hieno, ett? jaat ajantasaista tutkimustietoa . Mist? muualta maallikko sit? osaisi hakea. Ja koottuna yksiin kansiin!! Ja viel? ihan ilmaiseksi!

P.S. Otan mielell?ni vastaan yksityisviestej?. Osaan niihin sitten ainakin vastata.

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 19 Maalis 2012 12:32

Tuohon uskaltamiseen ja tieteeseen, kun aikaisemmin jo viittasin muutaman kuukauden kokeen riskitt?myyteen:
Poikamme yli 20 v T1D tautia sairastaneena viimein kokeili neuvoja itseens? ja tautiinsa puoli vuotta ja hiljaisuudessa sek? neuvoja kyselem?tt? ja kirjoitti julkisuuteen johtop??t?ksen??n (conclusions):
"Saatana, faija oli oikeassa!".

Noihin teknisiin seikkoihin:
Oma iMac'ini on toistaiseksi paras asioitteni toimittelussa. Kyll? Skype toimii eritt?in hyvin ja sen oma Apple versio on ilmaiseksi ladattavissa.
Skypen etu on se, ett? "p??see l?hemm?ksi" ja tietenkin kaksisormisysteemin kirjoittajalla ajan s??st?.
Onhan l??ketieteess? n?it? salassapidon periaatteitakin, ettei kaikesta oikein voi kirjoittaa kaikkien luettavaksi.

San Martino

Re: Uusi tulokas, joka sairastanut veritulpan

ViestiKirjoittaja San Martino » 20 Syys 2012 14:26

Inari kirjoitti:Tuota, pitää tunnustaa, että olen ihan uuno skypeyhteyksien kanssa. Pitää nuorisolta kysyä, onko tähän maciini saatavissa/ladattavissa se: luulisin että on. Enkä löytänyt vielä edes nippeliä, mistä voisi lähettää yksityspostia.

P.S. Otan mielelläni vastaan yksityisviestejä. Osaan niihin sitten ainakin vastata.

Lähetin Sinulle yksityisviestin...osaatko avata sen?

Inari

ViestiKirjoittaja Inari » 03 Loka 2012 10:52

Hei San Marino
Kiitos viestistä. Sain tänään sähköpostiini tiedon, että on tullut yksityisviesti. Osaan kyllä avata viestin ja nyt on skypekin, mutta sitä en ole vielä kokeillut.
Pääsin huippukardiologilleni keväällä, ja nyt on lääkkeiden kokeilua ym. meneillään. Laitoin uuden ruokavalion "jäihin". Olen kuitenkin edellee epävarma, uskallanko aloittaa koko touhun. Taidan laittaa Timolle yksityisviestin ja selitellä hänelle enemmän. on kysyttävää.

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 03 Loka 2012 13:32

Touhua vaan, eli jätä ne yltiöhiilihydraatit, pottu, pasta ja riisi vähemmälle. Kyllä sää selviät. :mrgreen: Vaikuttavat mm. insuliiniresistenssin muodostumiseen. Muistaen kuitenkin, että kohtuus kaikessa, lienee hyvä neuvo.
:mrgreen:
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

Inari

uusi tulokas, joka sairastanut veritulpan

ViestiKirjoittaja Inari » 03 Loka 2012 16:26

Pelko uudesta veritulpasta, jonka aiheuttaisi rasvalla mässäily, jäytää. Toisaalta verensokeri on koko ajan vähän koholla ja painoa on taas tullut lisää -ohoijaa!!
Lähiystäväni, sellainen ei mikään ihan nuori naisihminen, sairastui keväällä 2 tyypin diabetekseen, sai tiukalla hiilareiden välttämisellä verensokeinsa hienoon kuntoon. Kaikki ympärillä vain ihmettelivät. Hänelle vähähiilihydraattinen dieetti sopii tosi hyvin. Ja terveyskeskuslääkäri tukee häntä!! Eli eivät kaikki julkisen puolen lääkärit enää olekaan niin ehdottomia karppauksen vastustajia.

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 03 Loka 2012 17:24

Sanoit kahlanneesi Tri Timon kirjoituksia. Tässä yksi omakohtainen kertomus muistin virkistykseksi http://www.foorumi.info/hiilaritietoise ... php?t=3497

Toivottavasti hälventää pelkojasi.

Paluu