Johdatus ikuiseen haaveeseen: PYSY NUORENA (ja terveenä)

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 5548
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

Johdatus ikuiseen haaveeseen: PYSY NUORENA (ja terveenä)

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 08 Heinä 2019 5:31

Prisma: Pysy nuorena

Jakso 1 51 minke 3.7.20191 kk 23 pv 22840 katselua

1/3. Kuinka elää terveempänä ja pidempään? Keho vanhenee koko ajan, mutta voiko sisäelimien vanhenemista hidastaa omalla toiminnalla? Tutkijat seuraavat vapaaehtoisia ihmiskokeessa kolmen kuukauden ajan. Millainen on elintapojen vaikutus sydämen toimintaan ja krooniseen stressiin? T: BBC.

LINKIT JA ARTIKKELIT
Prisma: Pysy nuorena – moni näyttää hyvinvoivalta, mutta elimistö kertoo toista tarinaa
OHJELMAN TIEDOT
Alkuperäisnimi How to Stay Young
Kuva 16:9 HD
TV-lähetyksen ääniraidat englanti stereo
Tekstitys suomi
Katsottavissa vain Suomessa

Kommentti: Oman toiminnan arvoitus on usein kokonaisuus, kuten ravinnon, liikunnan ja levon rytmitystä. Elinkeinon pikku rengit ja piiat kertovat meille elinkeinon tuottamaa sanomaa niin ravinnon kuin lääketieteen näkökulmasta. Vuosikymmeniä kaiken lähtökohtana on ollut kuitu ja sen tulostus.

Toki tulostaminen on niitä harvoja nautintoja, josta ei liene ole ihan intohimoksi. Tokihan vanhukset kertovat toisilleen hyvien huomenien lisäksi, tuliko kunnon tulostus ja oliko se mukava kokemus. Hoitolaitoksissa pyritään jatkamaan muistijälkeä harvoilla vaippojen vaihdoilla.

Ikuisen terveyden ja nuoruuden haave on ollut varmaan ihmiskunnan ikuisimpia unelmia. Toisaalta nuoria on kehotettu uhraamaan itsensä taistelussa vanhojen ja puolustuskyvyttömien puolesta ja isänmaata kunnioittaen. (Ateenalaisten laulu)

Terveyden tavoittelusta huuhaana ravintolisien ja vitamiinien avulla on eräskin elinkeinon renki ja piika tehneet itselleen suorastaan brändin. Lisäarvoa ei saa hakea purkeista vaan on syötävä tarkasti ohjeiden mukaisesti maksamalla kuhakilosta 30€/kg. On julistettu miljoonia vuosia käyttettyjen ruoka-aineitten vaarallisuus ja tappavuusasteita ja korostettu luonnottomien aineitten hyvyyttä. Kuljetus maapallon toiselta puolen lisää paremmuutta. Kymmenen ateriakerran taannoin katsottiin olevan sopivaa. Postprandiaalisesta tilasta ei puhuttu haittana vaan erinomaisuutena. Lihavuuden syistä on syyllistetty ihmistä, ei ravintokokonaisuutta, ei joidenkin tuotteiden koukuttavuutta. Sokerin koukuttavuus onkin erään "professorin" mukaan sitä suurinta huuhaata. Mistä nää pösilöt oikein titteleitä saavat?
Köyhyys ei näitä neropatteja vaivaa eikä ongelmaa tiedosteta siellä korkealla norsunluutornissa, jonka tukemiseen elinkeinot ovat vankkumattomasti sitoutuneet. Vanha sanonta pitää yhä kutinsa: "Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asuminen".

Areena auttaa jaksojen katselussa itselle sopivaan aikaan!
Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 5548
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

Re: Johdatus ikuiseen haaveeseen: PYSY NUORENA (ja terveenä)

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 09 Heinä 2019 10:50

Katsoin ohjelman ja ihmettelin digitekniikan suurta voimaa. Kaikki esitettiin grafiikkana ja suurinumeroisina esityksinä, liikennevlojen väreissä. Aika järkyttyneitä olivat osallistujat todellisen ja "tekniikan esittämän iän" eroista. Joku 51 vuotias havaitsi "teknisen" ikänsä olevan 74 vuotias.

Jotenkin jäi omaan tekniikan "totuuden" vastaiseen muistiini, että tekniikkaa voi myös helposti manipuloida, vaikkapa grafiikan vertailuarvoilla ja väreillä. Ehkäpä Virta-Healthin jutut ovat kuitenkin sieltä totuudenmukaisimmasta päästä. Grafiikka kertoo tavikselle kuitenkin selkeästi , missä mennään, jos vertailukohdat ovat "oikeita". Voisiko 70-80 vuotiaalta saatava data olla vertailukelpoinen väestötasolla nuoriin verrattuna koehenkilöihin?

CRP:n ja erityisesti hsCRP:n arviointi, pitkän sokerin kuvaus, maksan arvojen kertoma, kolesterolien , erityisesti LDL:n suuruus ja partikkeleiden koostumus kertoisi jotain asiasta tietäville. Keuhkojen vitaalikapasiteetti , pulssi, painoindeksi, verenpaineiden ja unen merkitys ovat hyviä markkereita. Jaksoseurannan tärkeys paljastaa totuuden muistaen ihmisten erilaisuuden.

Ohjelmassa korostettiin punaisen lihan välttämistä ja myös ns. roskaruokien ja liiallisten hiilareiden kaikkinaista välttämistä. kaikkiaan ruokavalioremontti oli hyvä, mutta hiukan yksisilmäinen ruokintafundamentalistien suuntaan hakeutuva.

Olisipa vertailukohtana ollut kunnollinen ketoilu, pätkäpaastoilu tai silkka VHH! 12 viikon tarkkailujakso olisi ollut mahtava mittausjakso kertomaan myös mahdollisten muiden kremppojen vähenemisestä tai lääkkeiden käytön loppumisesta. Nythän koekaniinit olivat käsittääkseni lääkkeettömiä, ilman minkään sairauden diagnoosia.

BMI ei välttämättä kerro kaikkea, vaikkakin se saattaa riskiarvointina olla hyvä markkeri. Myös laihat sairastavat erilaisia sairauksia, vaikkapa ihottumaa, reumaa, mielenterveysongelmia.

Huolimatta pienestä tympeydestä, odotan seuraavaa jaksoa mielenkiinnolla ja mitä uusia tekniikan kotkotuksia on esillä. Ehkäpä näemme "sentrifuugin" sinkoamassa läskit seinille tai jopa tavallisen kävelyn ilman asiallisia GYM-asuja parantavan hapenottokykyä. Entäpä viinalakko tai tupakanpolton lopetus? Kaiken pahan alku ja juuri olisi kuitenkin hiilihydraattien radikaali vähennys ja sen vaikutusten mittaaminen niin mielen kuin ruumiinkin hyvinvointiin ("Mens sana in Corpore sano").
Nähdään tekniikkalaboratoriossa... Muistaen, kuinka vaikeaa on saada labralähete haluamistaan markkereista kuten B-12 tasosta , S-D-25:sta (D-vitamiinin seerumin taso) tai hsCRP:stä, laajasta verenkuvasta, munuaistoiminnoista tai muustakaan, joita asiakas pitää tarkoituksenmukaisina.

Suomalaiset ovat erilaisia ja ulkomaanpellejen kertomukset eivät liippaa läheltäkään "kepinheittäjä- ja autourheilukansan" ruisleipäterveyttä eikä liiemmin margariinikulutuksen ihannointia. Ainoa yhdistävä tekijä oli urheiliuvaatteiden käyttö. Siis "uskokaamme" omia virallisia viisaita ja heidän merkillisä neuvojaan. Kaukaa tuodut heinäsirkat ovat trendikkäitä ja "terveellisiä" linnuillekin. Ihmiset ovat muistaakseni nisäkkäitä...vaikkakin "munaavatkin" joskus omissa toimissaan.
Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 5548
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

Re: Johdatus ikuiseen haaveeseen: PYSY NUORENA (ja terveenä)

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 09 Heinä 2019 12:18

Iltalehti: TERVEYS 9.7.klo 10:36 Heljä Salonen

Kroppasi voi olla kymmenenkin vuotta nuorempi kuin oikeasti olet - viisi asiaa määrittää

Biologinen ikäsi ei ole sama asia kuin kalenteri-ikäsi, joka lasketaan syntymävuodestasi. Kaiken huipuksi jokin osa sinusta voi olla vanhempi kuin muut kudoksesi. Ihmisen biologinen ikä voidaan määritellä DNA:n tietyistä kohdista. Saman ihmisen eri kudokset voivat olla erilaiset biologiselta iältään.

Viisi arkipäiväistä asiaa, kuten käden puristuskyky, määrittää, onko kroppasi biologiselta iältään vanhempi kuin kalenteri-ikäsi.
Jokainen meistä tuntee ainakin yhden ihmisen, joka näyttää huomattavasti ikäistään vanhemmalta tai nuoremmalta.
Tutkijoidenkin mukaan ihmisen kalenteri-ikä voi olla hyvin erilainen kuin hänen biologinen ikänsä. – On nähty jopa kymmenen vuoden eroja näiden välillä, kertoo yliopistotutkija, liikuntatieteen tohtori ja gerontologian dosentti Elina Sillanpää Jyväskylän yliopistosta.

Viisikymppinen voi siis olla biologiselta iältään 40 tai 60 vuotta tai jotain näiden väliltä.
Ero ihmisen biologisen iän ja kalenteri-iän välillä voi olla aivan silmin havaittavissa.
– Jos toinen kaksosista on biologiselta iältään esimerkiksi paljon toista vanhempi, sen voi tutkimusten mukaan myös nähdä ulkonäöstä, Sillanpää sanoo.

Sillanpää on tutkinut geneettisen perimän ja ympäristön merkitystä ihmisen yksilöllisessä ikääntymisessä.
Pitkäikäisyys voi olla geeneissäsi, mutta omilla elintavoillasi on usein myös vaikutusta siihen, millainen elämä sinulla on.Pitkäikäisyys voi olla geeneissäsi, mutta omilla elintavoillasi on usein myös vaikutusta siihen, millainen elämä sinulla on.

Vanhat lihakset tai maksa
Pelkän ulkonäön perusteella toisen ihmisen biologisen iän arviointi voi kuitenkin mennä aivan pieleen.
Esimerkiksi harmaantuminen ei kerro mitään biologisesta iästä, eikä ryppyisyys.
Toisilla hiukset harmaantuvat geneettisistä syistä varhain, eikä sillä välttämättä ole yhteyttä nopeasti vanhenemiseen.
Rypyt taas voivat olla merkki siitä, että ihminen on ollut paljon auringossa.

Tutkimuksissa on selvinnyt myös, että eri kehonosamme voivat vanhentua eri aikaan. On mahdollista, että esimerkiksi lihaksemme ovat biologiselta iältään vanhempia kuin muu kehomme tai että pikkuaivomme ovat biologiselta iältään nuoremmat kuin muu keho.
– Lihavuuden aste voi olla yhteydessä maksakudoksen biologiseen ikään, Sillanpää kertoo. Voidaan siis ajatella, että lihavan maksa on muuta kehoa ”vanhempi”.

Biologinen ikä DNA:sta Biologista ikääntymistä voidaan nykyään mitata algoritmin avulla. Tällöin mitataan tiettyjä ikääntymistä sääteleviä, DNA-kohtiin liittyneitä metyyliryhmiä. Metyyliryhmien sitoutumisen tiedetään säätelevän geenien aktiivisuutta. Algoritmi arvioi ihmisen biologisen iän 353 DNA-kohdan metylaation avulla. Tulokseksi saadaan DNA-metylaatioikä eli biologinen ikä. Näin biologinen ikä voidaan määrittää ihmisen eri kudoksista.

Niin sanottu epigeneettinen ikääntymisnopeus kuvaa eroa kalenteri-iän ja biologisen iän välillä eli kertoo onko ihminen biologisesti vanha vai nuori verrattuna kalenteri-ikään. Poikkeuksellisen pitkäikäisillä ihmisillä ja heidän jälkeläisillään on yleensä alhaisempi biologinen ikä kuin muilla.
Geenien vaikutus elinikäämme vähenee, kun ikää karttuu.Geenien vaikutus elinikäämme vähenee, kun ikää karttuu. Nämä seikat ovat yhteydessä biologisen iän nousuun.

Jos ihminen on biologiselta iältään vanhempi kuin kalenteri-iältään, se on yhteydessä entistä suurempaan kuolemanriskiin.
Viisi vuotta suurempi biologinen ikä lisää kuolemanriskiä 35 prosenttia. Biologista ikää nostavat tietyt sairaudet.
Tällaisia ”ennen aikojaan vanhentavia” sairauksia ovat esimerkiksi HIV, Downin syndrooma, Parkinsonin tauti ja Alzheimerin tauti.

Tietyt asiat ovat yhteydessä biologisen iän nousuun. Tällaisia yksittäisiä tekijöitä, jotka voivat kertoa jotain biologisen iän suhteesta kalenteri-ikään, ovat käden puristusvoima, keuhkojen toimintakyky, kävelynopeus, kognitiivinen toiminta ja gerastenia, jota kutsutaan myös hauraus-raihnausoireyhtymäksi. Jos siis käden puristusvoima on selvästi heikentynyt, se voi kertoa kasvaneesta kuolemanriskistä.

Ei yksin geeneistä Näyttää siltä, että biologisen iän suhdetta kalenteri-ikään säätelevät pitkälti geenimme.
Toisilla sattuu olemaan sellainen perimä, että he esimerkiksi vanhenevat osiltaan tai koko keholtaan hitaammin kuin ikätoverinsa.
Geenien vaikutus biologisen iän vaihteluun vähenee jonkin verran, kun ikää karttuu. Sen sijaan yksilöllisten elintapojen ja ympäristön merkitys kasvaa. Perimän ja ympäristön vaikutus on kuitenkin yksilöllinen.
Joku ei geeniensä vuoksi pysty suurestikaan edistämään terveyttään vaikka tekisi mitä, toisille se on helpompaa.

Liikunta ei hidasta biologista kelloa. Yhden ihmisen biologisen iän mittaaminen ja algoritmianalyysi maksaa noin 500 euroa.
Sillanpäästä itsestään ei tällaista arviota ole tehty. – Mitä yksilö sillä tiedolla tekisi? tutkija kysyy. Biologisen iän mittaus voisi kuitenkin olla hyvä menetelmä tunnistaa ne, joilla on muita suurempi riski toimintakyvyn heikkenemiseen tai sairastumiseen.

Tutkimuksissa on paljastunut omituinen asia liikunnan vaikutuksesta ikääntymiseen. Biologista ikää on verrattu kaksospareilla, joista toinen kaksonen on harrastanut vapaa-ajan liikuntaa huomattavasti enemmän kuin kaksossisaruksensa yli 30 vuoden ajan.
Liikunnan harrastaminen ei vaikuttanut kaksosten biologiseen ikään. Liikunnasta ei siis näyttänyt olevan hyötyä.
Vaikka fyysisellä aktiivisuudella ei ehkä saa biologista kelloa hidastettua, liikuntaa kannattaa silti harrastaa.
Liikunta tuo terveyttä, vaikka se ei lisäisi elinvuosiesi määrää. Liikunta tuo terveyttä, vaikka se ei lisäisi elinvuosiesi määrää.

Liikunta hoitaa turvallisesti!
Liikunta kuitenkin vähentää riskiä sairastua useisiin sellaisiin sairauksiin, joihin omat elintavat ja ikääntyminen altistavat.
Fyysinen aktiivisuus on myös erittäin tehokas ja turvallinen hoitomuoto, joka auttaa samanaikaisesti useisiin sairauksiin ja jolla ei ole sivuvaikutuksia.
– Liikunnan harrastaminen tuo kaiken kaikkiaan entistä terveemmän ja iloisemman elämän, vaikka se ei elinikää pidentäisi, Sillanpää sanoo.
Liikuntaa harrastamalla voi edistää sitä tavoitetta, että elää hyvää elämää loppuun asti.
Sillanpään mukaan neuvot mahdollisimman pitkään terveeseen elinikään ovat yksinkertaiset.
– Yleinen kohtuullisuus ja positiivinen elämänasenne, hän kiteyttää.

Pitkän iän probleemat. Entä kannattaako ylipäätään hinkua valtavan pitkän eliniän perään? Matt Haigin teoksessa Kuinka aika pysäytetään (Aula & Co) päähenkilö Tom Hazard näyttää nelikymppiseltä, mutta hän on todellisuudessa yli 400-vuotias. ”Ikuisesti nuori” Hazard on kummajainen, joka joutuu varsin lyhyin väliajoin vaihtamaan maata ja identiteettiään, jotta hänen outoutensa ei herättäisi vihamielisyyttä.
Romaanihenkilö Hazard vaikuttaa kaikkea muuta kuin onnelliselta.
– Kun ihminen saavuttaa pitkään iän, siihen mahtuu todennäköisesti myös valtava määrä menetyksiä, Sillanpää toteaa.
Lisää tietoa tutkimuksesta täältä.

Kommentti: Miksi artikkeliin ei oltu otettu maamme tunnetuimpia ravintolisä- ja vitamiinin vihaajia, limonaatiexperttiä, tunnettua takinkääntäjätietäjää, ja ylipäätään leipomoteollisuuden palkittua miestä?
Vuosikymmeniä jatkunut ruisleivän ylistys, rypsiöljyn välttämättömyys, punaisen lihan idioottimainen kiroaminen ja eläinrasvan mollaaminen muka välittömästi tappavana on mitä suurinta huuhaata , sanokoon Turku(laiset) mitä tahansa.

Kuten em. artikkeleista näkyy, on BIOLOGINEN IKÄ vain laskennallista ja manipuloitavissa tiettyyn rajaan asti. manipulaatioon voi itse vaikuttaa ottamalla ns. toisen näkemyksen asiasta. Artikkelissa mainitussa 500€ geenitestistä kannattaa luopua ja ostaa sillä rahalla VOITA, jota saa noin 10kg. Edes samalla rahalla ostettu viina ei tuo samaa terveyshyötyä, ehkä mielihyvää kuitenkin.
Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 5548
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

Re: Johdatus ikuiseen haaveeseen: PYSY NUORENA (ja terveenä)

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 10 Heinä 2019 6:13

Prisma: Pysy nuorena
Jakso 2
50 min ke 10.7.20191 kk 28 pv 0 katselua

2/3. Voiko hyvä lihaskunto edistää terveyttä myös varttuneilla ihmisillä? Tutkijoiden mukaan koehenkilöt hyötyvät säännöllisestä harjoittelusta ja terveellisestä ruokavaliosta. Ne suojaavat ihmiskehoa sairauksilta ja jopa parantavat muistin toimintaa. T: BBC.
Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 5548
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

Re: Johdatus ikuiseen haaveeseen: PYSY NUORENA (ja terveenä)

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 17 Heinä 2019 14:43

Yle Tv 1: 19.00 tänään 17.7.. Prisma: Pysy nuorena 3/3.

Epäterveellinen ruokavalio nopeuttaa koko kehon vanhenemista, niin ulkoa kuin sisältä käsin.
Kehomme rapistuu väistämättömästi, mutta kuinka voimme hidastaa prosessia?
Onko koskaan liian myöhäistä aloittaa terveempi elämä? T: BBC. HD 50 min
Kalakukko


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa