Lasten rasvamaksa ei poistu verkkareilla, rypsiä lisättävä

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 5427
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

Lasten rasvamaksa ei poistu verkkareilla, rypsiä lisättävä

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 18 Touko 2019 9:32

Iltalehti: TERVEYS 18.5. klo 08:31

Hälyttävä tutkimus: Jo lapsilla voi olla rasvamaksa ja korkea kolesteroli - vanhemmat eivät tunnista lapsen ylipainoa

Joillain alueilla jopa puolet lapsista on ylipainoisia, ja lihavuuden aiheuttamat sairaudet voivat iskeä jo lapsiin. Osa vanhemmista ei tunnista lastensa ylipainoa, mutta jos ongelmaan haluaa tarttua, apua on saatavilla. Tätä mieltä lapset ovat aamupalasta.
Moni suomalaislapsi elää paikallaan seisovassa viihdyttävässä seurustelukulttuurissa. Kaverisuhteet hoidetaan WhatsAppeilla, tekstareilla ja nettitiimipeleillä. Elämä on rytmitöntä niin syömisen, liikkumisen kuin myös nukkumisen suhteen. Näin arvelee lastentautien erikoislääkäri Marketta Dalla Valle, joka on hoitanut paljon lihavia lapsia ja nähnyt lihavuuden kehityksen useamman vuosikymmenen aikana.

THL:n tilastoraportin mukaan vuonna 2018 pojista 27 prosentta ja tytöistä 18 prosenttia oli ylipainoisia. Joissakin kunnissa jopa puolet pojista on ylipainoisia. — Luvut pitävät paikkansa, lastentautien erikoislääkäri Marketta Dalla Valle vahvistaa.
— 2010-luvun alkupuolella näytti jo siltä, että lasten ylipainoisuuden lisääntyminen on saatu Suomessa taittumaan, mutta niin ei sitten ollutkaan, vaan viime vuosina ylipainoluvut näyttävät olevan meillä vielä nousussa. Vuonna 2018 hätkähdyttävä uutinen oli WHO:n julkaisema ja THL:n välittämä tieto pienten lasten ylipainoisuuden yleisyydestä myös meillä Suomessa.

Lasten lihavuusepidemiassa ei ole kyse annoksista, liiasta rasvasta ja lisätystä sokerista, vaikka ne kaikki ovat riskitekijöitä myös lasten ylipainolle
– Kaikenlainen arkiliikunta on vähentynyt. Mopot ja autot valtaavat tilaa koulujen pihoissa. Lapsia kyyditään vaikka matkan voisi kulkea kävellen tai pyöräillen. Pelikulttuuri, virtuaaliyhteydet ja some-maailma ovat kaapanneet ajankäytön ja vähentävät energian kulutusta.

Dalla Vallen mukaan on myös luotu uusia muodikkaita tarpeita, kuten energiajuomat, joista tulee turhaa energiaa ja usein niitä käytetään ilman minkäänlaista lisääntynyttä kulutusta. — Ruokaa on helposti saatavilla enemmän kuin riittävästi. Sokeriset korkeaenergiset teolliset tuotteet maistuvat hyvälle. Ne antavat paljon energiaa, mutta eivät tuo kylläisyyden tunnetta. Fruktoosi on todettu erityiseksi “pahikseksi” lasten lihomista ajatellen.

Myös taaperot ovat lihavia
Dalla Valle on työskennellyt Pohjois-Karjalan keskussairaalan lastenkeskuksessa lastenlääkärinä 80-luvulta alkaen. Hän kertoo, että myös taaperoikäisillä eli 1–3-vuotiailla esiintyy ylipainoa ja lihavuutta.
— Asia on heillä - kuten vanhemmilla lapsilla - todennettavissa suomalaisten kasvukäyrien avulla. Nykyisen näytön mukaan koko elämän hyvinvoinnin perusteet luodaan jo sikiöaikana ja ensimmäisten elinvuosien aikana. Ensimmäinen herkkä aika kehittää ylipainoa liittyy juuri ensimmäisiin elinvuosiin.

Dalla Valle painottaa, että on tärkeätä tunnistaa varhainen lihominen ja puuttua siihen, sillä varhain lihovien lasten joukossa on niitä, joiden lihavuus hoitamattomana tulee vaikeutumaan. — Tilanteeseen voi liittyä niin tutkimusten kuin kokemani mukaan jo lapsuusiältä alkaen verenpaineen ja sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan muutoksia ja maksan rasvoittumista sekä aikuisuuden vaikeata lihavuutta liitännäissairauksineen. Dalla Vallen mukaan tavallisimpia vastaantulevia tausta-asioita vastaanotolla ovat varhain alkanut lihavuus ja toisaalta nuoruusiässä murrosikäkehityksen aikaan ja jälkeen vaikeutuva lihominen. Lihominen tapahtuu usein myös jonkin elämänmuutoksen aikaan. Perhe muuttaa, vanhemmat eroavat, lapsuuden pihaleikit ja juoksut vaihtuvat tekniisiin vempaimiin ja ruutuaika lisääntyy tai lapsen tai nuoren urheiluharrastus loppuu.

Lihomiselle altistavat epäsäännöllinen syöminen, jatkuvat välipalat ja napostelu. Liian vähän salaatteja, kasviksia, hedelmiä. Liian suuret annoskoot. Liian vähäinen liikunta, ainoana liikuntana voi olla ajoittainen koululiikunta. Lapsen tai nuoren rajaton ruutuaika. Liian vähälle jäävä yöuni. Perimän rinnalla elintavoilla on iso merkitys.
Ennen lihomisen havaitsemista vanhempien huoli voi herätä lapsen hengästymisestä, jalkasäryistä, huonommasta fyysisestä kunnosta.
— Usein vasta vastaanotolla vanhemmat hoksaavat, että eivät vain ole tulleet asettaneeksi rajoja epäterveelliselle. Läheltä lapsen lihomista ei ole helppo havaita. Ennen lihomisen havaitsemista vanhempien huoli voi herätä lapsen hengästymisestä, jalkasäryistä, huonommasta fyysisestä kunnosta. Näitä asioita on tärkeä ottaa esille oman terveydenhoitajan kanssa.

Miten vanhemman kannattaa lähestyä aihetta niin, että myös kipeistä asioista voidaan puhua?
— Lempeästi ja lujasti. Kotona on uskallettava asettaa rajat, ohjata oikeaan, vaikka se ei aina olisi lapsen mieleen. Vanhemmat haluavat lapsensa parasta. Kun heille tullaan sanomaan, että kasvaminen ei ole mennyt odotetusti vaan on tullut liikaa painoa, kyllä se vanhempaa hätkähdyttää.
Dalla Valle tietää, että silloin tuntuu yhtäkkiä koko vanhemmuuden vastuu, ja vanhemmat saattavat ajatella, mitä he ovat tehneet väärin.
— Syyllisyys ja usein sen kumppani häpeä voivat silloin nousta esiin. Tunteiden kirjo on iso. Asiaan vaikuttaa myös minkälaiset kokemukset vanhemmilla on aiemmasta yhteistyöstä neuvolan tai kouluterveydenhuollon kanssa.

Asia on monelle perheelle arkaluontoinen ja sen esiin ottamiseen tarvitaan ammattilaisilta parasta mahdollista osaamista, hienovaraisuutta, mutta myös rohkeutta. — Paljon tietoa hyvistä puheeksiottamisen menetelmistä on olemassa; esimerkkeinä Neuvokas perhe -menetelmä, minulla on huoli -menetelmä ja motivoiva keskustelu -menetelmä. Neuvokas perheellä on myös perheille hyvä verkkosivusto lasten ylipainosta.

Myös nuoret tarvitsevat asiassa perheen tuen.
— Ylipainon ja lihavuuden hoitamisessa on aina kyse hyvinvoinnista ja terveydestä. Lapset ja nuoret eivät “laihduta”, eivätkä “hoikistu” vaan omaksuvat terveellisiä elintapoja ja niiden kautta myös heidän kasvunsa hyötyy asiasta. Dalla Valle muistuttaa, että koko perheen mukana olo elintapamuutoksissa on tärkeää. Äidit ja isät, sisarukset ja isovanhemmat täytyy saada mukaan muutokseen ja kaikilla tulee olla yhtenäiset ajatukset asiasta. — Näin myös silloin kun lapsella on kaksi kotia. Ristiriitaisuudet verottavat onnistumista.

Lasten ylipainoa voi ennaltaehkäistä

1. Opeta lapselle terveelliset elämäntavat jo varhaisessa lapsuudessa, aivan syntymästä alkaen. Jos se on jäänyt tekemättä, koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. Neuvola ja varhaiskasvatus ja myöhemmin kouluterveydenhuolto ja koulu antavat perheille tukea niiden opastustehtävässä.

2. Perehtykää lapsen kasvun, kehityksen ja terveyden kannalta tärkeisiin asioihin, näin lapsen lihominen voitaisiin ehkäpä kokonaan välttää. Tehkää tämä tavallisilla seurantakäynneillä neuvolassa ja kouluterveydenhuollossa.

3. Tehkää arjesta mahdollisimman säännöllistä ja pitäkää yllä rytmiä, tämä on tärkeä ylipainokehitystä ehkäisevä asia. Säännöllinen syöminen, säännöllinen ja riittävä liikkuminen, säännöllinen lepo ja rajat ruutuajalle ovat tavallisuudestaan huolimatta tärkeitä perusjuttuja.

4. Ruokailkaa perheenä yhdessä; se tuo tutkitusti monenlaista ja kauaskantoista hyvää lasten ja nuorten elämään.

5. Vältä lapsen ruoassa liikaa sokeria, liikaa suolaa, käytä pehmeitä kasvisrasvoja ja vähärasvaisia maitotuotteita, suosi kalaa, kokojyvätuotteita, panosta salaattien, kasvisten, marjojen ja hedelmien syöntiin ja huomioi lautasmalli.

6. Kannustakaa lapsia pihapeleihin, juoksemaan, pyöräilemään, hiihtämään, uimaan, liikkumaan tavalla mikä on kullekin lapselle mieleisintä. Lasten kanssa kannattaa mennä yhdessä ulos. Perheen yhteiset marja- ja sieniretket tuovat sankkojen täydeltä myös liikuntaa ja hyvää mieltä.

7. Pitäkää perheen kesken silloin tällöin tuumaustauko ja miettikää yhdessä, mitkä ovat perheen fiilikset, onko tapahtunut muutoksia, missä on iloja, missä on huolta, missä on rajaamisen paikka, missä taas on paikka kannustukselle ja kiitokselle.

8. Jos neuvolasta tai kouluterveydenhuollosta tulee viestiä lapsen painon liiallisesta noususta, ottakaa asiasta koppi. Nähkää yhteydenotto myönteisenä asiana, huolenpitona, sillä asian varhainen huomiointi ja hoito kannattaa ja on tuloksekasta. Varhain huomioidut elintapamuutokset ovat ehdottomasti helpompia kuin asioiden muuttaminen sitten, kun ollaan jo vaikeassa tilanteessa.

Asiantuntijana lastentautien erikoislääkäri Marketta Dalla Valle, Siun sote, PKKS, Lastenkeskus

FAKTAT
- Laajat terveysvaikutukset
- Lihavuus aiheuttaa lapsille samoja aineenvaihdunnan häiriöitä kuin aikuisille.
- Huomattavan lihavilla yli 10-vuotiailla lapsilla todetaan usein verikokeissa sokeriaineenvaihduntaan liittyviä häiriöitä. Joillakin todetaan jo ennen aikuisikää tyypin 2 diabetes.
- Muita häiriöitä ovat vyötärölihavuuteen liittyvä veren rasvahäiriö: hyvä HDL-kolesteroli on alhainen ja triglyseridi-rasvat koholla. Myös verenpaine nousee usein.
- Jos aineenvaihdunnan häiriötä on samalla lapsella useita, puhutaan metabolisesta eli aineenvaihduntaan liittyvästä oireyhtymästä. Tutkimusten mukaan noin kolmasosalla lihavista teini-ikäisistä, joilla painoindeksi yli 30, on metabolinen oireyhtymä.
- Rasvamaksa on tavallinen ylipainoisilla ja lihavilla lapsilla ja nuorilla. Lihavat lapset saattavat myös sairastua astmaan normaalipainoisia useammin.
- Lihavuuteen voi liittyä myös muita haittoja: ylipainoiset lapset voivat tuntea itsensä kömpelöksi, mikä voi rajoittaa leikkeihin ja liikuntaan osallistumista.
- Myös lihavuuden ja mielialan yhteydestä lapsilla on alustavaa näyttöä: suurentunut painoindeksi ja masennus näyttävät kulkevan käsi kädessä.
- Mielialaan vaikuttaa paljon kiusatuksi tuleminen: ylipainoiset ja lihavat lapset ja nuoret kokevat tutkimusten mukaan paljon syrjintää ja leimaamista painonsa vuoksi.

Lähde: Lasten lihavuuden Käypä hoito -suositus, Terveyskirjasto

PETRA SNECK
JENNA MENDEZ


Kommentti: Siinäpä pläjäys. Olisin mielelläni kuullut myös Mikaelin ja Ursulan huikeita markkinajuttuja ruisleivän ja rypsiöljyn vaikutuksesta. Tuo rypsiöljy kun lasten suurinpia suosikkeja. Myös trendikkäät verkkarit ja kalliit lenkkarit motivoivat liikkumaan , ainakin mäkkärille asti tai koulun ruokatunnilla lähikaupan pulla/karkkitiskille.
Nyt voikin kysyä, mitä merkitystä on VRN:llä, ruokintaoppineilla ja ylipäätään koko täysjyvän markkinoinnilla , kun lihavuus etenee kuin musta surma?
Kalakukko

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa