HS: Talous Julkaistu: 18.1. 14:58 Tuomas Kokko HS
Norja haluaa siirtyä sähkölentokoneisiin vuoteen 2040 mennessä
Muutos koskisi todennäköisesti alle puolentoista tunnin lentoja.
Norjan lentokenttiä ylläpitävä Avinor uskoo sähkölentokoneiden tulevaisuuteen. Kuva on Oslon Gardermoen-lentokentältä vuodelta 2010.
NORJAN tavoitteena on, että vuoteen 2040 mennessä kaikki lyhyen matkan lennot olisi mahdollista tehdä sähkölentokoneilla. Norjan lentokenttiä ylläpitävä Avinor ilmoitti tavoitteesta keskiviikkona, kertoo uutistoimisto AFP. ”Uskomme, että kaikki alle puolentoista tunnin lennot on mahdollista lentää kalustolla, joka toimii kokonaan sähköllä”, sanoo AFP:n mukaan Avinorin toimitusjohtaja Dag Falk-Petersen.
Vuonna 2025 Avinor aikoo kokeilla kaupallista lentoa sähkölentokoneella, jossa olisi 19 matkustajapaikkaa.
VAIKKA Norja on Länsi-Euroopan merkittävin kaasun ja öljyn tuottaja, se on panostanut voimakkaasti sähkön hyödyntämiseen liikenteessä.
Sähkölentokoneiden laajamittaiseen kaupalliseen käyttöönottoon on kuitenkin vielä matkaa. Esimerkiksi lentokonevalmistajat Boeing ja Airbus vasta kartoittavat sähkölentokoneisiin liittyviä kysymyksiä.
”Kun olemme saavuttaneet tavoitteemme, lentomatkustaminen ei ole ongelma ilmaston näkökulmasta, vaan se on ratkaisu”, Falk-Petersen sanoo AFP:n mukaan.
Kommentti: Suomen Viherpiiperöliitto on myös antanut ehdotuksensa uudesta lentodirektiivistä:
1) Ei lentokenttiä, käyttäkööt laskuvarjoja!
2) Ei sikaluokkaa, kaikki syökööt vihanneksia!
3) Halpaluokalle ei testattuja laskuvarjoja
4) Lentokentälle tultava polkupyörällä ja niiden säilytyksestä vastaa valtio
5) Vaatetus joko poncho tai hip-hop-vegaani-grasshuuru-woodstock-asuste, joka auttaa laskeutumisessa
6) ehdoton alkoholikielto palovaaran takia, omat käärityt kuitenkin sallittuja matkapelon takia
Näin me sitten matkaillaan. Toiveena on myös lentokoneen matkustajapolkimet. Uskomaton ilmastosäästö ja ja kaukaisten maiden vihannesten halpatuonti jatkuu. Pääsemme uuteen Zeppeliini-aikaan melkoisen nopeasti, kiitos viheridioottien, tarkoitin vihertrumppien, tietystikin.
Eräs ongelma silti säilyy: miten saada "sähkötehtaasta" niin pitkä kaapeli koneeseen, että se riittää mannerten väliseen goji-marja-kuljetuksiin?