Prode, hiilarit ja urheilijat

Lääketieteen tohtori Timo Kuusela kirjoittaa blogissaan ajatuksiaan terveydestä, ravitsemuksesta ja lääketieteestä. Tämä on blogin keskusteluosio.

Valvoja: San Martino

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1794
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 05 Huhti 2009 11:19

Hienoa Arto ja kiitos uskalluksesta. Ehk? tuo vastavirtaan uiminen antaa oman kuntopanoksensa.
T?llaiset henkil?kohtaiset "el?inkokeet" eiv?t mene virallisen tieteen piikkiin. Mit? enemm?n n?ist? raportoidaan yksil?llist? kokemusta, tiukasti istuvia "tieteelliseen n?ytt??n" perustuvia luutumia on pakko korjailla. Monesti ne "tieteelliset"ovat kietoutuneina kovaan bisnekseen, mik? tietenkin hidastaa tiedon kehittymist?. Kuka nyt vapaaehtoisesti tuottoisasta kaupasta luopuisi? Vaatimuksen pit?isi kuulua: "Luonnollinen liikunta kunniaan"!
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Avatar
San Martino
Viestit: 5383
Liittynyt: 10 Huhti 2008 16:25
Paikkakunta: Aina menossa jonnekin...

ViestiKirjoittaja San Martino » 29 Huhti 2009 14:37

Kirjaan t?nne viel? triathlonurheilija Jonas Coltingin jatkohaastattelun Kostdoktorn blogista:


Jonas Colting-haastattelu osa 2

Avatar
Arto
Viestit: 20
Liittynyt: 02 Tammi 2009 23:02

ViestiKirjoittaja Arto » 03 Touko 2009 20:25

Pit?isik?h?n taas jatkaa raporttien kertomista :) Nyt ei ole sen kummempia kisailuja ollut mutta:
- 26km ty?matkan saa veivattua tunnissa ilman sen kummempaa tuskaa ja v?litakkausta. Ja illalla sama juttu tunnissa takaisin. Ihan joka p?iv? ei tuota matkaa viitsi kelata kuitenkaan.
- Rintauintia jo 800m puolessa tunnissa vaikken oikein osaakaan uida. T?m? on kaikkien aikojen enari ja paranee koko ajan kun oppii tekniikkaa ajan saatossa

Yleisen olotilan keveys ja "v?syn" puute on hassu juttu, ei tahdo tottua siihen :)

Kuntoilu v?hill? hiilareilla on se oikeanoloinen ratkaisu, en tule tekem??n hiilaritankkauksia en??. Tuleehan n?it? sen vahvistavia huippu-urheilijoiden raportteja monesta suunnasta jatkuvasti.

Lopuksi sivukysymys teille, onko kukaan t?rm?nnyt kiinalaisen l??ketieteen n?kemyksiin n?iss? ravinto/terveysasioissa? Satuin k?ym??n akupunktiohoidossa ja lekuri jutteli kuumuudesta jne jutuista ja ohjasi sy?m??n vesimelonia jne heid?n ohjeidensa mukaisia "viilent?vi?" ruoka-aineita. Voipa olla ett? on hedelmien sy?nti j??nyt liian v?hiin t?ss? talven aikana.

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 03 Touko 2009 20:28

http://www.foorumi.info/hiilaritietoise ... php?t=1925

kiinalainen ruokavalioajattelu poikkeaa l?nsimaisesta aika tavalla, kuten l??ketiedekin.

Avatar
MahaTar
Piällysmiesj
Viestit: 1410
Liittynyt: 17 Helmi 2009 13:10
Paikkakunta: Pieni voittamaton kylä Blogistanissa
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 04 Touko 2009 7:21

Paljonkin kiinalaisella l??ketieteell? leikkineen? (juu, kirjoja on luettu kasap?in ja netiss? seikkailtu y?kaudet) voin sanoa, ett? kannattaa hakea tietoa ensin kiinalaisen l??ketieteen perustasta ja perusteista, siit? miten se jakaa ja jaottelee eri tavalla ihmisen perussysteemit kuin l?nsimainen.

Tuppaan itse pist?m??n kyll? sekaan puolet pet?j?ist?, koska olen lukenut l?pi paljon my?s yrttil??kinn?st?, kasvisruokavaliosta (pakolliset Rautavaarat hyllyss?, kahteenkin kertaan...), luontaishoidoista, vy?hyketerapiasta, shiatsusta ja ties mist?. Osa on ollut hyvinkin hubiksi ja hy?dyksi, osa taas aivan huuhaata ja potaskaa, loput silt? v?lilt?. :roll:

Mm. Varpun linkin takaa l?ytyv? perusteos on ihan k?yp?inen ja Adriana Germain on kirjoittanut kirjan Parantava Ruoka, terveytt? kiinalaisella ruokavaliolla. Noilla p??see jo oivaan alkuun. Kummastakin l?ytyy sopivasti selityksi?, miksi ja miten kiinalaiset ajattelevat. Siin? ei v?lill? auta, kuin yritt?? menn? ns. kiinalaisen nahkaan, ja sek??n ei aika ajoin auta. Kun on syntynyt t?h?n kulttuuriin ja Kiinan kultturi taas eroaa melko huimasti omastamme.

Soveltamisessa (p?tee varmaan aika monessa asiassa) kannattanee k?ytt?? ns. maalaisj?rke?. Jota kaupunkilaisiltakin l?ytyy, kun useimmat ovat junantuomia... :mrgreen:
Itse olen k?ytt?nyt paljon inkiv??ri? ja chili? flunssanhoitoon.
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

Avatar
San Martino
Viestit: 5383
Liittynyt: 10 Huhti 2008 16:25
Paikkakunta: Aina menossa jonnekin...

ViestiKirjoittaja San Martino » 09 Touko 2009 11:45

Svenska Dagbladet kirjoittaa:


Urheilujuomat voivat pilata treenit...

Vanliga motion?rer ska inte dricka sportdrycker i samband med tr?ningen. Sockertillf?rseln kan f?rst?ra hela passet, varnar Bengt Saltin, professor i fysiologi...eli tavallisten h?lkk??jien ei pit?isi juoda energiajuomia, varoittaa prof. Bengt Saltin.

SvD:Sportdrycker f?rst?r effekten av tr?ning

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1794
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 10 Kesä 2009 19:55

Ihmettely?
T?m?n otsikon alla on k?sitelty monipuolisesti kuntoiluun liittyv?? ravitsemusta. Proteiineja ja hiilihydraatteja ja niiden merkityksi? on pohdittu. Arto oikein kokeili eri vaihtoehtoja. Mik? lienee h?nen t?m?n hetkinen mielipiteens??
Miksi ihmettelen?
Meni kuukausi sitten Polarin kuntokello vaihtoon. Uusi on aivan hieno. Harrastan edes minimaalista elintoimintojen rekister?inti? n?ill? v?lineill?, kun kuormitan itse?ni aika paljon ottaen i?nkin huomioon.
No t?m? h?rveli on aika velho. Kaikkine vimpaimineen se kertoo suoritusmatkankin ml nopeuden ja sen vaihtelut.
Kun siis tietokone muuten ?lytt?m?n? mutta ohjelmoituna kertoo sanottakoon vaikka 1400 Kcal energiankulutuksen ja k?ytetyn ajan. Se kertoo my?s, ett? energiaksi on kulutettu rasvaa vaikkapa 18,7%, kuitenkin alle 20%. Mahtava glukoneogeneesi!
Mill?h?n sitten oikein liikun? Pyh?ll? hengell?? Suomalaisella sisulla? Luonnevialla? En todellakaan k?yt? hiilihydraattia tilanteeni vuoksi juuri ollenkaan ennen suoritusta tai sen j?lkeen. Itse kuvittelen polttavani p??asiassa rasvaa. V?litankkaukset ovat tarpeettomia. En koe energianpuutetta. Jaksan puurtaa. Puurran tarvittaessa pari kymment? kilometri? per?j?lkeisin? p?ivin?. Mik? t?kkii?
Hiilihydraattitankkaus on liikunta(l??ke)tieteen ikimuistoinen aksioma. Tutkituista fysiologisista perusteista Polar m??ritt?? er?it? asioita pulssin perusteella. N?iden perusteiden luotettavuutta on pidetty varsin hyv?n?. No onneksi sekin usko karisi. T?h?nkin saakka olen tulkinnut tuloksia varauksin. Kuinka moni muu asia lep?? tyhj?n p??ll? urheilututkimuksessa / -l??ketieteess? ja urheilijoiden ravitsemussuosituksissa? Kertoisivatko saavutukset jostakin?
T?m? ei ole vihamielinen kannanotto liikuntaa kohtaan. Siin?kin vain pit?? kaikki kyseenalaistaa.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Avatar
MM
Viestit: 547
Liittynyt: 25 Touko 2007 11:33

ViestiKirjoittaja MM » 11 Kesä 2009 9:51

Sama kokemus miehell?ni sek? murtomaahiihdosta ett? rakennusty?maalta. Ei mit??n hiilarilis?? tarvita, vissy riitt?? ja helteell? muutama siivu meetvurstia tms. Kaivaa lapiolla savea semmoista tahtia ett? naapureita hirvitt??, ja seuraavaksi p?iv?ksi t?ysin palautunut.

Sy? siis jokseenkin yht? v?h?hiilihydraattisesti kuin min?kin.
Mirka

hiltas-3
Viestit: 143
Liittynyt: 10 Tammi 2007 19:46

ViestiKirjoittaja hiltas-3 » 11 Kesä 2009 19:58

T?ss? muutaman kerran olen tehnyt 15km h?lkk?lenkin nopeudella 5,5min/km ja olen todennut sen menev?n aika helposti,kun olen v?hent?nyt noita hiilareita,liekk? plaseboa?Testaus jatkuu..

Avatar
Arto
Viestit: 20
Liittynyt: 02 Tammi 2009 23:02

ViestiKirjoittaja Arto » 11 Kesä 2009 22:08

Timolle ja muillekin

Kyll? edelleen on 20kg kadoksissa vaikka hieman olen nostanut hiilarim??ri? eli en ole en?? jatkuvasti ketoosissa. Pian tulee vuosi t?yteen t?t? ruokavaliota.

Kaikenlainen aerobinen urheilu sujuu helposti ilman hiilareita ja mit??n tankkauksia. Eilen k?vin juoksemassa tunnin ja keskisyke 148 on aika v?h?n elopainolle 94kg. On siin? kuitenkin raahattavaa verrattuna johonkin 70kg kukkakeppiin. Parin tunnin py?r?lenkkej?kin on tullut tehty? vesipullo ev?in?.

En varmasti en?? testaa hiilaritankkauksia. Teho ei ole erikoista ja menee monta p?iv??/viikkoa kun nestep?h?st? hankkiutuu eroon. Kohtuudella varmaankin tulee k?ytetty? urheilujuomia tulevissa 2-5 tunnin tapahtumissa, eip? niiss? ole v?h?hiilihydraattisia vaihtoehtoja juurikaan tarjolla. Elektrolyytit, suolat yms on kuitenkin saatava koska muutenhan sit? kuivahtaa ja noutaja tulee sit? kautta.

Suuri ero n?iden l?ht?kohtien v?lill? on pidemm?n treenin aikana tapahtuvan energian loppumisen tunne. Hiilarilla kuljettaessa tulee elimist??n maitohappoa paljon kanssa ja sit?kautta totaali katkeaminen kun maitohapon m??r? kasvaa siet?m?tt?m?n suureksi. Ketogeenisesti ment?ess? ei maitohappoa juurikaan synny ja sekin joka syntyy kuluu samantien pois. Katkeaminen on erilaista ja vain hetkitt?ist?, elimist? ik??nkuin laittaa jarrua p??lle hetkeksi ja kohta voi taas kiihdytt??.

Aika selv? kuva t?st? nyt on muodostunut. Mielenkiintoisempi tuleva kysymys on sitten se kuinka korkealla syketasolla maksimista ketogeeninen / v?h?hiilihydraattinen ruokavalio toimii v?hint??n yht? hyvin kuin runsashiilihydraattinen. T?st? kirjallisuus oli kovin montaa mielt?. K?sitt??kseni ja kirjallisuudenkin mukaan ainakin 75% saakka maksimisykkeest? ei ketogeenisella h?vi? mutta mitenk?h?n sitten on laita kun l?hestyt??n sataa tahi menn??n oikein kovaan voimaharjoitteluun. T?t? en ole viel? enn?tt?nyt testaamaan kun talvi/kev?t on mennyt peruskuntoharjoittelun merkeiss?. Rossin kirjassakin viitattiin useampaan tutkimukseen joissa ketogeeninen ei ollut ollut huonompi teholtaan eli toisinp?in tulkittuna olisi v?hint??n yht? hyv

Kasari
Viestit: 73
Liittynyt: 17 Huhti 2009 20:05
Paikkakunta: Vakka-Suomi

ViestiKirjoittaja Kasari » 11 Kesä 2009 22:38

Antti Heikkil?n blogissa on viimeksi keskusteltu my?s VHHsta ja urheilusta. Kommenteissa p??osin hyvi? kokemuksia
http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=121&kom=1#kom
Kasari

Avatar
Arto
Viestit: 20
Liittynyt: 02 Tammi 2009 23:02

ViestiKirjoittaja Arto » 20 Syys 2009 20:38

Laitetaanpas kes?n urheilukuulumisia: kuten arvata saattaa niin on sitten tullut py?r?ilty? ja juoksenneltua. V?hill? hiilareilla menossa ei ole pulmia. Pisin juoksulenkki on t?h?n menness? ollut 25km maastossa eli melko temppu isolle ihmiselle. VHH jatkukoon!

Avatar
San Martino
Viestit: 5383
Liittynyt: 10 Huhti 2008 16:25
Paikkakunta: Aina menossa jonnekin...

ViestiKirjoittaja San Martino » 30 Marras 2009 17:36

Veteraaniurheilija raportoi sivullaan seuraavaa:

Vuoden 2009 ravintovalmentakoulutuksen parhaaksi opinn?ytteeksi valittiin Jaakko Mets?lehdon ty? ?V?h?hiilihydraattisen ruokavalion k?ytt? diabetes 1:st? sairastavalla veteraaniurheilijalla?. Tyypin 1 diabetesta sairastava aktiivinen veteraaniurheilija (moniottelija) halusi selvitt?? sopiiko h?nelle v?h?hiilihydraattinen ruokavalio (VHH), voiko se v?hent?? vaarallisen matalien (hypoglykemia) ja korkeiden (hyperglykemia) sokeriarvojen esiintymist? ja voiko h?n toteuttaa varsin intensiivist? urheiluharjoittelua VHH-ruokavalion aikana.
Mets?lehdon ty?ss? l?ytyi tukea ajatukselle, ett? VHH-ruokavaliolla voidaan menestyksellisesti edist?? diabeetikon terveytt?. Esitelm?ss??n Mets?lehto esitti valittelunsa siit?, ett? h?n ei ollut aiemmin t?t? vaihtoehtoa kokeillut. H?n ei mill??n pystynyt ymm?rt?m??n miksi Diabetesliitto vaikenee ruokavaliohoidosta, jossa v?hennet??n hiilihydraattien saantia. K?sitt?m?tt?m?n? h?n piti liiton vihamielist? asennetta t?t? ruokavaliota kohtaan. Mets?lehto aikoo jatkaa VHH-ruokavalion k?ytt?? jatkossakin. Ruokavaliomuutoksen my?t? ruokainsuliinin m??r? laski noin puolella ja kokonaisinsuliinim??r? noin 40 prosenttia. Sokeritasapaino vaihteli tutkimusjakson aikana selv?sti v?hemm?n ja vaarallisen korkeita matalia ja korkeita sokeriarvoja ei ollut lainkaan. Veren rasva- ja kolesteroliarvoissa ei havaittu mit??n haitallisia muutoksia, p?invastoin arvot paranivat v?h?sen. Urheiluharjoitukset sujuivat entiseen malliin ja hyppylajeissa saavutettiin ajankohtaan n?hden yll?tt?v?n hyvi? tuloksia. Paino laski alussa jopa h?lytt?v?n paljon ja rasvaprosentti meni kovin matalaksi. Tilanne korjaantui kun Mets?lehto lis?si ruoka-annosten kokoa. Hiilihydraatteja runsaasti nauttimaan oppinut urheilija erehtyy herk?sti v?hent?m??n annoskokoja liiaksikin. VHH-ruokavaliossa suojaravintoaineiden saanti oli kaikilta osin riitt?v??.

Christer Sundqvistin terveysblogi


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron