Kuultua ja nähtyä

Lääketieteen tohtori Timo Kuusela kirjoittaa blogissaan ajatuksiaan terveydestä, ravitsemuksesta ja lääketieteestä. Tämä on blogin keskusteluosio.

Valvoja: Timo Kuusela

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 14 Huhti 2009 8:24

Todenn?k?isesti kyseinen Mie omistaa kristallipallon, osaa katsoa k?dest?, tiet?? kaiken horoskoopeista ja on t?m?n pallonpuoliskon paras sporalogi... Sen verran lennokkaita n?? on n?m? kommentoinnit. :?
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 14 Huhti 2009 9:42

Jenkkil?n guru (on syd?nl??k?ri) kirjoitti laihdutuksesta n?in:

The Heart Scan Blog

No BS weight loss

Posted: 12 Apr 2009 07:38 PM PDT
If there's something out there on the market for weight loss, we've tried it. By we, I mean myself along with many people and patients around me willing to try various new strategies.

Maybe you say: "Well that's not a clinical trial. How can we know that there aren't small effects?"

Who cares about small effects? If a weight loss strategy causes you to lose 1.2 lbs over 3 months--who cares? Sure, it may count towards a slight measure of health in a 230 lb 5 ft 3 inch woman. But it is insufficient to engage that person's interest and keep them on track. That little result, in fact, will discourage interest in weight loss and cause someone to return to previous behaviors.

What I'm talking about is BIG weight loss--20 lbs the first month, 40 lbs over 4 months, 50-60 lbs over 6 months.

Right now, there are only three things that I know of that yield such enormous effects:

1) Elimination of wheat, cornstarch, and sugars

2) Thyroid normalization (I don't mean following what the laboratory says is "normal")

3) Intermittent fasting
(korostus TK)

Combine all three in various ways and the results are accelerated even more.

Jenkkil?ss? sit? laihdutuksen tarvetta on, mutta on meill?kin. Juttu on vapaasti kaikkitiet?vien kommentoitavissa.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 14 Huhti 2009 12:01

Viel? kilahti postilaatikkoon t?llainen teksti. Sen takana American Diabetes Association (ADA)/DiabetesHealth/ammattilaisille:

Is the FDA Helping or Hurting Us When It Comes to New Medicines?
Apr 7, 2009

This press release is an announcement submitted by Pacific Research Institute, and was not written by Diabetes Health. (Huomaa varovainen kanta. "en min? mit??n sanonut"...)

A new research report by the Pacific Research Institute (PRI) reviews three decades of the Food and Drug Administration's performance and concludes that the agency is over-funded, over-staffed, and denies hundreds of thousands of Americans timely access to new medicines. Leviathan's Drug Problem: The Federal Monopoly of Pharmaceutical Regulation and Its Deadly Cost was authored by John R. Graham, Director of Health Care Studies at PRI.

President Barack Obama, in a radio address, asserted that "there are certain things that only government can do, and one of those things is...ensuring that the medicines we take are safe and don't cause us harm. That's the mission of our Food and Drug Administration." President Obama also claimed that the FDA is both underfunded and understaffed.

"In recent years, the contamination of American staples such as spinach, tomatoes, and peanut butter has made news headlines nationwide and has now captured the attention of President Obama," said Mr. Graham. "But lost in these headlines are the hundreds of thousands of people who lose their lives each year waiting for access to new life-saving or life-prolonging drugs that are mired in the FDA approval process. While food contamination is serious, the deaths resulting from long waits for new medicines far outnumber the lives lost from food contamination-indeed, Mr. Obama should move the slow FDA approval process to the top of his agenda."

Overstaffed and Over-Funded

Many well-meaning observers continue to believe that the FDA's failures are due to a lack of funding and employees. "This is not the case," said Mr. Graham. Other developed countries have similar agencies that approve new medicines with far fewer employees. Great Britain's regulator is about one-third more productive than the FDA, and other European countries are even more productive. This is because the European Union has implemented a policy of regulatory competition, wherein a central regulator and national regulators compete for user fees that they charge manufacturers to lift their bans on new drugs. When one regulator has lifted its ban on a new medicine, all countries must generally reciprocate by lifting their bans.

The Prescription Drug User Fee Act, first passed in 1992 by Congress and renewed every five years, imposes a fee on drug manufacturers to fund the approval process. This excessive tax has dramatically increased the FDA's budget, so that half of the funds for reviewing new prescription drugs now come from this tax burden. Mr. Graham notes, "While this has sped up the FDA's bureaucratic processes somewhat, it has not transformed the harmful incentives facing the agency. Indeed, it has reinforced them and entrenched the FDA's monopoly power."

Leviathan's Drug Problem recommends that Congress amend the Food, Drug and Cosmetic Act to allow Americans to use new medicines after a regulator in a comparable jurisdiction, such as the European Union, has removed its prohibition. Drug makers would then be permitted, but not compelled, to distribute their medicines to willing doctors and patients in the United States.

The report also recommends that Congress adopt the policy enshrined in the ACCESS Act, introduced by U.S. Senator Sam Brownback (R-Kan.) in 2008. This allows seriously ill patients who have exhausted other treatments to try experimental drugs at an earlier phase of regulatory approval than is possible now and encourages the FDA to use measures other than placebo trials to determine the safety and efficacy of such new drugs.

To download a copy of Leviathan's Drug Problem: The Federal Monopoly of Pharmaceutical Regulation and Its Deadly Cost, visit pacificresearch.org.

Categories: Government & Policy, Medications, Professional Issues
Share on Facebook Facebook Post to MySpace MySpace Digg! Digg

N?in vaikean takana on Amerikoissa - ja me nilkkin? per?ss?! Korostelin joitakin kohtia.

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 14 Huhti 2009 13:57

Ravitsemus ja terveys blogi:

Tutkijoiden mukaan tieteellinen n?ytt? rasvan kokonaism??r?n, tyydyttyneen rasvan tai monityydyttym?tt?m?n rasvan yhteydest? sepelvaltimotautiin ei ole riitt?v??.
Sen sijaan vahvimman tieteellisen n?yt?n mukaan sepelvaltimotaudilta suojaavia tekij?it? olivat kasvisten ja p?hkin?iden sy?nti, kertatyydyttym?tt?m?t rasvahapot sek? v?limerellinen ruokavaliomalli. Taudille altistavia tekij?it? olivat transrasva ja korkea glykeeminen indeksi (GI) tai glykeeminen kuorma (GK, sokerikuorma).

Ravitsemus ja terveys/huhtikuu
Viimeksi muokannut San Martino 14 Huhti 2009 16:46, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 14 Huhti 2009 16:23

Aamen!

Stabiili

ViestiKirjoittaja Stabiili » 14 Huhti 2009 19:32

Viranomaisten ravitsemusjuttuja lukiessa tulee mieleen tarina kuudesta sokeasta miehest? Indostanissa:

It was six men of Indostan, To learning much inclined, Who went to see the elephant, (Though all of them were blind), That each by observation Might satisfy his mind.
The first approached the elephant, And happening to fall Against his broad and sturdy side, At once began to bawl: "God bless me! But the elephant Is very like a wall!"
The second, feeling of the tusk, Cried: "Ho! What have we here, So very round and smooth and sharp? To me 'tis very clear, This wonder of an elephant Is very like a spear!"
The third approached the animal, And happening to take The squirming trunk within his hands, Thus boldly up and spake: "I see," quoth he, "the elephant Is very like a snake!"
The fourth reached out an eager hand, And felt about the knee. "What most this wondrous beast is like Is might plain," quoth he; "Tis clear enough the elephant Is very like a tree."
The fifth, who chanced to touch the ear, Said: "Even the blindest man can tell what this resembles most: Deny the fact who can, This marvel of an elephant Is very like a fan."
The sixth no sooner had begun About the beast to grope, Than seizing on the swinging tail That fell within his scope, "I see," quoth he, "the elephant Is very like a rope."
And so these men of Indostan Disputed loud and long, Each in his own opinion Exceeding stiff and strong. Though each was partly right, All were in the wrong.

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 15 Huhti 2009 14:38

Lainasin tuolta naapurifoorumilta kommentin, joka on huomionarvoinen:

JariJ Viestin otsikko: Re: Tiedekatsaus osoitti rasvavalistuksen perusteettomaksiL?hetetty: Ke Huhti 15, 2009 13:39

Mirka kirjoitti:
J?stej? riitt??. Juhana Harju n?ytt?? blogissaan tulkinneen t?m?nkin tuloksen mielens? mukaiseksi. Lihalle tai tyydyttyneelle rasvallehan (haitallisina) nimenomaan ei l?ytynyt riitt?v?? n?ytt??. My?s monityydyttym?tt?mist? katsoo parhaaksi vaieta.

JariJ:
Blogiin kirjoittamani t?ysin asiallinen kommenttini (j?lleen) sensurointiin ennakkoon. Sen sijaan blogin yll?pit?j? julkaisti v??ristellyn yhteenvedon kommentistani. Kummallista toimintaa.

Mirka:
Blogin pit?j?n toiminta on ollut v?hint??nkin kummallista koko viimeisen vuoden.
Surullista.

Aamiainen ruohikolla

(Onkohan t?ss? kysymyksess? p.p:n p:n-nuolija?...mene ja tied??)

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 15 Huhti 2009 15:02

OT: Niille meist?, joilla Juhana Harjun muutaman vikon vierailu t?ll? foorumilla on tuoreessa muistissa, tuo ei mitenk??n tullut yll?tyksen? ::loel:: J??r?p?isess? kantoihinsa juuttumisessa h?n on kyll? Puskan veroinen, jonka ??nitorvi h?n aivan ilmeisesti on

T??ll? keskustelua aiheesta

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 15 Huhti 2009 15:23

Muistaakseni Pekka Puska on kirjoittanut Juhana Harjun kirjan esipuheen.

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 15 Huhti 2009 16:52

Muistat ihan oikein.

Kirjaa on my?s muistaakseni k?ytetty Syd?nliiton koulutuksissa.

Mielenkiintoista oli my?s se, ettei WSOY:lt? annettu mink??nlaisia tietoja ravintokirjoittaja Harjusta.

Varpu
Viesti:

Poiminta keho.netist

ViestiKirjoittaja Varpu » 15 Huhti 2009 19:25

My?s luonnolliset transrasvat kohottavat kolesterolia
Juhana Harju - 16.01.2009 05:41

Keksien, muiden leipomotuotteiden, grillituotteiden ja valmisruokien usein sis?lt?m? transrasva tiedet??n haitallisemmaksi kuin tyydyttynyt rasva. Transrasva kohottaa kolesterolia enemm?n kuin tyydyttynyt rasva. Se my?s pahentaa tulehdusta ja lis?? insuliiniresistenssin riski?. Muun muassa n?ist? syist? transrasvan k?ytt? on jo kielletty Tanskassa.

Erityisesti v?h?hiilihydraattisten ruokavalioiden kannattajat (esim. Atkinsin ruokavalion seuraajat) ovat pit?neet yll? k?sityst?, ett? ainoastaan niin sanotut keinotekoiset transrasvat, jotka syntyv?t elintarviketeollisuuden kovettaessa kasvirasvoja, olisivat haitallisia. Nyt kuitenkin uudessa hollantilaisessa tutkimuksessa on havaittu, ett? my?s voin, maitotuotteiden ja lihan sis?lt?m?t niin sanotut luonnolliset transrasvat kohottavat kolesterolia. Tutkijat arvioivatkin, ett? luonnolliset transrasvat, joita on erityisesti voissa ja CLA-ravintolisiss?, voivat olla syd?melle yht? haitallisia kuin keinotekoisetkin transrasvat. Tutkimuksesta kertoo Medpage Today.

N?in valitset terveellisi? rasvoja

Mitk? rasvat k?yt?nn?ss? sitten ovat terveellisi?? Turvallisinta ja varminta on k?ytt?? p??asiassa juoksevia, kylm?puristettuja kasvi?ljyj?, kuten neitsytoliivi?ljy? ja kylm?puristettua rypsi?ljy?. Terveellisi? rasvoja saadaan my?s avokadosta ja p?hkin?ist?. Erityisen t?rke?? on huolehtia siit?, ett? omega-3-rasvoja saadaan tarpeeksi. Niiden l?hteen? on hyv? sy?d? rasvaista kalaa ja saksanp?hkin?it?. My?s rypsi?ljyss? on kohtuullisen paljon omega-3-rasvahappoja. Terveellinen ruokavalio siet?? kohtuullisen m??r?n my?s tyydyttyneit? rasvoja (esimerkiksi rasvattoman maidon ja rasvattoman jogurtin k?yt?n rinnalla voidaan sy?d? silloin t?ll?in hieman my?s normaalirasvaista juustoa). V?lt? paisto- ja leivontamargariinien k?ytt??.

Jos jotain rasiarasvaa k?ytet??n, terveellisin valinta on sellainen margariini, jossa on mahdollisimman paljon omega-3-rasvahappoja (viimeksi kun tarkistin asian, terveellisimm?lt? valinnalta tuoteselosteiden perusteella vaikutti sininen Keiju-margariini). Itse en ole k?ytt?nyt mit??n rasiarasvaa ? en voita, enk? margariinia ? moneen vuoteen. Jos n?in tehd??n, on kuitenkin t?rke?? huolehtia siit?, ett? saadaan riitt?v?sti v?ltt?m?tt?mi? rasvahappoja muista l?hteist?.

Juhana Harju on koulutettu ravintoneuvoja. Voit seurata Juhanan kirjoituksia Aamiainen Ruohikolla -blogissa. Juhanalta on my?s ilmestynyt Ravintoa syd?melle -kirja

L?hde: keho.net

Suomeen on ilmeisesti levinnyt t?m? amerikkalaistyyppinen tapa liitt?? kaikenlaisia kurssisuorituksia titteleiksi. Kirjoituksen sis?lt??n en puutu, sen tehk??n toiset ...

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 15 Huhti 2009 22:24

Ihan sama juttu, jos min? kirjoittaisin t?st? hetimiten kirjan: "Tee se itse -DNA -tutkimus, Oletko mahdollisesti oma is?si tai jopa pikkuserkkusi"
:P
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 16 Huhti 2009 9:58

Ostin KG-lehden, jossa oli juttu Anista. (, jutusta keskustelu t??ll?).

Lehti oli pakattu yhteen jonkun vanhan numeron kanssa, jossa oli juttua v?h?rasvaisesta ruokavaliosta. Jutussa haastateltiin mm. Pertti Mustajokea. Sin?ns? koko artikkelissa ei ollut mit??n uutta eik? ihmeellist?, paitsi yksi asia.

Jutussa viitattiin Pohjois-Karjala-projektiin (tietenkin) ja kerrottiin, miten rasvan v?hent?misell? saatiin hyv? tuloksia. K?sittelyyn joutui my?s rasvan liiallinen v?ltt?minen. Lehden mukaan alunperin on ollut tarkoituksena v?hent?? vain kovaa rasvaa.

Pit??k? t?m? tulkita siten, ett? ohjeet ovat koko ajan olleet oikein, mutta niit? on tulkittu v??rin ja v?hennetty kaikkea rasvaa? Minun mieleeni on kyll? tiukasti j??nyt ohjeet rasvojen v?hent?misest? kautta linjan. Paistaminen ilman rasvaa, h?yrytt?minen, sipaisu margariinia, p?hkin?iden v?lttely, jopa v?h?rasvaisemman kalan valinta....
Selittelyn makua.

MM

ViestiKirjoittaja MM » 16 Huhti 2009 11:35

PK-projektin toteutusta en tunne, mutta ainakin luennolla saatu virallismalli 90-luvun puoliv?liss? ei korostanut rasvan kokonaism??r?n v?hent?mist? vaan vain sit?, ett? osa tyydyttyneest? olisi hyv? korvata ?ljyll?. Sen sijaan kaupallinen tiedotus eli l?hinn? lehdist? ja elintarvikemainonta oli v?h?rasvaisuutta t?ynn??n. Ep?ilen, ett? moni ei ole osannut erottaa virallista ??nt? t?st? kaupallisesti m??r?tyneest? tiedottamisesta.
Mirka

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 16 Huhti 2009 13:36

Se alkoi nyt.

Nyt tied?n. Television mainos sen kertoi. ALLI on 60 milligramman orlistaatti-kapseli. V?h?n j?re?mpi muoto on edelleen reseptil??ke ja nimelt??n Xenical (120 mg).

T?m?n ik?isill? on viel? hyv?ss? muistissa rehev? Suomen presidentin rouva Alli Paasikivi. V??r?leuat n?kiv?t v?h?n riippuvissa olkavarren kudoksissa jotakin v?ltett?v?? ja siit? tuli tietenkin alli-niminen k?sitteen siirtym?.
Alli taitaa nykykieless? l?hennell? kirosanaa tai hyv?ksytty? syyt? masennukselle er?iss? piireiss?. Itselleni se merkitsee er??n l??ketieteellisen virheajattelun toteutumista ja nimenomaan rasvan imeytymist? ehk?isev?n? laihdutusl??kkeen?.
Suomen virallisissa akateemisissa laihdutuspiireiss? orlistaatin k?ytt? on yll?tt?v?ss? suosiossa. Siit? huolimatta, ett? rasvakammo on jo hysteerist? nytkin. Siit? huolimatta, ett? rasvaa elimist? tarvitsee v?ltt?m?tt?. Siit? huolimatta, ett? tuoreessa j?ttitutkimuksessa l?htien 1950-luvulta rasvan ei todettu olevan syd?n- ja verisuonitautien riski (sit? vastoin kyll?kin sokeristuvat hiilihydraatit). Siit?kin huolimatta, ett? monien hy?dyllisten mikroravinteiden imeytyminen k?rsii kovasti rasvattomuudesta (esimerkkin? D-vitamiini, entist? t?rke?mm?ksi tunnistettu vitamiini).

Saarij?rven kunnan arvostetun l??ketieteen gurun kerrotaan n?ytt?ytyv?n TV-ohjelmissa pipop?isen?. Yst?v? sai tekstin luetuksi. Siin? seisoi L?PIPASKO. Luonteelleni uskollisena tarjoan edelleen kehitett?v?ksi pipon liikeideaa, jossa lukee RASVARIPULIPASKO.
Olkoon niit? riitt?v?sti, ett? virallinen laihdutusoppi n?kee v?hitellen sen, mihin se on ajautunut.

Paluu