B-vitamiinin puute ja puutteen aiheuttamat sairaudet/haitat

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 5256
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

B-vitamiinin puute ja puutteen aiheuttamat sairaudet/haitat

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 23 Huhti 2019 11:08

Iltalehti: TERVEYS 23.4. 07:29

Mitä B-vitamiinin puutoksesta voi seurata? Tarkista, kuulutko riskiryhmiin

B-vitamiinin saanti saattaa jäädä vähäiseksi tietyillä erityisryhmillä. B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa vakaviakin muistihäiriöitä, mutta mitä muuta B-vitamiinin puutteesta voi seurata? Videolla kerrotaan, milloin on syytä hakeutua lääkäriin muistin takia.
Miltä B-vitamiinin puutos tuntuu? B-vitamiinien lievää puutetta ei useinkaan voi huomata itse.

Monien B-vitamiinien puutokseen voi kuitenkin liittyä ihomuutoksia, suolisto- ja hermo-oireita. Esimerkiksi riboflaviinin (B2) puutoksesta voi tulla suupielten ja suun haavaumia. Tiamiinin (B1), niasiinin (B3) ja pyridoksiinin (B6) puute on hyvin harvinaista Suomessa ja muissa länsimaissa. Sitä esiintyy lähinnä alkoholisteilla, joilla se voi aiheuttaa vakaviakin oireita, kuten hermoston ja sydämen toimintahäiriöitä.

Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, jonka tunnetuin oire on anemia. Myös B12-vitamiini puute voi aiheuttaa anemiaa.
B12-vitamiinin puutteesta johtuvassa anemiassa tyypilliset suuoireet ovat kielikivut ja nielemisvaikeudet. Kielessä voi olla punaisia viiruja ja täpliä.
B12-vitamiinin puute on harvinainen nuoremmilla, mutta suhteellisen yleinen vanhemmassa väestössä. Noin joka kymmenes yli 65-vuotias kärsii siitä.

Vakava puutos voi aiheuttaa muistihäiriöitä. Hermoston oireet voivat ilmetä lihasheikkoutena tai tunnon ja muistin häiriöinä, jotka saattavat olla pysyviä. Harvinaisempia oireita ovat kielitulehdus, hedelmättömyys, verisuonitukokset ja ihon pigmentin lisääntyminen.

Seuraa viiden ihmisen elämänmuutosta Iltalehdestä: Aki pudottaa 10 kiloa, Hanna tahtoo olla terveellisesti kurvikas...

Muistihäiriöt ovat yksi B12-vitamiinin puutosoireista.Muistihäiriöt ovat yksi B12-vitamiinin puutosoireista. Miksi iäkkäiltä puuttuu B12-vitamiinia?
Iäkkäillä B12-vitamiinin imeytyminen saattaa olla häiriintynyt, koska mahalaukku ei tuota riittävästi sen imeytymisessä tarvittavaa yhdistettä.
Jos imeytyminen on pahasti häiriintynyt, vitamiinin syöminen suurinakaan määrinä suun kautta ei välttämättä auta.

Onko sairauksia, jotka heikentävät imeytymistä? Mahalaukun tulehdus voi aiheuttaa B12-vitamiinin imeytymishäiriön.
B12-vitamiini ei imeydy, jos mahalaukku joudutaan poistamaan esimerkiksi syövän vuoksi. Tällöin tarvitaan elinikäinen B12-vitamiinihoito. Myös muiden mahalaukun ja ohutsuolen leikkausten jälkeen suositellaan herkästi B12-vitamiinin käyttöä.
Tietyt lääkkeet vähentävät B-ryhmän vitamiinien imeytymistä. Esimerkiksi epilepsialääkkeet ja esimerkiksi diabeteksen hoidossa käytettävä metformiini saattaa vähentää imeytymistä. B12-vitamiinitaso kannattaa tutkia, jos metformiinihoidon aikana esiintyy hermo-oireita tai anemiaa.
Myös keliakiaan saattaa liittyä ongelmia ainakin foolihapon imeytymisessä.

Miten ravinnosta saa kaiken tarvittavan B-vitamiinin?
Tavallinen monipuolinen ruokavalio sisältää riittävästi B-ryhmän vitamiineja. Tärkeää on täysjyväviljavalmisteiden, kasvisten ja hedelmien käyttö.
Riboflaviini on ruoassa yleensä sitoutuneena proteiiniin, joten runsasproteiiniset ruoat ovat hyviä riboflaviinin lähteitä. Näitä ovat muun muassa maito, liha ja pavut. Foolihappoa on erityisesti maksassa, vihreissä kasviksissa ja hiivassa. Kuumentaminen tuhoaa helposti foolihapon.
B12-vitamiini eli kobalamiini on ainoa, jota ei saada lainkaan kasvikunnan tuotteista, vaan ainoastaan lihasta, kalasta ja maitovalmisteista.

Lue myös: Maria oli kuin elävä muumio, joka näki harhoja - yksinkertainen verikoe löysi väheksytyn vaivan, joka vei työkyvyn lopulta kokonaan
Tavallisesta monipuolisesta ruokavaliosta saa yleensä riittävästi B-ryhmän vitamiineja.Tavallisesta monipuolisesta ruokavaliosta saa yleensä riittävästi B-ryhmän vitamiineja.

Ketkä kuuluvat riskiryhmiin? Matalan saannin riskiryhmiä ovat erityisesti vegaanit ja iäkkäät. B12-vitamiinia ei saada lainkaan vegaaniruokavaliosta, joten vegaanien tulee käyttää vitamiinivalmistetta. Hyvin puutteellisesti syövät ihmiset, kuten iäkkäät, joilla ruokahalu on heikentynyt, saattavat myös saada liian vähän B-vitamiineja. Kuitenkin B12-vitamiinin osalta useimmiten puutoksen syynä on imeytymishäiriö, eikä liian vähäinen saanti. Eri B-vitamiinien puutos ilmenee eri nopeudella. B12-vitamiiini varastoituu maksaan ja sitä voi olla jopa parin vuoden tarpeisiin, kun taas muilla muodoilla tällaisia varastoja ei ole, ja puutostila kehittyy nopeammin.

Onko omat vitamiinitasonsa kannattavaa selvittää verikokeilla?
Yleensä perusterveelle ihmiselle se ei ole tarpeellista. Riskiryhmään kuuluvan ja puutosta epäilevän kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa.
Milloin B-vitamiinia pitää syödä purkista? Lähinnä vegaanit tai hyvin vähän eläinkunnan tuotteita käyttävät tarvitsevat B12-vitamiinia lisäravinteena.
B12-vitamiinin puute korjataan vitamiinivalmisteella. Tavallisesti B12-vitamiini annetaan pistoksina, jolloin ollaan varmoja sen pääsystä elimistöön. Pistoksia annetaan alussa tiheämmin, mutta puutoksen korjauksen jälkeen ylläpitoon riittää yleensä pistos 1–3 kuukauden välein. Imeytymishäiriössä hoito on elinikäinen. Myös tablettihoito on mahdollinen ja jopa suositeltava erityisesti, jos B12-vitamiinin saanti ravinnosta on riittämätöntä.

Raskaana olevan naisen foolihapon puute lisää sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön vaaraa. Siksi foolihapon käyttö raskautta suunniteltaessa ja raskauden aikana on suositeltavaa. Muille B-vitamiinien käytöstä valmisteina ei ole osoitettu terveyshyötyjä.

Lue myös: Verikoe paljastaa kehon vikatilan ja voi selvittää piilevät riskit - näin tulkitset koetuloksia itse
Jos ruokavalio on jostain syystä puutteellinen, vitamiinilisille voi olla tarvetta. Esimerkiksi vegaani tarvitsee joko B12:lla täydennettyjä elintarvikkeita tai vitamiinilisän.Jos ruokavalio on jostain syystä puutteellinen, vitamiinilisille voi olla tarvetta. Esimerkiksi vegaani tarvitsee joko B12:lla täydennettyjä elintarvikkeita tai vitamiinilisän.

Voiko B-vitamiinilla ehkäistä alkoholin aiheuttavia haittoja? Entä krapulaa?
Alkoholismissa tiamiinin saanti voi erityisesti häiriintyä, ja vaikeassa tämän vitamiinin puutteessa voi kehittyä pysyvä aivovaurio.
Myös niasiinin ja folaattien puutosta tavataan alkoholisteilla. Vakavat puutosoireet liittyvät sekä alkoholin käyttöön että puutteelliseen ruokavalioon.
B-vitamiinin tehosta krapulan hoidossa ei ole näyttöä. B-vitamiinivalmisteilla ei ole havaittu olevan erityisiä maksan toimintaa suojaavia ominaisuuksia.

Mikä B-vitamiinin merkitys on muistille ja muistiongelmien kehittymiselle?
B-ryhmän vitamiinit toimivat välittäjäaineina hermostossa ja ovat siten oleellisia aivojen toiminnalle.
B12-vitamiinin ja tiamiinin puute voivat aiheuttaa vakaviakin muistioireita. B12-vitamiinin puutteesta johtuva muistihäiriö on kuitenkin yleensä palautuva tila.
Erityisesti folaatin ja B12-vitamiinin roolia myös muistisairauksien kehittymisessä on tutkittu paljon.
Tiedetään, että B12-vitamiinin ja foolihapon puute on ennustaa muistisairauksien, erityisesti Alzheimerin taudin riskiä.

On myös jonkin verran tutkimuksia, joiden mukaan näiden matala saanti ruokavaliosta lisäsi sairastumisriskiä. B-vitamiineja runsaasti sisältävä ruokavalio siis saattaa jonkin verran suojata muistia. Asian tutkiminen on kuitenkin hyvin hankalaa, koska muistisairauden kehittyminen voi kestää kymmeniä vuosia. Muistisairauden puhkeamiseen vaikuttavat hyvin monet tekijät. Vitamiinin puutosta paremmin tunnettuja muistisairauden riskitekijöitä ovat tällä hetkellä korkea verenpaine, diabetes ja runsas ylipaino keski-iässä.

Kysymyksiin vastasi tutkija Jenni Lehtisalo Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. Lähteenä käytetty myös Terveyskirjasto.fi:tä.

PETRA SNECK
Kalakukko

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa