Voivatko lääketieteen eri suuntaukset olla ristiriidassa keskenään?

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko

Voivatko lääketieteen eri suuntaukset olla ristiriidassa keskenään?

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 04 Maalis 2018 17:24

Satakunnan KansaAlma Media Oyj MIELIPIDE03.03. 18.00 ALMAMEDIA/ARKISTO Rauno Jokiniemi

Lukijalta: Minua palloteltiin kuusi vuotta yhteiskunnan hammasrattaissa – lääketiede ja vakuutuslääketiede ovat kaksi eri tieteenhaaraa
Kirjoittajan kokemusten mukaan lääketiede todisti hänet sairaaksi, mutta vakuutuslääketiede oli asiasta toista mieltä.

Itse olin reilut 20 vuotta sitten kahden tieteenhaaran välikappale. Lääketiede todisti sairauteni, johon ei silloin, eikä ilmeisesti vieläkään, hoitomuotoa löytynyt. Vakuutuslääketiede taasen todisti, että sairaus on hoidettavissa, mutta ei kertonut miten se hoidetaan. Tällä perusteella eläkevakuutusyhtiöni esti eläkkeeni nojautuen vakuutuslääkäreiden lausuntoon.

Asia oli tuiki tavallinen hakiessani ammattiajokorttini uusintaa 55-vuotiaana, kun minulla todettiin ylikorkea verenpaine. Yläpaine oli yli 200 ja alempikin 120. Kaikki työ kiellettiin välittömästi ja lääkitys aloitettiin. Silloin aloitettu lääkitys ei kuitenkaan purrut toivotulla tavalla.
Yrittäjänä toimiessani en kuitenkaan voinut työtäni tehdä ja samalla tuloja ei ollut. Vuosi siinä kului ja sitten alkoi jo keinot olla vähissä.
Päätin hakea eläkettä eläkeyhtiöltä, johon olin eläketurvani yrittäjänä satsannut. Sieltä tuli heti kielteinen päätös (90-luvun malliin) ja kehotettiin vaan jatkamaan työntekoa, jonka olin jo joutunut jättämään.

Mainittakoon, että vain viisi vuotta aikaisemmin työnantajat oikein etsimällä etsivät 55-vuotiaita, jotka työnnettiin eläkkeelle ja joille eläkevakuuttajat myönsivät kohta eläkkeen. Nyt oli asia toisin. Minä jouduin työkyvyttömänä, jolta työ oli ehdottomasti kielletty, olemaan 56-vuotiaana ilman eläkettä ja sosiaaliturvaa. Samalla paljastui, että lääkäri, joka minulle työeläkelääkärintodistuksen kirjoitti, toimi myöskin vakuutuslääkärinä.

Kun nostin tästä `metelin`, kertoi hän hiljemmin, että hän ei toimi enää vakuutuslääkärinä. Minulle tehtiin sairaalassa muun muassa munuaistutkimus, mutta sieltäkään ei löytynyt syytä korkeaan ja parantumattomaan verenpaineeseeni. Välillä olin tutkimuksissa Kelan tutkimuslaitoksella Turussa, muuta sielläkään ei syytä löydetty. Todettiin vaan, että minun työt on kyllä tehtynä, mutta paperi sieltä oli pelkkää `ilmaa`.
Kela oli aina ensimmäisenä hylkäämässä eläkehakemukseni, vaikka en sitä Kelalta hakenutkaan enkä myöskään mitään ole siellä koskaan saanut. Eli näin toimi kansan sosiaaliturvan vakuuttaja.

Lopulta, ollessani jälleen jonkinlaisissa tutkimuksissa, jossa oli paljon kohtalotovereitani, teki siellä toiminut lääkäri minullekin todistuksen, jolla eläke heltisi lähes 61-vuotiaana. Kuitenkin tätä ennen olin joutunut olemaan jo kuutisen vuotta lääketieteen ja vakuutuslääketieteen palloteltavana vailla sosiaaliturvaa yhteiskunnan hammasrattaissa. Verenpainelääkkeitä olen syönyt jo 23 vuotta kolme pilleriä päivässä.
Ne pitävät minut edelleen tolpillaan mutta normaaliin se ei ole laskenut. Että näin toimii kaksi lääketieteen haaraa.

Kommentti: Ainoa lääketieteen haara, jossa ei vitkutella on urheilulääketieteen erikoisala. Juoksemista, hyppelyä, potkimista ja mäkihyppäilyä on voitava jatkaa, vaikka mikä olisi. Turkulainen Sakari O on erikoistumisen maailman esimerkki, jonka luokse maailman kuuluisuudet saapuvat.

Virallinen taho puolestaan kehottaa kaikkia sairastuneita liikkumaan enemmän, syömään reippaasti ruista ja tulostamaan enemmän sekä mielialan parantamiseksi nauttimaan runsain mitoin rypsiöljyä.

Maallikko on lievästikin sanottuna lirissä pallottelun takia, jota lisää numerolääketiede ja käypähoito-ohjeistus. Samaten VÄESTÖTASO tuntuu olevan tarkka määritys, jossa YKSILÖ jää jalkoihin.
Kalakukko

Kalakukko

Re: Voivatko lääketieteen eri suuntaukset olla ristiriidassa keskenään?

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 05 Maalis 2018 12:23

HS: Politiikka Julkaistu: 4.3. 21:10 Valtteri Parikka HS

Vakuutuslääkäreiden ”mielivaltaisuutta” vastustava kansalaisaloite on kerännyt jo yli 37 000 allekirjoitusta

Jos aloite kerää 50 000 nimeä, se etenee eduskunnan käsittelyyn.

TAMMIKUUSSA vireille laitettu kansalaisaloite pyrkii poistamaan vakuutus- ja eläkelaitosten lääkäreiltä ”mielivaltaisen oikeuden” kumota potilasta hoitavan lääkärin lausuntoja. Sunnuntai-iltana aloite oli kerännyt kansalaisaloite.fi-sivustolla jo yli 37 000 allekirjoitusta. Jos aloite kerää 50 000 nimeä, se etenee eduskunnan käsittelyyn.
Kansalaisaloitteella halutaan muuttaa tapaturmavakuutuslakia ”siten että tuo mielivaltaisuus poistuu”. Aloitteen on laatinut oululainen Pertti Latvala.

ALOITTEESSA vaaditaan, että vakuutusyhtiöiden ja eläkelaitosten omien lääkäreiden ja ulkopuolisten asiantuntijalääkäreiden lausunnot asetetaan jatkossa muodollisesti yhtäläiseen asemaan.
”Vakuutus- eläkelaitosten lääkäreillä on ollut pitkään, tämän lain voimassaoloaikana vuodesta 2004, lain suojaama oikeus tehdä päätöksiä ilman vastuuta lausunnoistaan. Sellainen mielivaltaisuus ei saa enää jatkua Suomessa”, aloitteen perusteluissa kirjoitetaan.

Vakuutuslääkäreiden toimintaa on kritisoitu esimerkiksi HS:n mielipidesivuilla useasti.
Kalakukko

Paluu