Prode, hiilarit ja urheilijat

Lääketieteen tohtori Timo Kuusela kirjoittaa blogissaan ajatuksiaan terveydestä, ravitsemuksesta ja lääketieteestä. Tämä on blogin keskusteluosio.

Valvoja: San Martino

misukisu
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Elo 2006 19:25

ViestiKirjoittaja misukisu » 28 Tammi 2009 14:16

westie kirjoitti:Osaako joku kertoa miksi juuri BCAA:t p??stet??n (voidaan p??st??) l?pi ja muita kontrolloidaan tarkemmin jo heti maksassa??


BCAA:t menev?t nimenomaan energiak?ytt??n yleisemmin kuin muut. Lyle suosittelee niit? ketodieetill? korvaamaan hiilaria.

westie
Viestit: 186
Liittynyt: 06 Marras 2007 14:33

ViestiKirjoittaja westie » 28 Tammi 2009 14:29

misukisu kirjoitti:BCAA:t menev?t nimenomaan energiak?ytt??n yleisemmin kuin muut.

Jep ja Lehringerin mukaan ne metaboloituu muualla kuin maksassa eli eik? juuri BCAA:t ole niit? lihasten energia- ja rakennepalikoita? Ei taida olla sattumaa ett? BCAA:t on ketogeenisi? eiv?tk? siis juurikaan "sokeristu" ja siis lis?? glukoneogeneesi? oxaloacetaten kautta.

Miksi juuri BCAA:lla on t?llainen erityinen ominaisuus ja p??sy verenkiertoon? T?m? tuntuu v?h?n samankaltaiselta kuin fruktoosin kohdalla jonka p??sy? verenkiertoon maksa valvoo tarkasti mutta glukoosi saa virrata vapaammin...

misukisu
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Elo 2006 19:25

ViestiKirjoittaja misukisu » 28 Tammi 2009 14:54

Liian vaikeita kysymyksia, en hahmota tuota osiota viel? kokonaan. L?ysitk? muuten jostain hyv?n matskun niist? eri aminojen ominaisuuksista? Ehk? sellaisesta saisi jotain palasia kasaan lis??. Ja voisinpa kai kertailla ajatuksella tuon Lylen protskumatskun.

Minusta ehk? mielenkiintoisinta t?ss? kuviossa on se kuinka tuo liikunnan aiheuttama proteiinin (energia)lis?tarve s??tyy.

Naisilla esimerkiksi lis?tarve on pieni verrattuna miesten vastaavaan ja tutkimuksissa sit? pidet??n estrogeenin syyn?, joka taas aiheuttaa sen, ett? liikuntasuorituksessa glykogeenia k?ytet??n suhteessa v?hemm?n ja rasvaa enemm?n.

Vastaavaan suuntaan viittaavat my?s nuo paastotutkimusten omituisuudet. Tosin niiss?h?n yleens? ei sitten tankata suorituksen j?lkeen joten kokonaistase j?? miinukselle. Pit??kin tarkistaa tuosta papan linkkaamasta kuinka siell? setuppi on tehty.

Uskaltaisin v?itt??, ett? normikarppi on suunnilleen samalla linjalla tuossa suhteessa hiilarinpuputtajan kanssa, ehk? jopa huonommassa asemassa (elimist?/maksa tottunut suureen glukoneogeneesin tarpeeseen). Siksi my?s suuri osa urheilijoista, jotka kokeilevat VHH:ta palaavat nopeasti runsashiilariseen, ruokavalion vaihdoksesta ei ole hy?ty? kun insuliinisensitiivisyys yms. eiv?t ole heille ongelma. Ehk? he my?skin k?rsiv?t tilanteesta osittain sen vuoksi, ett? maksalla ei ole taipumusta ylituottaa sokeria.

Mutta ent?p? OD:lla?

T?m? on v?h?n vaikea selitt??, mutta kun runsasproteiinisessa VHH:ssa verensokeritasot yll?pidet??n korkeammalla tasolla, OD:lla veikkaisin yleisesti ottaen rasvanpolton olevan suurempaa ja verensokeritasojen olevan matalampia (todistetta t?h?n tosin mulla ei ole). Jos se ohjaa my?s liikuntasuorituksen aikana polttoaineenk?ytt??, tilanne voi hyvin olla vastaava kuin naisilla estrogeeneineen. Mielenkiintoista on, kuinka paljon tuo voi vaikuttaa?

T?ss?kin ehk? eniten teoriaa ajaa omat (ja miehen) kokemukset viimeiselt? puolelta vuodelta. Eron huomaa. Toisaalta pitk?t aerobiset ovat pudonneet ohjelmistosta kokonaan. Ehk? jotain sellaista voisi ihan testimieless? kokeilla, vaikka en terveellisen? mokomaa pid?k??n.

Edit. L?ysinkin jo haluamani aminotiedot sielt? Hailin stoneketjuun linkkaamasta matskusta
Viimeksi muokannut misukisu 28 Tammi 2009 23:01, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 28 Tammi 2009 14:55

misukisu kirjoitti:
Min? olen my?s sit? mielt?, ett? lis?proteiinia tarvitaan. Mutta vain jos proteiinia k?ytet??n energiaksi oleellisessa m??rin. Kuten jo tuossa todettiin, periaatteessa rakennus- ja kasvatustarpeet t?ytt?m??n riitt?? niin pieni m??r?, ett? sit? ei varsinaisesti tarvitse edes ottaa huomioon. Itse sy?n n. 0.8 g/painokilo ja p?rj??n sill? hienosti.

Haluan nostaa esiin sen n?k?kulman, ett? tutkimuksia siit? kuinka paljon proteiinia menee energiak?ytt??n runsasrasvaiseen ruokavalioon tottuneessa kropassa ei ole.

Noista treenitehoista taas itsell?ni alkaa olla sellainen k?sitys, ett? erot ovat sit? luokkaa ett? niill? voi kilpatasolla olla merkityst?, mutta harrastelijatasolla ei. My?s omat kokemukset vahvistavat tuota k?sityst?.

Tietysti on ihmisi?, joille proteiinin sokeristuminen ei ole ongelma mill??n ruokavaliolla, mutta veikkaisin ett? n?ill? foorumeilla py?rii paljon sellaisia, joille on.


Treenasin juuri kahvakuulilla ja tsekkasin energiankulutuksen. Se on sama kuin py?r?ilyss? 600-700 kcal / tunti. Minusta se on suhteellisen kova energian kulutus. Mihin perustat tuon, ett? "rakennus- ja kasvutavoitteseen riitt?? niin pieni m??r?..."? Kun ottaa huomioon kovan treenin lihaksia "rikkovan" ominaisuuden? Eli tarkoitatko, ett? sohvaperunalle ja kahvakuulailijalle riitt?? sama m??r? prodea 15 en%?

Kysyit kerran, mist? tiet?? ett? insuliiniresistenssi on parantunut. Sen tiet?? siit?, ettei en?? ole insuliiniresistenssin oireita.

Min? kysyn nyt vuorostani: mist? tiet?? ett? proteiinien sokeristuminen on ongelma? Mist? tiet?? ett? kyseiset oireet liittyv?t juuri proteiinin sokeristumiseen?

Ja min? veikkaisin ett? n?ill? foorumeilla py?rii my?s paljon meit?, jotka runsasrasvainen ruokavalio saa fleguiksi ja synnytt?? heiss? hillitt?mi? sy?m?mielitekoja - aivan kuten runsashiilarinenkin ruokavalio.

Aivan kuten Venuto kirjoitti kirjeess??n t?n??n, ei ole mit??n merkityst? sill?, kuinka optimaalinen ruokavaliomme on - mik?li emme kykene pysym??n siin?. Eik?h?n jokaisen pid? etsi? ruokavalio, jossa tuntee olonsa iloiseksi ja energiseksi ja terveeksi?

Sinun kohdallasi se on runsasrasvainen, mulla runsasproteiininen.

misukisu
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Elo 2006 19:25

ViestiKirjoittaja misukisu » 28 Tammi 2009 15:41

Varpu kirjoitti:Treenasin juuri kahvakuulilla ja tsekkasin energiankulutuksen. Se on sama kuin py?r?ilyss? 600-700 kcal / tunti. Minusta se on suhteellisen kova energian kulutus. Mihin perustat tuon, ett? "rakennus- ja kasvutavoitteseen riitt?? niin pieni m??r?..."? Kun ottaa huomioon kovan treenin lihaksia "rikkovan" ominaisuuden?


Perustan tuon "pienen m??r?n" siihen, ett? minusta 15-18g proteiinia p?iv?ss? on pieni m??r?. Tuo luku taas tulee suoraan tutkimuksista. Tuossa t?nne jo linkatussa Hulmin matskussakin se mainitaan. Ehk? siell? olisi helpoiten se l?hde. Muistaakseni tuo on laskettu sen mukaan kuinka paljon on mahdollista lis?t? lihasmassaa p?iv?ss?.

Tied?n ett? ilman proteiinipoolin mahdollisia h?vikkej? tuo riitt?? kasvu- ja korjaustarpeisiin. Mutta se energiak?ytt? on sitten erikseen!

Varpu kirjoitti:Eli tarkoitatko, ett? sohvaperunalle ja kahvakuulailijalle riitt?? sama m??r? prodea 15 en%?


En tied?. Kuten sanoin, tutkimustieto alueelta on vajaa. Jos kyseess? on henkil?, joka noudattaa jotain muuta kuin OD:t?, mielest?ni on my?s syyt? noudattaa noita tavallisia suosituksia.

Ehk? t?ss? olen nyt liikaa p??tynyt miettim??n noita rasvapolttoisuuden potentiaaleja kun threadi kuitenkin l?hti sielt? (OD-ketjusta) liikkeelle. Ainakin itse uskon siell? olevan aika hurjia potentiaaleja kun mieheni on kasvattanut syksyn aikana reippaasti lihasmassaa vaikka proteiininsaanti on ollut n. 1g/rasvaton painokilo.

misukisu
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Elo 2006 19:25

ViestiKirjoittaja misukisu » 28 Tammi 2009 16:41

Varpu kirjoitti:Kysyit kerran, mist? tiet?? ett? insuliiniresistenssi on parantunut. Sen tiet?? siit?, ettei en?? ole insuliiniresistenssin oireita.

Mitk? ovat insuliiniresistenssin oireet?

Musta kun tuntuu, ett? itse en huomaa insuliiniresistenssi?ni kuinkaan. Kuitenkin ainakin tutkimusten mukaan sit? pit?isi meik?l?isen ruokavalion puolesta olla.

Varpu kirjoitti:Min? kysyn nyt vuorostani: mist? tiet?? ett? proteiinien sokeristuminen on ongelma? Mist? tiet?? ett? kyseiset oireet liittyv?t juuri proteiinin sokeristumiseen?

Ei mist??n, en min? ainakaan huomannut.

Ehk? siit? ett? kunto heikkenee nopeasti jos liikunnan lopettaa hetkeksikin ja lihasmassa kasvaa hyvin hitaasti ja h?vi?? heti ensimm?isen tilaisuuden tullen laihdutettaessa. Mutta ainakin min? luulin noita molempia omiksi ominaisuuksikseni... Viel?k??n en pysty sanomaan mik? tekij? OD:ssa tuon on muuttanut, mutta vahvasti ep?ilen nimenomaan t?t? sokeristumisjuttua, koska se olisi akuutisti yhteydess? lihasmassaan, joka taas voisi vaikuttaa noihin. Toinen mahdollinen tekij? on rasvan muuttaminen enemm?n tyydyttyneeksi, joka voi vaikuttaa positiivisesti kilppariin ja kasvuhormonitasoihin.

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 28 Tammi 2009 16:51

Varpu kirjoitti:Min? kysyn nyt vuorostani: mist? tiet?? ett? proteiinien sokeristuminen on ongelma? Mist? tiet?? ett? kyseiset oireet liittyv?t juuri proteiinin sokeristumiseen?

Ja min? veikkaisin ett? n?ill? foorumeilla py?rii my?s paljon meit?, jotka runsasrasvainen ruokavalio saa fleguiksi ja synnytt?? heiss? hillitt?mi? sy?m?mielitekoja - aivan kuten runsashiilarinenkin ruokavalio.

Aivan kuten Venuto kirjoitti kirjeess??n t?n??n, ei ole mit??n merkityst? sill?, kuinka optimaalinen ruokavaliomme on - mik?li emme kykene pysym??n siin?. Eik?h?n jokaisen pid? etsi? ruokavalio, jossa tuntee olonsa iloiseksi ja energiseksi ja terveeksi?

Sinun kohdallasi se on runsasrasvainen, mulla runsasproteiininen.


Koska en tied?, miten proteiinien sokeristumisongelma ilmenee, en osaa ottaa asiaan sen kummemmin kantaa.

Itse asiassa mulle on aika herttaisen yhdentekev??, meneek? osa sy?m?st?ni proteiinista energiaksi vai ei, huolimatta siit?, etten TARKOITA sy?d? proteiinienergiaa. P??asia ett? virtaa riitt?? urheiluun ja kirjoittamiseen ja t?ysill? el?miseen. Sy?n proteiinia noin 2 g /rasvaton painokilo. Hiilareita 100-120 g. Loput rasvaa. Se on mulle hyv? kombinaatio, ja koska voin hyvin, aion n?in jatkaakin.


OT: Poistun t?st? keskustelusta, mutta en siksi ett? olisi herneenpalkoja nenussa, vaan siksi ett? ty?kiireet viev?t naista ja sen j?lkeen l?hden reissuun.


Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 28 Tammi 2009 16:57

Misukisu, viestisi n?kyi vasta kun olin omani kirjoittanut. Lyhyesti: insuliiniresistenssi ilmenee korkeina veren paastosokeriarvoina, liikarasvana keskivartalossa, korkeina triglyin?, matalana HDL:n?, sitten on niit? sekavia hormonioireita joita esiintyy kait mink? tahansa hormoniep?tasapainon yhteydess? (unettomuutta, v?symyst? jne).

tuulimumma
Viestit: 44
Liittynyt: 12 Touko 2007 11:49

ViestiKirjoittaja tuulimumma » 28 Tammi 2009 19:38

:oops:
En urheile (en??), joten poistin viestin
Viimeksi muokannut tuulimumma 28 Tammi 2009 23:33, yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuulimumma
163cm, tavoite 69kg: 64v. [img]
http://tuulismumma.blogspot.com/

misukisu
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Elo 2006 19:25

ViestiKirjoittaja misukisu » 28 Tammi 2009 22:07

J.Rossi kirjoitti:Olisiko tuossa misukisun ilmoittamassa proteiinim??r?ss? tullut joku v??rink?sitys? Parikymment? grammaa p?iv?ss? kuullostaa varsin pienelt? m??r?lt?. Olisiko t?ss? yhteydess? viitattu siihen proteiinin kerta-annokseen joka riitt?? maksimoimaan lihasten proteiinisynteesin?

Ei ole. Pongasin tuon alunperin Lylen proteiinikirjasta ja Hulmin gradussa n?ytt?isi olevan sama luku (15g). Kyseess? siis mahdollisen lihaskasvun perusteella laskettu proteiinim??r?. Tietysti proteiinipoolissa on hukkaa ja sy?dyn proteiinin aminosuhteet eiv?t v?ltt?m?tt? m?ts?? tarpeeseen, niin ett? k?yt?nn?ss? voi joutua sy?m??n 3-5g proteiinia saadakseen oikeasti paikattua sen yhden gramman. Mutta silti luvut ovat sen verran pieni?, ett? sen virallisterveellisen (ja OD:n) 0.8-1 g/kg pit?isi riitt?? tuon t?ytt?miseen.

J.Rossi kirjoitti:Meid?n kirjassa tuo suositeltu m??r? on se varsin yleinen 2g/kg p?iv?ss?, mik? jo ketjussa aiemmin mainittiin.

Kuten sanoin jo tuossa aiemmin, tuo suositus on ihan validi silloin kun ei olla OD:lla. 0.8-1 g/kg riitt?? siis kattamaan lihasten rakenteluun ja korjaukseen tarvittavan m??r?n, mutta ei sit? joka menee energiantuotantoon. Se pit?? laskea tuon p??lle ja uskon, ett? siihen osaan voi vaikuttaa ruokavaliolla.

Mutta ilman tutkimuksia on vaikea sanoa kuinka paljon. En usko ett? edes OD:lla proteiinia ei k?ytett?isi energiaksi yht??n.

Omat kokemukset n?ytt?v?t t?h?n menness? silt?, ett? ero kuitenkin on huomattava, erityisesti siell? "purkupuolella". Aiemmin s?in tiukantarkasti v?hint??n sen 2 g/kg proteiinia p?iv?ss?, mutta silti pienetkin tauot treeniss? (tai laihdutus) s?iv?t samantien sek? lihakset ett? kunnon. Nyt p?rj??n t?ll? pienemm?ll? m??r?ll? hienosti ja lihakset tuntuvat kasvavan v?h?n satunnaisemmallakin harjoittelulla. Satutin kes?ll? selk?ni kahvakuulaillessa, joten osa syksyst? meni kuntoutellessa. Periaatteessa sill? treenill? ei olisi pit?nyt saada aikaan mink??nlaista lihaskasvua...

misukisu
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Elo 2006 19:25

ViestiKirjoittaja misukisu » 29 Tammi 2009 10:07

Lis?? Lylen proteiiniartikkeleita l?ytyy h?nen kotisivuiltaan: http://www.bodyrecomposition.com/catego ... on/protein

Mutta nuo mun luvut oli siis tuosta Lylen proteiinikirjasta (The Protein Book)

J.Rossi kirjoitti:T?ss? on nyt aika suuri v??rinymm?rt?misen vaara.

Jeps, tajusin sen itsekin tuossa Varpun viestin j?lkeen. Toisaalta kun toiselta foorumilta lainataan teksti? suoraan, mit? muuta voi tapahtua? Alkuper?inen viesti kun oli OD-ketjusta, niin l?hdin asiaa tietysti pohtimaan tuon ketjun jatkoksi OD-pohjalta.

Tarkoitus oli nimenomaan jakaa se urheilijan lis??ntynyt proteiinintarve kahtia:

1. Lihasten rakenteluun vaadittu lis?osuus
2. Energiankulutukseen k?ytetty lis?osuus

Joista siis rakenteluun vaadittu osuus muuttuu suhteellisen tunnetusti ja siihen vaikuttaa p??asiassa lihasmassan koko ja hormonaalinen tila (tuota kautta sukupuolikin). T?m? muutos on tuo 15-18g p?iv?ss? (miehill?, oletan).

Energiankulutukseen k?ytetty osuus taas vaihtelee hurjasti enemm?n, siihen vaikuttaa edellisten lis?ksi ainakin treenin teho ja kesto. T?m? on my?s suhteessa isompi, koska proteiinipoolin h?vikki? ja aminosuhdes??t?j? lukuunottamatta kaikki loppu tuosta proteiinin lis?tarpeesta tulee t?lt? puolelta.

Ja se mun uusi v?ite kuvioon siis oli, ett? t?h?n j?lkimm?iseen osuuteen voisi oleellisesti vaikuttaa my?s ruokavaliolla.

pete
Viestit: 850
Liittynyt: 16 Helmi 2007 15:46
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja pete » 29 Tammi 2009 23:23

Olemme yksil?it?

itse voin sy?d? proteiinia mielin m??rin ja se vain LASKEE veren sokeri arvoja

Jos sotken siihen rasvaa mukaan vs hieman jopa nousee

(esimerkki kana / kana plus oliivit ja tai graavilohi, mitattu monta kertaa)

Enk? suinkaan v?it? ett? jollakull atoisella sia toimisi samalla tavalla

D 2:na olen tulkinnut tilannetta siten ett? proteiinin sy?minen lis?? insuliinin tuotantoani (enemm?n kuin se mahdollinen sokeristumien edellytt?isi) -> vs hieman laskee (ei liian alas miss??n nimess?, vaan esim 9 -> 8 )


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa