Prode, hiilarit ja urheilijat

Lääketieteen tohtori Timo Kuusela kirjoittaa blogissaan ajatuksiaan terveydestä, ravitsemuksesta ja lääketieteestä. Tämä on blogin keskusteluosio.

Valvoja: San Martino

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1702
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 18 Maalis 2009 17:54

Varpulle
Er??ss? hyv?nlaatuisessa tutkimuksessa puolestaan oltiin sit? mielt?, ett? hiilihydraatti saataisi vaikuttaa positiivisesti er?iss? eritt?in impulsiivisissa urheilulajeissa. Painonnosto mainittiin.
J?? muisteluksi ilman linkki
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 18 Maalis 2009 18:16

Varpulle
Er??ss? hyv?nlaatuisessa tutkimuksessa puolestaan oltiin sit? mielt?, ett? hiilihydraatti saataisi vaikuttaa positiivisesti er?iss? eritt?in impulsiivisissa urheilulajeissa. Painonnosto mainittiin.
J?? muisteluksi ilman linkki?.


Tuohan vain vahvistaa Colpon n?kemyst??

BTW: Colpon l?hdeluettelo on 16-sivuinen. Lainaamaani lukuun oli yhden sivun verran tutkimusl?hteit?, joita en kuitenkaan rupea kopioimaan ajanpuutteen vuoksi (tiedosto ei ole sellaisessa muodossa ett? voisin kopipeistata)

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1702
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 18 Maalis 2009 18:56

Niin ja sitten tulevat ne ehk? aina 1,5 miljoonaan ylt?v?t geenivammaiset, joilla on taipumus metabooliseen oireyhtym??n. Mit? heille?
Uskoin hiilihydraattitankkaukseen tutkimukseen (propagandaan) luottaen.
Usko meni. Harkitulla hiilihydraattik?yt?ll? (on runsaasti rajoitettu) p?rj??n oikein hyvin. Pitkill? lenkeill? energia ei lopu kesken. Lenkin j?lkeen ja nestetasapainon palattua veren sokeri on hivenen koholla (5.5-6.0) eli maksa tekee uutta sokeria varastoon (glykogeeni). En muista koskaan noin 8 vuoden aikana olleeni liian matalasokerinen (hypoglykeeminen) lenkin seurauksena. Sit? vastoin muistan kovin hyvin ne melkein konttaamalla suoritetut paluut lenkilt? 40 - 50 ik?vuosien v?liss?. Sitten iskettiinkin moukarilla. Eik? Finlandia-hiihto ollut pahimmasta p??st
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 18 Maalis 2009 22:51

Mutta eik? juuri siit? olekin kysymys, ett? jokainen l?yt?? itselleen sopivimman version?

Min? en ole diabeetikko ja normaalisti p?rj??n <100 g hiilareita ruokavaliolla treeneiss?ni ihan mainiosti. Triathlonin j?lkimainingit olivat liian niukoilla hiilareilla liian rajut, ja joissakin muissa rasitteissa tarvitsen enemm?n hiilareita. Tilap?isesti.

Siit? huolimatta, ett? olen perinyt metabolisen oireyhtym?n geenit. Geenini vain eiv?t ole vain johtaneet sairastumiseen johtuen henkil?kohtaisesta interventiostani riitt?v?n ajoissa.

Viestini on vain ja ainoastaan: ei-diabeetikko urheilija voi etsi? itse itselleen sopivimman version hiilarim??rist?. Riippuen treenien kovuudesta, omista tulostavoitteista, kokemusper?isest? tiedosta, fiiliksist? jne.

Avatar
*P*
Viestit: 1068
Liittynyt: 09 Tammi 2007 11:08

ViestiKirjoittaja *P* » 19 Maalis 2009 12:31

Timo Kuusela kirjoitti:Niin ja sitten tulevat ne ehk? aina 1,5 miljoonaan ylt?v?t geenivammaiset, joilla on taipumus metabooliseen oireyhtym??n. Mit? heille?


Kuinka monta metabolista oireyhtym?? sairastavaa URHEILIJAA sin? tunnet?

Kun urheilijoista puhutaan, sinun, minun ja Varpun henkil?kohtaisilla kokemuksilla sopivasta hiilarim??r?st? ei ole mit??n merkityst?. Runsaastikin liikkuva tavis on vain runsaasti liikkuva tavis, ei urheilija.

T?m? unohdetaan aivan liian usein HHT- keskusteluissa. Aivan kuten unohdetaan, ett? terve ihminen ja diabeetikko ovat kaksi eri asiaa.
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola


"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1702
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 19 Maalis 2009 13:28

Kai se sitten pit?isi urheilukin m??ritell? tarkemmin. Urheilun ja penkkiurheilun erottaminen ei taida olla kattava.
Olisiko jonkinlainen listauksen alku t?ss?:
-huippu-urheilu
-kilpaurheilu
-harrastusurheilu
-mielihyv?urheilu
-kuntoliikunta
-hy?tyliikunta
-kaikki puuttuvat
Tunnen ainakin yhden, jolla oli metaboolinen oireyhtym? aikana, kun tautikoostumusta ei edes mainittu. H?n mahtui varmasti yll? olevaan karkeaan ryhmittelyyn. ?killinen kolmen suonen sepelvaltimotauti opetti hiipimist? askeltamisen ollessa "kuin ruusun tippoja". H?n palasi ik?ryhm?ss??n listan alkup??n tuntumaan. Oli oppinut jotakin.
Kun n=1, on vaikea mit??n vakuuttaa tieteellisess? katsannossa. On tietenkin ero siin?, ett? n=satoja tuhansia. Sy?v?t kyselyjen mukaan (siis mit? kaapista l?ytyy). Kyselylistoissa asiat yhdistet??n. Ohjelmat laskevat merkitsevyyksi?. Itse asiasta "ei paljoakaan" tiet?v?t analyytikot sitten vertailevat nipun tutkimuksia tikun kanssa ja taas vedet??n tilastollisia johtop??t?ksi?. Samaa mielt? olevat organisaatiot vet?v?t nopeat johtop??t?kset omaa linjaustaan tukevista tuloksista. Kehitt?v?t nopean tiedotteen, joka varmasti julkaistaan. Siin? esitet??n ep?oleellinen poinnti. Se todellinen poinnti eli sokerihiilihydraatin ep?edullinen terveysvaikutus j?? t?ydelliseen sivuosaa. Eih?n sit? oikeastaan tutkittu edes. Se tuli ilmi salaa. Rasvakammo j?i el?m??n.
N?in t?ss? vasta k?vi parin viikon sis?ll?. Yht? mielt? olevat jyr??v?t mielipiteen. Eri mielt? olevat kiistelev?t kesken??n.
Siis tunnenko ket??n metaboolikkoa, jotka tosiaan urheilevat? Tunnen! Heill? on kamppailuvastustaja omassa itsess??n. He voittavat palkintoja lenkin v?h?n pidetess?. Heill? mielihyv? palkitsee toivottomuuden tunteen v?istyess?. Valikoima palkintokaapissa on mittava. Monet sanovat sen olevan kultaa kalliimpaa. He ovat voittanee hivenen n?yryytt? (maalikamera ratkaisi). He ovat v?lill? jopa h?vinneet korskeudessa. Yksi asia on yhteinen: piikkarit ovat nilkkoja my?ten realismin maaper?ss?.
Onhan n?it
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Ksantippa
Viestit: 1753
Liittynyt: 18 Elo 2006 12:02
Paikkakunta: Lieto

ViestiKirjoittaja Ksantippa » 20 Maalis 2009 9:00

K?sitett? "urheilija" on ihan hyv? pohtia. Mulla on ollut ilo seurata muutamiakin kavereita, jotka ovat treenanneet jotain tietty? happeninkia varten. Pirkan hiihto (yli 90 km.), maraton tai jopa t?ysmittainen ter?smieskisa. Mutta kun henkil?t ovat tavallisia ty?t?tekevi? ihmisi?, heist? kukaan ei ole nimitt?nyt itse??n urheilijaksi. Ei, he ovat vain kuntourheilijoita.

Oikeat urheilijat saavat p??s??nt?isen leip?ns? urheilusta, tai ainakin runsaasti leiv?n lis?? urheilusta. Luulen, ett? *p* tarkoitti n?it? veijareita esitt?ess??n kysymyksens
"We cannot change anything, unless we accept it." Carl Jung

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1702
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 22 Maalis 2009 13:05

Arton ja J.Rossin keskustelut teholiikunnasta kiinnostavat.
Yksi syy on, ett? altistin itseni heti vuosituhannen vaihteen j?lkeen noin 60 v ik?isen? aika riskipitoiselle kokeelle.
Keskeiset tautimuodot (sepelvaltimo- ja verenpainetauti, T2DM, sis?lmysrasvan kertym? ja tuossa vaiheessa viel? rasvamaksa) olivat olemassa. Liikuntavoittoisen energiatankkauksen painopiste oli ollut suositusten mukainen hiilihydraattipainotteinen ravitsemus.
Tiesin elimist?n sopeutumisesta (adaptaatio) eri elinryhmien osalta aika paljon.
Maltillisen sopeutumisjakson (turvallisuustekij?, vammojen ehk?isy) uskoin tunnistaneeni elimist?n perusreaktiota. Sellaisia olivat hiljainen liukuminen maitohapoille (liikaa nopeutta), pitk?n kuormituksen aiheuttama (yli 3 h) energiavaje eli ns sippaaminen.
Erilaisten fysiologisten v?lihavaintojen vahvistumisen j?lkeen tulin vakuuttuneeksi siit?, ett? pystyin ylipitk??n rasitukseen parhaiten ja turvallisimmin rasvaa polttamalla ja samalla tasaisen hitaasti suoritusvoimaa menett?en.

Sopeutumisaikataulu vaihtelee eri elintyhmien ja kudosten osalta. Kuormittavuuden lis??ntyess? esimerkiksi luukudos aluksi heikkenee ja altistuu vammautumiselle muun suorituskyvyn kehittyess? nopeammin. Aika turvallinen luun adaptaatioaika on kolme kuukautta. Etenkin liikuntaa aloitettaessa t?m? kannattaa ottaa huomioon. Raju aloitus voi kostautua ik?v?ll? tavalla. Hyvin alkanut kuntoilu voi loppua siihen paikkaan.

Aineenvaihdunnan (metabolia) aikataulut tunnen huonommin (=tunnetaan huonosti). Kohdaltani n?ytti joka tapauksessa silt?, ett? sokerin polton sijaan rasvojen polttoon vaadittavan hyvin moninaisen entsyymij?rjestelm?n vakautuminen kesti jotakin 3 - 6 kuukautta. Kerran vakaannuttuaan se on s?ilytt?nyt tilan, joka sallii pitk?kestoisen ik??n sopeutetun teholiikunnan ilman v?litankkauksia. V?syminen ilmenee paremminkin uneliaisuutena tai pitk?stymisen? kuin ns sippaamisena. Voimien palautuminen tapahtuu nopeasti aterioinnin j?lkeen (en k?yt? sokerihiilihydraateja).

Tekem?ni primitiivihavainnot poikkeavat aika paljon t?m?n p?iv?n l??ketieteellisen fysiologian ja ravitsemuksen opeista. N?m? ovatkin edelleen varsin konservatiivisia ja hitaasti uudistuvia. Yksil?llisi? ominaisuuksia ei huomioida tarpeeksi ja sek? hoito ett? neuvonta ovat kaavamaisia.
Urheilussa ja valmennuksessa vallitsee voittamisen laki. Edistyksen kilpajuoksussa kaikki keinot n?ytt?v?t sallituilta aina vahingoittumiseen asti. "Gladiatorismi" on kovasti pinnalla. Silt? suunnalta kantautuneisiin tietoihin olen oppinut kriittiseksi.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1702
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 22 Maalis 2009 18:05

Tunnistit riskit. Min? kannoin riskit.
En tietenk??n mennyt niihin suin p?in.
Onnistuin hyvin. BMI 27>23, johon on stabilisoitunut. Ajankohtaiseksi tullut rasvamaksa korjaantui. U? mutta my?s maksakokeet (ALAT, ASAT) laskivat kolmanneksen olematta aikaisemminkaan patologiset.
Samassa yhteydess? valkeni sokerihiilihydraattien merkitys aineenvaihdunnalleni ml rasvat. Ravitsemusavaimeksi j?i VHH. En n?e tarpeelliseksi muuttaa k?yt?nt??.
Miten sitten vaikuttavat satunnaistankkaukset (hiilihydraatti) esimerkiksi kilpailukaudella? Tuskin energia-aineenvaihdunnan saa kulkemaan samalla tavalla kuin auton vaihteen. Muutos vaatii aikaa.
L?het?n arvailtavaksesi saman uutisp?tk?n kuin HTL:n Jussi Naukkariselle.

http://www.reutershealth.com/archive/20 ... in008.html

Olisiko siin? osa villakoiran ytimest
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1702
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 22 Maalis 2009 19:02

Niinp? sill? saattaakin juuri niiss? olosuhteissa, joihin meill? kansan kolmanneksella on taipumus.
Petteri Kallion ym arvokas kirjoitus er?iden geenien ravitsemuksen indusoimasta aktivoitumisesta (nopeasti imeytyv? t?rkkelys) ja vastaavasti vaimeneminen niit? v?ltelt?ess? oli hyv? viite t?h?n suuntaan. Miksik?h?n kuopiolaiset eiv?t rummuta asiasta enemp??. Ettei vain sokeri olisi makeampaa?
Kai rankankin urheilun valitsevissa ovat edustettuina samassa suhteessa metaboolikoiksi taipuvaiset kuin tavallisessa kansassa. Mit? sitten uran j?lkeen?
Viren n?ytt?? terveelt?. Mieto on tukevoitunut. Miten lienee terveytens? laita?
Barselonan olympialaisten k?velyfiasko ei liene ollut pelk?st??n l?mp?shokki. V?itet??n k?ytetyn rasvan polttoa, josta sitten akuutisti luovuttiin. Saattaa olla urbaanilegendaa.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

westie
Viestit: 186
Liittynyt: 06 Marras 2007 14:33

ViestiKirjoittaja westie » 23 Maalis 2009 13:57

Mitokondrioiden m??r? ja toiminta liittyy MBO:n ja T2DM:n syntyyn.

A Decreased Mitochondrial DNA Content Is Related to Insulin Resistance in Adolescents

Mitokondrioilla on merkitt?v? rooli fyysisess? suorituskyvyss? ja kun niiden m??r? v?henee on siit? seurauksena havainnot, joita Naukkarinen ja kumppanit saivat kaksostutkimuksessa.

T?llaisen mielenkiintoisen l?ysin:

Peripheral blood mitochondrial DNA content correlates with lipid oxidation rate during euglycemic clamps in healthy young men

Similarly, the increment in carbohydrate oxidation rate induced by euglycemic clamps correlated negatively with mtDNA content. Thus, it appears that the higher the mtDNA content, the more fat and the less carbohydrates are used as an energy source in a state of hyperinsulinemia.


Mit? v?hemm?n mtDNA:ta, sit? enemm?n kone k?y sokerilla ja rasva-aineenvaihdunta heikkenee. Liikunta ja antioksidantti ketjussa on k?sitelty sit? miten liikunta vaikuttaa positiivisesti ja elinik?? pident?v?sti mm. juuri mitokondrioiden lis??ntyneen de novo synteesin kautta.

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1702
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 23 Maalis 2009 14:00

Palailen viel? tuohon viimeiseen J.Rossin kommenttiin. Viitteist? kiitokset.
Toisen kerran kommenttia lukiessani tuli mieleen, ett? ehk? kirjoitamme eri asioista eli toinen aidasta ja toinen seip??st?.

Havaintojeni mukaan elimist? hoitaa kiitett?v?sti glykogeenivarastojen t?ydennyst?. Itsell?kin kovan 3,5h lenkin j?lkeen saattaa sokeri olla olla l?hes 6. Toki osa on nestevajausta. Sen pyrin korjaamaan. Maksalla on reilu sokerin tekokyky, varsinkin, kun otetaan suoritusenergia p??osin rasvasta. Itsell?ni hiukan sokerin s??tely piiputtaa.

Taidan ajatella kohdaltani enemm?n sit? solutason energiatuotantoa ja sen adaptaatiota olosuhteisiin sek? tuotantokoneiston yksil?llisi? tai sairauden muuttamia ominaisuuksia.
T?ss? ketjun loppup??ss? ovat mitokondriot ratkaisevia niin m??r?lt??n, kunnoltaan kuin suorituskyvylt??n. T?ll? lienee paljonkin vaikutusta maksimisuoritukseen.
Siin? ketjussa uudemman tiedon mukaan on geenien vaikutuksen alainen solubensan s??telytaso, AMP (adenesiini-mono-fosfaatti). Sill? pit?isi olla s??telyvoimaa (energiap??hana) lopputuotteeseen eli ADP/ATP- suhteeseen.
Lieneek? n?it? urheilupuolella paljonkin tutkittu? Jossakin ajattelin siihen liittyv?n doping-potentiaalia ja siksi kiinnostaisi.

Tietenkin huippusuorituksessa koko ketjun pit?? olla optimoitu korvien v?list? l?htien viimeisimp??n energiatippaan ja suoritusosaamiseen. Lopputulokseen vaikuttaa paljon ketjun heikoin lenkki.

Viittaan esimerkill? yhteen heikkoon lenkkiin.
Diabeetikolla tunnetaan my?s ns diabeettinen syd?nlihasheikkous. Se ei ilmene pumppausvoiman puutteena vaan diastolisen t?ytt?vaiheen aikana. Onkin todettu, ett? t?m? "lepovaihe" kuluttaa enemm?n energiaa kuin supistus/"pumppausvaihe". Ilmi? ymm?rret??n niin, ett? lihaksen rentoutuminen vaatii runsaasti energiaa ionipumppujensa vuoksi. Duodecimin katsauksessa puhutaan syd?nlihaksen "kermoittumisesta". Se ilmenee diastolisena heikkoutena. Triglyseridien energiak?ytt? on heikentynyt. Syy l?ytynee viime k?dess? mitokondrioiden toiminnasta. Jotkut viisaat haluavat perustellusti korjata tilannetta lis??m?ll? D-riboosin, L-karnitiinin ja koentsyymiQ10:n pitoisuuksia.
Mene tied?!
Huippusuoritus ja sairaalloisuus ovat jotenkin toistensa peilikuvia. Toisen ymm?rt?minen auttaa toisessakin asiassa.
Nuoriso on jo niin koulutettua, ett? huipputietoa on paljon. Yhteisell? keskustelulla voidaan ehk? parantaa yleiskuvan hahmottamista.

PS
Huomasin vasta westien hyv?t kommentit.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija