Onko mitään uutta ylipainosta?

Lääketieteen tohtori Timo Kuusela kirjoittaa blogissaan ajatuksiaan terveydestä, ravitsemuksesta ja lääketieteestä. Tämä on blogin keskusteluosio.

Valvoja: San Martino

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

Onko mit??n uutta ylipainosta?

ViestiKirjoittaja Varpu » 10 Huhti 2008 10:08

Timo Kuuselan arvio Pertti Mustajoen kirjasta L??k?rilehdess? 7/2008

"Karannutta painojunaa tarkastellaan monelta suunnalta oli sitten kyseess?
vauva tai vaari. Pienen energiatiheyden hiilihydraattia suositaan
laihdutuksessa suuren energiatiheyden rasvaa vastaan. Rasvan raskautta
pit?isi laimentaa kasviksilla ja hedelmill?. Miss??n kohdassa ei lue, ett?
hiilihydraatin voisi kokonaan korvata kasviksilla ja hedelmill?. Sen voi tehd?
vaaratta, mutta siit? ei kerrota t?ss? kirjassa. N?in v?hennett?isiin 500?
1 000 kcal energian (yli)kuormaa vuorokaudessa. Rasvarajaa tuskin voi
en?? laskea terveytt? vaarantamatta..."


Lue koko artikkeli

Avatar
Anja
Viestit: 1735
Liittynyt: 17 Elo 2006 22:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 15 Huhti 2008 20:31

"Rasvarajaa tuskin voi en?? laskea terveytt? vaarantamatta."

Rasvan tarpeellisuudesta ollaan t??ll? varmasti yht? mielt?. Mutta miten selitt?? rasvakammoiselle rasvan v?ltt?m?tt?myys ja sen, ett? sit? todellakin pit?? sy?d? riitt?v?sti? Kansantajuisesti t?rkeimm?t seikat? Liittyyk? suurin terveysriski liian v?h?st? rasvasta verensokeriin, hermoston tai esimerkiksi hormonien toimintaan?

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1710
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 15 Huhti 2008 21:26

Viime vuosikymmenien tehokas uudelleenkoulutus kaikilla tiedonv?lityksen keinoilla on aiheuttanut Suomen kansalle vahvan rasvakammon. Se voidaan muuttaa vain p?tev?n ja riippumattoman tutkimuksen perusteluilla ja ajan kanssa.
Rasvaa pit?? elimist?ll? olla k?ytett?viss? muuten ei ole el?m??. Er??t rasvatyypit ovat jopa niukkuustavara vrt. er??t kala?ljyjen rasvahapot.
Rasva saadaan:
1. Sy?m?ll?. Rajoitussuositukset liittyv?t juuri n?ihin. Omasta mielest?ni koko ihmisen kehityshistorian aikana kehittynyt sy?dyn rasvan k?sittely kehossa on tehokasta, turvallista ja tyylik?st?. T?h?n aion puuttua perusteellisemmin tuonnempana.
Elimist? k?ytt?? sy?ty? rasvaa sek? tarpeellisen energian tuottamiseen, solurakenteisiin, varastointiin, tuottaakseen suuren joukon tehoaineita s??telem??n elintoimintoja jne.
2. Muuntamalla maksassa veren sokerin rasvoiksi. Juuri n?it? rasvoja mitataan laboratorioissa kuvaamaan el?m?n riski?. Ja juuri n?m? rasvat syntyv?t eritt?in runsaan ja suositellun t?rkkelysravitsemuksen seurauksena. Mik? ristiriita! Lis?ksi n?iden maksan synnytt?mien rasvojen laatua ei edes tutkita rutiinisti. Riski piilee laadussa. "Pahan" kolesterolin (LDL)partikkelikoko on yksi t?llainen tekij?. Lyhyk?isesti: laatu tappaa ei m??r?.
Yksi aika nopeasti toteutuva (3-6kk) muutos onkin ravintohiilihydraattien (t?rkkelys) v?hent?misen j?lkeen todettava rasva-arvojen normaalistuminen suotuisan painonkehityksen ohella. Se n?kyy my?s vaikeasti l??kkeill?kin vaikutettavan Triglyn laskuna.

Suomessa puolisen miljoonaa henkil?? nauttii p?ivitt?in l??kkeit? "kolesterolin" alentamiseksi. Se onkin ainoa mahdollisuus, kun noudatetaan kaikin neuvonnan keinoin suositeltua hiilihydraattipitoista ravitsemussuositusta.
Kovin moni Suomessa potkii jo tutkainta vastaan ehk? huonoa omaatuntoakin kantaen, mutta kuitenkin, rajoittamalla t?rkkelyst? ja voimalla paremmin.
Itse asiassa pelk??n, ett? olemme taas kerran astumassa pahaan sudenkuoppaan. On viitteit?, ett? hiilihydraattien ravinto-osuutta
lasketaan merkityksett?mi? m??ri?, kun samalla rasvojen osuutta nostetaan. On toteutumassa tilanne "molempi pahempi"
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 16 Huhti 2008 9:29

Timo Kuusela kirjoitti:Itse asiassa pelk??n, ett? olemme taas kerran astumassa pahaan sudenkuoppaan. On viitteit?, ett? hiilihydraattien ravinto-osuutta lasketaan merkityksett?mi? m??ri?, kun samalla rasvojen osuutta nostetaan. On toteutumassa tilanne "molempi pahempi"


Tarkoitatko siis jotakin siihen suuntaan, ett? hiilarit 60%:st? 50:een ja rasvat 35-40:een?

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1710
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 16 Huhti 2008 10:25

T?t? pelk??n.
Ty?n alla on juuri aivan tuore julkaisu, jossa asiaa tarkastellaan. On v?h?n tutkimusta runsaan hiilihydraatin vaikutuksista. Lainaan t?h?n pari tekstinpalaa:

"Low-fat, high-carbohydrate(HC)diets induce numerous changes
in metabolism, the most prominent of which is hypertriacylglycerolemia,
both fasting and postprandial. Carbohydrate-induced
hypertriacylglycerolemia may in principle result from triacylglycerol
overproduction, reduced triacylglycerol removal, or
both."

"We investigated the effects of alterations in FA metabolism
after an HC diet on whole-body and tissue-specific bases. The
expected hypertriglycerolemia induced by the HC diet was accompanied
at a whole-body level by a reduction, specifically, in
dietary FA oxidation. At a tissue level, lower dietary FA oxidation
was also observed in skeletal muscle after the HC diet, and
there was suggestive evidence of an altered partitioning of FAs
away from oxidation and toward esterification in the liver. It is
surprising that we found no evidence for metabolic alterations in
adipose tissue."

T?ss? vaiheessa en katso viel? pystyv?ni kunnon yhteenvetoon tutkimuksen sanomasta. Kuitenkin korkea ravinnon hiilihydraatti nostaa veren rasvoja. Se voisi johtua alentuneesta lihasten rasvahappojen hy?dynt?misest? energian tuotantoon. Maksa sitten ester?i n?it? lis??ntyv?sti verenkierrosta mitattaviksi lipoproteiineiksi (VLDL, IDL, LDL, HDL jne) Rasvakudoksen osuus tulkittiin passiiviseksi. Rasvakudoksen merkityst? on t?h?n asti korostettu.

Pelkoni sudenkuoppaan astumisesta perustuu juuri pelkoon siit?, ett? suositusten hiilihydraattiosuus s?ilyy edelleen korkeana.
Monimutkaista ja viel? kypsym?t?nt? selostusta. Toivottavasti kuitenkin saat ajatuksesta kiinnu.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Avatar
*P*
Viestit: 1068
Liittynyt: 09 Tammi 2007 11:08

ViestiKirjoittaja *P* » 16 Huhti 2008 12:51

Varpu kirjoitti:Tarkoitatko siis jotakin siihen suuntaan, ett? hiilarit 60%:st? 50:een ja rasvat 35-40:een?


Ent? jos on urheilullinen ihminen? Maalaisj?rkeni sanoo, jos kulutus on suurta, voi sy?d? runsaahkosti rasvaa ja runsaahkosti hiilihydraatteja.
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola


"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1710
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 16 Huhti 2008 13:27

Tied?t jotakin minun lenkkitavoista. Aika harva siihen ik?ryhm?st? pystyy.
Ottaen huomioon henkil?kohtaiset rasitteet, en kaavailemaasi riskiin mene. Yrit?n polttaa maksimaalisesti rasvaa energian tuottamiseksi. Luulen siin? pitk?n harjoituksen j?lkeen jotenkin onnistuneeni arvioituna tunnista toiseen riitt?v?st? energiasta ilman tankkausta. T?ss? taitaa n?kemykseni poiketa mm urheilututkijoiden mielipiteest?.
Yksil?llisyys on aina tietenkin otettava huomioon. Omaa tilannettani kuitenkin l?hestyy moni suomalainen. Puolella miljoonalla on jo kakkosdiabetes ja vuotuinen kasvu on 5-7%. Perim?n puolesta arvelen, ett? aina 30%:iin saakka koko kansasta on riskin alaisia.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Avatar
*P*
Viestit: 1068
Liittynyt: 09 Tammi 2007 11:08

ViestiKirjoittaja *P* » 18 Huhti 2008 7:39

Yrit?n nyt selvitt?? itselleni t?t? hiilari+ rasva - kuviota.

Olenko nyt ymm?rt?nyt oikein: On siis parempi sy?d? v?h?rasvaisesti kuin runsasrasvaisesti ja runsaahkosti hiilareita?

Olen n?hnyt tuosta asiasta viitteit? joihinkin tutkimuksiin muuallakin.

Eli eritt?in kuvaannollisesti, joko sy?t pelk?n perunan, tai parsakaalia ja voita, mutta ei miss??n nimess? runsaassa voissa paistettua perunaa?

T?ss?h?n nimitt?in sivutaan melkein Montignacin ajatuksia, tosin Montyn mielest? nuo makrot pit?? pit?? erill??n aterioilla, ei ihan kokon el?m?ss?.

Mutta ymm?rr?nk? asian oikein, jos ajattelen, ett? t?ss? hiilareiden m??r? on ehk? kuitenkin v?hemm?n t?rke?? kuin laatu? Eik? olekin parempi sy?d? 150 g hiilareita, jos ne tulevat enimm?kseen hedelmist? ja kasviksista, kuin 50 g hiilareita ranskanleiv?st?, jos rasvan % - osuus on vakio?

Olen yritt?nyt rajoittaa kahvin juontia t?ll? viikolla joten jos ajatukseni vaikuttavat erityisen sekavilta niin se selitt?? asian. :)
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola





"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

Avatar
MM
Viestit: 547
Liittynyt: 25 Touko 2007 11:33

ViestiKirjoittaja MM » 18 Huhti 2008 9:53

T?m? kysymys kiinnostaa minuakin. Perinteisesti niin terveellisen? pidetty kreetalainen ruokavaliohan on suhteellisen v?h?proteiininen, perustuen viljaan, oliivi?ljyyn, kasviksiin. Eli runsaasti hiilihydraatteja (melko hitaita tosin) ja runsaasti rasvaa.

Joskin, silloin kun sill? niit? hyvi? syd?ntilastoja tehtiin, oli my?s eritt?in runsaasti liikuntaa (13 km p?iv?ss?).
Mirka

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1710
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 18 Huhti 2008 11:47

Yritin pohdiskella n?it? asioita ja ehdotin k?mpel?it? k?sitteit? "t?rkkelyslinja" ja "selluloosalinja". Nyt heit?n vastakysymyksen. Oletetaan annokseksi 50 grammainen "t?rkkelyslinjan" tuote. Olkoon se vaikka ydinvehn??. Mik? olisi sen ekvivalentti "selluloosalinjaa" noudattaen? Paljonko olisi lupa sy?d? kasviksia, vihanneksia hedelmi? jne. Jos hedelmiss? olisi kohtuuk?ytt?, kuinka iso rehukasa olisikaan (ISO! verrattuna siihen koristeeseen, mit? edelleen n?kee lautasen reunalla). Er??ss? tuoreessa artikkelissa v??rtteerattiin matalan hiilihydraatin yl?rajaksi muistaakseni 130g. Uskoisin t?ll? tarkoitettavan sokeristuvia hiilihydraatteja (glukoosi/t?rkkelys). Itse en t?h?n yl?rajariskiin mene enk? ehk? edes pystyisi sy?m??n vastaavaa rehukasaa ("selluloosalinja"). Otetaan nyt viel? huomioon, ett? valtakunnallinen suositus on jotakin 300g ja k?yt?nt? ehk? 400g "t?rkkelyslinjaa, jotta kunnolla t?yttyisi my?s kuituvaatimus.
Rasva - siis se kauhistus. Onhan siin?kin selvitt?m?tt?mi? asioita (ainakin itsell?ni). Rasvana (triglyseriidein?) kylomikronien muodossa kulkeva energiahuolto toimii tavattoman hyvin ja jopa ajaa maksan tuottamien ja ns riskirasvojen edelle. Maksa tekee ylim??r?glukoosista rasvaa. Se kulkee veress? "kolesterolimittauksissa" n?kyv?n? rasvana ja on toissijaista energiahuollossa.
Yksi rasvojen k?ytt?muoto itse?ni arveluttaa. Lyhyt- ja keskipitk?ketjuisilla rasvahapoille liukenevuus veteen on parempi kuin niill? pitk?ketjuisilla kylomikroneissa kulkevilla. T?st? seuraa, ett? sy?dyt lyhyt- ja keskipitk?t rasvat imeytyv?t ainakin osaksi glukoosin tavoin vereen ja kulkeutuvat porttilaskimon kautta maksaan. Ne siis muodostavat er??nlaisen rasvojen "oikovirtauksen" ja "raaka-ainevirran" maksalle, joka puolestaan luovuttaa ne verenkiertoon "kolesterolimittauksissa" n?kyvin? (VLDL, IDL, LDL HDL, Trigly ym) rasvoina ainakin jossakin m??rin. T?h?n liittyy pohdintani rasvojen kanssa "l?tr??misen" mahdollisista verisuoni- ja muista ep?edullisista vaikutuksista pitk?ss? juoksussa. Tietynlainen varovaisuus VOI siis olla my?s viisautta. Toivon, ett? joku pystyisi ep?ilykseni vahvistamaan/kumoamaan.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Avatar
MM
Viestit: 547
Liittynyt: 25 Touko 2007 11:33

ViestiKirjoittaja MM » 18 Huhti 2008 11:59

Ent? sokerit? Hedelmill? tuon 130 hhg saa varsin helposti t?yteen, vihannesten sokerim??r?t ovat p??osin alhaisemmat.
Mirka

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1710
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 18 Huhti 2008 13:01

Sokerit
Otapa anekdoottina. Aukaise t?ysi "Sirkku"-pakkaus. Siin? on vajaa 200 sokeripalaa. Yksi painaa n 2,6g. P?ivitt?isen suositetun sokeriekvivalentin saamiseksi joudut n?it? imel?kivi? nauttimaan yli 2/3 paketillista, melkein koko paketin. Todellisuudessa kuitenkin pit?isi jokaisen sokeripalan olla puhdasta glukoosia. Jos ei v?litet? fruktoosista tai yleens? pikku asioista, saisit napsia noin puolitoista paketillista. Onko t?ss? siis j?rke??

Emme voi kuitenkaan esimerkin tavoin nihiloida hedelm?sokeria. Siihen on jo k??nnetty "paha silm?". T2DM:n kasvuk?yr? n?ytt?? noudattelevan fruktoosin kulutusk?yr??. Sen biologia/biokemia eroaa glukoosista. Riski riski, vaikka markkinoinnissa vaietaan ja hy?dyllisyyden maine el?? glukoosia terveellisemp?n? makeuden korvaajana.

Solujen aineenvaihdunta ja ainepitoisuudet ovat tunnon tarkasti kontrolloituja. Sokerin (glukoosin) m??r? solulimassa on vaatimaton ja kontrolloitu. "Selluloosalinjan" etu piilee siin?, ett? huolellisellakaan pureskelulla vihanneksista irtoaa kovin v?h?n glukoosia verrattuna elimist?n eritt?in tehokkaasti k?sittelem??n t?rkkelykseen.
Selluloosasta koostuvista soluketoista ja muista rakenneosista ihminen ei juuri pysty glukoosia irrottamaan ravinnokseen. Siit?kin huolimatta, ett? p??asiallinen rakennusaine on juuri glukoosi. Asia on toisin m?rehtij?ill?.
T?rkkelys puolestaan on kasvien hieno tapa energian tallennukseen niille vaarattomassa muodossa. Se takaa seuraavan sukupolven elinmahdollisuudet. Jotenkin verrattavissa kasvit?rkkelykseen on el?inmaailman glykogeeni, jota jossakin m??rin elimist??n varastoituu nopeaan energiak?ytt??n. Maksa ja lihakset ovat varastoinnin p??roolissa.
Kuitenkin elimist?n energiahuolto pohjautuu suureksi osaksi rasvahappojen poltolle (60-70%). T?ll?in uhkaa tilanne, ett? ylim??r?inen sokeri (glukoosi) muutetaan maksassa rasvoiksi (ja muutetaan!), jotka sitten kulkevat verenkierrossa jakeluun.
En muista neuvoneeni ket??n ik?ihmist?, diabeetikkoakaan, luopumaan niist? parista sokeripalasta kahvin kanssa, jota ik?ns? on k?ytt?nyt. Sokeri tulee muualta, mik? ymm?rret??n huonosti. Virallinen neuvontakaan ei tilannetta paranna.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 18 Huhti 2008 13:31

T2DM:n kasvuk?yr? n?ytt?? noudattelevan fruktoosin kulutusk?yr??. Sen biologia/biokemia eroaa glukoosista.


"Selluloosalinjan" etu piilee siin?, ett? huolellisellakaan pureskelulla vihanneksista irtoaa kovin v?h?n glukoosia verrattuna elimist?n eritt?in tehokkaasti k?sittelem??n t?rkkelykseen.
Selluloosasta koostuvista soluketoista ja muista rakenneosista ihminen ei juuri pysty glukoosia irrottamaan ravinnokseen. Siit?kin huolimatta, ett? p??asiallinen rakennusaine on juuri glukoosi.


Kuitenkin elimist?n energiahuolto pohjautuu suureksi osaksi rasvahappojen poltolle (60-70%). T?ll?in uhkaa tilanne, ett? ylim??r?inen sokeri (glukoosi) muutetaan maksassa rasvoiksi (ja muutetaan!), jotka sitten kulkevat verenkierrossa jakeluun.


Tavasin tekstin kolmeen kertaan l?pi ja yritin pienill? herneaivoillani tajuta, mit? t?m? tarkoittaa k?yt?nn?ss?.

Onko viestisi, ett? pari palaa sirkkua p?ivitt?in on ok, mutta fruktoosia sis?lt?v?t hedelm?t eiv?t ole?

Min? kun en tuota sirkkua ole k?ytt?nyt sitten 70-luvun... ::loel::

Avatar
MM
Viestit: 547
Liittynyt: 25 Touko 2007 11:33

ViestiKirjoittaja MM » 18 Huhti 2008 13:38

Min? en ymm?rt?nyt sit? noin, vaan niin ett? muutama gramma n?kyv?? sokeria on mit?t?n juttu verrattuna suositusten 8 leip?palaan ja puoleen kiloon pottua.

Mutta minullekin j?i auki, paljonko sokeria hedelmist? on paljon.
Mirka

Avatar
*P*
Viestit: 1068
Liittynyt: 09 Tammi 2007 11:08

ViestiKirjoittaja *P* » 18 Huhti 2008 13:41

Melko ristiriitaiselta tuo per?ti vaikutti. Tulkitsin niin, ett? fruktoosi purkista (makeutusaineena, sokerin korvikkeena) on pahempi asia kuin sakkaroosi, mutta fruktoosi hedelmiss? on sitten taas ihan eri asia?

EDIT: N?k?j??n meill? on aika eri tulkintoja. :) MM lienee oikeilla j?ljill
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola





"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa