Kolesteroli'potilaan' ruokavalio

Lääketieteen tohtori Timo Kuusela kirjoittaa blogissaan ajatuksiaan terveydestä, ravitsemuksesta ja lääketieteestä. Tämä on blogin keskusteluosio.

Valvoja: San Martino

Malla

Kolesteroli'potilaan' ruokavalio

ViestiKirjoittaja Malla » 17 Marras 2008 20:39

Olen edelleen ymm?ll?ni sen suhteen mit? pit?isi sy?d? saadakseni kolesteroliarvoni laskemaan. Arvot eiv?t tunnu reagoivan ruokavalioon, vaikka olin olevinani 3 kuukautta kolesterolidieetill?. T?rm?sin Iltasanomien kolesterolikeskustelussa t?mm?iseen mielipiteeseen:

Mikko 12 29.10.2008 9:44
oodi : Et kertonut lentopalloilija paljonko k?yt?t hiilareita eli sokereita ja viljaa, perunaa..

Ihmisen kolesteroli kun ei tule sy?dyst? kolesterolista, niinkuin ei lehm?k??n tuota maitoa juomalla sit?. Sinun pit?? lis?t? rasvaa ja proteiineja ja v?hent?? hiilarit n. kolmasosaan kalorim??r?st?si, mieluummin v?hemp??nkin.

Niin alkaa kolesterolisi laskea, niinkuin miehell?si. Elimist?si muuttaa sokerit ja hiilihydraatit nopeasti rasvaksi ja kolesteroliksi. Jos haluat kolesterolisi alas, k?yt? t?ysjuustoja goudaa..paista voissa tai kookoksessa. V?lt? h?rskiintyvi? monityydytt?m?tt?mi? rasvoja ja ?ljyj?. V?lt? rasvattomia kevyttuotteita (sokeria). Et tarvitse antioksidantteja eli h?rskiintymist? est?vi? hivenaineita kun et sy? niit? h?rskiintyvi? oksidoituvia rasvoja. Sy? kananmunia, lis?? kastikkeeseen kermaa.
Vihre?t salaatit ja vihannekset, keltaisetkin ok, mutta ?l? sy? liikaa hedelmi?. Sokeria niist? saat ja lyhytkestoista energiaa, mik? muuttu rasvaksi ja kolesteroliksi.

N?ink? tulisi sy?d?, kaiken uhallakin? Luin ketjun kolesterolin hoidosta ja mielt?ni j?i askarruttamaan jossain kohtaa Timo Kuuselan viestiss? maininta 'liikaa rasvaa plus liikaa sokeria', mik? saa maksan (?) sekaisin. Minusta alkaa tuntua, ett? kolesteroli on jo pehmitt?nyt aivoni, kun en ymm?rr? t?t? juttua yht??n :mrgreen: Onko runsasrasvainen vhh-ruokavalio kolesterolipotilaalle sittenkin parempi vaihtoehto kuin v?h?rasvainen hiilihydraattipainotteinen?

Ent? onko n?ytt?? kauraleseiden vaikutuksesta kolesteroliarvoihin?
Kurvit kohdalleen - liikunnalla!

pete

Re: Kolesteroli'potilaan' ruokavalio

ViestiKirjoittaja pete » 17 Marras 2008 21:27

Malla kirjoitti:: Onko runsasrasvainen vhh-ruokavalio kolesterolipotilaalle sittenkin parempi vaihtoehto kuin v?h?rasvainen hiilihydraattipainotteinen?

Ent? onko n?ytt?? kauraleseiden vaikutuksesta kolesteroliarvoihin?

oman kokemuksen mukaan on, joku toinen taas kertoi ett? tosi runsas el?in rasapanotteinenn tioukka VHH mosti huomoa kolesterolia, mutt atilanne korjaatui kun rasvoja painotettiin toiseen suuntaan.

ainakin triglyt tippuu minulla kun hh v?henee

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 17 Marras 2008 21:37

Jos Malla olet ns. perusterve, KOKEILE
Meill? ihmisill? on erilainen perinn?llinen taipumus kehitt?? metabolian h?iri?it?.
Niill? joilla t?m? taipumus on, varmin tapa niiden esille tulolle on yhdist?? runsashiilihydraattinen ja rasvainen dieetti. T?t? tarkoitin joskus aikaisemmin.
Tiedet??n jo, mihin korkeat hiilihydraattim??r?t johtavat: lihotaan ja sairastutaan. Jotkut ovat toisia herkempi?. Itse?ni kiinnostavat n?m? "jotkut" eli v?est?n kolmannes. N?ill? riski on kohonnut. Kuulun itse t?h?n joukkoon. Se n?kyy l?hisukulaisten kohtaloissa jne. Ei se ole yhden geenin takana. Liian v?h?n tiedet??n mit??n varmaa geenien, ravitsemuksen ja terveyden yhteispelist?. Oletan ymm?rt?v?ni pitk?n omakohtaisen kokemuksen seurauksena, ettei geneettinen ennaltam??r??misoppi t?ysin pid? paikkaansa, ei ainakaan kohdaltani. Olen sen rankasti kokenut ja ratkaissut. Saman olen todennut monen muunkin kohdalta - my?s iloa aiheuttaneen tilannemuutoksen. Nyt en kirjoita todellakaan "kosmeettisesta" laihduttamisesta.
Riitt?v? imeytyvien hiilihydraattien (p??asiassa t?rkkelystuotteet) rajoitus n?ytt?? t?rke?mm?lt?, kuin rasvoihin puuttuminen (luonnolliset, perinteiset ja itse painotan oliivi?ljy?). Monen muun tavoin, jotka ovat omaksuneet saman el?m?ntavan (ei muotivirtaus) voin ylpeill? parantuneella fysiikalla, virke?ll? ololla ja hyviksi tulkittavilla laboratoriotuloksilla kaikilla metabolian osa-alueilla.
Neuvo on: KOKEILE
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 18 Marras 2008 12:23

Kolesteroliasia ei ole niin yksinkertainen kuin oletetaan...

Ns. huono kolesteroli LDL ja sen nykyinen mittausmenetelm? (terveyskeskusmittaus) ei kerro mit??n...pit?isi laskea my?s partikkelikoot eli pienet ja suuret....vasta niist? voi p??tell? riskitekij?t..

Olen havainnut kommenteista, ett? VHH kuurin alussa kolesteroliarvot heitt?v?t monilla "h?r?npylly?" ja tasoittuvat vasta pitk?n ajan kuluttua...saattaa kest?? yli vuoden??

Malla

ViestiKirjoittaja Malla » 18 Marras 2008 13:50

Kiitos kommenteistanne. En tajua, miten t?m? on niin vaikea asia minulle. Olen perusteellisesti aivopesty :mrgreen:

L?hinn? askarruttaa miten korkean kolesterolin geeniperim?ll? pit?isi suhtautua el?in/maitorasvoihin? Jos sy?ty kolesteroli ei paremman geeniperim?n omaavalla vaikuta arvoihin, miten paljon se vaikuttaa minun tyyppisell? henkil?ll??

3 kuukauden sy?misten skarppausjakso oli varmaan liian lyhyt. Olen ollut l?hinn? hyv?karppauslinjalla, mutta repsahdellut toki v?lill? suklaaseen ja j??tel??n :oops: Ilmeisesti ne ovat juuri ne yhdistelm?t (rasvaa+sokeria), jotka ovat saaneet maksani hulluksi?

Enp? ole ajatellut kolesteroliani ollenkaan viime kuukausina. Mutta kun tapasin vastik??n Ruotsissa asuvan sisareni, asia tuli puheeksi. H?n on huomattavan ylipainoinen ja vasta sy?ty??n muutaman vuoden statiineja, kolesteroliarvot ovat pudonneet. H?n kertoi my?s sairastavansa kakkostyypin diabetesta. OK, haluaisin niin mielell?ni ajatella, ett? sek? h?nen kolesterolinsa ett? diabeteksens? johtuvat ylipainosta. Mutta helkutti, enh?n min? voi olla varma! Tuntuu j?rjett?m?lt? ajatella, ett? min? olen kenties insuliiniresistenttti, vaikka se ei viel? n?y vy?t?r?ll? eik? sokeriarvoissa.

Onneksi olen pystynyt huomattavasti parantamaan ruokavaliotani & lis??m??n liikuntaa t??ll? Hiilaritietoisissa py?ritty?ni. Taidan tehd? viel? yhden ihmiskokeen, kuten P sanoisi. ::loel:: Ja min?h?n en statiineja sy?! Jos pukkaa infarktia tai diabetesta, harkitsen sitten uudestaan.

MM

ViestiKirjoittaja MM » 18 Marras 2008 15:54

Sy? kala?ljy? vaikka kapseleina, kalaa muutenkin, sy? tofua tai soijaa muuten, kauraleseit? mahdollisesti ja manteleita. Suosi oliivi?ljy? maitorasvan sijaan. Yksi verigreippi p?iv?ss? alentaa LDL:?? 20 %!
Mirka

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 18 Marras 2008 16:41

Malla, jos olet ruotsinkielentaitoinen kannattaisi menn? Kolhydrater iFokus sivulle. Siell? annetaan neuvoja ihan k?dest?pit?en ja voipi kysy? mit? tahansa asiaan liittyv??....

Kolhydrater iFokus

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 18 Marras 2008 16:54

Ja l?hemp??kin l?ytyy aiheesta, ihan viel? ensimm?isell? kotimaisella :):

http://www.foorumi.info/hiilaritietoise ... .php?t=978

Malla

ViestiKirjoittaja Malla » 19 Marras 2008 10:14

Kiitos Varpu, San Martino & Mirka! Kaikki linkit ja vinkit ovat tervetulleita. Pikkuhiljaa alkaa oma ruokavalio hahmottumaan. Olen ollut niin eksyksiss? t?m?n kerman, turkinjugurtin, pekonin yms. hehkutuksessa. Mutta nyt ymm?rr?n, ettei se ole minun juttuni - eih?n se ole ollut ennenk??n.

Min?h?n en ole sy?nyt lihaa 20 vuoteen. Jonkun verran olen nyt sy?nyt, esim. paistijauhelihaa kaalilaatikossa, etteiv?t kyl?ilyt olisi niin ongelmallisia. Mutta lohi on lempiruokaani ja seh?n sopii erinomaisesti.

Lainasin kirjastosta Rick Gallopin 'GI-DIEETTI - Glykemiaindeksi laihduttajan apuna'. Siin? se on, minun ruokavalioni - sovellettuna. Mielenkiintoista, ett? h?n t?ht?? pikemminkin painoindeksin alarajoille, siin? 22:een. Itsell? ei ole varsinaista laihdutustavoitetta, mutta jos muutama kilo putoaa, se on sit? ehtaa.

Yrit?n nyt mahdollisimman tunnollisesti pysy? hahmottamallani ruokavaliolla ja mittauttaa kolesteroliarvot puolen vuoden p??st?. J?t?n maitorasvan ja tilalla pid?n lohen, oliivi?ljyn, avokaadon ja p?hkin?t.

MM

ViestiKirjoittaja MM » 19 Marras 2008 11:18

Tuskinpa sit? maitorasvaakaan tarvitsee kokonaan j?tt??. Riitt?nee, ett? p??paino on vaikka oliivilla. Mieti mik? maitorasvan muoto on sinulle kulinaarisesti t?rkeint?: lempijuusto, smetana vai voisilm? parsakaalissa? Onko turkkilainen jugurtti oikeasti parempaa kuin bulgarianjugurtti, vai ovatko ne itseasiassa yht? hyvi?? Mieti t?rkeimm?t. Vai onko niit?? Pid? se tai ne jos on. Ruokavaliolla pit?? my?s viihty
Mirka

Malla

ViestiKirjoittaja Malla » 19 Marras 2008 13:10

Aivan niin Mirka! En min? ajatellutkaan t?ysin niuhoksi heitt?yty? ::loel:: Kulinaarisesti t?rke?? minulle on creme fraiche tai maltillinen kermalis?ys esim. keitoissa. Milt? nyt esim. maistuisi maa-artisokkakeitto ilman niit

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 19 Marras 2008 14:17

Malla,

Minun mielest?ni lohi, jos tarkoitat kasvatettua lohta, ei ole paras Omega-3 l?hde...
Parhaita ovat sardiini,makrilli,silli ja silakka ja muut villit kalat...Sardiineja ei saa tuoreena Suomesta...muuten herkullisia grillattuina. Min? pistelen niit? joskus poskeeni my?s purkista, mutta vain olivi?ljyss? kelluvia...
Kyll? se onnistuu HHT ilman lihaakin...

Onnea tutkimusmatkalle...

Malla

ViestiKirjoittaja Malla » 19 Marras 2008 16:20

Kiitos vinkeist? San Martino. T?ytyy tutkailla villilohen saatavuutta, ja huomioida my?s nuo muut rasvaiset kalat. Olen lukenut nyt aika paljon aiheesta, t?lt? forumilta ja muualta netist?. Ymm?rr?n, ettei kolesteroliarvo sellaisenaan ole yksiselitteinen. Mutta jos jaksan sy?d? nyt kaavailemaani tyyliin, ja liikkua lis?ksi, ei se mill??n voi huonontaa terveytt?ni. P?invastoin.

Ja luettuani paljon, huomasin miten hyv?ss? tilanteessa itse olen kuitenkin. Ei vakavia perussairauksia, kaikki muut mittaukset ok, eik? ylipainoa. Tuli aikasten kiitollinen olo ::loel::

MM

ViestiKirjoittaja MM » 19 Marras 2008 16:26

Hyv? niin!
Mirka

Malla

ViestiKirjoittaja Malla » 26 Touko 2009 21:53

Tuoreet kolesteroliarvot on nyt saatu. Suunta on hienosti alasp?in. Paremminkin voisi tietysti olla (t?ll? geeniperim?ll? utopistista), mutta olen todella tyytyv?inen, erityisesti LDL:n huikeaan laskuun. Hiukan pettynyt olen triglyjen liev??n nousuun.

05/2009
Total 6.8
HDL 1.8
LDL 4.1
Trigly 1.15

11/2008
Total 7.9
HDL 1.87
LDL 5.7
Trigly 0.80

Paluu