Veganismi ei ole aina pelkkää auvoa

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 5427
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

Veganismi ei ole aina pelkkää auvoa

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 27 Touko 2019 9:06

HS: Päivän lehti 27.5.2019 7:11 Mari Heikkilä
Ote osa-artikkelista:

Kasvissyöjä kaipaa vitamiineja ja hellää hoitoa hampaille – Jos ryhdyt vegaaniksi, ota huomioon nämä asiat
Tärkeimmät ravintolisät ovat D- ja B12-vitamiini.


RYHTYISINKÖ kasvissyöjäksi? Tätä miettii jo moni. Lihalle alkaa olla runsaasti vaihtoehtoja. Vuoden 2015 kulutustutkimuksessa 5,3 prosenttia vastanneista suomalaisista ei ostanut lihaa. Vuonna 2016 lihattomien osuus oli kasvanut 8 prosenttiin. Nuorista aikuisista lihattomalla ruokavaliolla oli useampi kuin joka neljäs. Vaikka lihan vähentäminen on ympäristön kannalta hyvä vaihtoehto, kasvissyöjäksi ei kannata ryhtyä suinpäin. Vaaditaan hieman tietämystä, jotta ei tule ongelmia.
Etenkin jos aikoo vegaaniksi, kannattaa perehtyä ravintoaineisiin. Lisäksi kasvissyöjän hampaat kaipaavat erityishuomiota.

JOS ryhtyy lakto-ovo-vegetaristiksi eli jatkaa maidon ja munien syömistä, ei yleensä tarvitse ravintolisiä, kertoo Itä-Suomen yliopiston kotitaloustieteen professori Anna-Liisa Elorinne. Hän on tutkinut kasvissyöntiä ja siihen liittyviä ravintoainepuutoksia. Elorinteen mukaan on kuitenkin tärkeää kiinnittää huomiota ruokavalion monipuolisuuteen. ”Tarkoitus ei ole , että kasvissyöjänä koko ajan laihtuu.”
”Pitäisi syödä ruokia kasvikunnan eri tuoteryhmistä päivittäin: täysjyväviljatuotteita, palkokasveja, pähkinöitä, siemeniä, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Ja huolehtia, että saa riittävästi energiaa. Tarkoitus ei ole, että kasvissyöjänä koko ajan laihtuu.”

PIDEMMÄN päälle kannattaa kiinnittää huomiota B12-vitamiinin saantiin. Sitä on vain eläinperäisissä tuotteissa.
”Joillakin ihmisillä on B12-vitamiinin imeytymishäiriö. Lisäksi yleensä vanhemmiten mahalaukun pH nousee ja B12-vitamiinin imeytyminen heikkenee.”
B12-vitamiinin pitoisuus elimistössä on helppo testata verinäytteestä. Tarvittaessa laktovegetaristin kannattaa käyttää vitamiinilisää.
Aiemmin ajateltiin, että B12-vitamiinia voi saada merilevistä ja sienistä. Nykyisin tiedetään, että näin ei ole. Ne sisältävät vitamiinin analogia, joka ei ole biologisesti aktiivinen elimistössä.
Tämä B12-vitamiinin kaltainen yhdiste voi heikentää entisestään todellisen aktiivisen vitamiinin vaikutusta, eli siitä voi olla haittaa.

VEGAANIN eli myös maidosta ja munista kieltäytyvän kasvissyöjän pitää ottaa huomioon useita asioita. Lasten, raskaana olevien ja imettävien äitien kannattaa olla erityisen tarkkana. Välttämätön ravintolisä on edellä mainittu B12-vitamiini, jota vegaani ei saa mistään. Elorinteen mukaan pelkkä pilleri päivässä ei riitä. Kannattaa lisäksi käyttää elintarvikkeita, jotka on täydennetty B12-vitamiinilla.
”Moniin kasvisjuomiin, kuten kaurajuomiin, on lisätty B12-vitamiinia ja kalsiumia. Silloin ne muistuttavat ravintosisällöltään maitoa. Kannattaa välttää tuotteita, joihin näitä täydennyksiä ei ole tehty.”

Lasten, raskaana olevien ja imettävien äitien kannattaa olla erityisen tarkkana. Jos äidillä on puutetta B12-vitamiinista, myös sikiö tai imetyksessä oleva vauva voi kärsiä puutoksesta. Pahimmillaan seurauksena voi olla neurologinen kehityshäiriö. Aikuisille puutos voi aiheuttaa anemiaa ja erilaisia hermosto-oireita, kuten raajojen puutumista ja pistelyä.

MUUT tärkeät ravintolisät vegaanille ovat D-vitamiini ja jodi. Elorinne kollegoineen havaitsi tutkimuksessa, että D-vitamiinitaso oli lähes joka neljännellä vegaanilla alle tavoitetason. Suomen olosuhteissa D-vitamiinipilleri kannattaa ottaa päivittäin ympäri vuoden, jos ei juo maitotuotteita
D-vitamiinin ja kalsiumin vähäinen määrä voi johtaa osteoporoosiin. Jodinpuutos koskee laajemminkin suomalaisia, ei ainoastaan vegaaneja. Suomalaistutkijat havaitsivat, että sen pitoisuus oli monilla tutkimukseen osallistuneilla alle viitearvon. Jodia saa maidosta ja jodioidusta suolasta, mutta molempien käyttö on vähentynyt. Merisuolat ja sormisuolat ovat tulleet muotiin, eikä niissä ole jodia.
Pahimmillaan puutos voi johtaa struumaan eli kilpirauhasen suurentumiseen. Se voidaan estää ottamalla jodia lisäravinteena.

Vegaaneilla oli suomalaistutkimuksessa elimistössään tavanomaista sekasyöjää vähemmän myös beetakaroteenia, seleeniä sekä välttämättömiä epa- ja dha-rasvahappoja. Niiden puutteeseen auttavat Elorinteen mukaan esimerkiksi rypsi- tai soijaöljy tai saksanpähkinät. Ne sisältävät alfa-linoleiinihappoa, josta elimistö pystyy itse muodostamaan välttämättömiä rasvahappoja.

Kommentti: Maailma ei todellakaan ole mustavalkoinen. Jos syö pelkästään lihaa, siinä on puutteensa. Jos heittäytyy viherpiiperöksi, on taivasosuus taattu aika piankin, jos kahjuuteen ei totu sukkelaan.
Ilmeisesti artikkelissa esiintynyt Elorinne ei ole erään Ursulan huonetoveri tai ainakin hyvin etäällä tästä suurenmoisesta vitamiini- ja ravintolisävihaajasta. Ilmeisesti veganismi ja virallisen ruokintaohjeen ylistys on jo itsessään jonkinasteista "läppäsilmäisyyttä" eli luojan antama näkökenttä on tietoisesti supistettu.

Toivottavasti useat lukevat artikkelin, joka lähes aukeaman mittainen. Tieto saattaa auttaa propagandistien vihamielisten ja vastuuttomien saarnojen asettamisen selkeästi tuonne mielenterveyspuolen häiriöiden piikkiin. Onneksi kahjuus ei suoraan tartu ihmisestä toiseen eikä eläimestä (lehmä on nelimahainen) ole oppiäidiksi. Ihmisten syöttämät linnutkin ovat muuntuneet osin lentokyvyttömiksi lajityypillisen ravinnon puuttuessa kehityskulussa.
Ehkäpä jonkin ajatuskipinän antaa lemmikkien syöttäminen "viljanappuloilla", joiden seurauksena lemmikitkin saavat ihmisen tauteja eli diabetesta ja sydänsairauksia.
Sekasyöminen tarkoittaa koko makrokirjon hyväksymistä, mutta painottuen luonnollisiin ravintoihin ja varoen runsasta hiilarien vouhotusta. Tulostamisen ihanuus ja runsaat kaasupäästöt eivät voi olla elämän tarkoitus.
Kalakukko

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa