Valvoja: Timo Kuusela
Varpu kirjoitti:
Minua jaksaa kiinnostaa t?m? kysymys, koska olen viisivuotisen hiilaritietoisen historiani aikana n?hnyt ihmisi? joka l?ht??n; ja olen n?hnyt monien (gurujenkin) vannovan juuri sen m??r?n nimiin, joka itselle sopii parhaimmin.
Terve j?rkeni sanoo kuitenkin, ettei asia ole niin yksiselitteinen. Minun on mahdoton uskoa, ett? olisi joku absoluuttinen arvo, vaikka 72 g, joka olisi kaikille ihmisille ihanteellinen.
Pappa kirjoitti:Olen jossain julkisuudessa n?hnyt mainittavan my?s tuon 72g m??r?n. Sellaisen lausumisen siten ett? se olisi kaikille ihmisille ihanteellinen pid?n l?hinn? "h?pertelyn?". Mink??nlasta fysiologista perustetta en sille l?yd? huomioiden ihmisten v?liset erot lukuisien eri seikkojen suhteen.
Yksinkertaista: K??nn? se kiinni (kun kerran niin voidaan tehd? ilman vahinkoa) oli se miss? asennossa tahansa. (varma piste silloin sen osalta miss? ollaan). (s??t?j?rjestelmien pulmatilanteissa ihan hyv? ja varma tapa noin yleisestikin - mene pisteeseen josta tiedet??n ett? se on v??rin ja tiedet??n kummalla puolella se varmasti on. (ellei tiedet? oikeaa arvoa johon asetus heti ilman miettimist? jos varmassa tiedossa))
Sitten yksinkertainen ohje. Avaa v?h?n. Onko riitt?v?. Ei. Avaa hiukan lis??. Onko riitt?v?. Ei. Avaa taas hiukan lis??. Onko riitt?v?. On liikaa. K??nn? hitusen takasin. Se on siin?. Toinen s??t?misen periaate. S??d? hitammin kuin systeemin palaute saadaan (avaa vain viikon v?lein hiukan ja seuraa kuinka systreemi vastaa). Kolmas, ?l? k??nn? summassa monia s??t?vipuja samaan aikaan (s??det??n vain hiilarim??r??). ... olisipa pulmallista alkaa tasolta josta ei oikein tied? kumpaan suuntaan sitten k??nnet??n jos "ei ihan toimi". Mik? kertoo kumpi s??t?suunta on oikea. T?t? pulmaa ei ole kun tehd??n varmalla tavalla ja tiedet??n ett? todenn?k?inen s??t?suunta alkuasetuksen j?lkeen on tunnettu. Se parantaa onnistumisen mahdollisuutta eik? johda hallitsemattomaan edestakaisin veivaamiseen ja turhautumseen. Se nopeuttaa asiaa ja antaa ehk? keskim??rin aika hyvin tulosta. Antaa my?s sit? psyykkist? palautetta nopeasti. (sit? voi antaa jopa se veden poistumakin) Palautetta jota ongelmainen tarvii kun on siin? pisteess? ett? ylipaino-ep?toivo on jo alkanut. Ehk?p? se "esi"palaute auttaa jaksamaan siihen saakka kunnes se todella alkaa toimia.
Aika usein taitaa se hiilarin taso jolla edelleen paino putoaa kohtalaisen helposti ja vaivattomasti, jos tarpeen, liikkuu siell? 40 - 60..80g/vrk tienoilla sitten kun se on saatu k?yntiin. Eik? taida my?sk??n metabolisen oireyhtym?n - kakkostyypin diabeteksen osalta olla hassumpia hiilihydraattim??ri?. Silloin erityisesti viel? huolehtien ettei ruokakokonaisuus olisi sellainen joka ?killisesti heiluttelee verensokerin s??tely? juurikaan v?h?ist? enemp??.
Timo Kuusela kirjoitti:1. Kohtuullinen hiilihydraattidieetti ( alaraja 130g/d tai 26%-45%/2000 kcal/d).
2. Matalahiilihydraattinen dieetti (alle 130g/d aina 30g/d saakka).
3. Hyvin matala, ketogeeninen hiilihydraattidieetti (alle 30g/d).
4. Terapeuttinen dieetti erikoistarkoituksiin (Epilepsia).
En yleens? suosi muistia kuormittavia m??ritelmi?. Ravitsemuskeskustelussa kuitenkin makuasiat tuntuvat (tietenkin) t?rkeimmilt?. Siksi yksi tuntuu tykk??v?n siit? ja toinen t?st?. Joku perusta voi olla paikallaan, ett? mahdollisimman moni ymm?rt?isi edes suunnilleen sen, mit? halutaan sanoa.
Kannaotot vapaat! Kuitenkin suosittelen artikkeliin perehtymist?. Teksti on helppolukuista.
MM kirjoitti:Min? taitaisin vet?? rajan alemmaksi.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa