Laatsu laukoo: pelkkä aamupuuro huono aloitus päivälle

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 5409
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

Laatsu laukoo: pelkkä aamupuuro huono aloitus päivälle

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 27 Kesä 2019 9:52

HS: Päivän lehti , Terveys 27.6.2019 Laura Hallamaa HS | Minä väitän

Aamupuuro on luultua huonompi aamupala. Pelkällä puurolla ei pitkälle pötkitä. Aamupalalla kannattaa muistaa myös hedelmät ja proteiini, kertoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Puuro ei riitä aamupalaksi. Tämä juttu on osa Minä väitän -sarjaa, jossa yksi asiantuntija kertoo näkemyksensä jostakin omaan alaansa liittyvästä kiinnostavasta aiheesta. Reijo Laatikainen, ravitsemusterapeutti:

”Sanoisin, että monet työssäkäyvistä suomalaisista syö melko terveellisen aamiaisen. Suosituimpia aamupaloja ovat puuro, ruisleipä tai kreikkalainen jugurtti. Isoin puute on kasviksissa, sillä suomalaiset syövät niitä muutenkin vähän. Lusikallinen mustikoita aamulla ei riitä, vaan pitäisi syödä reilu desilitra. Lisäksi täytyisi välillä vaihdella ja syödä erilaisia hedelmiä ja kasviksia. Ei vain mustikkaa ja banaania, jotka vähän kärjistäen ovat suomalaisten yleisimmät valinnat. Moni kun suosii helppoja hedelmiä, joita ei ole vaikea kuoria.

Riittävä aamiainen koostuu kolmesta elementistä. Pelkkä puurokaan ei ole ravitsemuksellisesti optimaalisin aamupala, vaikka päälle ripottelisi riittävästi marjoja. Puurossa on vähän proteiinia, eikä se pidä useimpien nälkää poissa kovin pitkään. Puuro on kuitenkin aina parempi kuin se, että ei syö mitään. Puuro päihittää myös vaalean vehnäleivän, sokerimurot ja Keski-Euroopasta tutut croissantit.

RIITTÄVÄN AAMIAISEN rakentaminen ei ole vaikeaa. Se koostuu kolmesta elementistä. Pitää olla kuitupitoista ja terveellistä hiilihydraattia, riittävästi marjoja, hedelmiä tai kasviksia ja jonkin verran proteiinia. Näin kun tekee, niin nälkä pysyy poissa ja aamupala auttaa rytmittämään päivää. Jos lähtökohtana on nyt vaikka kuitupitoinen puuro, niin siihen kannattaa lisätä vähintään noin puolitoista desilitraa suomalaisia marjoja.
Jos ei halua marjoja puuroonsa, yhtä hyvä vaihtoehto on syödä jokin hedelmä, esimerkiksi mandariini, appelsiinin puolikas, kiivi tai nektariini.

Puuron päälle voi lisätä proteiiniksi vaikkapa raejuustoa tai munanvalkuaista. Proteiinia ei tarvitse lisätä mahdottomasti, vaan vajaa desilitra proteiinin lähdettä riittää. Puuron voi myös keittää maitoon tai soijajuomaan. Aamulla on hyvä juoda lasillinen vettä. Aamupalan kanssa käyvät hyvin juomaksi kahvi tai tee. Myös lasillinen tuoremehua on hyväksyttävä valinta, mutta mehua ei sokerin takia kannata juoda useasti päivän mittaan. Paremmalla kylläisyydellä ja vähemmällä sokerilla pääsee, kun ottaa aamulla mehun sijasta hedelmän.
Riittämätön aamupala voi kostautua myöhemmin.

NIITÄKIN IHMISIÄ on, jotka pärjäävät ilman aamiaista, ovat terveitä ja syövät muuten terveellisesti. Yksilöllisiä eroja siis on, eikä aamiaisen rakentamisessakaan ole mitään tiukkaa sääntöä, jota pitäisi ehdottomasti noudattaa. Mutta valtaosa tarvitsee aamiaisen.
Riittämätön aamupala voi kostautua myöhemmin päivällä. Huonoin tapa on se, että aamiainen on heikko ja lounas on samalla tavalla riittämätön, esimerkiksi vain eineskeitto tai kasviskeitto. Illalla on sitten vaikea hallita nälkää.
Toinen huono tapa on, että aamulla ei syö lainkaan tai syö huonosti. Sitten päivällä syö kauhean suuren lounaan, on ruokakoomassa iltapäivän ja koettaa selvitä pelkän kahvin voimalla. Illalla taas syö suuren aterian, koska ateriaväli on ollut pitkä.
Puutteellinen tai väliin jäävä aamiainen johtavat helposti tällaisiin tilanteisiin.

KIIRE ON yleensä huono tekosyy olla syömättä aamiaista. Jos ei ehdi viittä minuuttia uhrata aamiaiselle, niin silloin on ravitsemuksen näkökulmasta elämän prioriteetit hukassa. Nopean ja ravitsevan aamupalan saa esimerkiksi sekoittamalla kreikkalaiseen jugurttiin saksanpähkinöitä tai sokeritonta ja vähärasvaista mysliä ja syömällä päälle vielä vaikkapa reilun kourallisen kotimaisia marjoja tai kiivin.”

Kommentti: Voi, voi ja vielä kerran voi! Miksi Laatsu tietoisesti asettuu puuroa vastaan? Puuronhan voi valmistaa punaisesta maidosta ja lisätä siihen lopuksi n. 100 gr voita/litra valmista puuroa. Lisänä voi toki nauttia ulkomailta tuotuja , lentorahtina, marjoja. Eksoottiset hedelmät ovat kruunu aamupalalle. Ihmettelen vain, miksi Laatsu unohti tietoisesti tai "erehdyksessä" kanamunat ja pekonin, joiden tärkeä funktio suomalaisessa aamiaisessa on kiistaton. Ulkomaisten marjojen asemasta voi kelpuuttaa myös thaipoimijoiden Suomessa keräämät marjat tai ainakin Virosta tai Venäjältä tuodut marjat.

Vaikeaa on varmaan Laatsulla, kun ei tiedä, miten pyörisi virallisen viisauden seurassa. Mitenkähän mahtaa WC-käynti onnistua? Pettääkö sihti?
No, parhaat ohjeet arvoisa lukija saa perehtymällä palstan kokemusasiantuntijoiden vinkkeihin ja omien antoisien havaintojen tuomiin terveyden tuntemuksiin. Ja muistakaapa sitten myös Laatsun unohtama aamulenkki ennen ja jälkeen aamiaisen, mieluiten se peninkulma vähintään, niin vatsakin toimii kuin junan klosetti, yllättäen ja ennalta tilaamatta kuin erään naispääministerin faxi.
Kalakukko

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 8 vierailijaa