En snedvriden uppfattning om sanningen gav Topeliuspriset

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko

En snedvriden uppfattning om sanningen gav Topeliuspriset

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 18 Tammi 2019 12:11

HBL 18.1.2018

ANNVI GARDBERG
Med öppen mikrofon och totalt förtroende - Annvi Gardberg får Topeliuspriset
Annvi Gardberg njuter av att göra både radio och tv.

Topeliuspriset 2019 har tilldelats Yle-journalisten Annvi Gardberg. Hennes undersökande reportage om kolloidalt silver fick myndigheterna att agera mot företagare som marknadsför skadliga produkter med påståenden om att de botar sjukdomar.
Den stora publiken känner kanske Anna Viveca "Annvi" Gardberg som hon med silvervattnet. För drygt ett år sen publicerades det Spotlight-avsnitt som fick genklang i de flesta finska medier, det om silvervattnet. De upprörda reaktionerna lät inte vänta på sig.
– Det blev stora nyheter som hade ganska stora konsekvenser, både för mig och för dem som var med i programmet, säger Gardberg.

Anna Viveca "Annvi" Gardberg, Vem: Undersökande journalist och dokumentarist., Ålder: 53. Bor: I Helsingfors. Familj: Man och två tonåriga barn.
Läser just nu: Elena Ferrante, Skuggan av en dotter. Passion: Körsång, sjunger i Johanna Almark-Mannilas JAM-ensemble.
Tips: Den skotska författaren Ali Smiths böcker.

I Spotlight-avsnittet lyfte Gardberg upp hur silvervatten används och marknadsförs som botemedel, eller rentav som mirakelmedicin. Genast efter att programmet gått ut startade en mobiliserad kommentarkampanj. Både silvervattensförsäljarna och deras anhängare skrev otaliga inlägg om att silvervatten är ofarligt och nyttigt. När Gardberg senare följde upp med nya artiklar om samma tema följde både insändare och motartiklar.
– Den gemensamma nämnaren för de här var personangrepp. Man diskuterade inte det som programmet handlade om utan skrev att jag var inkompetent och gav bilden av att jag hittat på allt i programmet.

Gardberg säger att retoriken som användes i drevet mot henne och programmet, att avleda uppmärksamheten från själva saken och styra diskussionen på andra frågor, är urgamla argumentationsknep som ofta används av bland annat nationalister och rasister.
– Det är något jag tror vi alla borde vara medvetna om.

Ett slitsamt jobb
På torsdagen tilldelades Annvi Gardberg det finlandssvenska publicistpriset Topeliuspriset för sina journalistiska gärningar. I prismotiveringen lyfts det fram att Gardberg lyckas skapa samhällsdebatt genom sin genomarbetade rapportering.
– Det är klart att jag är väldigt glad. Det är roligt på två sätt. Dels för att det känns fint att få uppskattning, dels för att mitt jobb, både med undersökande journalistik och med dokumentärer, är ganska slitsamt. Vi jobbar länge och mycket men publicerar sällan, och ibland noteras det med någon nyhet någonstans.

Kommentar: Hon borde läsa Heikkiläs böcker minst 2 gånger genom innan säljer ut sina åsikter i pressmedia. I stället för priset borde hon få ett spegel , var kan man finna sina kloka ögon varje morgon.
Kalakukko

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

Re: En snedvriden uppfattning om sanningen gav Topeliuspriset

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 18 Tammi 2019 18:09

Precis likadana argument används nu mot Heikkilä, som har använts mot Gardberg. Intressant. Både etablissemanget och silvervattenfantasterna använder samma metoder.

Paluu