Fogelholmin sudenkuoppa sai yllättävää julkisuutta

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 5256
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

Fogelholmin sudenkuoppa sai yllättävää julkisuutta

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 02 Touko 2019 14:18

Iltasanomat: 1.5. 18:05

Eikö paino putoa? Yllättävä syyllinen saa aineenvaihdunnan jumiin – korjaa sudenkuoppa ruokavaliossasi ja huomaat eron päivissä

Huolehdi siitä, että saat mielellään jokaisesta ravintoaineryhmästä jotain joka aterialla. Kun korjaat sudenkuopan lautasella, huomaat eron jo muutamassa päivässä. On tarua, ettei aineenvaihdunnan vauhtiin voisi vaikuttaa. Geenit määräävät aineenvaihdunnan vilkkaudesta noin 10–40 prosenttia. Vähintään yli puolet on siis itsestä kiinni. Liian vähäinen syöminen on monen laihduttajan kompastuskivi, joka hidastaa aineenvaihduntaa.

Jotta laihtuisi, aineenvaihdunta on pidettävä hyrisemässä. Mitä rajumpia ja pidempiä dieettejä tai jojolaihdutusta on taustalla, sitä kärkkäämmin aineenvaihdunta mukautuu jatkuvaan energiavajeeseen ja hidastuu. Tyypillinen piirre on jatkuva vetämätön olo.
Säännöllinen, jämpti ateriarytmi on tärkeä, jotta aineenvaihdunta pysyy vikkelänä. Kenties vieläkin merkittävämpi syyllinen jumittavan aineenvaihdunnan takana on liian yksipuolinen syöminen.

Aineenvaihdunta kaipaa jopa säännöllistä ateriarytmiä enemmän sitä, että ravintoaineryhmät ovat tasapainossa eli ruoasta saa riittävästi proteiinia, hiilihydraattia ja rasvoja. Huolehdi siis siitä, että saat tasaisesti kaikkea ja mielellään jokaisesta ravintoaineryhmästä jotain joka aterialla. Tasainen saanti parantaa myös ravintoaineiden imeytymistä ja lisää jaksamista. Lihomisen pelko ja laihduttamisen halu johtavat herkästi ongelmiin eli liian vähäiseen syömiseen. On fiksumpaa ajatella panostavansa terveyteen ja suorituskyvyn lisäämiseen.

Yksittäisiä ruoka-aineita markkinoidaan joskus niiden aineenvaihduntaa kiihdyttävien ominaisuuksien takia, mutta toisaalta niiden vaikutus on hyvin pieni. Chili, vihreä tee, kahvi tai sitruunavesi saattavat kyllä kirittää aineenvaihduntaa ripauksen, mutta hokkuspokkusratkaisuja ne eivät ole. Monipuolinen syöminen on kaiken A ja O.

Suolisto tottuu pikkuhiljaa
Ruokapihtailu iskee aineenvaihdunnan säästöliekille, ja se taas ei tue myöskään liikunnallista elämäntapaa, jolloin hormonaaliset muutokset voivat saada entisen lempitreeninkin tuntumaan vastenmieliseltä. Jos ruoka ei maita, pitää harjoittaa vatsalaukkua ottamaan enemmän ravintoa vastaan.
Urheilulääkäri Arja Uusitalo huomauttaa, että varsinkin moni aktiivisesti liikkuva nainen syö turhan vähän.
– Ei autokaan kulje ilman bensaa! Jos ei saa ruoasta tarpeeksi energiaa, kehityksen kannalta olennaisia ravintoaineita ei saa tarpeeksi.
Silloin on turha haaveilla painojen lisäämistä kyykkyihin ja sairastelukierre voi katkoa ikävästi treeniputken.
Harjoita vatsalaukkua lisäämällä ruokamäärää pikku hiljaa joka aterialla ja panostamalla terveellisiin välipaloihin. Suolisto sopeutuu ottamaan enemmän tavaraa vastaan ja poimimaan tärkeät ravintoaineet käyttöön. Eron huomaa jo muutamissa päivissä.

Liikunnasta lisää puhtia. Lihasmassan määrällä on suurin vaikutus aineenvaihduntaan.
Treeni pääsääntöisesti kiihdyttää aineenvaihduntaa, kunhan muistaa syödä tarpeeksi. Kun lihasmassa kehossa kasvaa, myös aineenvaihdunta vilkastuu: se kuluttaa energiaa rasvakudokseen verrattuna kolminkertaisesti, myös levossa. Myös kevyestä, matalatehoisesta liikunnasta on apua. Kun liikkuu matalalla sykkeellä, solujen mitokondrioiden eli energiantuottolaitosten koko ja määrä kasvavat, jolloin aineenvaihdunta kiihtyy.

Aineenvaihdunnan aktivoimiseksi kannattaa yhdistellä lihaskuntotreeniä, aerobisia harjoituksia ja räväköitä, sykettä nostattavia pyrähdyksiä. Löydä lempilajisi, mutta mausta sitä myös muilla lajeilla. Kävelylenkit palauttavat salitreenistä, ja keho saa erilaisia ärsykkeitä. Siitä pitää myös aineenvaihdunta. Myös hyötyliikunta kannattaa aina!

Kommentti: Fogelholmin sudenkuoppa alunperin yhdistelmä hiilihydraatteja ja rasvaa, esimerkiksi runsaalla munavoilla varustettu karjalan piirakka.
Sudenkuoppa puolestaan vanha suomalainen pyydyskonsti, jossa syvän kuopan pohjalla terävät kepit, jotka lävistivät susihukan. Samanlaista kuoppaa suurempana XXXL-mallina käytettiin hirvijahdissa.
Nykyään pyyntikuoppia ei käytetä , koska lapioiminen on niin pirun raskasta. Ohjukset, viuhkamiinat ja uutukaiset etälaukaistavat pomppumiinat ovat tehokkaampia . Ottawan miinasopimukset eivät koske näitä, koska ovat metsästysvälineitä. Vihollisia ei saa vahingoittaa miinoilla, koska ne vapauttavat kärsivän kansan turhasta elintasosta.

Uskon kuopalle nimensä antaneen henkilön olevan aika moppea, sillä nimi on jo tieteellisen kirjallisuuden hakusanoissa ja vankkumattomasti kansainvälisen tiedeyhteisön käytössä ja konseksuksella hyvksytty - idioottimaisesta ruokinta-aineitten sotkemisesta.
Kalakukko

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa