Viime yön unet

Jos asiasi ei kosketa vähähiilihydraattista elämäntapaa, mutta ehdottomasti haluat sen kertoa, laita juttu tänne.

Valvoja: MahaTar

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 28 Maalis 2008 12:20

Mik?h?n vanhenemiskriisi mulla on meneill??n:

toissay?n? n?in unta, ett? olin rokkit?hti, basisti jossakin tytt?b?ndiss?, joka esitti 70-luvun (niinp? tietysti :roll: ) hittej?. M? olin se, joka k?hisi mikkiin: "Crazy like a fool, bye bye Daddy Cool..."

headbang: reishkash:

Viime y?n? n?in unta, ett? olin tullut vanhaksi. Mulla oli ryppyiset ja miehekk??t kasvot ja pitk? ohut tukka, semmoinen mummon hiirenh?nt?, jossa oli jo paljon harmaita hiuksia (oikeassa el?m?ss? mulla on lyhyt mustaksi v?rj?tty tukka, eik? tiet??kseni lainkaan harmaita hiuksia k?tk?ss? siell? v?rin alla). Pohdin sitten ett? mit?s mun pit?is tehd? ja p??dyin v?rj??m??n hiukseni hopeanv?risiksi...

horisko:

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 11 Kesä 2008 20:07

N?en unia paljon, mutta mieleen niist? j?? vain v?h?n. Minulla toistuu unissa jotkut teemat, kuten vesi (uimahalli, kanava, meri, joki jne.)

Pari y?t? sitten n?in taas mereen liittyv?n unen. Jostain syyst? - en en?? muista miksi, mutta unessa tietysti jostain loogisesta syyst? - olin suuressa avoveneess?, joka oli t?ynn? opiskelijoita tai muita suht' nuoria ihmisi?. Ajoimme veneell? merelle. S?? oli hyv?, aurinko paistoi eik? aallokkoa ollut merkitt?v?sti. Jostain syyst? vene kaatui, ei siten kuin voisi kuvitella, ett? kellahtaisi kumolleen vaan nousi pystyyn, jolloin keula (tai per?) nousi korkealle. Lensin veneest? tosi pitk?lle - pisimm?lle kuin kukaan muu. Nousin pintaan ja ihmettelin, ett? miten t?ss? n?in k?vi. Aloin uida kaatunutta venett? kohti, jonka luokse oli jo jonkilainen apu saapunut perille. Kun p??sin yl?s, harmittelin sit?, ett? k?siss?ni olleista kahdesta avainnipusta oli toinen pudonnut. Nippu jossa oli enemm?n avaimia, oli tallella. Yksi avain, joka oli kiinnitetty perinteiseen mustaan muovinen avaimenper??n, jossa on pahvilappu sis?ll?, oli pudonnut. Harmittelin v?h?n, mutta totesin, ett? onhan n?ist? kaikista originaaliavaimet tallella, joten uuden saa teetetty?. Kummallista t?ss? on se, ett? en tiennyt, mihin avaimet k?yv?t, eik? minulla ole tuollaista mustaa avaimenper??. Kokeilin farkkujeni taskua, jossa oli autonavaimet. Pulikoinnista huolimatta tasku oli t?ysin kuiva ja autonavaimet (keskuslukitus) kunnossa. Minulla on autonavainnipussa punainen ostosk?rryl?tk?, mutta t?ss? ei ollut, joten kysees? olivat mieheni avaimet.

Seuraavassa hetkess? olin maissa menossa (vaatteet kuivina) suureen lasitavaraliikkeeseen. Ei siis mik??n pikkuliike vaan suuren suuri halli, joka oli t?ynn? mit? kauniimpia lasiesineit?. Samaan aikaan tuli liikeeseen ?itej? kouluik?isten lasten kanssa. Kyseess? ei ollut "norsu lasikaupassa" fiilis, vaan kaikki ihastelivat esineit?. Aloin itsekin katsella, mit? ostaisin. Katselin kapeita maljakoita, joihin oli joko kaiverrettu tai maalattu k?ynn?ksi?. Ne olivat kauniita, mutta liian koristeellisia minun makuuni, mutta valikoimaanhan riitti vaikka kuinka paljon. S??li, ett? kello her?tti. Olisi ollut mukava tiet??, millaisen esineen olisin valinnut.

Mit?s Diploomiunienselitt?j? n?ist? sitten sanoo?
Sen verran uneen omaa selityst?, ett? edellisiltana oli mieleeni jonkun mielleyhtym?n kautta tullut ajatuksiini Titanic-elokuvan kohtaus, jossa laiva on uppoamassa ja sen per? nousee yl?s, jolloin ihmiset putoavat mereen. (Tyls? j?rjellinen selitys... :-| )

Ksantippa

ViestiKirjoittaja Ksantippa » 11 Kesä 2008 20:55

Varpu kirjoitti:Mik?h?n vanhenemiskriisi mulla on meneill??n:

toissay?n? n?in unta, ett? olin rokkit?hti, basisti jossakin tytt?b?ndiss?, joka esitti 70-luvun (niinp? tietysti :roll: ) hittej?. M? olin se, joka k?hisi mikkiin: "Crazy like a fool, bye bye Daddy Cool..."

headbang: reishkash:

Oi niit? aikoja, sanon min
"We cannot change anything, unless we accept it." Carl Jung

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 20 Kesä 2008 9:13

Anja kirjoitti:Mit?s Diploomiunienselitt?j? n?ist? sitten sanoo?

Unessa on hyvin paljon voimakkaan symbolisia elementtej?, mutta selke?? tulkintaa en ole saanut syntym??n. Vaatisi varmaan punaviini? ja stressit?nt? aikaa... :mrgreen:

pete

ViestiKirjoittaja pete » 23 Kesä 2008 21:59

Mulla on yks uni muistissa joka oli nin kaamea etten sit? ole uskaltanut t?nnek??n laittaa mutta muistuttakaan, jos en ole sit? jouluun menness? julkaissut, haluaisin sen pist?? muistiin.

Kyse on kuolemakokemuksesta joka p??tty her??miseen.

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 01 Elo 2008 23:07

Anja kirjoitti:N?en unia paljon, mutta mieleen niist? j?? vain v?h?n. Minulla toistuu unissa jotkut teemat, kuten vesi (uimahalli, kanava, meri, joki jne.)

Pari y?t? sitten n?in taas mereen liittyv?n unen. Jostain syyst? - en en?? muista miksi, mutta unessa tietysti jostain loogisesta syyst? - olin suuressa avoveneess?, joka oli t?ynn? opiskelijoita tai muita suht' nuoria ihmisi?. Ajoimme veneell? merelle. S?? oli hyv?, aurinko paistoi eik? aallokkoa ollut merkitt?v?sti. Jostain syyst? vene kaatui, ei siten kuin voisi kuvitella, ett? kellahtaisi kumolleen vaan nousi pystyyn, jolloin keula (tai per?) nousi korkealle. Lensin veneest? tosi pitk?lle - pisimm?lle kuin kukaan muu. Nousin pintaan ja ihmettelin, ett? miten t?ss? n?in k?vi. Aloin uida kaatunutta venett? kohti, jonka luokse oli jo jonkilainen apu saapunut perille. Kun p??sin yl?s, harmittelin sit?, ett? k?siss?ni olleista kahdesta avainnipusta oli toinen pudonnut. Nippu jossa oli enemm?n avaimia, oli tallella. Yksi avain, joka oli kiinnitetty perinteiseen mustaan muovinen avaimenper??n, jossa on pahvilappu sis?ll?, oli pudonnut. Harmittelin v?h?n, mutta totesin, ett? onhan n?ist? kaikista originaaliavaimet tallella, joten uuden saa teetetty?. Kummallista t?ss? on se, ett? en tiennyt, mihin avaimet k?yv?t, eik? minulla ole tuollaista mustaa avaimenper??. Kokeilin farkkujeni taskua, jossa oli autonavaimet. Pulikoinnista huolimatta tasku oli t?ysin kuiva ja autonavaimet (keskuslukitus) kunnossa. Minulla on autonavainnipussa punainen ostosk?rryl?tk?, mutta t?ss? ei ollut, joten kysees? olivat mieheni avaimet.

Seuraavassa hetkess? olin maissa menossa (vaatteet kuivina) suureen lasitavaraliikkeeseen. Ei siis mik??n pikkuliike vaan suuren suuri halli, joka oli t?ynn? mit? kauniimpia lasiesineit?. Samaan aikaan tuli liikeeseen ?itej? kouluik?isten lasten kanssa. Kyseess? ei ollut "norsu lasikaupassa" fiilis, vaan kaikki ihastelivat esineit?. Aloin itsekin katsella, mit? ostaisin. KatselinNe olivat kauniita, mutta liian koristeellisia minun makuuni, mutta valikoimaanhan riitti vaikka kuinka paljon. S??li, ett? kello her?tti. kapeita maljakoita, joihin oli joko kaiverrettu tai maalattu k?ynn?ksi?. Olisi ollut mukava tiet??, millaisen esineen olisin valinnut.

Mit?s Diploomiunienselitt?j? n?ist? sitten sanoo?
Sen verran uneen omaa selityst?, ett? edellisiltana oli mieleeni jonkun mielleyhtym?n kautta tullut ajatuksiini Titanic-elokuvan kohtaus, jossa laiva on uppoamassa ja sen per? nousee yl?s, jolloin ihmiset putoavat mereen. (Tyls? j?rjellinen selitys... :-| )

Meri = el?m?
nuoret ihmiset = uusi el?m?

<<Jostain syyst? vene kaatui, ei siten kuin voisi kuvitella, ett? kellahtaisi kumolleen vaan nousi pystyyn, jolloin keula (tai per?) nousi korkealle. Lensin veneest? tosi pitk?lle - pisimm?lle kuin kukaan muu. Nousin pintaan ja ihmettelin, ett? miten t?ss? n?in k?vi. <<

Olet tehnyt ratkaisun, joka keikuttaa el?m??si. Itsek??n tiet?m?tt?.

<<Kun p??sin yl?s, harmittelin sit?, ett? k?siss?ni olleista kahdesta avainnipusta oli toinen pudonnut. Nippu jossa oli enemm?n avaimia, oli tallella. Yksi avain, joka oli kiinnitetty perinteiseen mustaan muovinen avaimenper??n, jossa on pahvilappu sis?ll?, oli pudonnut. <<

Olet avaamassa portteja, joita et ennen ole avannut. Mutta itsellesi uskollisesti et ole kadottanut asioita, jotka ovat t?rkeit?.

<<Harmittelin v?h?n, mutta totesin, ett? onhan n?ist? kaikista originaaliavaimet tallella, joten uuden saa teetetty?. Kummallista t?ss? on se, ett? en tiennyt, mihin avaimet k?yv?t, eik? minulla ole tuollaista mustaa avaimenper??. Kokeilin farkkujeni taskua, jossa oli autonavaimet. Pulikoinnista huolimatta tasku oli t?ysin kuiva ja autonavaimet (keskuslukitus) kunnossa. Minulla on autonavainnipussa punainen ostosk?rryl?tk?, mutta t?ss? ei ollut, joten kysees? olivat mieheni avaimet.
<<

Sinulla on sis?ll?si tieto, miten haluat el?m?si el??, mutta et viel? itse tied? sit? arkitietoisuuden tasolla. Miehesi tiet?? sen.

<<S??li, ett? kello her?tti. Kapeita maljakoita, joihin oli joko kaiverrettu tai maalattu k?ynn?ksi?. Olisi ollut mukava tiet??, millaisen esineen olisin valinnut.<<

Sinulla on edess?si valintatilanne, joka on t?rke?. Ratkaisua et tied? viel?, mutta aavistelet jotakin.

:duh: yksi vaikeimmista unista, joita tiploomiunenselitt?j?lle on esitetty. Tarvitsin sen, ett? kuulin puhelimessa ??nesi...

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 04 Elo 2008 11:52

Varpu kirjoitti:Sinulla on edess?si valintatilanne, joka on t?rke?. Ratkaisua et tied? viel?, mutta aavistelet jotakin.

:duh: yksi vaikeimmista unista, joita tiploomiunenselitt?j?lle on esitetty. Tarvitsin sen, ett? kuulin puhelimessa ??nesi...

T?h?n voisi sanoa, kuten er?s kollegani v?lill?: "Olen aivan h?pnaadilla ly?ty!"

Tilanne on nimitt?in se, ett? n?in unen kes?kuussa. Hein?kuun lopulla sanoin itseni irti nykyisest? ty?paikastani ja aloitan uudessa paikassa 15.8. Tulevat kollegani ovat minua nuorempia. Varpulle en ole maininnut koko ty?paikan vaihdoksesta sanaakaan miss??n vaiheessa - en edes tuossa puhelinkeskustelussa, jossa Varpu kuuli ??neni. Puhuimme ihan muita asioita.
Tiploomiuninenselitt?j? osaa hommansa. :)

*P*

ViestiKirjoittaja *P* » 04 Marras 2008 8:46

Viime y?n uni oli oikeaa takaa- ajounien aatelia.

Olin mets?ss? jossain yhdyskunnassa. Kaikilla on oli modernit vaatteet ja mm. silm?lasit, mutta jotenkin kuitenkin elettiin jossain fantasiamaailmassa.

Unessa joku teki jotain (t?t? en muista tarkkaan) mist? rangaistukseksi yhdyskuntaan tuli hoidettavaksi joku paholaislapsi. Yhdyskuntaa kohtaisi kirous, jos sit? lasta ei rakastettaisi vilpitt?m?sti. (ko lapsi tuli yhdyskuntaan valkoisen madon mudossa, joka vain poksahti lapseksi.)

Kirous oli sitten se, ett? mets?njumala (enttim?inen otus, valtava) tuli tuhoamaan koko yhdyskunnan ja kaikki ihmiset. Pakenimme turvapaikalta toiselle, se lapsi mukana, mutta aina kun luulimme p??sseemme turvaan, alkoi kuulua rymin?? ja se mets?njumala ryski mets?n l?pi per?ss?mme.

Sitten tajusimme, ett? yritimme kaikin keinoin suojella sit? paholaislasta. Ja sitten se mets?njumala hyytyi.

Tuo mets?njumala tuli elokuvasta Hellboy 2, siin? oli sellainen, t?m? unen kaveri oli ihan saman n?k?inen. Tosin siit? on monta viikkoa kuin Hellboyn n?in. Lapsi ep?ilem?tt? tuli siit?, ett? ne eiv?t ole suunnitelmissa ja eilen miehen t?din luona kutsuilla jengi vihjaili taas kovasti, miten Meilt? Odotetaan Asioita.

Muuten tuo oli klassinen pakenemisuni, joita olen n?hnyt niin kauan kuin muistan. Niihin liittyy aina se, ett? kuvittelen p??sseeni hetkeksi turvaan, mutta enp?s sitten p??ssytk??n. Tyyliin juoksen henkihieveriss? portaita ja juuri kun luulen p??sseni pakoon, kuuluu "plim", k??nnyn ??neen suuntaan ja hissist? astuvat takaa- ajajani. (usein salaisia agentteja.) Yleens? pakenen aina nimenomaan hengenvaaraa, enk? esim. pid?tyst?.

Tuollaisen j?lkeen on aina niin mukava her?t? virke?n? uuteen ty?p?iv??n. Pahimmillaan n?en kaksi tuollaista unta y?ss?, joskus voi menn? kuukausi ilman yht?k??n.

Joku stressijuttuhan tuo selv?sti on, p??ni vaan ottaa uniin elementtej? kirjoista ja elokuvista.

Joskus nuo unet ovat my?s hyvin, v?kivaltaisia, saatan tappaa tai ainakin yritt?? tappaa ihmisi? p??st?kseni pakoon. Ne ovat my?s niin todentuntuisia ett? olen joskus her?tess?ni ollut aivan kauhuissani, ett? miten olen voinut tappaa jonkun, kunnes olen tajunnut, ett? se oli unta.

(kohta kukaan ei uskalla en?? jutella kanssani.)

Yksi toistuva uni on my?s sellainen, ett? minun pit?isi p??st? vuolaan virran yli kapeaa siltaa pitkin, mutta minua huimaa niin kovasti, ett? joudun konttaamaan, ja lopulta vaan j??n makaamaan sillalle silm?t kiinni ja paniikissa. Tosiel?m?ss?kin riippusillat ovat minulle aikamoinen koetus.
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola

"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 05 Marras 2008 18:30

Painajaiset ovat hyv?? treeni?

5.11.2008 ILTALEHTI

Todellisilta tuntuvat uhkaunet ovat Turun yliopiston tutkijan Katja Vallin mukaan hy?dyllisi?, kertoo Aamulehti.

Kauhu-unet toimivat evoluutiopsykologisesta n?k?kulmasta katsottuna ihmismielen uhkasimulaattoreina. Unitajunta on evoluution aikana kehittynyt simulaattoriksi, jossa harjoitellaan selviytymisen kannalta kriittisten kognitiivisten mekanismien toimintaa.

Uhkasimulaattorin avulla parannamme mahdollisuuksiamme selviyty? uhkaavista tilanteista. Unet ovat turvallinen paikka harjoitella uhkien havaitsemista ja v?ltt?mist?. Unien uhkakuvat pohjaavat valvemaailmassa koettuihin todellisiin tilanteisiin, joista saamme tietoa esimerkiksi median v?lityksell?.

Katja Vallin v?it?skirjan mukaan uhkien simulointi unissa lis?si esi-isiemme selviytymismahdollisuuksia, ja johti tehokkaampaan j?lkel?istuotantoon. Ne, joiden uhkasimulaatiosysteemi oli herkin ja toimi tehokkaimmin, selviytyiv?t paremmin my?s tosiel?m?n vaaroista. Mekanismi on periytynyt evoluutiossa nykyihmiselle.

Suurin osa unistamme sis?lt?? uhkaavia tilanteita, jotka ovat realistisia ja vaarallisia. Uhkat kohdistuvat useimmiten unimin??n tai h?nelle merkityksellisiin ihmisiin. Unimin? suojautuu uhkilta asianmukaisella tavalla.

Riippusilloista selvi??, kun kohdistaa katseensa tiukasti vastarannalle, ei vilkuilekaan sivuille eik? varsinkaan alas ja pit?? kouristuksenomaisesti kiinni k?ysikaiteista... Lapsena rakastin riippusiltoja, jostakin syyst? olen aikuisena alkanut pel?t? niit?. Mutta mieluummin aina riippusilta kuin kosken ylitys...

Mulle muuten n?? pelot on el?v?n el?m?n pelkoja, ei koskaan unipelkoja. Nyt kun mietin, niin oikeastaan vain k??rmeet ovat asia, jota pelk??n sek? el?v?ss? el?m?ss? ett? unissa.

*P*

ViestiKirjoittaja *P* » 06 Marras 2008 12:29

M? taas pelk??n k??rmeit? unissa, mutta en IRL. Mik? saattaa johtua siit?, ett? IRL ei joudu kahlaamaan k??rmeiss? nilkkoja my?ten kuten unissani. Hieman liikaa Indiana Jonesia, ehk?.

Joskus jotain unikirjaa lukeneena tein sen kiintoisan havainnon, ett? 50 % unissani toistuvista teemoista kertoo seksuaalisista patoutumista.

Mist? tuli mieleeni, ett? n?in viime y?n? vaihteeksi oikein miellytt?v?? unta. ;)
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola

"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

Malaga

ViestiKirjoittaja Malaga » 23 Marras 2008 15:22

Vaihtelevia unia tulee katseltua paljon :huomenta: , mutta aamulla niit? ei aina muista. Jokin tapahtuma, lause p?iv?ll? saattaa tuoda unen mieleen. Viime y?n? nukuin pitk??n ja mieleen j?i yksi p?tk?:

Olin kotokaupungin torilla. Lahden p??lle oli tullut pikkuisen j??t? ja niinp? ensimm?iset pilkkij?t olivat uhkarohkeasti siell? istumassa. Aluksi heit? oli vain kaksi, joista toisen on siell? kaikkien tuntema mies, er??nlainen persoona. Kauhistelin heit? kaverilleni (en tied? kenelle) ja pian j??ll? oli muitakin. Pari nuorempaa miest? (joista toinen oli t?k?l?isen tuttuni nuorempi versio) alkoi t?mistell? lussin kohdassa, jonka kaikki tiet?v?t heikoimmaksi. Eip? aikaakaan kun he lilluivat vedess?. Ja yksi toisensa j?lkeen n?ist? miehist? joutui veden varaan. Kukaan heist? ei kuitenkaan hukkunut. Lopuksi lahti oli t?ysin j??t?n.

Malaga

ViestiKirjoittaja Malaga » 24 Marras 2008 21:24

Mit?s joutsenet sitten merkitsev?t? Viime y?n? niit? oli parikymment? rantavedess?. Totesin jonkun kanssa, ett? ne l?htev?t kohta etel??n. Jonkin verran lunta ja j??nriitett? taisi n?ky

*P*

ViestiKirjoittaja *P* » 25 Marras 2008 9:56

edellisy?: Pahikset ajoi minua ja Daniel Craigia takaa. Pakenimme vanhalla kuplalla johonkin em?nt?kouluun, joka oli vanhan kartanon tiloissa, todella upea paikka. Daniel Craig oli haavoittunut, joten emme voineet tehd? seksi? (t?m? tuli todella selv?ksi siin? unessa. ;))

viime y?: Olin retkell?. Istuin jonkun saaren rannassa kivell?, jonne olin kahlannut, sy?m?ss? metukkaa. Sitten siirryttiin johonkin toiseen paikkaan, mist? l?hdimme melomaan joelle, jossa oli koskia. Meloin yhden eritt?in hyv?n yst?v?ni kanssa, mutta minua ?rsytti, kun h?n meloi huonosti. Kosket oli kuitenkin h?mm?stytt?v?n helppo selvitt??, oikein ihmettelin sit?. Sitten tulimme jokea pitkin idylliseen kaupunkiin (josta olen n?hnyt ennenkin unta, edelliskerralla ko. kaupungissa oli sellainen kamala silta. T?t? kaupunkia ei ole oikeasti olemassa, se on vaan p??ss?ni.) Juuri ennen kaupunkia oli uskomattoman kaunis, rehev? mets?, jossa oli upea valo ja lasittuneita muodostelmia. Sellaisia meripihkan ja roosan v?risi? litte?hk?j?, korkeita - no, muotoja. Unessa tiesin, ett? ne olivat jonkun luonnonmullistuksen j?ljilt?, lasittunutta hiekkaa. Sitten mets? muuttui kaupungin puistoksi ja siell? oli lis?? n?it? muodostelmia.

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 25 Marras 2008 13:43

:inlove: ????, joku n?kee unta Daniel Craigista (onneksi se oli haavoittunut :evil: ) ja m? vaan uneksi k?velev?ni hapankorpuilla lumisohjossa... Luit oikein: mulla oli kenkin? hapankorput. Kumma juttu ettei ne oikeen lumisohjossa menestyneet... ::loel::

hiilaritietoiset

ViestiKirjoittaja hiilaritietoiset » 25 Marras 2008 16:18

Malaga kirjoitti:Mit?s joutsenet sitten merkitsev?t? Viime y?n? niit? oli parikymment? rantavedess?. Totesin jonkun kanssa, ett? ne l?htev?t kohta etel??n. Jonkin verran lunta ja j??nriitett? taisi n?ky?.

Outoa. Juttelin viime viikon keskiviikkona er??n ihmisen kansa yhden lammen joutsenista, ett? ne ovat nyt l?hteneet, parikymment? niit? siin? lammellakin oli.

Hypp?sik?h?n t?m? keskustelumme jotenkin sinun unimaailmaasi? :shock:

Paluu