Mistähän sitä aloittaisi?

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 30 Elo 2006 14:23

Vastaan nyt sinulle suoraan oman mielipiteeni, vaikka tied?n ett? aihe on tabu joidenkin karppaajien keskuudessa.

Atkins-tyyppisell? dieetill? osa ihmisist? laihtuu alkuun oikein hvyin, pieni osa jopa normaalipainoon, mutta osa ei laihdu alunperink??n ja loppujen painonpudotus tyrehtyy hyv?n alun j?lkeen.

Riippuu hyvin paljon omasta aineenvaihdunnastasi, mink?lainen ratkaisu t?ss? olisi paras, tiet?m?tt? ja tuntematta sinua, en osaa sanoa kuin vaihtoehtoja:

1. Sy?t liikaa rasvaa ja liian v?h?n kasviksia. Minun aineenvaihduntatyyppini on sellainen, ett? jos sy?n surutta rasvaa, alan lihoa, syy saattaa olla siin? etten koskaan ved? hiilareitten m??r?? aivan alas, koska en tavoittele ketoosia, enk? muutenkaan usko hiilarihysteriaan. Mutta siis vaikak s?isin hiilareita reipapaasti alle sen 100g, jos rasvan m??r? nousee, min? en laihdu, jos se nousee viel?kin enemm?n, alan lihoa.

Jos otaksut kuuluvasi t?h?n tyyppiin, v?henn? rasvan k?ytt?? ja sy? enemm?n hiilareita kasviksista (my?s t?rkkelyspitoisista kuten porkkana)ja marjoista

2. On sellaisiakin joilla proteiinit jumittavat. Jos oletat sy?v?si liikaa valkuaisaineita, v?henn? niit?.

3. Olet j?m?ht?nyt sy?m??n aina samalla tavalla. kroppa on nokkela, se oppii. J?rkyt? kroppaasi vaihteluilla. Sy? v?lill? enemm?n proteiineja, v?lill? hiilareita, v?lill? kaloreita enemm?n ja v?lill? v?hemm?n. Vaihtele koko ajan, niin kroppasi saattaa h?mmennyksiss??n vapauttaa rasvavarastojaan.

4. Yksi mahdollisuus on, ett? olet ketoosissa menett?nyt ruokahalusi ja sy?t liian v?h?n. Kroppasi ei luovuta vararasvoja, ksoka pelk?? n?l?nh?d?n koittavan. Siin? tapauksessa ala sy?d? enemm?n ja v?hemm?n ketoottisesti ett? ruokahalusi palautuu.

Niin kuin huomaat, yksiselitteist? vastausta ei ole :D

Repe

ViestiKirjoittaja Repe » 30 Elo 2006 23:17

Olen sy?nyt hiilaritietoisesti noin vuoden

Niin min?kin mutta painoni on pudonnut yli 20kg. Puolen vuoden karppauksen j?lkeen tuli sitten piiiitk? jumi eli n.5 kuukautta. Mielest?ni kokeilin kaikki konstit mutta mik??n ei tuntunut tehoavan.

Kes?n kynnyksell? tein seuraavat muutokset jotka auttoivat:

1. Kolme ateriaa p?iv?ss?, ei v?lipaloja
2. Lis?? liikuntaa
3. Hiilarit max 50g/vrk
4. Proteiini max 100g/vrk
5. Riitt?v?sti unta

Lis?tietoja: olen mies, pituutta huikeat 1700mm ja painoni 72kg ja suunta alasp?in. Kuva

Ani
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ani » 31 Elo 2006 20:55

heippa!
kerrot ett? nukut huonosti. en tied? tilannettasi, mutta kerron omastani siksi ett? ehk? sinulla on samantyyppinen.
minulle alhaiset "Atkinstyyppiset" hiilarim??r?t eiv?t sovi juuri unen kannalta. s?in kuitenkin niin noin vuoden verran. y?unet l?htev?t minulta lyhenem??n ja huononemaan kun hiilet lasketaan 30-40 g alle. olenkin nostanut tasoa tuonne 50-120 g tuntumaan ja jo taas y?ll? uni maittaa. noston teen hedelmill?, vihanneksilla ja silloin t?ll?in esim ruisleiv?ll?. mit? jos kokeilisit t?t?? silloin suosittelen laskemaan my?s rasvan k?ytt?? hiukan alemmaksi. samallahan saat sen "j?rkytyksenkin" kokeiltua, jos vaikka alkaisi paino taas tippumaan ja unet maittamaan.
lykky? kokeiluini! muistathan, ett? annat yhdelle kokeilulle tarpeeksi aikaa. muutamassa p?iv?ss? ei minusta viel? n?e toimiiko vai ei.

Ipana53 kirjoitti:Niin, oikeastaanhan Repe antoikin vinkki?, miksei minulla onnistu. :cry:

Nukun huonosti, ja sit? on jatkunut jo pitk??n. Liikuntaa en voi juurikaan lis?t? johtuen tukirankasairaudestani. Tai tietysti voisin, jos s?isin s?rkyl??kkeit? zombieksi asti, mutten tied? olisiko siit? sitten vastaavaa hy?ty?.

T?ll? hetkell? olen Repe sun mitoissas, eik? muuta tarvittais kuin ett? vy?t?r?-lantio suhde muuttuisi edes hieman...

Mutta, Onnea sinulle Repe hienosta saavutuksesta! :lol: :lol: :lol:

hiilaritietoiset

ViestiKirjoittaja hiilaritietoiset » 31 Elo 2006 21:19

Minullakin minihiilarim??r? vie unet. Palloilen y?t p?iv?t hereill?. Ty?tehosta en ihan mene takuuseen... :lol:

Joskus alkuaikoina noin vuosi sitten s?in oikein autuaana pullaa, silloin alussa sit?kin teki mieli. No, sen sy?nnin p??lle (n. klo 16.00) menin nukkumaan ja nukuin seuraavaan aamuun. Ehk? taas siet?isi kokeilla, olen alkanut tuijotella liikaa t?hti? y?ll?, kun ei v?syt?. :shock:

Ksantippa

ViestiKirjoittaja Ksantippa » 31 Elo 2006 22:57

Musta tuntuu, ett? kropan tottumiset on my?s jotenkin ik?juttuja, vai onko laihtuminen ylip??ns? v?h?n :!: i?kk??mp?n? vain joka suhteessa vaikeampaa kuin mit? se oli "silloin joskus".

Mulla y?unet k?rsiv?t sek? liian matalista hiilareista ett? my?s liian paljosta hiilarikuormasta. Eli kultainen keskitie takaa parhaiten rauhalliset possu-unet; puf, puf.
"We cannot change anything, unless we accept it." Carl Jung

Paluu