Antioksidantit ja liikunta

Lääketieteen tohtori Timo Kuusela kirjoittaa blogissaan ajatuksiaan terveydestä, ravitsemuksesta ja lääketieteestä. Tämä on blogin keskusteluosio.

Valvoja: San Martino

westie
Viestit: 186
Liittynyt: 06 Marras 2007 14:33

Antioksidantit ja liikunta

ViestiKirjoittaja westie » 11 Maalis 2009 10:51

Seuraava tutkimus laittaa pillerein? nautittavat antioksidantit hieman ep?ilytt?v??n valoon. Tuosta saattaa l?yty? vastauksia my?s siihen miksi joissakin tutkimuksissa antioksidantit eiv?t onnistu saamaan aikaan positiivisia tuloksia (esim. elini?ss?).

Oral administration of vitamin C decreases muscle mitochondrial biogenesis and hampers training-induced adaptations in endurance performance

A major conclusion that can be drawn from our experiments is that exercise itself is an antioxidant, because training increases the expression of 2 antioxidant enzymes related with longevity?namely, SOD and GPx.

Training causes an increase in 2 major antioxidant enzymes (Mn-SOD and GPx) in skeletal muscle. We were surprised to see that vitamin C prevents these beneficial effects of training.

The second major conclusion that can be drawn from our experiments is that supplementation with vitamin C lowers training efficiency. Endurance capacity is directly related to the mitochondrial content. This variable is seriously hampered by antioxidant supplementation.


Jos liikunta ja kunnon kehitt?minen kiinnostaa niin suosittelen lukemaan ajatuksella jutun l?pi!

Kommentteja!?!

Avatar
*P*
Viestit: 1068
Liittynyt: 09 Tammi 2007 11:08

ViestiKirjoittaja *P* » 11 Maalis 2009 13:06

T?h?n asti olen el?nyt siin? uskossa, ett? liikunta nimenomaan lis?? antioksidanttien tarvetta, koska se lis?? oksidatiivista stressi
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola


"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1795
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 11 Maalis 2009 13:32

Westie on havainnut hyv?n kirjoituksen tasokkaassa julkaisussa. Se on my?s muodossa "full text".
Luentani on liian pinnallinen toistaiseksi kommentteja varten.
Ehk? tiet?misen arvoista taustaa/historiaa on se, ett? Suomessa 1970-luvun puolelta l?htien erottui kolme l??k?ri?, jotka saivat korkonimen "hivenainel??k?rit" : Arstila, Jaakkola ja Tolonen. Heid?n toimestaan lanseerattiin siihen saakka harvemmin mainittuja termej?. Yksi oli tietenkin antioksidantit. Mainittuja l??k?reit? ravisteltiin aika kovin ottein.
Osmo H?nninen, professori, fysiologi Kuopion kouluttajia, toimitti oppikirjan (taisi olla jo 1980-luvulla) jossa itse ensi kertaa n?in painettuna k?sitteen "antioksidatiivinen kapasiteetti". Tulkitsin asian ik??n kuin viralliseksi hyv?ksynn?ksi.
Tieto on tietenkin kaiken aikaa hiljalleen lis??ntynyt. Valitettavan hapuilevaa se on edelleenkin.
Melkein tuli turpiin, kun virallisessa lehdess? kirjoitin (L??k?rilehti) ja mainitsin muutaman ravintolis?n (el?inper?iset omega-3 rasvahapot, karnosiinin ja rasvaliukoisen B1-vitamiinin). Tuskin kukaan reklamoijista oli tutustunut referoimaani kirjallisuuteen. Se oli paitsi aivan uutta, hyviss? julkaisuissa esitetty?.
Mik? on viimeinen totuus, sit? ei taatusti tiedet?. Voin kuitenkin omasta puolestani vakuuttaa, ett? olen tautieni kanssa selvinnyt pari vuosikymment? komplikaatiotta ja parempikuntoisena. Ep?ilem?tt? er?iden ravitsemusoivallusten apuna ovat toimineet tarkoin valitut lis?ravinteet - vastoin virallista mielipidett
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Stabiili
Viestit: 512
Liittynyt: 21 Huhti 2008 19:34

ViestiKirjoittaja Stabiili » 11 Maalis 2009 15:09

Nopealla lukemisella silm??n pist?? pari seikkaa:

Ensinn?kin C-vitamiinia annettiin vain 5 miehelle ja 9 oli verrokkeja. Treenaus nosti verumryhm?n VO2max 10,8 % ja verrokkien 22.0 % . Ero ei ole merkitsev? ja aineisto on "underpowered", toisin sanoen, ero voi johtua muustakin kuin C-vitamiinista (esim. erilaisesta yksil?llisest? vasteesta treenaukseen).

Toiseksi: "Die Ratte ist lange nicht der Mensch." Ero on eritt?in t?rke? noteerata t?ss? tutkimuksessa, sill? rotta syntetisoi itse C-vitamiinia, ihminen ei. N?in olen rottien mitokondrioista tehtyj? tuloksia ei voi suoraan soveltaa ihmisiin. En huomannut espanjalaisten kirjoittajien lainkaan huomioineen t?t? eroa rotan ja ihmisen v?lill? (korjatkaa, jos olen v??r?ss?).

Dr Timon mainitsema Tolonen on k?sitellyt antioksidanttikysymyst? aika laajasti t?ss? katsauksessaan
http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=192
Viimeksi muokannut Stabiili 11 Maalis 2009 16:10, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
MM
Viestit: 547
Liittynyt: 25 Touko 2007 11:33

ViestiKirjoittaja MM » 11 Maalis 2009 15:51

Kiitos, Stabiili!
Mirka

Stabiili
Viestit: 512
Liittynyt: 21 Huhti 2008 19:34

ViestiKirjoittaja Stabiili » 11 Maalis 2009 16:24

Antioksidanttikysymys on hyvin monimutkainen, kuten Nutraingredients.comin t?m?n p?iv?inen artikkeli antioksidanttikapasiteetin mittaamisesta osoittaa. Muistaakseni joskus 1980-luvun lopulla Tampereella alettiin k?ytt?? TRAP-menetelm??. Nyt on tullut monia muita sen rinnalle.
http://tinyurl.com/bgbjyo

Espanjalaisty?ss? on voinut k?yd? niin, ett? rotalla, joka itsekin syntetisoi C-vitamiinia, ylim??r?inen eksogeeninen C-vitamiini onkin toiminut pro-oksidattina (haitallisesti). "When supplementing with vitamin C, there is the possibility that it may act as a prooxidant in vivo. These prooxidative reactions of vitamin C readily occur in vitro, and it has been shown that they also may have relevance in vivo", kirjoittavat tutkijat itsekin.
Kasvienkin C-vitamiini voi hapettua niin, ett? antioksidantin sijasta siin? onkin hapettavaa yhdistett?.

Nyky??n tutkitaan ja k?ytet??n uudenaikaisempia antioksidantteja (kuin C-vitamiini) mm. ik??ntymismuutosten ehk?isyss? ja urheilussa. Catanian yliopiston molekyylibiologian professori Vittorio Calabrese on tutkinut pitk??n m. karnosiinia, joka h?nen mukaansa aktivoi vitageenej?.
http://tinyurl.com/cm883t

Ultrajuoksija Jukka Viljanen k?ytti ravintolisin??n karnosiinia ja magnesiumia juostessaan ?skett?in 100 km Anarktiksella. "Kisasta palautuminen oli uskomattoman nopeaa varsinkin lihasten osalta eik? maitohapoista ollut tietoakaan. L?hdin jo p?iv?n kuluttua kisasta 20 kilometrin patikkaretkelle ja sit? seuraavana p?iv?n? usean tunnin hiihtoretkelle paikallisille vuorille. Olen aikaisempaa vakuuttuneempi Sport-Carnosinin tehosta!", h?n kirjoittaa t?ss?:
http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1278

hiltas-3
Viestit: 143
Liittynyt: 10 Tammi 2007 19:46

ViestiKirjoittaja hiltas-3 » 11 Maalis 2009 17:58

Kiinostas tiet??,kumpi on elimist?lle parempaa Karnosiini vai Beta-alaniini.?
Stabiili varmaan osaa valottaa?

pete
Viestit: 850
Liittynyt: 16 Helmi 2007 15:46
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja pete » 11 Maalis 2009 23:19

hiltas-3 kirjoitti:Kiinostas tiet??,kumpi on elimist?lle parempaa Karnosiini vai Beta-alaniini.?
Stabiili varmaan osaa valottaa?
?

oman kokemuksen mukaan tuo j?lkimm?inen

ei tosinrasitus ole tuota luokkaa mutta kuitenin.....

:P :roll:

westie
Viestit: 186
Liittynyt: 06 Marras 2007 14:33

ViestiKirjoittaja westie » 12 Maalis 2009 7:46

Stabiili kirjoitti:Ensinn?kin C-vitamiinia annettiin vain 5 miehelle ja 9 oli verrokkeja. Treenaus nosti verumryhm?n VO2max 10,8 % ja verrokkien 22.0 % . Ero ei ole merkitsev? ja aineisto on "underpowered", toisin sanoen, ero voi johtua muustakin kuin C-vitamiinista (esim. erilaisesta yksil?llisest? vasteesta treenaukseen).

Toiseksi: "Die Ratte ist lange nicht der Mensch." Ero on eritt?in t?rke? noteerata t?ss? tutkimuksessa, sill? rotta syntetisoi itse C-vitamiinia, ihminen ei. N?in olen rottien mitokondrioista tehtyj? tuloksia ei voi suoraan soveltaa ihmisiin. En huomannut espanjalaisten kirjoittajien lainkaan huomioineen t?t? eroa rotan ja ihmisen v?lill? (korjatkaa, jos olen v??r?ss?).

Eik? rottien ja ihmisten C-vitaminipitoisuus ollut ihan samaa luokkaa ennen suplementaatiota ja pilleriryhmill?kin se nousi ihan samalla tavalla; voi liitty? muutakin mutta mitatut C-vitamiinipitoisuudet ainakin saman suuruiset. Tulokset liittyen VO2maxiin my?s samansuuntaiset sek? ihmisill? ja rotilla. Ihmisill? max. kest?vyytt? ei voi testata kuten el?imill?.

Rottien kest?vyytt? on onnistuttu parantamaan k?ytt?m?ll? ravinnon rasvana keskipitki? rasvoja ja lis?ksi kun tiedet??n ett? keskipitkien rasvojen lihomista ja rasvan kertymist? est?v? mekanismi tarvitsee ROS signaalin tuottaakseen tulosta, niin kyll? t?m? vaan vaikuttaisi ihan validilta havainnolta joka sopii siihen mit? asiasta on tutkittu.

Lis?ksi t?m? sopii yhteen sen havainnon kanssa ett? sek? liikunta ett? kalorien rajoittaminen n?ytt?isiv?t pident?v?n elinik??. Jos tuon vaikutuksen pystyy poistamaan esim. C- tai E-vitamiinilis?ll? niin eih?n se kovin positiiviselta kuulosta...

Stabiili
Viestit: 512
Liittynyt: 21 Huhti 2008 19:34

ViestiKirjoittaja Stabiili » 12 Maalis 2009 17:30

Luin t?n??n lehdest? tuoreen hiihdon maailmanmestarin Aino-Kaisa Saarisen haastattelun. H?n kertoo siin? k?ytt?v?ns? ravintolis?n??n karnosiinia. Kukin valitkoon itse ravintolis?ns?. Itse otan noin gramman p?iv?ss? karnosiinia. Kokeilin kyll? beeta-alaniiniakin, mutta sain sit? ihon kutinaa ja pistely?. Se ei siis sopinut minulle.

Antioksidanttitutkimuksista on t?n??n ilmestynyt varteen otettava analyysi. Se valottaa tutkimuksiin liittyvi? ongelmia.
http://tinyurl.com/b7uf8b

Stabiili
Viestit: 512
Liittynyt: 21 Huhti 2008 19:34

ViestiKirjoittaja Stabiili » 12 Maalis 2009 20:34

J.Rossi kirjoitti:Olisiko Stabiililla antaa viitteeksi joku karnosiinilis?ll? tehty suorituskykytutkimus? Jos ihan huippuhiiht?j?mme tuotetta k?ytt?v?t, karnosiinista l?ytyy varmaasti n?it? tutkimuksia runsain mitoin. Sellainen tutkimus ei k?y, jossa karnosiinia on jonkun toisen valmisteen seassa. L?ytyisik? t?llaista, vai olisiko k?ynyt niin, ett? n?ytt?? on vain beta-alaniinin osalta?[/b]


T??ll?h?n n?it? on Bio-Vitan sivulla, johon Jukka Viljasen stoorista l?ytyy linkki.
http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=79
Eip? ole ihme ett? urheilul??k?rit ja jopa Suomen Liikunta ja Urheilun valmennusjohto suosittavat karnosiinin k?ytt??, se kun on sallittu ravintolis? urheilussa. Toki my?s beeta-alaniinilla on saatu hyvi? tuloksia tutkimuksissa.

Albert Einstein College of Medicinen diabetestutkijat n?ytt?v?t suosittelevan karnosiinia ja benfotiamiinia diabeteksen t?ydent?v??n hoitoon, koska ne ehk?isev?t sokeristumista (glykaatiota), ks taulukko 1.
http://www.biovita.fi/suomi/pdf/Sourris_2008.pdf


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron