Rehujen haitta- aineet

Lääketieteen tohtori Timo Kuusela kirjoittaa blogissaan ajatuksiaan terveydestä, ravitsemuksesta ja lääketieteestä. Tämä on blogin keskusteluosio.

Valvoja: San Martino

Marja-aronia

ViestiKirjoittaja Marja-aronia » 02 Heinä 2009 7:34

Jospa vaikka aloitettaisiin t?st?.

Monsanton oikeustaistelusta ennakkkotapaus.
http://www.kepa.fi/uutiset/3090/

Jos haluaa ymm?rt?? miss? menn??n kannattaa laittaa hakusanaksi Monsanto ja lukea useampi juttu, niin saa edes pienen aavistuksen, miss? t?ll? hetkell? menn??n.
_______________________________________--

Mit? enemm?n tied?t, sen v?hempi luulet! Marja-aronia
:omg:

*P*

ViestiKirjoittaja *P* » 03 Heinä 2009 9:34

Ksantippa kirjoitti:
Tarzu kirjoitti:Oma n?kemykseni on, ett? muunnellut viljelykasvit t?ytt?v?t paljon enemm?n monikansallisten yhti?iden kassoja, kuin kehitysmaiden n?lk?isten vatsoja.

Kolikolla on yleens? enemm?n puolia kuin se yksi, jota itse tuijottaa intensiivisesti.

Olen t?ysin varma, ett? monikansalliset yritykset painostuksen edess? muuttavat toimintatapojaan,

Niinp? Jokaisella v?h?nkin isommalla yrityksell? on nyky??n laatuj?rjestelm?t ja ymp?rist?ohjelmat - raportit. Miksi? Koska se on hyv?? PR:??. Ja koska kaikilla on sellaiset, yksik??n ei voi olla ilman.

Libertaristit, vaikka ovatkin monessa asiassa v??r?ss?, ovat kyll? oikeill? j?ljill? siin?, ett? markkinavoimat vahtivat itse itse??n aika huolellisesti. Esim. ymp?rist?nsuojelu on nyt IN l?nsimaissa, joten jokainen firma ainakin teeskentelee ymp?rist?? suojelevansa.

Mutta t?m? keskustelu on osoittanut, ett? kukaan ei taida tiet?? kasvien haitta- aineista yht??n sen enemp?? kuin min?k??n. Vahinko. Olisin toivonut, ett? jollain olisi ollut dataa aiheesta. Nyt jodumme vain j?rjestelm??n ennakkoluulojamme uudelleen.
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola

"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 03 Heinä 2009 11:02

*P* kirjoitti:Niinp? Jokaisella v?h?nkin isommalla yrityksell? on nyky??n laatuj?rjestelm?t ja ymp?rist?ohjelmat - raportit. Miksi? Koska se on hyv?? PR:??. Ja koska kaikilla on sellaiset, yksik??n ei voi olla ilman.

Libertaristit, vaikka ovatkin monessa asiassa v??r?ss?, ovat kyll? oikeill? j?ljill? siin?, ett? markkinavoimat vahtivat itse itse??n aika huolellisesti. Esim. ymp?rist?nsuojelu on nyt IN l?nsimaissa, joten jokainen firma ainakin teeskentelee ymp?rist?? suojelevansa.

Jatkuu viel? t?ll? OT-aiheella.
Totta tuo, mutta kyll? ne ymp?rist?ohjelmat ohjaavat toimintaa, joillakin enemm?n, joillakin v?hemm?n. Minusta tilanne on pikemminkin niin, ett? ohjelma on ainakin isommille firmoille itsest??n selv? asia. Nyt puhutaan siis Suomesta. Otsikoihin p??sy on niin negatiivista huomiota, ett? sit? halutaan v?ltt?? ja t?m?n takia tehd??n my?s oikeasti t?it? ymp?rist?nsuojelun eteen. Mutta toki l?ytyy firmoja, joille asia on v?ltt?m?t?n paha ja vain sanoja paperilla, jos sit?k??n.

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 03 Heinä 2009 13:51

...kai se riippuu jonkin verran sy?dyist? m??rist?kin? 8) Siis se, ett? mik? on myrkyllist?/haitallista. Vaihtelemalla ruoka-aineitaan saanee jonkin verran pelastettua?
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

Ksantippa

ViestiKirjoittaja Ksantippa » 03 Heinä 2009 14:36

Tarzu kirjoitti:Edes hyv? tahto ei riit? takaamaan t?ydellist? turvallisuutta, ei luomu, eik? normiviljelyss?.

Mit? olen seurannut t?t? palstaa, uskon, ett? jonkin yksil?idyn kasvin osalta t?m? jengi kaivaa tiedot pohjamutia my?ten, mutta yleisell? tasolla pit?? vain hyv?ksy?, ett? vaikka kasvikset ovat terveellisi? ja v?ltt?m?tt?mi?, niin niiden sy?minen on yksil?tasolla riski, joskin viljoja lukuunottamatta mit?tt?m?n pieni.

Totta kuin rotta. Ylip??ns? t?ss? el?m?ss? on vaikea l?yt?? osa-alueita, mille voitaisiin taata t?ydellinen turvallisuus. Miksi pit?isi? Ja jotenkin uskon, ett? n?iss? p?tee v?h?n sama kuin yleisess? hygieniassakin, tiettyyn pisteeseen saakka tason nostaminen on hyv? asia, mutta ei siin?k??n saa liiallisuuksiin menn?. Sitten t?rm?t??n uusiin ongelmiin, kuten nyt on p??ssyt tapahtumaan. Kun lapset el?v?t niin puhtaassa ymp?rist?ss?, ettei kehon oma immunologiaj?rjestelm? pysty kehittym??n normaaliksi.

Ja kuten MahaTar totesi, sy?t?vi? voi sen verran vaihdella, ettei mene yksipuoliseksi. P??semmek? taas vanhaan ja hyv?ksi koeteltuun loppup??telm??n: j?rjen k?ytt? ei ole kielletty? t?ss?k??n asiassa.
"We cannot change anything, unless we accept it." Carl Jung

Perenna

Re: Rehujen haitta- aineet

ViestiKirjoittaja Perenna » 14 Elo 2009 7:22

*P* kirjoitti:1. Eritt?v?tk? sin?ns? sy?m?kelpoiset kasvikset ihmiselle haitallisia aineita?

Uskoisin niiden eritt?v?n. Kuulunee allelopatian piiriin:
Perenna puutarhafoorumilla kirjoitti:Allelopatia tarkoittaa kasvin kyky? vaikuttaa toisiin kasveihin eritt?m?ll? jotakin kemiallista ainetta joko juuristoalueelle, haihduttamalla (lehdist?n avulla ilmaan?) tai kasvinosien maatuessa.

Allelopatia tulee kreikan sanoista allelo = toinen toistaan, pathos = tuska. Amerikkalaisen ekologin C.H. Mullerin mukaan allelopatia on tilanne, jossa kasvilaji muodostamillaan kemiallisilla yhdisteill? est?? muiden lajien esiintymist? kasvupaikallaan.

Allelopatiakemikaalien tavallisin vaikutus on sellainen, ett? toisen kasvin siemenien it?vyys heikkenee. Muita vaikutuksia ovat solun jakautumisen, ravinnonsaannin, yhteytt?misen ja joidenkin entsyymien toiminnan vaikeutuminen.

Allelopatiakemikaaleissa on esim. fenoliyhdisteit?, flavonoideja, terpeenej?, hiilihydraatteja ja aminohappoja. Joskus n?iden ainesosien yhteisvaikutus on allelopaattisesti tehokkaampi kuin yksitt?isen aineen vaikutus. Kasvuolosuhteet vaikuttavat allelopaattien tehoon. Allelopaattinen vaikutus vaihtelee kasvukauden aikana. Allelopaattikemikaalit voivat j??d? vaikuttamaan maaper??n senkin j?lkeen, kun sit? eritt?v?? kasvia ei maassa en?? kasva. Otavan ison kasvitietosanakirjan mukaan kuivailmastoisilla alueilla useimmiten kyseess? ovat kasvien haihtuvissa ?ljyiss? esiintyv?t terpeeniryhm?n hiilivedyt, kun taas kosteailmastoisten alueiden kasveilla allelopatinen vaikutus yleens? perustuu liukeneviin fenoliyhdisteisiin.

Allelopaatteja tutkitaan maatalousk?yt?n kannalta.

Monet puut ovat allelopaatteja. Esim. Leucaena leucocephalan, miracle treen (ihmepuu?), jota Intiassa suositaan sen monien suotuisten vaikutusten takia, lehdet sis?lt?v?t myrkyllist? aminohappoa, joka est?? muiden puiden it?mist?. Ihmepuun on todettu pienent?v?n vehn?satoa mutta lis??v?n riisisatoa!

Otava: ?Allelopatian on todettu s??telev?n varsinkin Pohjois-Amerikan chaparralin sek? l?heisten puoliaavikoiden kasvillisuuden rakennetta. Vanhojen Encelia farinosa -pensaiden suojassa ei ole ruohovartista lajistoa, kun sit? vastoin toisen myker?kukkaispensaan, Fransenia dumosan, alla esiintyy runsastakin aluskasvillisuutta. Encelian lehdiss? on todettu esiintyv?n myrkyllist? yhdistett? nimelt??n 3-asetyl-6-metoksibentsaldehydi, joka hajoaa karikekerroksestakin vasta kulojen vaikutuksesta. Ruusukasveihin kuuluva chamisse-pensas eritt?? lehtiens? pinnalle myrkyllisi? yhdisteit?, jotka sade ajan mittaan huuhtoo maahan. Humuskerrokseen sitoutuneina n?m? yhdisteet est?v?t siemenien it?mist?.?

Otavassa on useita esimerkkej? allelopatiasta V?limeren alueelta sek? sademetsist?. Sademetsiss? on puita, joiden omat siementaimet eiv?t menesty emopuiden tuntumassa. ?T?llaiset omaan j?lkel?ist??n kohdistuvat allelopatiset vaikutukset ovat er?s syy sademetsien ??rimm?iseen sekamets?luonteeseen: useita saman lajin yksil?it? ei monestikaan ole yhtaikaisesti n?ht?viss?.?

Asiatiedot ovat per?isin Otavan isosta kasvitietosanakirjasta ja James J. Fergusonin ja Bala Rathinasabapathin artikkelista Allelopathy: How Plants Suppress Other Plants.

Olikohan se MM, joka joskus kirjoitti ett? t?ysjyv?viljassa nimenomaan ovat tallella kasvin omat torjunta-aineet.

Mit? luomuun yleens? tulee, en malta olla tuikkaamatta t?h?n linkki? Tuomasjukan blogimerkint??n Is? meid?n. Tuomasjukka on virkist?v?n monis?rm?inen henkil?, ihan miun mieleen: haluaisi olla hyv? ihminen ja tiet?? millainen sellaisen pit?isi olla, mutta realiteettien taju pilaa uskon. Hiilariasioissa taas virallinen konsensus saa aikaan sen ett? tutkimustuloksensa eiv?t ihan natsaa sen kanssa, mit? suosittelee hyv?ksi ravinnoksi.
Viimeksi muokannut Perenna 14 Elo 2009 7:43, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.

Perenna

ViestiKirjoittaja Perenna » 14 Elo 2009 7:39

L?ysin pdf-tiedoston: Pirkko Laitisen allelopatiaa koskevan kirjallisuustutkimuksen vuodelta 1994. En ole viel? sit? silm?illyt, mutta referoin kun ehdin.
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.

MM

ViestiKirjoittaja MM » 17 Elo 2009 18:23

Joo t?mm?isen ajatuksen viljojen haitta-aineista olen lukenut. Siksi ne on ollut tapana liottaa tai fermentoida ennen kypsent?mist? -aika korkeaa teknologiaa vaativaa ruokaa siis, siksi kai niin my?h?inen tulokas. Ja siksikin kannattaa kasvikunnan tuotteita sy?d? monipuolisesti, ettei tule yht? sorttia sy?dyksi haitaksi asti.

Ja sittenh?n kasveissa on l??kkeenomaisesti vaikuttavia aineita, jotka ehk? per?ti samoja? Eri annostuksella vain.
Mirka

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 17 Elo 2009 18:34

Liottaminen ja fermentointi poistaa soijankin haitta-aineet l?hes kokonaan, miksei sitten viljanjyvien, riisin ja palkokasvien yleens?. Olen jostakin lukenut ett? liotusaika olisi vuorokausi.

Minua kiinnostaisi tiet??, miten noita voisi itse fermentoida? Samaan tyyliin kuin hapankaalin valmistus? Mill? maitohappok?ymisen parhaiten k?ynnist?

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 17 Elo 2009 21:31

Min? olen fermentoinut ohraa hiivan avulla... :P tyhm? vitsi, minulla nyt vaan on sellainen viikko.

Olisiko se hapankaali mit??n, meinaan jokunen ruokalusikallinen tms. hapankaalia tai muuta maitohappok?ytetty? sinne sekaan mukaan avitukseksi? :?
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 18 Elo 2009 9:06

Hapankaalin maitohappok?ymist? kun vauhditetaan ruisleiv?ll? (siis oikealla, juureen tehdyll?) ... :D

Olen joskus vaan miettinyt, ett? olisko ideaa kokeilla enemm?nkin fermentoimista, kun toi hapankaalipytty tuolla keitti?n lattialla k?k?tt?? ...

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 18 Elo 2009 10:24

Varpu kirjoitti:Olen joskus vaan miettinyt, ett? olisko ideaa kokeilla enemm?nkin fermentoimista, kun toi hapankaalipytty tuolla keitti?n lattialla k?k?tt?? ...

Asiastahan tiet?v?t tietysti Martat. Sivun oikeassa reunassa reseptej?, kun rullaa alasp?in.

Hapans?il?nt?

Paluu