Käypä Hoito - Räyhä Hoito - Helsingin Julistus

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko

Käypä Hoito - Räyhä Hoito - Helsingin Julistus

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 01 Helmi 2019 12:01

Apteekki kieltäytyi myymästä minulle prostata-lääkitykseen voimassa olevan reseptin mukaista lääkettä. Tietokoneen ruudulla näkyi kuulemma huomautus, että minun tulee hakeutua lääkärin vastaanotolle "kontrolliin". Oli ostettava luontaistuotepaketti oikean lääkkeen sijaan, vaikka PP on meitä ohjeistanut olemaan syömättä luontaistuotteita oikeiden lääkkeiden asemasta.
Onko kyseessä uusi kallis lääke, käypähoidon ohjeistus, että vanhalla lääkkeellä ei voi eikä saa pärjätä, vaiko potilaspula, joka heijastuu vähäisinä käynteinä? Nimen perusteella lääkäri ei ole vanhan Venäjän rajahallinnosta, sillä hänellä on suomalainen nimi. Ennevanhaan rajaturvallisuudesta vastaavat sotilaat innolla tutkivat merimiesten anusta, jotta lapsille ei vietäisi purukumia, tuota jenkkien vaarallista suumäyhää. Kujeet ne olivat kurjillakin.

Laboratoriotulosten tulkintaa ei voida antaa minulle mukaan, vaan ne suorittaa diabeteshoitaja, vaikka vaimoni on erikoislääkäri 12 vuoden koulutuksella, joka käsittääkseni on hiukan pidempi kuin tuo 2 viikon diabetshoitajan erikoistuminen. Voi myöskin olla, että en itse kykene lukemaan laboratorion arvoja yli 35 vuoden kokemuksella.

Olen miettinyt tuota käyvän hoidon ohjeistusta. Onkohan siinä ns. terveen järjen käyttö sallittu? Kun potilas avataan jonkun todetun ja diagnosoidun vaivan takia, niin eikö samalla avauksella hoideta myös muita havaittuja vaivoja? Vai onko yksi sairaus/käynti/avaus-ohjeistus siinäkin määräävä tekijä?

Helsingin Julistus on upea paperinpala kenen tahansa lääkärihuoneen seinällä. Suomen Lääkäriliitto teki julisteen ja sen arvo on kutakuinkin sama kuin urheilijoitten ohje olla käyttämättä liikaa dopingia testien takia. Kuitenkin edistyksellisen ja tieteellisen valmennuksen ohjeet ovat "johdon" salaa hyväksymiä, sillä ilman menestystä ei ole ulkomaan matkoja viiden tähden hotelleihin eikä sikareja saa tuprutella veronmaksajien piikkiin.
Semmoisia pikku mokia kuin hemohessikassien unohduksia huoltoasemille pidetään vain kiusallisina bagatelleina urheilun suuressa juhlassa. Onkohan urheilussa olemassa joku "käypä urheilija-ohjeistus"? Talonmiesten koulutuksen vajavaisuutta on mietitty varmaan useammassakin komiteassa.

"lääkärin kuuluu tehdä kaikkensa potilaan tilan parantamiseksi." Tämä ei Suomessa koske vitamiinivajeita, ei asiallista lajityypillistä ruokaa, ei myöskään potilaan kykyyn harrastaa liikuntaa omilla ehdoillaan. Agronomien ylivalta näkyy ruokintasuosituksissa, jonka ohjeita uskovat lääkäritkin viran menettämisen pelossa noudattavat: RUIS-RYPSI-Idiottiliikunta. "Oma järki paha, vieras ohje hyvä ", sanoisi Orwellkin.
Kalakukko

Paluu