Olisiko leivän laistajilta otettava kansalaisuus pois ja karkotettava?

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 6147
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

Olisiko leivän laistajilta otettava kansalaisuus pois ja karkotettava?

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 17 Tammi 2021 12:49

Iltasanomat: TERVEYS 17.1. klo 09:00 Katarina Pimiä

Oletko vähentänyt leivän syömistä? Älä tee yhtä virhettä:
”Aivan suoraan yhteydessä suolistosyöpiin”


Jos vatsa oikuttelee, kuituja tulisi saada riittävästi. Liian vähäinen kuidunsaanti on yhteydessä suolistosyöpiin.
Useimmille viljat sopivat jossakin muodossa. Jos leipä tuntuu ärsyttävän, puuro voi olla lempeämpi vaihtoehto.
Viljat eivät sovi minun vatsalleni, sanoo nykyisin moni asiakas ravitsemusterapeutti Anette Palssan vastaanotolle tullessaan.Yhä useampi onkin vähentänyt viljatuotteiden käyttöä tai luopunut esimerkiksi leivästä kokonaan. – Kun jokin ruoka-aine aiheuttaa oireita, ihmiset menevät helposti ääripäähän ja alkavat välttää viljatuotteita hyvin laajasti. Samalla voi kuitenkin unohtua riittävästä kuidunsaannista huolehtiminen, Palssa sanoo.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on 10–20 prosentilla
Vatsavaivat ovat suomalaisilla erittäin yleinen ongelma. Anette Palssa käsittelee aihetta juuri ilmestyneessä kirjassaan Rauhoita stressivatsa – Löydä mielen ja vatsan toimiva yhteys (Tammi).
Kirjan mukaan ärtyvän suolen oireyhtymää sairastaa 10–20 prosenttia väestöstä, ja ylävatsaoireita esiintyy ainakin ajoittain 20–40 prosentilla. Molempiin viitataan usein arkikielessä termillä stressivatsa.
– Tällä tarkoitetaan sitä, että toiminnallisissa vatsavaivoissa, joihin ei löydy selkeää syytä – kuten keliakiaa tai tulehduksellista suolistosairautta – on usein kyse myös mielestä eli stressistä. Maha-suolikanavan oireet vaihtelevat kausittain, ja ne pahenevat henkisen tai fyysisen stressin seurauksena.

Valtaosa saa liian vähän kuitua
Ärtyvän suolen oireyhtymä saattaa todella rauhoittua viljatuotteiden vähentämisellä. Samalla ruokavalion kuitujen määrä uhkaa kuitenkin jäädä aivan liian vähäiseksi.
Ravintotutkimusten mukaan peräti 70 prosenttia suomalaisista saa liian vähän kuitua. – Se johtuu siitä, että täysjyväviljatuotteiden käyttö on vähentynyt ja valkoisen viljan käyttö lisääntynyt, ja kasvisten käyttö on liian vähäistä.

Jos ei halua syödä leipää, kuituja tulisi saada muista lähteistä.
Jos ruokavaliota aletaan vielä entisestään rajoittaa karsimalla viljatuotteet, on hyvin todennäköistä, että kuidun päivittäinen vähimmäissuositus 25–35 grammaa jää toteutumatta. Tilalle pitäisi tulla juureksia, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä ja siemeniä.
Lue lisää: 10 asiaa, jotka tapahtuvat, kun lakkaat syömästä leipää
Palssa muistuttaa, että useimmille löytyy myös jokin sopiva vilja.
– Urani aikana on ollut vain muutama asiakas, joille vilja ei missään muodossa käy. Useimmille sopivat esimerkiksi tattari ja kaura. Jos kauraleipä tuntuu ärsyttävän, puuro voi olla lempeämpi vaihtoehto.

Ruokavalion radikaali muutos voi lisätä syöpäriskiä
Vähäkuituinen ravinto vaikuttaa heikentävästi suoliston toimintaan ja bakteerikantaan. Suolistomikrobeista hyödyllisten bifidobakteerien määrä voi vähentyä.
– Se, että suolisto ei yhtään pidä meteliä, ei välttämättä tarkoita suolistomikrobiston kannalta hyvää asiaa.
Suolistomikrobiston vaikutuksesta terveyteen saadaan yhä enemmän tieteellistä näyttöä. Radikaali ruokavalion muutos voi myös lisätä syöpäriskiä.
– Kuitujen liian vähäinen saanti on aivan suoraan yhteydessä suolistosyöpiin. Tutkimusnäyttö tästä on vahva.

Lue lisää: Suolistosyöpä lisääntyy ja se jää usein huomaamatta – tunnista varhaiset oireet
Oikea määrä kuitua rauhoittaa stressivatsan oireita. Kuitujen lisääminen suositellulle tasolle vastaavasti kohentaa suoliston kuntoa. – Suolistomikrobiston vaikutuksesta terveyteen saadaan yhä enemmän tieteellistä näyttöä. Suuntaus on, ettei näytä olevan montaakaan asiaa, johon se ei vaikuttaisi.

Lue lisää: Suoliston mikrobiomilla on valtava vaikutus terveyteen, ja sitä voi itse ”ohjelmoida” – ota 3 asiaa huomioon ruokavalinnoissa. Kuitusuosituksen noudattaminen rauhoittaa monella myös stressivatsan oireita.
– Se auttaa varsinkin ummetusoireisiin. Myös ripulioireinen ärtyvä suoli helpottaa usein kuituja lisäämällä, koska kuidut eivät vain nopeuta ravinnon läpikulkumatkaa vaan myös tasapainottavat suoliston toimintaa.

Näin saat lisää kuitua ruokavalioosi:
1. Tarkista määrä Ravintokuitua saa kasvikunnan tuotteista. Ravitsemussuositusten mukaan kuitua tulisi saada vähintään 25–35 g päivässä.

2. Perehdy kuidun eri lähteisiin
Voi olla yllättävää huomata, että esimerkiksi avokadossa, kiivissä ja appelsiinissa on kuitua mutta banaanissa ei juurikaan. Kuitupitoisuuden näkee elintarvikkeiden koostumustietopankki Finelistä.
Yllä olevasta taulukosta näet esimerkkejä erityisesti herkälle vatsalle yleensä sopivista kuitupitoisista tuotteista.
Taulukko ei valitettavasti näy tässä kopiossa.

3. Tee monipuolisia valintoja
Viljakuiduista etenkin kaura sopii herkkävatsaiselle. Käytä sen lisäksi vaihdellen juureksia, marjoja, hedelmiä, siemeniä ja pähkinöitä.

4. Syö tasaisesti päivän mittaan
Etenkään stressivatsa ei välttämättä siedä sitä, jos yrität kuitata aamupalalla päivän koko kuituannoksen.

5. Ota kuitulisät avuksi
Jos painonhallinnan kanssa on ongelmia, tai tuntuu vaikealta syödä tarpeeksi suuri määrä kuitupitoista ruokaa, ota käyttöön esimerkiksi pellavansiemenrouhe tai kaurakuitulisä.

6. Lisää määrää vähitellen
Aluksi suolisto-oireet voivat lisääntyä, mutta ne tasoittuvat yleensä, kun suolisto tottuu ja bakteerikanta muuttuu.
Artikkeli on julkaistu Ilta-Sanomissa alun perin 25.1.2020.

Kommentti: "Syö tasaisesti päivän mittaan"! Ja kuitutulostus! Kuuluisa tietäjä ja kansamme edustaja, entinen kansansairauskonttorin ylipäällikkö ja maineikas PK-projektin vetäjä suosittaa 10 ateriakertaa valvellaolon ajan. Siis joka 1,5 tunnissa / 16h. Hienoa, ei tarvitse tehdä työtä lain, kun syömisen ulkopuolinen aika istutaan pöntöllä. Ja lihominen on taattu! Tarttis varmaan jonkun noopelin tuokin ihmetyyppi!
Postprandiaalinen tila on hieno juttu, kun kroppa ei lepää milloinkaan. Ja ainahan voi ilmottautua lihavuusleikkausjonoon...

Kuitulisä! Meitähän on ankarasti kielletty ottamasta mitään lisiä, vaikka ei jaloillaan pysytä. Tässä viisaudessa on kuopiolainen Ursula kaikkein tietävin: purkki NOU, idioottijuoksentelu leipä poikittain suussa, YES. Varottava kuitenkin murusten joutumista hengitysteihin. Sydäri kunniakas kuolema.

No olipa artikkeli taas täynnä sitä ihteään. Koko roskan voi korjata kahdella sanalla VHH ja KETOgeeninen ruokavalio.
Pelkona on tietyillä aasintuntijoilla, että "asiakas" hylkää talutusnuoran ja päätyy vaaralliseen REMISSIOON, jolloin lääkitys loppuu, taudit katoavat ja muutenkin "asiakas" muuttuu UUDEKSI IHMISEKSI. Vaarallista on jos kuitu jää syömättä.
Olisiko tuo Heikkilän prosessi suositeltavaa? Passi pois, kansalaisuuden menetys ja karkotus vaikkapa hyvän ruoan Keski-Eurooppaan (Ranska , Saksa). Voisimme lainata työttömäksi jäävän entisen valtionpäämiehen hulluutta joksikin aikaa ruokintaohjaistajaksi, niin saisimme hommaan vauhtia lisättyjen luulottelujen, valeiden ja omituisten oletusten mukaisesti. Idiotialla on maailmassa jatkuva kysyntä. Suojelkaamme maamme auktoriteettejä karkaamasta muualle!
Kalakukko

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa