HH tietoinen ruokailu ja kasvaminen

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

Avatar
Anja
Viestit: 1735
Liittynyt: 17 Elo 2006 22:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 08 Maalis 2007 15:06

Ihan ensimm?iseksi sanoisin, ett? lapsen ruokailusta tai ulkomuodosta ei kannata tehd? "numeroa" oli sit? painoa sitten liian v?h?n tai liikaa. Painoa kyll? kertyy aikanaan, jos on kerty?kseen. Varsinaiseen lihotuskuuriin lienee harvoin tarvetta.
Minulla on kaksi poikaa (9 ja 13-vuotiaat). Pid?n huolta, ett? p?ivitt?in on kotiruoassa proteiinin l?hteit?. Lis?ksi olen painottanut kasvisten ja hedelmien sy?nti?. Meill? ei ole ateriaa, jolla ei olisi mukana kasviksia. Meill? kala, liha tms. ja kasvikset ovat "pakollisia", peruna ym. sananmukaisesti lisuketta. Ne sy?v?t, ketk? tarvitsevat.
Meill? on karkkip?iv? sek? my?s limsalle rajoitus. Vanhempi poikani on viime aikoina ostanut omilla rahoillaan automaatista limupullon urheiluharjoitusten j?lkeen. Kerroin h?nelle, ett? ei kannata ottaa sellaista tapaa ja perustelin miksi ei kannata. Poika tuumi siihen, ett? jos h?n kerran viikossa ostaa niiden rankimpien treenien j?lkeen ? litran pullon. Lapset kyll? ymm?rt?v?t, kun heille j?rkev?sti ja saarnaamatta perustelee.

Pitsaa voi tehd? kotona helpostikin. Meill? on harrastettu "pikapitsoja". Valmiin tortillapohjan p??lle kasataan mieleiset ainekset. Taatusti on ohut ja rapea pohja ja t?ytteit?kin saa ihan toiseen malliin kuin valmispitsoissa. (Kannattaa vaan katsoa, ett? tortillapohja ei sis?ll? kovetettuja kasvirasvoja, saatavilla on nykyisin my?s palmu?ljyll? tehtyj?. )

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 08 Maalis 2007 16:10

Miten olisi punttitreeni ja proden m??r?n lis??minen? Vaikka juustomunakas aamuisin?

Avatar
Anja
Viestit: 1735
Liittynyt: 17 Elo 2006 22:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Aloite l?hti nuorelta

ViestiKirjoittaja Anja » 08 Maalis 2007 18:44

Olivia41 kirjoitti:Nuori kokee itse laihuuden tosi suureksi ongelmaksi niin kuin me ylipainoiset lihavuuden. H?n vertailee kehoaan muihin samanik?isiin ja etsii kovasti ratkaisua.


Ymm?rr?n hyvin ja nuoret saattavat olla kovin armottomia itselleen. Mink? kokoinen poikasi on?
Ruokavaliosta kannattaa joka tapauksessa pit?? huolta, eli monipuolista ja ravinteikasta, kalaa, lihaa, munia, juustoa, paljon vihanneksia, p?hkin?it?, jne.

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 09 Maalis 2007 10:16

Punttitreeni ja runsasproteiininen ruoka on ainoa tiet?m?ni konsti lihasten kasvuun. Ja 16-vuotias on juuri sopivassa i?ss? aloittamaan s??nn?llisen treenin :)

Avatar
*P*
Viestit: 1068
Liittynyt: 09 Tammi 2007 11:08

ViestiKirjoittaja *P* » 09 Maalis 2007 10:50

Varpu kirjoitti:Punttitreeni ja runsasproteiininen ruoka on ainoa tiet?m?ni konsti lihasten kasvuun. Ja 16-vuotias on juuri sopivassa i?ss? aloittamaan s??nn?llisen treenin :)


Juuri n?in. T?ytyy vaan saada poika jonnekin, miss? opetetaan tekem??n liikkeet teknisesti oikein eik? vain reuhdota isoja painoja, kuten teinipoikien tapa valitettavasti n?ytt?? olevan.

Nuo pitk?kestoiset aerobiset liikunnat ik?v? kyll? sy?v?t v?kisinkin lihasmassaa, joten mit??n iso- Arskaa pojasta ei taida saada.

Jos h?n on kasvanut kovin nopeasti pituutta, selittyy tuo laihuus sill?kin. Muu kroppa ottaa kyll? sitten kiinni ajan kanssa.

Mahtavatko nyky??n terveydenhoitajat edes k?ske? lihottamaan mukuloita? En oikein jaksa uskoa. Tietysti on ik?v??, jos poika laihuudestaan k?rsii, mutta ehk? voit painottaa h?nelle, ett? hoikka liikkuu kevyesti, mist? on varmasti etua juoksussa ja air soft - treeneiss
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola


"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

rouvaA
Viestit: 214
Liittynyt: 31 Elo 2006 11:06

ViestiKirjoittaja rouvaA » 09 Maalis 2007 11:58

Jos ruuansulatuselimist? on jatkuvasti ?rtyneess? tilassa (esim. siksi, ett? on piilev? keliakia tai muu esim. viljojen aiheuttama hiljainen l?hes oireeton tulehdus) tai jos ruuansulatusentsyymit eiv?t ole kunnossa (nekin rakentuvat kunnollisiksi vain oikeista rasvoista ja proteiineista kuten kaikki muutkin solumme ), on mahdollista, ett? ravintoaineet ja vitamiinit eiv?t pysty imeytym??n normaalisti. Hiilihydraattipainotteinen ruokavalio voi pit?? hyvinkin laihana kunnes sokeriaineenvaihdunta jossain vaiheessa pett?? ja monet ongelmat, esim. lihominen, alkavat.

Itse pysyin pitk??n, kolmikymppiseksi, laihana - tosin moniongelmaisena sellaisena - uskoakseni osin juuri edell?mainituista syist?. Lihominen olikin sitten j?rkytt?v?? ja v??j??m?t?nt? kun sokeriaineenvaihdunta oli vioittunut, plus ett? ongelmia tuli koko ajan lis??. Omalla kohdallani vasta viljaton, luonnonrasvainen v?h?hiilihydraattinen ruokavalio on mahdollistanut terveen oloisen ja vaivatta normaalipainoisen el?m?n. Kaikille viljat tai muut runsaat hiilihydraatit eiv?t suinkaan ole ongelma ja kaikki eiv?t koe esimerkiksi pient? ihottumaa, vatsakipuja, n?r?styst?, turvotusta, p??ns?rkyj? tai ruuanj?lkeist? v?symyst? ongelmaksi ollenkaan.

Lis??n viel?, ett? yhdyn edellisiin neuvoihin lihasten kasvattamiseksi, halusin vain tuoda esiin ravinnon imeytymisess? mahdollisesti olevia ongelmia.

pete
Viestit: 850
Liittynyt: 16 Helmi 2007 15:46
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja pete » 09 Maalis 2007 19:08

Meill? on saman ik?inen luuranko kotona, k?velee kouluun ja pelaa salibandya pari kertaa viikossa. Sy? suklaalevyn p?iv?ss? (sii normaalin ruuanlis?ksi) ja on kuulemma kokoajan n?lk? kun ei saa tarpeeksi ruokaa, iltapalaksi paistaa usein pakastepizzan.

Ei kuitenkaan ilmeisesti koe "laihuuttaan" ongelmaksi

Mutta kun molempien vanhempien suvuista l?ytyy n?it? ruipeloita.

Omien enojeni joukossa on veljekset (n 60 -. 70 vuotiaat) Toinen tuhti metaboli tapaus toisesta n?kee l?pi.

Olisko suvussa vastaavia tapauksia?

Er?s tuttuni ainkin yritti lis?t? lihasmassaansa (miksi sit? en koskaan tajunnut) Sy?misen (s?i paljon ja hiilarivoittoisesti) lis?ski nutrilett yms valmisteilla, Eli ensin ruokaa ja sitten laihdutus p?per?? per??n.

Avatar
Malaga
Viestit: 427
Liittynyt: 18 Elo 2006 16:19

Re: HH tietoinen ruokailu ja kasvaminen

ViestiKirjoittaja Malaga » 09 Maalis 2007 19:31

Olivia41 kirjoitti:Itse?ni terveydenhoitaja k?ski vanhempiani lapsena ja nuorena lihottamaan kermalla, jota joinkin 2 dl p?iv?ss? pitk?n ajan. Painon muutos nolla.



Miten pystyit juomaan sit?? :o Vanhempani nimitt?in saivat neuvon laittaa maitooni puolet kermaa. Se oli niin hirv?n makuista, ett? lopetin juomisen, joten he luopuivat - onneksi -siit? kokeilusta.
Olin tosi laiha kansakouluaikana ja tulin aina kotiin lapun kanssa jossa luki alipainoinen. Mutta siit? on aikaa 8) .


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron